Тест для учнів 9 класу "Складне речення з різними видами зв'язку. Текст як мовна одиниця й продукт мовленнєвої діяльності" за двома варіантами.
Контрольна робота. 9 клас. Складне речення з різними видами зв’язку. Текст
Тестування
І варіант
Складне речення з різними видами зв’язку
З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть один правильний.
1. Складним реченням із сурядним і підрядним зв'язком є речення /1 бал/
А Правду тоді мама сказали, що солов'їв не обов'язково бачити – їх слухати треба (О. Аврамчук).
Б Пливу пароплавом по Десні, і мені аж моторошно: скоро досвіток, а я ніяк не засну, не спиться (О. Аврамчук).
В Остап ішов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком, мов усю силу свою молодечу вкладав і в ту ходу, і в рухи, а думки одна за одною летіли все наперед (М. Коцюбинський)
Г Купається городина в укріпних хвилях, задрімали соняшники, нахилившись над дитячими, заквітчаними вінками головками маків, а цікаві гарбузи і вночі шорстко шелестять (Михайло Стельмах).
2. Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/
А За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий.
Б Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся вихор.
В І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
Г Коли відчинились двері, вона лише злегка повернулась, щоб упевнитись, хто увійшов, і знову зосереджено схилилась над книжкою.
3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: Перше що побачив Климко коли розплющив очі було велике коло червоного сонця у вікні воно світило мов крізь морок і хлопчик став пригадувати де він (розділові знаки пропущено). /1 бал/
А Три Б чотири В п'ять Г шість
Завдання 4—5мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких ДВА правильні.
4. Продовжте твердження: «До складних речень із різними видами зв'язку належать синтаксичні конструкції...». /1 бал/
А По чорній річці поміж білими берегами прудко пливе човен, тане вдалині й обертається в цятку: за ним несе вода другий, порожній, хлюпає в його білі боки і фарбує їх у чорний колір.
Б Книги — морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить.
В Мовчала ніч; усі мовчали; і соловейко задрімав; на небі зірочки блищали, за гаєм місяць виглядав.
Г Ти не дивуйсь, що гаснуть зорі, як зійде ранок золотий, що хвилі ніжні і прозорі змивають берег кам'яний.
Д Хай кущ старий і всохне без дощів, весною пагін молодий цвістиме.
5. Укажіть ДВІ складні синтаксичні конструкції, у яких правильно вжито розділові знаки. /1 бал/
А Протягом усієї довгої зими я відчував, щось має статись у цьому світі, щось неминуче станеться.
Б Тухля була оселя не дуже давня і деревина, що росла на тухольській долині, була геть-геть молодша і до тої липи.
В Можливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилась в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною.
Г Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди та ще в інші знайомі їм місцинки, щоб залишити корм для підгодівлі зайців, козуль, оленів.
Д Працює Тоня, купає овець, швидко, спритно і якось аж сердито наче хоче їх своїм рогачиком потопити, працює, а душа горить, а думки все про Віталика.
6. Установіть відповідність /2 бали/
Характеристика речення
Приклад
А Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить.
Б Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих.
В Скрізь: на подвір'ї, і в саду, і на городі — все тяглося до сонця і раділо йому.
Г У цьому ж лісі я пив самоту осінню, тут весну цілувала ти під шелест верховіть.
Д Яблуня гупнула яблуком, зітхнув спросоння татарський брід, а з хмари ошелешено вискочив місяць, і на подвір’ї ожили чорнобривці.
7. Паралельний вид зв'язку речень властивий реченням рядка /1 бал/
А Жінкам, які подають руку для вітання, дозволено не знімати рукавички. До того ж не тільки тоді, коли рукавички є елементом жіночого туалету.
Б Не можна подавати руку через стіл. Навіть найвищий начальник для цього має вийти з-за стола.
В Не вітаються потиском рук через поріг. Некультурно вітатися рукостисканням, тримаючи другу руку в кишені, спершись на одвірок чи щось інше, напівлежачи тощо.
Г Після тривалої розлуки люди, що перебувають у близьких, щирих стосунках, часто на знак вітання обнімаються. Поплескувати при цьому партнера по плечах, як це роблять араби й американці, у нас не узвичаєно.
8. Увідповідніть речення із засобами зв'язку, якими їх з'єднано. /2 бали/
А Важливим невербальним знаком вітання є потиск рук. Це елемент європейської культури спілкування, який поширився на весь світ.
Б Першим руку подає старший молодшому, жінка - чоловікові, соціально вищий – соціально нижчому, а не навпаки. Якщо присутніх багато, то доречно обмежитися потиском рук із господарем (господинею) дому чи начальником, а з іншими, вклонившись, привітатися словами.
В У Європі потиск рук застосовують не всюди однаково. Англійці, приміром, використовують його нечасто, а в німців, навпаки, рукостискання настільки поширене, що, як пишуть місцеві гумористи, саме за ним у світі впізнають туристів із Німеччини.
Г Чоловіки, за винятком дуже старих і хворих, подаючи руку, підводяться. Жінки, особливо старшого віку, коли вітаються з чоловіками або молодшими жінками, можуть подавати руку сидячи.
Д Коли руки мокрі, брудні тощо, потрібно, вибачившись, привести їх до порядку і тоді обмінятися потиском рук. Тут можна обмежитися словесним вітанням і поклоном з приємною усмішкою.
9. Відновіть текст, упослідовнивши речення. /2 бали/
(1) В іншій легенді розповідається, що вночі дельфіни перетворюються на вродливих жінок із довгим шовковистим волоссям. (2) Місцеві жителі називають цих величезних річкових мешканців «бото». (3) Аборигени вірять, що зачаровані індіанські юнаки назавжди вирушають за ними в підводне царство. (4) У найбільшій у світі річці Амазонці живуть рожеві дельфіни. (5) Вони виходять на берег, розчісують волосся. (6) Одна індійська легенда розповідає, що бото співають солодкими голосами, тягнучи в безодню самотніх мандрівників (З усемережжя).
Контрольна робота. 9 клас. Складне речення з різними видами зв’язку. Текст
Тестування
ІІ варіант
Складне речення з різними видами зв’язку
З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть один правильний.
1. Складне речення з різними видами зв'язку можна утворити, якщо до частини Львів традиційно дивує своїх гостей... додати фрагмент /1 бал/
А але часом дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
Б часом даруючи й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
В але часом місто дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
Г а також дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
2. Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/
А Мовчали закурені поля, німувала дорога, і тільки діброва, до якої він саме дійшов, пересварювалася з хуртовиною і вітром.
Б Небо чисте, на заході якісь дві-три хмари, а гримить на г розу.
В Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю.
Г А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: У темряві подеколи
траплялись ягоди вони проходили мимо дивною сповільненою ходою і їм здавалося що вони ступали по дні великої прозорої річки (розділові знаки пропущено). /1 бал/
А Три Б чотири В п'ять Г шість
Завдання 4—5 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких ДВА правильні.
4. Продовжте твердження: «До складних речень з різними видами зв'язку належать синтаксичні конструкції...». /1 бал/
А День сонячний і прозорий, і хочеться, щоб йому не було краю.
Б Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.
В Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води, серед якої виросло.
Г Михайло якраз натрапив на ту розмову чи суперечку, встряв у неї й почав доводити інспекторові, що він не має права сварити учнів, і сказав щось образливе для самого інспектора.
Д Проте маленька пташина, ця пухнаста кулька життя, що майже цілком уміщалася в моїй жмені, виявилась завзятою і не хотіла без бою віддаватись.
5. Укажіть ДВІ складні синтаксичні конструкції, у яких правильно вжито розділові знаки. /1 бал/
А Над ними зумлили комарі, біля нас спросоння коли-не-коли схлипувала річечка, а над усім світом протікала зоряна імла.
Б Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запекло наче сперся він ним не на воду, а на вогонь.
В Обережні й лякливі, сарни належали лісовій гущавині, належали таємниці і я звідав таке відчуття, наче ця заказана таємниця постала переді мною наяву, тепер я можу приглянутись до неї пильніше.
Г Як верби гарно похилились, мов дивляться, що там робиться внизу, по тих хатках та вулицях, та й собі радіють, що люди відпочивають, що їм затишно та гарно.
Д Загадка — це чарівний світ поетичної таємниці і в цьому світі мороз поєднаний з весною, що виступає прекрасною руйначкою всіх його мистецьких та господарських звершень.
6. Установіть відповідність /2 бали/
Характеристика речення
Приклад
А Історичні факти лишаються фактами, їх можна по-різному пояснювати, але не замовчувати.
Б Чорта крути за хвіст, а він радий: довший хвіст виросте.
В Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест.
Г Цілу ніч надворі виє хуга, плаче, деренчить в віконнім склі.
Д Знов зустріла земля годину літню і дерево пахуче зацвіта.
Текст
7. Паралельний вид зв'язку речень властивий реченням рядка /1 бал/
А Їх турбувала не зовнішність дочки, а те, якою вона буде в житті. Тому день Ніколь починався із зарядки й півгодинного плавання в басейні.
Б Дівчинка займалася балетом 4 рази на тиждень по дві години. У десять років додалася драматична студія – так вирішив тато.
В У Ніколь було багато домашніх обов'язків, не зробивши яких вона не могла піти до театральної студії. Потім усе це допомогло їй у сімейному житті з Томом Крузом.
Г У 16 років отримала першу серйозну роль у телефільмі, де вперше цілувалася. У 17 років утекла з приятелем, голландським студентом, завойовувати Париж.
8. Увідповідніть речення із засобами зв'язку, якими їх з'єднано. /2 бали/
А Дивлячись на красуню Ніколь Кідман, важко повірити, що колись вона почувалася гидким каченям. У школі лікувалася від заїкання і страшенно соромилася свого зросту (179 см) і незграбної статури.
Б Мама викладала в медичному коледжі. Батько читав лекції на кафедрі біохімії і трохи практикував як психолог.
В Навчалася Ніколь дуже середньо, але багато читала, писала вірші й захоплювалася сценою. Зрештою, вона так і не закінчила середньої школи, але при цьому її коефіцієнт інтелекту дорівнює 132, що приблизно відповідає рівню кандидата наук.
Г Через свою зовнішність Ніколь страждала й часто плакала. Утім батьки на її сльози не звертали особливої уваги: вони знали, що вона красуня.
Д У Ніколь не було ляльок. Єдину ляльку, надіслану бабусею на день народження, мама викинула.
9. Відновіть текст, упослідовнивши речення. /2 бали/
(1) Молодий дубочок працівники заповідника «Чигирин» у Холодному Яру назвали «Правнуком». (2) Релікт колишніх деревостоїв росте в центрі масиву поблизу села Буда Черкаської області. (3) Наразі в цього велетня з'явився правнук – дубок заввишки в шість сантиметрів. (4) Найстарішим дубом України, як відомо, є 1100-літній «дуб Максима Залізняка», одне з природних чудес України. (5) Це найбільше дерево в Україні та одне з десяти найбільших дерев у Європі (З енцикл.).