Тестові завдання з української мови для учнів 9 класу за темою "Складнопідрядне речення"

Про матеріал

Матеріал для контрольної роботи за темою "Складнопідрядне речення", що вивчаються в курсі української мови у 9 класі (з російською мовою навчання). Завдання складаються із тестів, і розроблені так, щоб учні, виконуючи їх, виявили вміння розпізнавати мовні явища, групувати й класифікувати їх, встановлювати відповідність.

Перегляд файлу

КЗ «Темрюцька ЗОШ І-ІІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с. Темрюк

СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ

Завдання № 1 – 3 містять ОДНУ правильну відповідь

  1. Укажіть правильне твердження:

А) У складнопідрядних реченнях уживаються сполучники сурядності та підрядності.

Б) Сполучник  якщо вживається у складнопідрядних реченнях з підрядними умовними і з’ясувальними.

В) Складнопідрядне  речення має дві граматично пов’язані частини – головну і підрядну.

Г) У складнопідрядному реченні між простими реченнями не ставиться кома.

 

  1.  Укажіть складнопідрядне речення. 

А)   Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день .

 Б) Зоряно над селищами було, а там десь у степах хмара захо­дила і безгрішно ламалися стебла блискавок.

 В)  У різну пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте

зараз, ополудні, розцвів чи не найяскравіше.

Г)  Миттю старий одстебнув геть лижви і, наставивши коляку, як спис, гайнув уперед.

 

      3 . Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв'язку є сполучник.  

 А) А я дивлюсь на розпатлані дерева в саду, на віхті туману, що плутаються між їхніми кронами.

Б)  Я дивився й слухав цю осінню картину, що мала заворо­жуючий  зоровий та звуковий ряд і поволі ступав схилом яру.

В) Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних соняшників під  горою і ліс, що вже починав жевріти.

 Г)   Твоя душа готова вмістити в собі все, що вміщає в собі душа Княжої гори.

Д)  І йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься.

 

Завдання № 4 – 6 містять ТРИ  правильні  відповіді

  1.          Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть  усередині головної:

А)  А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала.

Б)  Аж на третьому ярусі тієї страшної схованки, що широким коридором перенизувалась на дві половини, по обидва боки були пророблені невеликі комірки.

В) Хліба, що їх змив дощ, яскраво зеленіли.

Г) Як парость виноградної лози, плекайте мову.

Д)  Там, де сонце торкнулось вершечків, спалахнуло листя золото-зеленим вогнем.

 

  1. Укажіть правильне твердження.

А)  На кожному кроці, хоч ми і не помічали, виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей.

( Це складнопідрядне речення з підрядним допустовим.)

Б)  В українських обрядових піснях подається величний об­раз Матері Божої, що є зразком для земних матерів.

( Це складнопідрядне речення з підрядним мети)

В)  Коли на грудях моря розстелялась мла, хвиль сонних пе­ремови повторяли птахи.

( Це  складнопідрядне речення з підрядним часу.)

Г)   Тільки гілля кленів і тополь ставало таким пухнастим, наче хтось навмисне обкладав його товстим шаром вати.

( Це складнопідрядне речення з підрядним причини).

Д) Й на мить здалося Тарасові, що він крокує розливом білого цвіту. 

(  Це складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним )

 

  1. Визначте складнопідрядні  речення, в яких кома не ставиться  між головною й підрядною частинами:

 

 А) Для того щоб навчитися говорити правду лю­дям треба навчитися говорити її самому собі.

Б)  Ще невідомо ні коли прийде потяг, ні на яку платформу він прибуде.

В) Людині дано язик, певно, для того щоб вона не дуже багато думала.

 Г) Годинник показує час і коли на нього ніхто не ди­виться.

Д)  А ми далі рушили... І самі не знаємо куди.

 

У завданнях № 7 – 10 визначити ВСІ правильні  відповіді

  1. Складнопідрядні речення поділяються на такі види й підвиди:

А)  Єднальні, розділові, протиставні, з’ясувальні.

Б) Означальні, обставинні, протиставні.

В) Означальні, з’ясувальні,  обставинні (місця, часу, міри й ступеня, способу дії, порівняльні, мети, причини, умовні, допустові, наслідкові)

Г)  З’ясувальні, розділові,  обставинні.

Д) Єднальні, з’ясувальні, означальні.

 

  1. Знайдіть серед поданих речень складнопідрядні обставинні:

А) Як хочеш від  людей шаноби, любов і спів бери в путь.

Б) Дмитро вирішив піти до неї, але не знав коли.

В) Під небом соковитим і дзвінким, де ходить вітер темний і рум’яний,  вони будують променистий дім.

Г) Де рідний край, там і під ялиною рай.

Д) Щоб не пломеніти горобині самотньо, посадив я поблизу неї нашу українську калину

 

  1. Визначте, яким є дане речення:

Як  я люблю оці години праці, коли усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.

А) Складносурядне.

Б) Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.

В) Складнопідрядне речення з підрядним означальним.

Г) Складнопідрядне речення з підрядним  обставинним.

Д)  Просте ускладнене речення.

 

  1.  Укажіть складне речення, побудоване за схемою

 

                 (для чого?)

[  …дієслово], (  щоб…).

 

А) Щоб заможно жити, треба працю любити.

Б)  Хотілося піднятися вгору, щоб розгорнути сіру бавовняну заслону хмар.

В) Христя, щоб як-небудь скоротити час, почала вишивати сорочку.

Г) Я для пісні вікно розчинив, щоб вона залила мою душу весною.

Д) У лісі поволі смеркало, немов чиясь невидима рука насувала на нього шапку.

Завдання 11 – установіть відповідність

 

 11. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.

Види підрядних речень:

А)   Складнопідрядне з підрядним означальним

Б )   Складнопідрядне з підрядним порівняльним

 В)   Складнопідрядне з підрядним мети

 Г)    Складнопідрядне з підрядним причини

Д)    Складнопідрядне з підрядним допустовим

Приклади речень:

1. Хоч ішов на спад вересень, сонце пекло немилосердно.

2. Я вчора сказала дядькові Якиму, щоб він тобі дозволив  нарвати черешень.

3.      Андрійко обнімав вовка руками й ногами, щоб вовкові  було легше.

4.      Як ото після градобою колоски на ниві підводяться, так  зараз підводяться, відходять душею люди.

5.      Тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день.

6.    Роса потягла з вологих трав густий дух пожухлого сіна, що позалишалося в кущах по торішній косовиці.

 

 

12.Текст і завдання до нього

 

(1) Із-за обрію стали накочуватися хмари, що громадилися все більше.

 (2) Нарешті вони закипіли і тяжко рушили вперед, піднімаючи  під себе небо, так що на землі ставало все важче дихати.

(3) Птахи,  вириваючись у сизі присмерки степу, не могли злітати дуже  далеко  і високо, бо крила їх робилися зволоженими.

 (4) Степом рухалася широка чорна тінь, яка вже покрила степові могили і Довжанські ліси так, що їх уже зовсім не було видно.

 (5) Коли хмари застигли і їх сто­рожке мовчання оволоділо небом і землею, кілька лапатих дощових крапель упало на круп коня.

 (6) Рясний, веселий, благодатний линув дощ, який освіжив і обновив степ і людей, викликав у них дитячий, радісний настрій.

 (За Григорієм Тютюнником)

А) Укажіть складнопідрядні речення з підрядними  обставинними.

 

Б) Укажіть складнопідрядні речення з підрядними озна­чальними.

 

В) Укажіть складні речення, які складаються з трьох простих речень, об’єднаних в одне.  

 

 

 

1

2

3

4

5

6

А

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді на тестові завдання:

1 – В,  2 – А, 3 – Д.

4 – Б, В, Д;    5 – А, В, Д;    6 – Б, Г, Д.

7 – В;   8 – А, В, Г, Д;     9 – Г;     10 – Б, Г.

11  А – 6

      Б – 4

      В – 3

      Г – 5

      Д – 1

12    А – 1, 4, 6,

        Б – 2,

        В – 4, 5.

   

docx
Додано
5 травня 2018
Переглядів
5644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку