Тези "Логопедична ритміка в системі корекційної роботи з дітьми із порушеннями мовлення"

Про матеріал
Даний матеріал розкриває значення логопедичної ритміки в системі корекційної роботи з дітьми із порушеннями мовлення
Перегляд файлу

Комір С.М.

ЛОГОПЕДИЧНА РИТМІКА В СИСТЕМІ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

Зі збільшенням кількості дітей з особливими потребами, з розвитком спеціальної освіти як складової частини процесу реабілітації, з’являється все більше публікацій, присвячених методикам корекційної роботи. Це свідчить про актуальність даного питання в умовах сьогодення. Але матеріали згаданих вище робіт вимагають систематизації та вибірковості у застосуванні.

Останнім часом логопедичну ритміку дедалі активніше використовували в різноманітних реабілітаційних методиках як один із самостійних засобів коригувального впливу [4, с.8]. Це методики  як діагностичного так і корекційного спрямування. Тому в сучасних умовах у нас є можливість використовувати існуючий досвід у власній практичній діяльності, враховуючи індивідуальні потреби кожної окремо взятої дитини.

Логопедична ритміка – це корекційна методика навчання та виховання осіб з різними аномаліями розвитку, в тому числі і з мовною патологією, засобами руху, музики та слова [5, с.6]. Головною метою логопедичної ритміки як засобу корекційного впливу є подолання порушень мовлення, розвиваючи та корегуючи рухову сферу особи. Розвиток рухового апарату є фактором, що стимулює розвиток мови і йому належить провідна роль у формуванні нервово-психічних процесів у дітей [1, с.1].

Логоритміка, як будь-яка інша корекційна методика, що застосовується у роботі з дітьми з вадами мовленнєвого розвитку, має свої особливі засоби реалізації. Засоби логопедичної ритміки можна представити як систему ритмічних, логоритмічних та музично-ритмічних вправ і завдань, що поступово ускладнюються і лежать в основі самостійної рухової, музичної та мовленнєвої діяльності людей з мовною патологією [2, с.79].

Г. Волкова виділяє наступні засоби логоритміки: ходьба та марширування в різних напрямках; вправи на розвиток дихання, голосу та артикуляції; вправи, що регулюють м’язовий тонус; вправи, що активізують увагу; вправи на рахунок;  мовні вправи без музичного супроводу; вправи, що формують чуття музичного темпу; ритмічні вправи; співи; вправи у грі на музичних інструментах; самостійна музична діяльність людей з мовними порушеннями; ігрова діяльність; вправи для розвитку творчої ініціативи; заключні вправи. Г.Шашкіна розділяє всі засоби логоритмічного впливу на дві великі групи – музично-рухові та рухово-мовні – в залежності від того, що лежить в основі реалізації даного засобу (музика чи мовний матеріал).

Не зважаючи на те, в якій мірі поєднані між собою музика, рух та слово у логоритмічних вправах – всі вони у взаємодії спрямовані на формування та розвиток особистості дитини в цілому, вдосконалення її мовленнєвої та рухової сфери.

Л.Чеснокова та О.Золотарьова серед завдань логопедичної ритміки виділяють: оздоровчі, пізнавальні, виховні та коригувальні. До оздоровчих вони відносять розвиток моторної функції, мовлення, слуху, зміцнення кістково-м’язового апарату тощо; до пізнавальних – формування рухових навичок та вмінь, орієнтацію в просторі, координацію рухів; до виховних- уміння ритмічно і виразно рухатися, виявляти свої творчі здібності, виховання особистісних якостей тощо; до коригувальних – усунення порушень мовлення дітей.

Отже логопедична ритміка – це комплексна корекційна методика, яка займає чинне місце в системі  реабілітаційної роботи з дітьми із порушеннями мовлення. Використовуючи засоби логоритміки у практичній діяльності під час роботи з дітьми з мовними вадами, ми здійснюємо не тільки коригуючий вплив безпосередньо на їх мовлення, на рухову сферу,  але й сприяємо всебічному розвитку їх особистості.

Перспективи подальшої роботи в даному напрямку вбачаються у вдосконаленні системи використання засобів логоритміки при кореційно-розвиваючому впливі на особистість дитини з порушеннями мовлення.

 

 

Література

  1.      Анищенкова Е.С. Логопедическая ритмика для развития речи дошкольников.  Москва: АСТ, 2008. 60 с.
  2.      Волкова Г.А. Логопедическая ритмика: учеб. для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. 272 с.
  3.      Сухар В.Л. Логоритмічні заняття в ДНЗ. 3 - 4 роки. Харків: Вид-во «Ранок», 2011. 160с.
  4.      Чеснокова Л.В.,Золотарьова О.І. Заняття з логоритміки для дітей із вадами мовлення. Харків: Видавнича група «Основа», 2017. 160 с.
  5.      Шашкина Г.Р. Логопедическая ритмика для дошкольников с нарушениями речи: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб заведений. Москва: Издательский центр «Академия», 2005. 192 с.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лещенко Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
2337
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку