А.С.Кучерук, В.М. Дармосюк
Миколаївський національний університет ім. В.О. Сухомлинського
STEM-майданчиках «Таємниці Шерлока Холмса»
Останнім часом в житті суспільства спостерігається суттєве зростання інформаційної складової (інформаційні ресурси, інформаційні технології і т.ін.) і як наслідок цих процесів підвищується необхідність інформаційної безпеки. Спеціалісти в даній області затребувані і в державних установах, і в науковій сфері, і в комерційних фірмах. Конфіденційність інформації забезпечується в більшій мірі математичними методами. Проблеми сьогодення потребують підготовку кваліфікованих спеціалістів обізнаних у науковій сфері, готових брати участь у інноваційних процесах. Одним із актуальних напрямів інноваційного розвитку природничо-математичної освіти є STEM-орієнтований підхід до навчання. Команда відкритого освітнього проекту «Крок до науки» вдало впроваджує проектну діяльність на STEM-майданчиках, які працюють в STEM – студіях фестивалю творчості та науки «Молодіжна хвиля», який двічі на рік проходить на механіко-математичному факультеті Миколаївського національного університету ім. В.О. Сухомлинського. Так наприклад, майстер-клас «Таємниці Шерлока Холмса» базується на використані дослідницьких методів у вивченні учнями інформаційного середовища життєдіяльності людини, ефективно формує математичні компетентності, забезпечує розкриття творчого потенціалу кожного з учасників, дає можливість розвинути здатності до конструювання, наукового пошуку та зацікавленості у вивченні математики. Продуктом такої діяльності може бути створення коду за допомогою методів криптографії. Робота в студії проходила в чотирьох групах, кожна з яких мала своє завдання та мету. Під час роботи STEM-майданчика учні вчилися кодувати повідомлення, використовуючи різні методи шифрування, розгадувати вже існуючі таємні послання, створювати шифрувальні машини та свої оригінальні шифри і загадки, при цьому підвищували рівень предметного розуміння, поглиблювали знання з алгебри та теорії чисел, комбінаторики. Так наприклад, одна з команд розглядала шифр ДНК, який був представлений на власноруч зробленому кубику Рубіку. Учасникам було запропоновано: зашифрований текст - це набір триплетів, якими було зашифровано послання для школярів; таблиця розшифровки - це набір триплетів та букв, які були зашифровані; картка-путівник - це фотографії, на яких було показано в якому порядку та з якого місця потрібно починати розгортати кубик Рубік; кубик Рубік (кожна сторона якого складалася з чотирьох маленьких кубиків, які в певних місцях були з’єднані, на кожній стороні маленьких кубиків були написані зашифровані букви (триплети) та стрілки, які вказували правильний шлях).