Тридцять перше січня
Контрольна робота №2
Складне речення, його ознаки. Складносурядне речення. Складнопідрядне речення
Тестові завдання
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Виберіть правильну відповідь (0,5 б.)
А На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться (Л. Глібов).
Б Дерева в саду хитає вітер, жовтий лист летить до ніг мені (В. Сосюра).
В Праця садівника неспокійна, але почесна і самою своєю суттю мирна (О. Гончар).
Г Не лише сльози проливала Леся, а й заклик був у віршах до борні (В. Гуртовенко).
А дві
Б три
В чотири
Г п’ять
А В давніх літописах наших єсть одно оповідання, що зворушує у серці найсвятіші почуття (М. Вороний).
Б Землю, що крила дала мені, довічно буду любить (Ю. Петренко).
В Я хочу, хочу в це повірити, що світ стоїть на доброті (А. Малишко).
Г В небі ластівка мріє далека, що на крилах весну принесла (В. Сосюра).
А Дунув вітер понад ставом і сліду не стало (Т. Шевченко).
Б У кожного чоло життя і жаль порили і в оці кожного горить любові жар (І. Франко).
В Місяць зійшов над морем і скелі ближчими стали (М. Коцюбинський).
Г В очереті кахкала дика качка і сплескувала велика риба (Ю. Мушкетик).
А з’ясувальне
Б означальне
В обставинне допустове
Г обставинне способу і ступеня дії
А Ми дивились довго, як хмаринка тане, як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Рильський).
Б Чи буде ясно, чи будуть грози, чи прийде часом якась наруга, ти не зіб’єшся в своїй дорозі, не скривдиш жінки, не зрадиш друга (В. Гуртовенко).
В Я готовий повірити в царство небесне, бо не хочу, щоб в землю ішли без сліда безіменні, святі, незрівнянно чудесні, горді діти землі, вірні діти груда (В. Симоненко).
Г Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива, ніжна наречена (Д. Павличко).
Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою. доберіть відповідник, позначений буквою (1 б.).
1 місця
2 наслідкове
3 допустове
4 з’ясувальне
А Не поет, хто забуває про страшні народні рани (Леся Українка).
Б А ліс росте, живе, хоч буревій із грозами шумить, гуде, клекоче (О. Ющенко).
В Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом (Народна творчість).
Г На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу (О. Гончар).
1 [ ], а [ ] і [ ].
2 [ ], і [ ], і [ ].
3 А [ ], а [ ].
4 [ ] і [ ].
А Погасли хвилі, гори, хмари, і над землею в’ються чари, і над землею в’ються сни (Олександр Олесь).
Б Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку (Л. Костенко).
В В тихій задумі стояли діброви, а в них весільним одягом пишались черешні і темно рожевіли напухлими устами дикі яблуні (М. Стельмах).
Г А вечір палить вікна незнайомі, а синя хмара жаром пройнялась (М. Рильський).
Д Чи то галич налетіла чорна, чи то гору турки обступили (Леся Українка).
1 кома
2 тире
3 крапка з комою
4 відсутність розділового знака
А Ця розмова лишила у мене якийсь гіркий несмак але миритись, бра ти назад свої слова у мене не було бажання (Леся Українка).
Б Час ішов дуже поволі і якась година здалася матері за цілу вічність (Микола Хвильовий).
В А десь біжать залізні коні і пахне холодом трава (В. Сосюра).
Г Ще одна-єдина мить і дальній поїзд прошумить (А. Малишко).
Після екзамену
(1) Цього вечора вперше за весь час перебування в Харкові Улас не взявся за книжку. (2) Сидів на Журавлівських кручах, втопивши очі в море вогнів, що мерехтіли в долині, і думав про село, про хлопців, що були далеко від нього. (3) Вони навіть не здогадувалися про те, яке нещастя спіткало його, і не могли сказати ні слова втіхи, ні слова поради. (4) На кручі, де він сидів, блукали студентські пари, і на тлі заграви він виразно бачив їх чорні постаті. (5) їм не було ніякого діла до того, що ось тут, поряд із ними, так мучиться і страждає Улас. (6) Дивлячись на нічну заграву, на ті постаті, Улас відчував, що в його душі назріває великий злам (За Г. Тютюнником).
1) Випишіть усі складнопідрядні речення.
2) У 2-ому реченні підкресліть члени речення, надпишіть частини мови, накресліть схему речення
3) Укажіть складнопідрядне речення з неоднорідною підрядністю.