Розробка уроку для класу з достатнім рівнем знань. Конспект уроку із застосуванням таких методів та прийомів: "Мозковий штурм", "Закінчи речення", Творче конструювання з елементами взаємоперевірки, Графічний диктант, Цифровий диктант, Лінгводвобій, Усний аналіз.
План-конспект уроку з української мови для 9 класу
Тема. Безсполучникове складне речення. Узагальнення вивченого.
Мета :
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Обладнання: схеми, індивідуальні картки оцінювання, дидактичний матеріал, презентація до уроку.
Епіграф : «Історії ж бо пишуть на столі, ми ж пишем кров’ю на своїй землі». (Ліна Костенко)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організація класу ( слайд 1)
Вступне слово вчителя.
Дорогі діти! Сьогодні наш урок буде не схожим на інші. Як відомо, людина починається з добра, з любові. Отож я хочу, щоб ви замислилися над змістом кожного речення, які сьогодні прочитаєте, напишете, складете. Сьогодні на уроці ми повторимо й узагальнимо відомості про безсполучникове складне речення; застосовуватимемо теоретичні знання при виконанні практичних та тестових завдань, використовуватимемо безсполучникові складні речення в мовленні.
II. Актуалізація опорних знань.
Мозковий штурм ( слайд 2)
1. Яке речення є складним?
2. Яке складне речення є безсполучниковим?
3. Які змістові відношення між частинами БСР ви знаєте?
4. Які розділові знаки ставляться між частинами безсполучникового складного речення?
III. Повідомлення теми і мети уроку (запис у зошити) ( слайд 3)
Епіграфом нашого уроку є слова Ліни Костенко: «Історії ж бо пишуть на столі, ми ж пишем кров’ю на своїй землі».
1. Як ви розумієте зміст цього вислову?
2. Зі скількох частин складається це речення ?( з 2)
3. Яким зв'язком поєднана перша і друга частина?( безсполучниковий)
IV. Вироблення практичних умінь і навичок.
Перед вами лежать індивідуальні картки оцінювання за допомогою яких кожен з вас на уроці отримає свою оцінку. Підпишіть їх, будь ласка. Отже, уважно слухайте назву завдання та будьте об’єктивними у виставленні собі балів, адже це вам допоможе побачити з чим ще потрібно попрацювати.
1. А зараз виконаємо завдання « Закінчи речення». Вам необхідно закінчити речення одним словом.
1. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться ....(кома)
2. Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....(двокрапка)
3. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....(тире)
4. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....(кома)
5. Якщо частини складного безсполучникового речення менш пов'язані за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....(крапка з комою)
6. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....(двокрапка)
7. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....(кома)
8. Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....(тире)
9. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться .... (тире)
10. Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....(кома)
11. Якщо в першій частині вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....(двокрапка)
12. Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....(тире)
Зараз ви самі перевірите свої завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється по 0.5 бала.
Слово вчителя. Тепер перейдемо від теорії до практики.
Замініть сполучникові конструкції синонімічними безсполучниковими, поясніть вживання розділових знаків. За правильно виконане завдання ви отримаєте 0,25 бала. ( Завдання виконується в зошиті. Після того, як учні виконають завдання, на екрані монітора з’являється зображення правильно перебудованих речень. Виставляють бали в індивідуальні картки оцінювання.)
ДОВІДКА ( слайд 5)
Схематично зобразити почуте речення. Учні працюють у зошитах, після виконання на екрані правильні відповіді. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 0,25 бала.
1. Розіб'єш дружбу — пізніше не складеш.
2. Зобов’ язався словом ‒ закріпи ділом.
3. Говори мало, слухай багато, думай ще більше.
4. Ідемо вдвох: тут для гучних компаній не місце.
5. Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дістається.
6. Простої істини не забувай: людина й слово — то світи космічні.
Прослухайте речення, вкажіть цифрою потрібний розділовий знак
1 – кома
2 –крапка з комою
3 – двокрапка
4 – тире
За кожну правильну відповідь ви отримуєте по 0,25 бала.
1. Ще сонячні промені сплять – досвітні вогні вже горять.
2.Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про мішки й тільки дивився на Мелашку.
3. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче од жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів.
4. Орач торкнеться до керма руками – нива дзвонить темним сріблом скиб.
5. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.
6. Сонце пекло і жевріло посеред безхмарного неба; величезні дуби, ялиці і берези дрімали недвижно, розкішно гріючи свої вершечки в сонячнім промінні.
7. Я чув легенду: Прометей здобув вогонь для всіх людей.
ДОВІДКА: ( 4 3 3 4 1 2 3 ) ( слайд 8)
V. Закріплення вивченого.
1. Лінгводвобій ( два учні біля дошки, розставити розділові знаки та зазначити вид змістових відношень).
2. Усний аналіз ( слайд 9).
Прочитайте речення, доведіть, що вони безсполучникові складні.
VІ. Підсумок уроку ( слайд 10)
За кілька хвилин наш урок закінчиться. Давайте підведемо підсумки вивченого з допомогою тестової перевірки знань. За кожну правильну відповідь ви отримуєте по 0, 25 бала.
А) одночасність та послідовність дій, явищ;
Б) одночасність, послідовність, зіставлення;
В) послідовність, зіставлення.
А) одночасність;
Б) зіставлення ;
В) послідовність.
А) пояснення ;
Б) переліку ;
В) зіставлення.
А) вказують на одночасність;
Б) на одночасність або часову послідовність;
В) на послідовність.
А) тире;
Б) двокрапка;
В) кома.
( слайд 11) перевірка тестів.
VII. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Я так думаю»( слайд 12).
VIІI. Домашнє завдання ( слайд 13).
Учитель української мови М.Я. Слюсар
Методист з української мови Н.П. Нестеренко