Пропонований матеріал допоможе учням розвивати навички роботи з тестами; об'єктивно оцінити рівень засвоєння вивченого матеріалу; допоможе підготуватися до ЗНО з української мови; виховуватиме любов до української мови, культуру оформлення роботи.
КЗ «Темрюцька ЗОШ І-ІІІ ступенів»
с. Темрюк
СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ з кількома підрядними
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ РЕЧЕННЯ
Завдання № 1 – 3 містять ОДНУ правильну відповідь
А) Вірю, що врешті збагне людина те, що земля нам дана єдина.
Б) І скрізь, де генія сіяє слава, де світ новий підвівся із руїн, Франкові нашому – земний уклін.
В) Щоб мене зневіра не скосила, щоб не подолали вороги, земле рідна, влий своєї сили і вділи цілющої снаги.
Г) Коли Черниш підходив до поста, його увагу привернув кремезний, плечистий сержант, який саме розмовляв про щось з прикордонниками.
Д) Я руку подаю через моря і гори усім, хто камінь б’є, хто землю ревно оре, хто вугіль добува і зеленить поля.
А) одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з’єднується з ним за допомогою підрядного сполучника чи сполучного слова.
Б) прості речення рівноправні за змістом і пов’язані сурядним сполучником.
В) наявний лише один головний член
Г) прості речення об’єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників або сполучних слів.
Д) обов’язково присутні однорідні члени речення
А) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле.
Б) Глянеш на небо – небо високе, глянеш на хмари – хмари летять.
В) Сьогодні особливо звабно темніли на приполах обскубини гречки, легка паморозь пирію стелилась у долинах, молода конюшина між карячкуватих дубів кликала у лісосмугу.
Г) Чогось завжди так виходить: гарного гриба не знайдеш, а поганка сама в очі лізе.
Д) Я знаю: світ росте із доброти
Завдання № 4 – 6 містять ТРИ правильні відповіді
А) Опеньки з’явились, літо скінчилось.
Б) Вже сонце не гріє , не жовтіє жито, мак не червоніє.
В) Дивний догад мене обпік: я залишуся в серці твоєму на сьогодні, на завтра, навік.
Г) І вирішено було тоді на їхній сумовитій раді, збудуємо собор.
Д) Ось і великодні святки прийшли і пройшли – зазеленіли поля; зацвіли садки; защебетали соловейки.
А) Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї.
Б) Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива ніжна наречена.
В) Жінка говорила про льон, як вона сіяла його, як доглядала, як він гарно зацвів потім, задзвонив крихітними голівками і прослався по вересневим росам.
Г) На старості літ Джеря любив довгими зимовими вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, в яких краях ходив, з якими людьми зустрічався.
Д) Для мене нема нічого дорожчого чи солодшого, ніж душа, яка мене любить, хоч би бракувало всього іншого.
А) Ось могила козацька, це місце колись звалося Скарбне. – зміст обох речень протиставляється.
Б) Будеш сіять з сумом – вродить печаль. – перше речення вказує на час або умову того, про що говориться в другому реченні.
В) Зацвіли в саду жоржини – осінь тільки починається. – друге речення містить у собі наслідок того, про що говориться в першому реченні.
Г) Пан гуляв у себе в замку – у ярмі стогнали люди. – зміст обох речень протиставляється.
Д) Дощ надворі – восени хліб у коморі. – друге речення розкриває зміст першого.
У завданнях № 7 – 10 визначити ВСІ правильні відповіді
А) друга частина речення доповнює або пояснює зміст першої
Б ) перша частина порівнюється або зіставляється з іншою
В) друга частина речення вказує на швидку зміну подій
Г) перша частина речення вказує на умову того, про що говориться в другій частині
Д) друга частина речення вказує на причину того, про що говориться у першій частині.
А) Він знав одне ( : ) що десь там за лиманом тече ріка велика Борисфен.
Б) Широкий Дніпр не гомонить ( : ) розбивши вітер чорні хмари, ліг біля моря відпочить.
В) Старі люди кажуть ( : ) два хитрих мудрого не переважать.
Г) Мені снилося ( : ) червоні рожі пломеніли в промені злотім.
Д) Безсмертна сила непереможного слова Тараса Шевченка ( : ) час не може ні змінити, ні послабити її.
А) науковому, Б) розмовному, В) офіційно-діловому,
Г) публіцистичному, Д) художньому.
А) Я знав, добра нема без зла.
Б) Мухи сідають на ранах – бджоли на квітах пахучих: добрий все бачить лиш добре, підлий лиш підле у других.
В) Немилосердно гне зневіра: спокус невпинна боротьба. Не сотвори собі кумира: кумир витворює раба.
Г) Йди з добром, добро і завіта.
Д) Знаю, не вернешся ти: роки спалили мости.
Завдання 11 – установіть відповідність
В даних складних безсполучникових речень ставиться:
А) тільки кома
Б) крапка з комою
В) тире
Д) двокрапка
Речення :
12.Текст і завдання до нього
А) Укажіть всі складні безсполучникові речення.
Б) Укажіть складні безсполучникові речення, друга частина яких доповнює, пояснює першу.
В) Укажіть складні безсполучникові речення, друга частина яких указує на причину того, про що говориться в першому.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді на тестові завдання:
1 – А, 2 – Г, 3 – В.
4 – А, Г, Д; 5 – А, В, Г; 6 – Б, В, Г.
7 – А, Г, Д; 8 – А, Б, В, Г; 9 – Б, Г, Д ; 10 – В.
11 А – 3
Б – 5
В – 4
Г – 2
12 А – 2, 8
Б – 1, 5, 7.
В – 8.