Складні речення з різними видами зв'язку

Додано: 28 березня
Предмет: Українська мова, 9 клас
24 запитання
Запитання 1

Граматично правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Проаналізуймо зроблені висновки попередніми дослідниками.

Науковці вони ретельно досліджують найвіддаленіші куточки планети.

Доповідач наголосив на важливих моментах і узагальнив роботу семінару

Зібравшись у головній залі, почалося Γ підсумкове засідання експертної комісії.

Запитання 2

Складним є речення

варіанти відповідей

Від усього на цьому світі є ліки, немає їх лише від людської глупоти.

Суворість учителя, як кажуть, корисніша за поблажливість батьків.

У житті кожен може робити добрі справи, не чекаючи на похвалу.

Навіть поважні люди, освічені й досвідчені, не завжди перші мудреці.

Запитання 3

Простим є речення

варіанти відповідей

Далеко чути звуки, гучно линуть голоси.

Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння.

Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.

Осінь не забарилася, бо закони природи невблаганні.

Запитання 4

Простим є речення

варіанти відповідей

По діброві вітер виє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу.

На узліссі і галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава.

Шелестить пожовкле листя, по діброві гуляють хмари.

Пам'ять могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати.

Запитання 5

Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв'язку (сполучниковим і безсполучниковим):

варіанти відповідей

Ріка налітала на камінні зубці, поміж А яких застряв дуб-велет, а потік спадав униз, де також стриміли камені.

Не зневірся, не впади у відчай: вир не вкрутить, хвиля не знесе.

Вже вечір тіні склав у стоси, за обрій В котиться курай, і дальні пахнуть сінокоси, і дальній пахне рідний край.

Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі.

Запитання 6

Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв'язку (сполучниковим і безсполучниковим):

варіанти відповідей

Демократія тим і добра, що при ній не держава руйнує людину, а людина будує державу і саму себе (Ліна Костенко).

Пігмей бажа високим буть на зріст, порядним хоче виглядати злодій, завжди Б злочинець на ділах добродій (Д. Павличко).

Преславне українське слово звучить у В серці у моїм, бо мова - хліб, а не полова: я чув її із уст батьків (Г. Позняк).

Шануймося, бо одна у нас усіх Україна й життя у кожного одне! (Б. Гірський).

Ніколи я не знав, як тяжко жить без Д солов'я, що в пісні аж тремтить тільцем своїм маленьким (М. Рильський).

Запитання 7

Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов'язково поїдемо до Києва...» додати

варіанти відповідей

незважаючи на люті морози.

якщо купимо квитки на потяг.

бо вже скучили за рідним містом.

щоб краще дізнатися історію столиці.

Запитання 8

Щоразу (1) коли стоїте перед пам'ятником Лесі Українці в Києві чи (2) коли зупиняєтеся на алеї придніпровського парку перед бронзовою постаттю геніальної Марії Заньковецької (3) мабуть (4) вам неминуче спадає на думку (5) що в цих прекрасних образах є щось від самої авторки скульптур.

Кому треба ставити на місці всіх цифр, ΟΚΡΙΜ

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п'янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/ має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі — ні хмаринки, тільки лине [...] пісня жайворонка.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам'яною горою до самісінького ліска (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому завжди холодна й різка джерельна водиця.(3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було [...] видно 3/ верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював.(5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 11

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Вогнища то згасали, (1) то знову спалахували, (2) жахаючи собою темряву, (3) і тоді здавалося, (4) що на яр налетіли якісь фантастичні чорні птахи, (5) які кружляють над ним, (6) махаючи велетенськими крилами, (7) і все намагаються викрасти ті вогні.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 1 - між однорідними членами речення

коми 2, 6 - при відокремленій обставині

кома 3 - на межі сурядних частин складного речення

кома 7 при однорідних членах речення

Запитання 12

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Як стверджують філософи й соціологи, (1) цивілізованість світу вимірюють книжками, (2) саме вони є беззаперечними символами мудрості й честі: (3) президенти країн, (4) присягаючи нації, (5) кладуть руку саме на книгу. (6) а не на пощерблену в битвах древню шаблю.

НЕПРАВИЛЬНО обгрунтовано вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

кома 1 - між частинами складного речення, що поєднані підрядним зв'язком

кома 2 - між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

двокрапка 3 між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

коми 4, 5 при відокремленій обставині

Запитання 13

Прочитайте речення.

Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці. Кому треба ставити на місці всіх цифр, ΟΚΡΙΜ

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 14

Прочитайте речення.

Як ви знаєте (1) перпетуум-мобіле - це вічний двигун (2) над винаходом якого (3) людство довго билося (4) аж доки не усвідомило неможливість такого пристрою (5) зважаючи хоча б на тертя та закони механіки.

Кому треба ставити на місці всіх цифр, ΟΚΡΙΜ

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 15

Прочитайте речення.

Хмари (1) що з'явилися потім (2) було послано для того (3) щоб підкреслити бліду (4) трохи вицвілу за день синяву неба (5) і щоб розсіювати на землю вечірнє сяйво.

Кому треба ставити на місці всіх цифр, ΟΚΡΙΜ

варіанти відповідей

1

2

4

5

Запитання 16

Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно- прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/ бачений ніким світ, що був частиною її [...]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового... (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша геть літньою...

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

1

2

3

4

Запитання 17

Прочитайте тексті виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов'ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) 1 носила в ту неймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (...) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Безособовим є речення

варіанти відповідей

4

5

6

7

Запитання 18

Позначте складне речення із безсполучниковим і підрядним зв'язком.

варіанти відповідей

Сотні літ нас розпинали, Та не побороли, Бо не вмерла Україна, І не вмре ніколи (Д. Павличко).

Навіть тоді, коли не мали ніякого діла, материні руки не залишалися в абсолютному спокої, вони легенько ворушились, як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії (Є. Гуцало).

Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім (Народна мудрість).

Коли наука досягає якоїсь вершини, з неї відкривається широка перспектива дальшого шляху до нових вершин, і відкриваються нові шляхи, по яких наука піде далі (С.Вавилов).

Запитання 19

До складного речення з сурядним і підрядним зв'язком належить речення.

варіанти відповідей

Соломія не знала, як і коли це сталося, втома і шум комишу приспали її.

Остап подавсь на розвідки і скоро вернувся, щоб заспокоїти Соломію: скрізь тихо, спокійно, днина тепла й ясна.

Гості почали прощатись, але тут Тетяна Степанівна згадала, чого вона, властиве, прийшла.

Кілька разів Остап ускакував у воду мало не по пояс, часто Соломія з розгону натикалася на кущ верболозу, але кожен раз вони давали собі раду і знову мчали вперед, добуваючи останні сили

Запитання 20

Визначте складне речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.

варіанти відповідей

Я так захопився літніми принадами, що перестав співати, й забув навіть, що стою у церкві.

Мати, що якраз готувала сніданок, мимоволі задивилась на ранкове світило: нічого кращого в світі немає за схід сонця! (О. Гончар)

Пам'ять наша глибокий чарівний колодязь, на дні якого затонуло синє небо. (Є. Гуцало)

Я дивився у велике широке вікно, крізь яке було видно не тільки західну частину міста, але й дальні, осяяні ясним весняним сонцем гаї та діброви понад річкою Ворсклою, і укладав собі літні плани.

Запитання 21

Складним із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв'язком є речення.

варіанти відповідей

А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.

За коліями, супроти депо, біля колодязя під Дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий. (Гр. Тютюнник)

Вишку стало розхитувати, і була загроза, що впаде і хату Чабанисі розвалить. (О. Гончар)

Блищали од сонця стерні і ковила понад шляхом, сріблилася важка, обвішана разочками роси павутина.

Запитання 22

Правильно розставлено розділові знаки в реченні.

варіанти відповідей

Над ними зумлили комарі, біля нас спросоння коли-не-коли схлипувала річечка, а над усім світом протікала зоряна імла.

Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запекло наче сперся він ним не на воду, а на вогонь.

Обережні й лякливі, сарни належали лісовій гущавині, належали таємниці і я звідав таке відчуття, наче ця заказана таємниця постала переді мною наяву, тепер я можу приглянутись до неї пильніше.


(Є. Гуцало)

Загадка це чарівний світ поетичної таємниці і в цьому світі мороз поєднаний з весною, що виступає прекрасною руйначкою всіх його мистецьких та господарських звершень. (Є. Гуцало)

Запитання 23

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Приклад речення:

1.Десь недалеко вдарив грім - луна котилася глухо, грізно, довго.

2.Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік - ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.

3.Моя мати- наївність, тиха жура і добрість безмежна.

4.Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину-у негативні, як це наймодніше зараз.

Випадок уживання тире:

А)тире при відокремленому означенні

Б) тире в складному безсполучниковому речереченні

В)тире на місці пропущеного члена речення

Г)тире при однорідних членах речення

Д)тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1Б, 2Г, 3Д, 4В

1Б, 2В, 3Д, 4А

1Д, 2В, 3Г, 4Б

1А, 2Д, 3Б, 4В

Запитання 24

Доберіть приклад речення (А-Д) до кожної умови вживання тире (1-4).

Умова вживання тире:

1.тире між підметом і присудком

2.тире на місці пропущеного члена речеречення.

3.тире при відокремленій прикприкладів.

4.тире між частинами складного безсполучникового речення

Приклад речення:

А)Краще кепськовиконати свій обов'язок, аніж добре - чужий.

Б)Бути особистістю - це бути самостійним джерелом дії.

В)Звільнишся від зла - у тебе залишиться лише добро.

Г)Чесність, щирість, милосердя - такі риси має виховувати в собі кожен.

Д)Я знаю лише одного тирана - тихий голос мого сумління.

варіанти відповідей

1Б, 2Г, 3В, 4А

1Б, 2А, 3Д, 4В

1А, 2Д, 3Б, 4Г

1Г, 2Б, 3Г, 4Д

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест