"Складносурядне речення"

Додано: 5 грудня 2023
Предмет: Українська мова, 9 клас
27 запитань
Запитання 1

Укажіть складне речення:

варіанти відповідей

А. Стара похилена черемха заздро поглядала на молоду вишню.

Б. Шумить і хвилюється Київ, і сонце сміється з висот.

В. Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало її своїми іскорками.

Г. Шумить, хвилюється і гуде велике місто звуками, притаманними тільки йому

Запитання 2

Складносурядним із єднальним сполучником є речення :

варіанти відповідей

А. Нараз він засміявся, та зараз же погасив свою веселість (Ю. Шовкопляс).

Б. І давно у нашій хаті Встали тато, встали мати, Встав Іванко-молодець (М. Стельмах).

В. На заході втомлене червоне сонце ховається за море і цілує останнім поцілунком хвилі (Б. Грінченко)

Г. У траві біліють ромашки та синіють зозулині черевички.

Запитання 3

Складносурядним є речення

варіанти відповідей

А. Від Батьківщини - клич, і звага, і рання сила, й доля пізня.

 

Б. Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече.

В. Між землею і небом лунала якась могутня і воднораз на диво спокійна мелодія.

 

Г. Цілий божий день бродили дівчата по полях та луках, збирали сокирки, васильки, рожу, волошки, петрові батоги й на обніжках наривали пахучого чебрецю.

Запитання 4

Послідовність дій, явищ наявна в складносурядному реченні

варіанти відповідей

А. Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом

Б. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть

В. А літо йде полями і гаями, і вітер виє, і цвіте блакить

Г. Припинення діяльності завжди веде за собою кволість, а за кволістю приходить стареча неміч

Запитання 5

Сурядні сполучники поділяються на...

варіанти відповідей

А. Розділові, єднальні, допустові

Б. Протиставні, порівняльні

В. Протиставні, означальні, з'ясувальні

Г. Єднальні, протиставні, розділові

Запитання 6

Не треба ставити розділові знаки між частинами складного речення в в обох реченнях у рядку( розділові знаки опущено)

варіанти відповідей

А. Дощ пройш і Київ зеленіє. Все зраділо і день зрадів

Б. О котрій годині прибуде поїзд і хто його зустріне? Було затишно і пахло смолою

В. Все зраділо стрічаючи день і день зрадів розцвітаючи, ясний, теплий, погожий. Сиплеться сніг і сяє небо

Г. Все зраділо і день зрадів. Хай навколо вирує життя і утвердиться мир на землі

Запитання 7

Правильно розділові знаки поставлено у варіанті:

варіанти відповідей

А. Сонячний день млосно дихав запашним теплом свіжої ріллі, і дзвінкоголосі жайворонки дружним хором славили весну

Б. Сонячний день млосно дихав запашним теплом свіжої ріллі і дзвінкоголосі жайворонки дружним хором славили весну

В. Сонячний день млосно дихав запашним теплом свіжої ріллі; і дзвінкоголосі жайворонки дружним хором славили весну

Г. Сонячний день млосно дихав запашним теплом свіжої ріллі - і дзвінкоголосі жайворонки дружним хором славили весну

Запитання 8

Кому між частинами складного речення ставимо у реченні

варіанти відповідей

А. Було тихо і лише вітер шепотів

Б. Зесь спереду гукнув паровоз і почулася пісня 

В. Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало 

 

Г. Ще мить тому він був погноблений а тепер йому виділись безмежні перспективи

Запитання 9

У реченні не ставимо кому, бо....

варіанти відповідей

А. Це речення просте неускладнене

Б. Це речення просте ускладнене

В. Обидві частини речення спонукальні

Г. Обидві частини речення питальні.

Запитання 10

У якому реченні сполучник "та" вживається як єднальний?

варіанти відповідей

А. Різьбярську школу тринадцятирічний Мікеланджело розпочав у майстерні відомого живописця Доменіко Гірландайо, та подальше його навчання проходило при дворі правителя Флоренції Лоренцо Медічі.

Б. Сонце світить та не гріє

В. Славилися на київських землях гончарі, та постійно вдосконалювалися такі найдавніші ремесла, як чоботарство, шевство, кравецтво.

Г. Погода до вечора зіпсувалася, та студенти-фотографи пішли до озера

Запитання 11

Пунктуаційну помилку допущено в рядку:

варіанти відповідей

А. Тіло його заніміло від лежання на голому дереві, але він не зважав на ту млость і з острахом протирав очі 

Б. Ще мить тому він був погноблений, а тепер йому виділись безмежні перспективи. 

В. Тіло його заніміло від лежання на голому дереві але він не зважав на ту млость і з острахом протирав очі 

Г. Чи то солов’ї щебетали, чи капали роси з туманів, чи трави співали квіткам?

Запитання 12

Виберіть складносурядне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.

варіанти відповідей

А. Море велике, та вода не годиться

Б. Минулася буря – і сонце засіяло

В. Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї

Г. Хутенько казка мовиться, та не так-то хутко діло робиться

Запитання 13

Кому не ставлять між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Я у думках до мами пригорнулась (?) і стало гарно й затишно мені.

Стояла непорушно тиша, урочиста й ніби свята (?) а згори валив і валив лапатий сніг.

Душа моя плаче, душа моя рветься (?)та сльози не ринуть потоком буйним.

Теплий день розхлюпує блакить (?) і ластівки купаються в промінні.

Запитання 14

Тире потрібно поставити між частинами складносурядного ре­чення (розділові знаки не розставлено):

варіанти відповідей

Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах. 

Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.

На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

Запитання 15

У якому складносурядному реченні не треба ставити кому перед сполучником? 


варіанти відповідей

В полі, за попелястим маревом, проступила розмита далина і навіть обрій почав угадуватись.

Мабуть, так ми і вчинимо і це буде дуже правильно. 

Чого ти так гірко плачеш і чим я тобі можу зарадити? 

Солома в грубці погасла і жар укрився тремтливим попільцем.

Запитання 16

У яких варіантах тире вжито між частинами складносурядного речення? 

варіанти відповідей

Відберіть у народу все — і він усе зможе повернути; але відберіть мову – і він ніколи більше не створить її.


Найменший шерхіт, луск гіллячки, шум пташиного крила, цокання копит — все резонувало тут надзвичайно лунко, чисто, повноголосо. 


У великому творчому процесі народжується мова людини, а з нею — і найміцніше природне єднання — суспільство, народ.


Двері мати відчинить – і запахне бузком.


Запитання 17

Яке складносурядне речення змальовує явища, що чергуються?

варіанти відповідей

В осінній вечір слово засвічу, і світ мені засвітиться при слові. 

То дощ холодний січе, то вітер осінній проймає до кісток.

Світало, але світанок був якийсь виснажливий і втомлений.

Прилинув вітер, і в тісній хатині він про весняну волю заспівав. 

Запитання 18

Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено):

варіанти відповідей

На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.

І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад. 

Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.

Вечірня зоря встає над містом і я непомітно засинаю. 

Запитання 19

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» об­рати:

варіанти відповідей

так що настрій зіпсувався на цілий день;

проте погода посприяла нам і цього разу;

й обговорювати можливі перешкоди;

передчуваючи серйозні ускладнення.

Запитання 20

Знайдіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:

варіанти відповідей

Вже червоніють помідори, і ходить осінь по траві.

На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитись. 

Язик має й коняка, та не балака.

Палали в гущавині квіти гранати, а в серці мойому палали пісні. 

Запитання 21

Виділіть складносурядне речення:

варіанти відповідей

      Вона встала і виявилась зовсім не такою низенькою, як спершу здалося Луці.     

 Неподалеку від гаю проходила дорога на Миргород, стоптана копитами коней, ліворуч -  глинища, занесені снігом. 

      У сатиновій сорочці, у полатаних штанях, він при­йшов сюди першим з дружиною й дітьми. 

Легенький вітерець пробіг по верхівках дерев, і вони озвалися враз тихо й ніжно.

Запитання 22

Тире потрібно поставити між частинами складносурядного ре­чення (розділові знаки не розставлено):

варіанти відповідей

Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах. 

Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.

На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

Запитання 23

Зіставлення явищ як вид смислового зв'язку між частинами складносурядного речення є у варіанті

варіанти відповідей

Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже восени (Леся Українка).

Ще одна-єдина мить - і дальній поїзд прошумить (А.Малишко).

Чи то галич налетіла чорна, чи то гору турки обступили (Леся Українка).

Співають, ідучи, дівчата, а матері вечерять ждуть (Т.Шевченко).

Запитання 24

Яка схема відповідає реченню:

Погасли хвилі, і гори, і хмари, і над землею в'ються чари, і над землею в'ються сни.

варіанти відповідей

[ ] , і [ ] , і [ ] .

[ ] , і [ ] , і [ ] , і [ ] , і [ ] .

[ ] , і [ ].

[ ], [ ], і [ ] .

Запитання 25

Позначте розділовий знак, який потрібно поставити на місці пропуску в реченні:

Горпина гребла сіно, готувала куліш, густий, наваристий___ а Корж або косив, або возив запашне свіже сіно додому (За З.Тулуб).

варіанти відповідей

кома

двокрапка

тире

крапка з комою

Запитання 26

Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] - і [ ] . ( розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Хвилина і табун мов буря понесла (М.Рильський).

Ще над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій (Л.Костенко).

Повітря тремтить від спеки і в срібнім мареві танцюють далекі тополі (М.Коцюбинський).

Ранок стрічав їх холодним дощеч і плакав десь вітер в саду за кущем (О.Олесь).

Запитання 27

Складносурядними реченнями з протиставними сполучниками є всі варіанти, крім

варіанти відповідей

Демко вдоволений розпорядком батька, зате Максимові це не до вподоби (У.Самчук).

Їхні вимиті коси пахли цвітом, лугом і солодкою росою,а над тихим світом тремтіли весняні нерозстріляні зорі (М.Стельмах)

Не то осінні води шуміли, не то вітер бився в заломах провалля (М.Коцюбинський).

Хай слово мовлене інакше, та суть в нім наша зостається (П.Тичина).

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест