Матеріал до контрольної роботи у 6-му класі з теми "Лексикологі та Фразеологія" (тестові завдання відкритого та закритого типу) з відповідями. 1-6 питань тестові на знання теоретичного і практичного матеріалу. 7-8 належать до ІІІ рівня складності, які належать до питань відкритого типу, де учні застосовують свої практичні навички. ІV рівень на розвиток пошукових і практичних здібностей.
Контрольна робота (6 клас)
Лексикологія. Фразеологія
І варіант
1. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
А) курінь, сільський, потоки;
Б) грань, коронки, когут, злуда;
В) куций, батько, беркут;
Г) глаголити, зелений, бриль, увага.
2. Позначити, у якому рядку відсутні архаїзми:
А) вагало, світоч, суцвіття;
Б) говорило, піїт, зірки;
В) ватра, виживне, передзвони;
Г) пташки, калинонька, горіли, жита.
3. Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
А) жандармерія, гайдамака, крамарне, хлоп;
Б) аероплан, тяжкий, амфора, планета;
В) прапор, кваша, швець, півень;
Г) хвіртка, лишенько, добридень, щодня.
4. Позначити, у якому рядку відсутні неологізми:
А) менеджмент, багряно-водний;
Б) дизайнер, левино-жовтий;
В) жовтень, громадянський, методика;
Г) інтербачення, ложкохвати.
5. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
А) фонема, лексема, постфікс, інтерфікс;
Б) грего, дуб, мартинка, юнак;
В) холодник, легінь, навчання;
Г) ом, явище, закон, сонечко.
6. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
А) вітряно, борг, доробок, здавна;
Б) мішечок, колода, насадження;
В) мотовило, перелік, печеніг,
Г) вояжер, дегазація, едиція, ідальго.
7. У реченні Не спиться вам, парламентські витії, Масні злодії, в орденах кати... (М. Рильський) виділені слова — це:
А) просторічні; Б) стилістично-забарвлені;
В) діалектичні; Г) синоніми.
8. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:
А) заходи для покращення, через фінансову неспроможність;
Б) перейшло у спадщину; інженер за фахом;
В) по єдиному зразку; по фінансовій неспроможності;
Г) за взаємною згодою, за свідченням очевидців.
9. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
А) олень, двір, жити, бабця;
Б) дієздатний, вищезгаданий, сумісництво, гриф;
В) кошик, копиця, мисник, роса;
Г) сніжок, вівця, халамидник, річище.
10. Визначте джерело походження фразеологізму: ні в казці сказати, ні пером описати:
А) жива народна мова;
Б) усна народна творчість;
В) мова людей певної професії;
Г) давньогрецька міфологія, антична культура.
11. Поясніть лексичне значення фразеологізмів: накивати п’ятами, кров з молоком, стерти в порошок.
12. Спишіть речення. Знайдіть фразеологізми й підкресліть їх як члени речення.
Сергій із Назаром глека побили. Віталій кинувся з усіх ніг. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це закриваю очі.
Відповіді: 1.б; 2.г; 3.а; 4.в; 5.а; 6.г; 7.б; 8.в; 9.б; 10.б.
Контрольна робота (6 клас)
Лексикологія. Фразеологія
ІІ варіант
1. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
А) пір’я, влітку, прегарний;
Б) спадщина, лижі, проміння;
В) червлений, посуд, батько, потоки;
Г) каракати, качула, кресаня, легінь.
2. Позначити, у якому рядку відсутні архаїзми:
А) стежина, здійметься, батьківське;
Б) подолля, гудьба, вічне;
В) рівник, кріс, вродитися;
Г) цілеччина, марець, невтомний.
3. Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
А) лерія, відродження, сіяч, гай;
Б) цариця, мурза, пістоль, соха;
В) горобець, хлопець, слівце, водій;
Г) бруківка, суглоб, здається, піч.
4. Позначити, у якому рядку відсутні неологізми:
А) компакт-диск, вогнеликий;
Б) надвечірність, місяць-білогривець;
В) голубосизяна, густо-джемилиний;
Г) весна, відлига, урочистий.
5. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
А) метан, пляшка, рідина, водичка;
Б) карапкан, вія, олівець, малина;
В) кубрик, рея, такелат, докер;
Г) шаланда, холодник, плай, сіль.
6. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
А) габітус, дебіт, едафон, інцизія;
Б) вічко, бондар, дослідник, здоба;
В) млинок, коляда, нарукавник;
Г) мудрість, перепал, петрушка.
7. У реченні: Не плач, татусю, ми ще повернемось назад (В. Сосюра) виділене слово — це:
А) стилістично забарвлене; Б) жаргонізм;
В) діалектизм; Г) загальновживане.
8. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:
А) писати за зраком; у міру того як;
Б) заходи щодо підвищення ефективності праці;
В) трапилось через непорозуміння;
Г) комісія по складанню акта; піти по службових справах.
9. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
А) дощик, отець, штани, вила;
Б) журавель, путь, дім, хліб;
В) постановити, глава, кредит, біржа;
Г) віхола, вуста, Кость, ніч.
10. Визначте джерело походження фразеологізму: Ахілесова п’ята;
А) жива народна мова;
Б) усна народна творчість;
В) мова людей певної професії;
Г) давньогрецька міфологія, антична культура.
11. Поясніть лексичне значення фразеологізмів: ні риба ні м'ясо, з комарів носок, пекти раки.
12. Спишіть речення. Знайдіть фразеологізми й підкресліть їх як члени речення.
Минає день, тиждень, місяць, і півроку збігло за водою. Ти будеш жить, ще будеш ти любити, топтати ряст і слухать солов’я. Я лише розвів руками.
Відповіді: 1.г; 2.а; 3.б; 4.г; 5.в; 6.а; 7.а; 8.г; 9.в; 10.г.