ВИХОВНИЙ ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
ТЕМА: БЕЗПЕЧНІСТЬ СПІЛКУВАННЯ ПІДЛІТКІВ У ІНТЕРНЕТІ
МЕТА ЗАХОДУ:
ОСВІТНЯ:
-
поширити знання про небезпечний Інтернет;
-
дослідити позитивні та негативні сторони Інтернету;
-
спонукати поглянути на глобальну комп'ютерну мережу Інтернет з різних сторін.
РОЗВИВАЮЧА:
-
сприяти розвитку пізнавального інтересу;
-
сприяти підвищенню творчої активності;
-
сприяти розвитку вміння логічно викладати думки;
ВИХОВНА:
-
сприяти вихованню шанобливого ставлення до чужої думки;
-
сприяти культурному та інтелектуальному розвитку учнів;
-
сприяти обізнаності учнів про небезпеки, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання;
-
мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.
ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: презентація «Безпечний Інтернет», відеоролики, буклет – пам’ятка «Це важливо!».
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: IBM – сумісний ПК, проектор, мультимедійна дошка
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після виховної години учні повинні навчитися робити більш безпечним і корисним свій час перебування в мережі Інтернет і інших інформаційно-телекомунікаційних мережах, а саме:
-
критично ставитися до повідомлень та іншої інформації, яка розповсюджується за допомогою мережі Інтернет, мобільного (стільникового) зв'язку та інших електронних засобів масової
комунікації;
-
відрізняти достовірні відомості від недостовірних, шкідливу інформацію від безпечної;
-
уникати нав'язування їм інформації, здатної завдати шкоди здоров'ю, моральному і психічному розвитку, честі, гідності та репутації;
-
розпізнавати ознаки зловживання їх недосвідченістю і довірливістю, спроби втягнення їх у протиправну та іншу антигромадську діяльність;
-
розпізнавати маніпулятивні техніки, які використовуються при подачі рекламної та іншої інформації;
-
застосовувати ефективні заходи самозахисту від небажаної інформації та небажаних контактів у мережах.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Сьогодні ми будимо говорити про БЕЗПЕЧНІСТЬ СПІЛКУВАННЯ ПІДЛІТКІВ У ІНТЕРНЕТІ . Ми не вперше з вами піднімаємо цю дуже важливу для нашого суспільства тему.
День безпечного Інтернету, англ. Safer Internet Day — відзначається у вівторок другого тижня лютого з 2004 року.
Захід був запроваджений у 2004 за ініціативою європейських некомерційних організацій European SchoolNet та Insafe ().
Цього дня в багатьох країнах світу обговорюються:
-
шляхи безпечного використання молоддю Інтернету;
-
питання інтернет-етики;
-
загрози протизаконного контенту.
День безпечнішого Інтернету має на меті досягнення об'єднання зусиль держави, бізнесу і громадськості для популяризації механізмів безпечної роботи в мережі, перш за все серед дітей та молоді.
З 2008 року Україна приєдналася до багатьох європейських країн, до Європейської мережі безпечного Інтернет.
Все частіше та частіше зустрічаються реальні історії про людей, які зіткнулися з небезпекою в Інтернеті.
Отже, питання безпеки в Інтернеті, стосується нас безпосередньо. Пропонує ретельно у цьому розібратися.
Почнемо з гри «ЗА та ПРОТИ». (діти діляться на дві команди).
Пропоную вам розділитися на дві команди. Команда 1 буде мати назву «Оптимісти», команда 2 – «Песимісти». «Оптимісти» повинні знайти позитивні сторони деяких фактів, а «Песимісти» - негативні.
ФАКТ 1: ІНТЕРНЕТ та ЗДОРОВ’Я
ФАКТ 2: ІНТЕРНЕТ та ОСВІТА
ФАКТ 3: ІНТЕРНЕТ ТА СПІЛКУВАННЯ.
Будемо вважати, що ви знаєте достатньо про Інтернет, про його можливості.
І тепер прийшов час обговорити, що роблять підлітки в Інтернеті:
Так, наші учні та й взагалі підлітки в Інтернеті:
Спілкуються – знайомляться і шукають нових друзів у соціальних мережах, чатах, беруть участь у дискусіях і віртуальних форумах. Навчаються і розвиваються – продивляються контрольні, реферати і курсові роботи, читають новини, підвищують рівень знань, технічної і медійної освіченості.
Розважаються – грають, слухають музику, дивляться фільми і відеоролики.
У віртуальному середовищі діти та підлітки прагнуть розслабитися і абстрагуватися від психологічних проблем реального світу, дати вихід емоціям, цікаво провести час.
Віртуальний ігровий простір дозволяє дітям реалізовувати низку базових потреб: у грі, розвагах, досягненні поставленої мети, саморозвитку, розвитку позитивних якостей, сміливості, вмінні долати перешкоди, поразки і невдачі; потреби у повазі та самоповазі, потреби в автономії, у протесті проти існуючих правил, знятті соціальних табу; потреби у домінуванні; потреби в агресії у запобіганні небезпеці і т. ін.
І досить закономірна ваша відповідь на питання: «Чи отримуєте ви задоволення від роботи в Інтернеті?»
Хочу відзначити, що підлітки, юнаки та дівчата віком до 18 – 20 років мають такі психологічні особливості, як недостатня розвиненість само регулятивних механізмів, слабкий вольовий і емоційний контроль, імпульсивність поведінки. Ці особливості роблять дітей найбільш вразливими для інформаційних і програмно-технічних загроз. Тому увага батьків тай взагалі дорослих до інтернет - безпеки дітей є дуже важливою.
Які ж небезпеки вас можуть очікувати в Інтернет – просторі?
ТРИВОЖНА СТАТИСТИКА:
-
понад 28% опитаних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі.
-
17% без вагань повідомляють інформацію про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі… Навіщо незнайомцям така інформація, діти, як правило, не замислюються.
-
22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих.
-
28%дітей, побачивши в інтернеті рекламу алкоголю або тютюну, хоча б один раз спробували їх купити, а 11%− спробували купувати наркотики.
-
близько 14%опитаних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги.
|
ДО ПЕРЕЛІКУ ІНТЕРНЕТ ЗАГРОЗ ВІДНОСЯТЬ: 1.КОМП’ЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ
Про комп’ютерну залежність ми з вами говорили вже декілька разів.
Пропоную вам згадати психологічні та фізичні ознаки інтернет – залежності.
Прогнозована відповідь учнів:
Психологічні ознаки - нав'язливе бажання перевірити e-mail; постійне чекання наступного виходу в Інтернет;
Фізичні ознаки - оніміння пальців руки, що тримає „мишку"; болі в спині.
2. РОЗХОДЖЕННЯ МІЖ РЕАЛЬНИМ «Я» І СВОЇМ ІНТЕРНЕТ ОБРАЗОМ
Така ситуація може бути наслідком неадекватного сприйняття дитиною себе і оточуючого світу. Ототожнюючи себе з героєм гри, дитина отримує можливість своєрідної самореалізації у віртуальному світі. При цьому якості героя (сміливість, сила, надзвичайні здібності та ін.) вона автоматично приміряє на себе. Повернення в реальність позбавляє гравця багатьох можливостей і робить безпорадним перед проблемами, що існують в реальності.
Це призводить до погіршення психологічного стану дитини: зміни її емоційного стану, підвищення тривоги, роздратованості, зниження самооцінки, проявів невпевненості в собі, виникнення агресії до оточуючих, погіршення навчальних показників і порушення соціалізації.
3. ДОСТУП ДО НЕБАЖАНОГО КОНТЕНТУ
Під небажаним контентом розуміються матеріали непридатного для дітей та протизаконного змісту – порнографічні, такі, що пропагують наркотики, психотропні речовини й алкоголь, тероризм і екстримізм, ксенофобію, сектантство, національну, класову, соціальну нетерпимість і нерівність, асоціальну поведінку, насилля, агресію, суїцид, азартні ігри, інтернет-шахрайство та матеріалам, що містять образи, наклепи і неналежну рекламу).
4. КІБЕР – ХУЛІГАНСТВО
Кібер – хуліганство – термін, який використовується для того, аби описати інформаційні атаки на людину через Інтернет. Варіанти кібер – хуліганства досить різноманітні. Основними різновидами є:
-
Кібер – булінг – одна з форм переслідування дітей та підлітків за допомогою ІКТ. Для цього можуть використовуватися соціальні мережі, сервіси миттєвих повідомлень, електронна пошта, створюватися сайти, які компрометують підлітка.
-
Кібер – грумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї досить добре ознайомленні з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах.
-
Флеймінг – обмін короткими емоційними репликами між двома або більше людьми.
-
Хеппіслепінг –будь - які відеороліки з записамиреальних сцен насильства. На питання: «Чи траплялось вам зустрітися в Інтернеті з агресією?» ми отримали відповідь
5. ІНТЕРНЕТ-ШАХРАЙСТВО:
-
Генерування кодів для карток оплати мобільного зв’язку. Пропозиція програми генерування PIN-кодів для карток експрес-оплати за мобільний зв’язок. Запропонована програма виявляється генератором випадкових чисел.
-
Налаштування безкоштовного використання послуг мобільного оператора. На безкоштовних хостингах розміщуються сайти-одноденки, працівники яких представляються співробітниками певного мобільного оператора та за певну суму пропонують повідомити налаштування для безкоштовного використання послуг.
-
«Читай чужі SMS». Пропозиція придбати спеціальну програму, що «дозволяє» читати SMS у чужому телефоні, переглядати адресну книгу та історії дзвінків.
-
Продаж продукту, що не існує (програм, аудіофайлів, товарів, інформації). Прохання відправити SMS-повідомлення для отримання коду виявляється звичайним виманюванням коштів. Зазвичай «неможливість відправити повідомлення» призводить до численного зняття коштів з рахунку абонента.
-
«Передзвони мені». Дзвінок з незнайомого номера з проханням зателефонувати. При спробі з’єднання з рахунку абонента знімаються кошти.
-
Фішинг – технологія інтернет-шахрайства з метою крадіжки конфіденційної інформації (імен і паролей доступу, даних банківських карток і інтернет-гаманця й т.ін.). Поштовий фішинг – отримання листа з вимогою повідомлення особистих даних. Онлайн-фішинг – копіювання дизайну і доменних імен сайтів та інтернет-магазинів з метою обдурити покупця. Комбінований фішинг – створення підробного сайту, де жертва самостійно заповнює форми, повідомляючи шахраям конфіденційні дані, або використання програм-шпигунів key-loggers, що фіксують інформацію, введену з клавіатури та пересилають її шахраям.
-
Вішинг – технологія інтернет-шахрайства з метою крадіжки конфіденційної інформації за допомогою інтернет-телефонії і автонабирачів. Абоненту пропонується зателефонувати за міським номером, де звучить повідомлення про необхідність надання особистої інформації.
-
Фармінг – перенаправлення трафіку із завантаженого веб-вузла на клон сайта, що хотів відвідати користувач. Далі відбувається зараження вірусами або активація файлу, що може пошкодити комп’ютер.
6. МОБІЛЬНЕ ШАХРАЙСТВО За допомогою SMS-повідомлень
-
Перекажіть кошти на рахунок і отримайте вдвічі більше. SMSповідомлення зі змістом на кшталт: «Сервер мобільного оператора Х. Перекажіть гроші на номер ХХХХХХХ і отримайте вдвічі більше!».
-
Прохання надіслати гроші. SMS зі змістом: «Не можу тобі дозвонитися, немає грошей, надішли 5 гривень». Далі повідомляється номер телефону ХХХ-ХХХХХХХ. При спробі набрати номер абонент виявляється «поза зоною досяжності».
-
На ваш рахунок помилково перераховані кошти. Отримання SMS із текстом про помилкове перерахування незначної суми грошей на рахунок абонента і прохання про її повернення. Для переказу коштів пропонують відправити повідомлення на короткий номер, дуже схожий на службовий. У результаті «повернення боргу» з балансу відправника знімається значна сума.
-
Відмовся від рекламної SMS-розсилки. Отримання SMS з пропозицією відписатися від рекламної SMS-розсилки. Послуга виявляється платною.
-
Близька людина потрапила у халепу. SMS-повідомлення про те, що близька людина потрапила в халепу. Вказану суму пропонують перерахувати картками експрес-оплати мобільного зв’язку.
За допомогою телефонного зв’язку
-
Блокування номера і перереєстрація SIM-карти. Надходження дзвінка начебто із сервісного центру оператора про збій в системі і блокування телефона абонента на кілька діб. Для «вирішення» проблеми пропонується перереєструватися в системі, набравши певну комбінацію чисел. Насправді ця комбінація чисел є командою переказу грошей з одного рахунку на інший.
-
Виграш призу. Дзвінок начебто від представника call-центру і повідомлення про перемогу в акції. Для отримання «призу» необхідно придбати вау- чер поповнення рахунку на ХХХ гривень і повідомити код активації. Рахунок виявляється недійсним.
-
Прохання зробити короткий дзвінок з вашого телефону. Звернення з проханням про необхідність термінового дзвінка тяжко хворій людині з вашого мобільного телефону. У результаті з рахунку абонента знімається значна сума. Попередьте дитину не реагувати на подібні звернення, не порадившись з вами.
На фоні того що ми розглядали вище я та наш шкільний психолог Ольга Василівна, хотіли б обговорити тему сексуальної культури вона є частиною загальної культури особистості.
Сексуальна поведінка підлітка залежить від декількох факторів: від психосексуального розвитку, як процесу сексуального становлення з позиції особистості, та психосексуальної соціалізації, як процесу впливу суспільства на особистість. У процесі соціалізації психосексуальної сфери відбувається засвоєння своєї статевої ролі відповідно до біологічної статі; набуття соціально-психологічних якостей, які б дозволили вступати у між статеві відносини, розвивати їх, утворювати сім’ю, народжувати і виховувати дітей; підкорювати свої індивідуальні бажання загальноприйнятим нормам у процесі засвоєння еротичного коду нації; прийняття суспільно-прийнятих норм і цінностей.
Тема: « Сексуальне насильство над дітьми. Форми та ознаки»
https://www.youtube.com/watch?v=14o7adzeG3M&t=5s
Урок №1 «Про сексуальне насильство над дітьми».
https://www.youtube.com/watch?v=M91F21Lnh-4
Урок №3 «Як дітям берегти і захистити своє тіло».
https://www.youtube.com/watch?v=_tdbke2oUME&t=2s
Урок №4 «Як дітям відрізнити та захистити себе від «поганих секретів»
https://www.youtube.com/watch?v=XxUHJAhBLXY
Урок №5 «Як дітям застосовувати та захистити своє «Ні!»
https://www.youtube.com/watch?v=M-tHS9MQuQE
Урок № 6. «Як дітям діяти та кому довіряти, щоб себе захистити»
https://www.youtube.com/watch?v=aB_SV81PhfQ
ВИСНОВКИ
Підлітки 15-18 років технічно освічені та добре орієнтуються в Інтернеті. Незважаючи на самостійність і незалежність, вони все ж потребують нагадування про необхідність дотримання правил поведінки в Мережі та заходах безпеки.
Сучасній людині Інтернет необхідний як засіб для отримання інформації, спілкування, але, користуючись послугами Інтернет, не забувайте про оточуючих Вас людей і Ваш духовний світ!
Повторимо правила безпеки в Інтернеті
-
Розробити з батьками правила користування Інтернетом. Особливо домовитися з ними про прийнятий час роботи в Інтернеті і сайти, до яких можуть заходити діти.
-
Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.
-
Не давати нікому, крім батьків, свої паролі, навіть найближчим друзям.
-
Якщо знайти якусь інформацію, що турбує дітей, потрібно негайно сповістити про це батьків.
-
Якщо отримали лист, який містить лайливі, нецензурні слова, негайно сповістити батьків.
-
Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
-
Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбуватися в громадському місці й у присутності батьків.
-
Не заходити на аморальні сайти і не порушувати без згоди батьків ці правила.
-
Не робити протизаконних вчинків і речей в Інтернеті.
-
Не шкодити і не заважати іншим користувачам.