Тихий океан. Географічне положення. Органічний світ та природні ресурси.

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з використанням ІТ-технологій, онлайн-ресурсів, QR-кодів, карти, кросворду. З ДОДАТКАМИ
Перегляд файлу

Тема уроку: Тихий океан. Географічне положення. Органічний світ та природні ресурси

Мета: висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною;  сформувати в учнів уявлення про особливості Тихого океану; продовжити навчати читати карту та працювати із нею; вчити складати розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи. 

Обладнання: карта півкуль, карта океанів, глобус, ІКТ, QR-коди, кросворд, записи на дошці, букви на дошці, індивідуальні картки, відеоролик.

 Епіграф:
Ви ніколи не перетнете океан, якщо не наберетеся мужності втратити берег з поля зору.                                                           (Христофор Колумб)

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Привітання вчителя. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вчитель. Діти, ми з вами вивчили вже всі материки. Дізналися про те, хто їх відкривав і досліджував, в чому полягають особливості клімату, рельєфу, внутрішніх вод, рослинного та тваринного світу. Перш ніж перейти до нашої сьогоднішньої теми, хочу провести таке маленьке  Бліц-опитування:

  • Скільки материків є на Землі?  Покажіть їх на карті.
  • Які типи клімату ми вивчили?
  • Пригадайте! Що таке Світовий океан? (Він займає 2/3 всієї Землі)
  •  Який колір переважає на глобусі?
  •  Які океани є на Землі? У яких півкулях вони розташовані? 

 Кросворд «Тихий океан»

- Я пропоную вам розгадати кросворд. Складене словосполучення і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Ділянка суші, оточена з усіх боків водою. (Острів)

2. Те саме, що лід, крижина. (Крига)

3. Одна з чотирьох сторін світу, антонім – захід. (Схід)

4. Ділянки земної поверхні, які на карті позначаються коричневим кольором. (Гори)

5. Найбільша за чисельністю населення держава світу. (Китай)

6. Частина океану – великий водний простір з гірко – солоною водою, який більш-менш оточений суходолом. (Море)

7. Уявна лінія, що проходить навколо земної кулі на рівній віддалі від обох полюсів і ділить її на Північну та Південну півкулі. (Екватор)

8. Інша назва найбільшого океану, значний своїми розмірами, величиною; антонім слова «малий». (Великий)

9. Материк, назва якого з латинської означає «невідома південна земля». Це найменший і найвіддаленіший від інших  материків на земній кулі. (Австралія)

10. Смуга, яка визначає межу, границю чого-небудь. (Лінія)

Учитель: в зошитах записали число, класна робота. Тема «Тихий океан. Географічне положення. Органічний світ та природні ресурси».

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

-  Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати  синіми водами  Тихого океану,  також поповнимо свій словниковий запас.

- На сьогоднішньому уроці я пропоную вам пограти у всім відому гру «Поле чудес». З кожною виконаною вправою  ми будемо відкривати одну букву теми, яка й міститиме в собі одне з виконаних завдань уроку.

Т – закріпити уявлення про поверхню Землі
И – ознайомитися з новими термінами

Х – дізнатися, хто вперше відкрив Тихий океан

И – ознайомитися з глибиною океану

Й – дізнатися про рослинний світ Великого океану

О – відкрити для себе світ тварин найбільшого океану в світі

К – ознайомитися зі значенням океану в житті людей

Е – дізнатися, що таке Маріанська западина, її таємниці

А – перевірити засвоєні знання за допомогою навчальної гри

Н – створити сенкан до теми уроку

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

- Сьогодні ми з вами відкриємо багато нового. А хотілося б почати із нових термінів, зокрема людей, які вивчають ті чи інші моменти нашої планети.

На уроці будуть використані випереджувальні завдання та встановлений звязок географії з іншими науками(математика, українська мова,біологія )

  1. Вивчення нових термінів.

- Учні нашого класу побувають у ролі дослідників океану, біологів, істориків, географів. Давайте ознайомимося з цими поняттями.

    Історик — людина, яка займається наукою про загальний розвиток того чи іншого народу, країни або всього суспільства чи явища.

   Океанолог — фахівець з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваються в Світовому океані.

    Географ   — фахівець в області географії. Географи досліджують поверхню Землі.

    Дослідник - людина, яка займається науковими дослідженнями, вивченням, спостереженням, аналізом чого-небудь, сприяє отриманню нових знань.

2. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

 Розглянемо  глобус та карту. Який колір переважає на ньому?
— Яким кольором позначають водні простори на глобусі й карті?
 Землю часто називають водною планетою.
      Коли люди полетіли в космос, то спостерігаючи з космічних кораблів за нашою планетою, вони побачили, що вона блакитна. Поміркуйте, чому?
 Якщо швидко розкрутити глобус, то здається, ніби він одноколірний — блакитний. (Учитель швидко обертає глобус.)
 Блакитним кольором зображена вода — всі моря, океани нашої планети. Якщо всю поверхню Землі зобразити у вигляді круга і розділити його на
10 частин, то 3 частини займе суша і 7 частин вода.

 

2. «Довідкове бюро»

Учні відкрили атласи

- Де ж розташований Тихий океан? Які материки омиває?

Вчитель запрошує до слова географа. (робота з картою)

Географ.  Більша частина Тихого океану розташована в Західній півкулі обабіч екватора. Тихий океан омиває береги Північної та Південної Америки, Євразії, Австралії та Антарктиди.

Тихий океан — це найглибша частина Світового океану. Його середня глибина становить 4300 м, а найбільша — 11022 м.

Доповнення вчителя стосовно розташування океану відносно екватора, нульового меридіану, про характер берегової лінії.

- А хто ж вперше відкрив Тихий океан? Про це нам розповість історик, який вивчав історію океану.

Історик. Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки.  Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан  загинув. Він був дуже близько  до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани.  Але за час експедиції  мореплавці бачили  його спокійним, тому і дали йому таку назву.

Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

- Дякуємо історику за подану інформацію. А скільки ж становить глибина Тихого океану?

- Про це нас повідомить океанолог, який був присутній під час експедиції.

Йому слово!

Океанолог.  Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф  зміг спуститися  до дна Маріанської западини -  найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин,   а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на  будь-яких глибинах.

- Дякуємо за цікаву інформацію!

(Відеоролик про Маріїнський жолоб)

- Зараз мені б хотілося запросити  метеоролога, який коротко ознайомить нас із середньою температурою Тихого океану. Вам слово!

Синоптик. Температура поверхневих вод Тихого океану, які нагріваються сонячними променями, змінюється від +27 °С поблизу екватора до 0 "С і нижче біля полюсів. На великій глибині, куди не потрапляють сонячні промені, температура води становить приблизно +2 °С.

Узимку північні окраїни Тихого океану вкриваються льодом. Біля узбережжя Антарктиди температура опускається нижче 0 °С і тримається на такому рівні впродовж усього року, тому морський лід там не тане.

Учитель: А зараз трішки математики.

  • Світовий океан Площа – 361 млн.кв.км
  • Тихий океан – площа 178,7 млн.кв.км
  • Атлантичний океан – площа 91,7 млн.кв.км
  • Індійський океан – площа 76,2 млн.кв.км
  • Північний Льодовитий океан – площа 14,1 млн.кв.км

Значення Світового океану неоціненне:

  • Створює погоду планети – зберігає тепло і регулює температуру моря і суші.
  • Водорості океану виділяють в атмосферу ½ всього кисню.
  • Годує людину.
  • На дні сховані величезні запаси природних копалин.
  • Зручний водний шлях, що пов’язує між собою материки і країни.
  • Біолог. Пропоную вам переглянути мою презентацію  Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора — завжди тепла. Тут є умови для життя різних рослин і тварин. Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. Лише водоростей тут кілька тисяч видів. Тут росте й найдовша у світі водорость, довжина якої становить близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала, палтус . Налічується більш як 6000 видів молюсків; мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Є велетенські краби, морські черепахи і змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики.Він посідає перше місце в світі за виловом риби (45%) та інших морепродуктів — кальмарів, креветок, крабів . На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу. Катастрофи на морях призвели до значного його забруднення, зокрема нафтопродуктами, які утворюють на його поверхні нафтову плівку. Сонце не проникає на глибину, тому зменшується вилов риби.

(Відеоролик про забруднення океану)

  • У морях і океанах — близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин — це водорості. На глибині до 100 м, куди сягає сонячне проміння, ростуть зелені водорості. Нижче — бурі, а ще нижче — червоні. 
  • Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. А ще він зігріває планету. Як це відбувається? У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки. 

           

Отже, Світовий океан  просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

 

     - Треба економно використовувати воду.

  • Не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища.
  • Уникати обробки полів отрутохімікатами. 
  • Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.
  • Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода — шкідлива для всього живого і  не придатна для використання.
  • Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.
  • Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію.
  • Насаджувати водоохоронні ліси.
  • 5.2. Вправа «Мікрофон». 
  • — Що дає природі Світовий океан? Від чого залежить життя у Світовому океані? 
  • — Де розташований Тихий океан? 
  • — Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану? 
  • — Яке господарське значення природи Тихого океану? 
  • — Яка вода в океані на смак? 
  • — Чи всі люди Землі турбуються про чистоту океанських вод? 
  • — Яке значення має Тихий океан для людства? 
  • — Які живі організми населяють води Тихого океану?
  • — Якими словами ви збагатили на уроці свій словник? 

Продовжіть мою думку.

     Отже, уся вода на земній кулі називається …( Світовим океаном), який ділиться на…..( 4 частини).  Тому,  нашу планету можна назвати планетою ……(океанів).  Світовий океан розділений материками на частини, які називаються …….(океанами).  Що таке океан?

  Океани — це величезні простори води.
— Які ми знаємо океани? (Демонстрування)
       
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.Робота за підручником (ст. 30-37)

Читання статті у підручнику

 

2. Робота з QR-кодами

У кожного на парті лежить роздрукований QR-код через який зашифрована інформація. За допомогою вайбера виконаємо завдання і розгадаємо ребуси. На дошці зображення ребусів дублюється. Другий QR-код зашифрував посилання на сайт «Сетерра» на географічну ГРУ «Океани, озера, моря». Виконуємо коллективно.

 

3. Робота в парах . Гра «З океанських глибин»

  • Вода в океанах солона. Якби випарувати всю воду, то сіль вкрила б дно світового океану шаром  завтовшки 60 метрів. Якби висипати цю сіль на суходіл, то товщина шару солі збільшилася б на 93  метри. Яка товща солі лежала б на суші? (153 м)
  • Серед акул Тихого океану трапляються акули – карлики,  довжиною  тіла до 20см і вагою  більшою у 10 разів. Скільки грамів важить акула – карлик? (200 г)
  • У водах Тихого океану мешкають найбільші тварини  -  сині кити. Довжина тіла дорослого кита сягає 33м, а маса  може перевищувати 150000 кілограмів.  Скільки тонн важить кит? (150 т)
  • Фернан  Магеллан у першій кругосвітній подорожі  перебував  з 1519 по 1522 рік.  Скільки часу тривала подорож? (3 роки)
  • На дно найглибшої точки Тихого океану, науковці спускалися більше 5 годин, піднімалися – біля  3 годин, а пробули там 1/5 години. Скільки це хвилин? (12 хв)

 

4. Індивідуальна робота з картками (диференціація)

1 варіант

1. Скільки океанів є на нашій планеті?

а) 4; б) 3; в) 6.

2. Найхолодніший і найменший за розмірами:

а) Індійський; б) Північний Льодовитий; в) Тихий океан.

3. У якому океані водиться летюча риба?

а) у Тихому; б) у Атлантичному; в) у Північному Льодовитому.

4. Хто відкрив Тихий океан?

 

 

5. Створення проблемної ситуації

- Ми з вами скільки всього обговорили, що стосується Тихого океану. Але ще  стільки ж різних загадок у собі криє найбільший океан нашої планети. Однією з таємниць до теперішнього часу залишається Маріанська западина. Що ж це за місце?

- Запрошую до слова дослідника, який і відповість на наше запитання.

Дослідник. Найглибша частина океану - Маріанська западина або Маріанський жолоб є одним з найвідоміших місць, про яке ми знаємо не так уже й багато. Згідно з останніми дослідженнями 2012 року глибина найглибшої точки Маріанської западини становить близько 11 000 метрів. Для порівняння висота найвищої вершини світу - Евересту становить 8 848 метрів. Це означає, що якщо помістити Еверест в Маріанську западину, то він був би покритий ще 2,1 км. води.

- Пропоную вам переглянути відеоролик про Маріанську западину.

(перегляд відеоролику)

 

6. Навчальна гра «Так чи Ні» (на дошці)

1)  Великі  простори  води,  що  вкривають  земну  поверхню,  називають

океанами.  (Так)

2) Світовий  океан  складається  з  6  океанів. (Ні)

3) Більшу  частину  Землі  займають  материки. (Ні)

4) Найбільший  океан – Тихий. (Так)

5) Тихий океан має бідний тваринний і рослинний світ. (Ні)

6)  У Тихому океані мешкає летюча риба. (Так)

7)  Маріанська западина розташована в західній частині Тихого океану. (Так)

8) Глибина найглибшої точки Маріанської западини становить близько  3000 метрів. (Ні)

- Молодці!

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Інтерактивна вправа «Сенкан»

Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.

1. Тихий океан

2. Великий, буйний

3. Нагрівається, замерзає, зачаровує.

4. Домівка для багатьох живих організмів

5. Частина Світового океану.

- Молодці. Ви дуже добре справилися із випробуваннями. Ми з вами виконали всі поставлені перед нами завдання.

6.2.   Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися? 
  • Що вам сподобалося? Що ні?

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Читати, переказувати ст. 30-37 в підручнику, виконати завдання в робочому зошиті; підготувати повідомлення про рослину або тварину, яка мешкає у водах Тихого океану.

 

Додатки.

1.QR-коди. C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\УРОКИ\Открытый урок 2019\qr-code.jpeg       C:\Users\Admin\Desktop\ШКОЛА\УРОКИ\Открытый урок 2019\qr-code.png

 

2

 

 

 

 

 

 

2. Завдання уроку, які пишуться на зворотній стороні великих літер ТИХИЙ ОКЕАН : Закріпити уявлення про поверхню Землі;Ознайомитися з новими термінами; Дізнатися про історію дослідження океану; Ознайомитися з

 глибиною океану; Дізнатися про рослинний світ Великого океану; Відкрити для себе світ тварин найбільшого океану; Дізнатися про екологічні проблеми океану; Дізнатися про Маріанську западину та її таємниці;Перевірити асвоєні

знання навчальною онлайн грою; Створити сенкан до теми уроку.

3. Посилання на сайт Сетерра .https://online.seterra.com/uk

 

 

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
4107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку