Диференційовано-діагностичний опитувальник інтересів – ДДО (за Є. Клімовим)
Диференційно-діагностичний опитувальник Є.А. Климова допоможе будь-якій людині визначити свої схильності до різного роду професій, методом обчислення особистісного психотипу. Кожна людина більшою мірою розташований до певного виду діяльності, це пов’язано з нашим способом життя, мисленням, навичками і підсвідомими прагненнями. Для однієї людини важливо реалізувати свій творчий потенціал, для іншого – принести користь громадськості, а третій воліє роботу, націлену на економічний результат. Покладаючись на дану методику, ви можете дізнатися свій особистісний тип і глибше зрозуміти свої схильності до роду діяльності.
ДДО (за Є. Клімовим) на профорієнтацію підходить для:
підлітка-школяра (абітурієнта), який знаходиться у пошуках і думає на кого піти вчитися; студента, якому цікаво осмислити правильність свого вибору; компаній, які ретельно відбирають персонал при прийомі на роботу; людини, яка вже має професію, але бажає перевчитися і думає, яку професію варто вибрати; працівника будь-якої компанії, щоб краще організувати свій робочий процес і направити здібності в правильному ключі.
Карта інтересів Климова була створена видатним російським кандидатом психологічних наук, який спеціалізувався на психології праці і опублікував понад 300 праць та близько 30 посібників і підручників. Одну з книг він присвятив темі професійного самовизначення, в якій детально розповідає про даною методикою (опитувальнику). Автор даного тесту описує п’ять основних груп — схильностей, які характеризують особистість. Е. А. Клімов виділяє 5 психотипів особистості:
1. Людина – природа – такий тип, характерний людям, що прагнуть поліпшити стан навколишнього середовища, тим, хто легко йде на контакт з природою і тваринами. Це садівники, ландшафтні дизайнери, працівники лісової і садової промисловості, ветеринари і екологи, дослідники флори і фауни, зоологи, ботаніки, а також геологи, картографи та метрологи.
2. людина – Людина – цей тип, як соціальний, схильний до спілкування, допомоги іншим, взаєморозуміння з аудиторією. Таким людям підходить робота, пов’язана з освітою, вихованням, соціальна діяльність, медицина, правова допомога, журналістика, а також адміністративна робота.
3. Людина – художній образ – називає таких людей творчими, схильними до художньої, письменницької, музичної та архітектурної діяльності, і т. п. Така особистість може займатися твором чого-небудь або чинити твори мистецтва (дизайнер, художник, композитор, письменник і режисер). А так само виконувати і виготовляти (оформлювач, музикант, ювелір, актор і так далі) або ж працювати з творами творчості (реставратор, маляр, шліфувальник, майстер розпису).
4. Людина – знакова система – цей тип людей математичного складу розуму. Їм підійдуть такі професії, як програміст, бухгалтер, бібліотекар, економіст, нотаріус, редактор, організатор діловодства, інспектор, історик, математик і тому подібне.
5. Людина – техніка – визначає цей тип, як людей схильних до технічних видів професій, позначає здатність до виготовлення деталей, техніки, механізмів, відновлення і ремонт, винаходи і нововведення, випробувальні та перевірочні роботи.
Опитувальник ДДО дає можливість розпізнати свої професійні схильності і підсвідомі задатки до певного виду діяльності. Тому ідеально підходить для профорієнтаційної роботи з школярами і підлітками.
Інструкція.
Уявіть собі, що ви маєте можливість вибрати одну роботу (із двох можливих). Чому б ви надали перевагу? Вибраний варіант відмітьте знаком «+», а відкинутий – знаком «-».
1а. Доглядати за тваринами |
1б. Обслуговувати машини, прилади |
2а. Допомагати хворим людям, лікувати їх |
2б. Складати таблиці,схеми, графіки, програми для комп’ютерів |
3а. Стежити за якістю виготовлення книжкових ілюстрацій, плакатів |
3б. Стежити за станом, розвитком рослин |
4а. Обробляти матеріали (дерево, тканину, метал, пластмасу) |
4б. Рекламувати, продавати матеріали |
5а. Обговорювати науково-популярні книжки, статті |
5б. Обговорювати художні книжки, п’єси, концерти |
6а. Вирощувати молодняк тварин |
6б. Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні яких-небудь дій |
7а. Копіювати малюнки, зображення (або настроювати музичні інструменти) |
7б. Керувати яким-небудь вантажним засобом (підйомним або транспортним) |
8а. Повідомляти, пояснювати людям потрібні їм відомості (в довідковому б’юро, на екскурсії) |
8б. Художньо оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці вистав, концертів) |
9а. Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку |
9б. Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях |
10а. Лікувати тварин |
10б. Виконувати обчислення, |
|
розрахунки |
11а. Виводити нові сорти рослин |
11б. Конструювати, проектувати нові види промислових виробів, машин, будівель |
12а. Розв’язувати суперечки, сварки між людьми, переконувати, роз’яснювати, заохочувати |
12б. Працювати над кресленнями, схемами (перевіряти, уточнювати їх) |
13а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності |
13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів |
14а. Обслуговувати, налагоджувати мед прилади, апарати |
14б. Надавати людям меддопомогу при пораненнях, опіках, ударах |
15а. Складати точні описи, звіти про спостереження явищ і подій |
15б. Художньо описувати, зображати (побачені або уявні) |
16а. Робити лабораторні аналізи в лікарні |
16б. Приймати, оглядати хворих, говорити з ними, призначати лікування |
17а. Фарбувати стіни або розмальовувати поверхні виробів |
17б. Здійснювати монтаж споруд, машин, пристроїв |
18а. Організовувати екскурсії, культпоходи в театри, музеї |
18б. Грати на сцені, брати участь у концертах |
19а. Виготовляти за кресленнями деталі, вироби, машини, одяг |
19б. Креслити, копіювати креслення, карти |
20а. Проводити боротьбу з хворобами рослин, зі шкідниками лісів, садів |
20б. працювати на клавішних машинах (друкарській) |
Бланк для опитування
ПІБ_____________________________________Клас____________
Л - П |
Л - Т |
Л - Л |
Л - ЗС |
Л - Х |
1а |
1б |
2а |
2б |
3а |
3б |
4а |
4б |
5а |
5б |
6а |
7б |
6б |
9б |
7а |
10а |
9а |
8а |
10б |
8б |
11а |
11б |
12а |
12б |
13а |
13б |
14а |
14б |
15а |
15б |
16а |
17б |
16б |
19б |
17а |
20а |
19а |
18а |
20б |
18б |
|
|
|
|
|
Інтерпретація результатів.
Заповнивши таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у відповідний рядок („+”, „-”).
Найбільша сума балів (7-8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості нахилів опитуваного до одного з п’яти типів професій. Якщо у не буде переваги певного (одного) типу професії, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не сформований.