Тема уроку: Тихий океан. Географічне положення. Органічний світ та природні ресурси
Мета: висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; сформувати в учнів уявлення про особливості Тихого океану; продовжити навчати читати карту та працювати із нею; вчити складати розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.
Обладнання: карта півкуль, карта океанів, глобус, ІКТ, QR-коди, кросворд, записи на дошці, букви на дошці, індивідуальні картки, відеоролик.
Епіграф:
Ви ніколи не перетнете океан, якщо не наберетеся мужності втратити берег з поля зору. (Христофор Колумб)
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Привітання вчителя. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вчитель. Діти, ми з вами вивчили вже всі материки. Дізналися про те, хто їх відкривав і досліджував, в чому полягають особливості клімату, рельєфу, внутрішніх вод, рослинного та тваринного світу. Перш ніж перейти до нашої сьогоднішньої теми, хочу провести таке маленьке Бліц-опитування:
Кросворд «Тихий океан»
- Я пропоную вам розгадати кросворд. Складене словосполучення і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Ділянка суші, оточена з усіх боків водою. (Острів)
2. Те саме, що лід, крижина. (Крига)
3. Одна з чотирьох сторін світу, антонім – захід. (Схід)
4. Ділянки земної поверхні, які на карті позначаються коричневим кольором. (Гори)
5. Найбільша за чисельністю населення держава світу. (Китай)
6. Частина океану – великий водний простір з гірко – солоною водою, який більш-менш оточений суходолом. (Море)
7. Уявна лінія, що проходить навколо земної кулі на рівній віддалі від обох полюсів і ділить її на Північну та Південну півкулі. (Екватор)
8. Інша назва найбільшого океану, значний своїми розмірами, величиною; антонім слова «малий». (Великий)
9. Материк, назва якого з латинської означає «невідома південна земля». Це найменший і найвіддаленіший від інших материків на земній кулі. (Австралія)
10. Смуга, яка визначає межу, границю чого-небудь. (Лінія)
Учитель: в зошитах записали число, класна робота. Тема «Тихий океан. Географічне положення. Органічний світ та природні ресурси».
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
- Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати синіми водами Тихого океану, також поповнимо свій словниковий запас.
- На сьогоднішньому уроці я пропоную вам пограти у всім відому гру «Поле чудес». З кожною виконаною вправою ми будемо відкривати одну букву теми, яка й міститиме в собі одне з виконаних завдань уроку.
Т – закріпити уявлення про поверхню Землі
И – ознайомитися з новими термінами
Х – дізнатися, хто вперше відкрив Тихий океан
И – ознайомитися з глибиною океану
Й – дізнатися про рослинний світ Великого океану
О – відкрити для себе світ тварин найбільшого океану в світі
К – ознайомитися зі значенням океану в житті людей
Е – дізнатися, що таке Маріанська западина, її таємниці
А – перевірити засвоєні знання за допомогою навчальної гри
Н – створити сенкан до теми уроку
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Сьогодні ми з вами відкриємо багато нового. А хотілося б почати із нових термінів, зокрема людей, які вивчають ті чи інші моменти нашої планети.
На уроці будуть використані випереджувальні завдання та встановлений звязок географії з іншими науками(математика, українська мова,біологія )
1. Вивчення нових термінів.
- Учні нашого класу побувають у ролі дослідників океану, біологів, істориків, географів. Давайте ознайомимося з цими поняттями.
Історик — людина, яка займається наукою про загальний розвиток того чи іншого народу, країни або всього суспільства чи явища.
Океанолог — фахівець з науки, що вивчає різні процеси та явища, які відбуваються в Світовому океані.
Географ — фахівець в області географії. Географи досліджують поверхню Землі.
Дослідник - людина, яка займається науковими дослідженнями, вивченням, спостереженням, аналізом чого-небудь, сприяє отриманню нових знань.
2. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
— Розглянемо глобус та карту. Який колір переважає на ньому?
— Яким кольором позначають водні простори на глобусі й карті?
— Землю часто називають водною планетою.
Коли люди полетіли в космос, то спостерігаючи з космічних кораблів за нашою планетою, вони побачили, що вона блакитна. Поміркуйте, чому?
— Якщо швидко розкрутити глобус, то здається, ніби він одноколірний — блакитний. (Учитель швидко обертає глобус.)
— Блакитним кольором зображена вода — всі моря, океани нашої планети. Якщо всю поверхню Землі зобразити у вигляді круга і розділити його на
10 частин, то 3 частини займе суша і 7 частин вода.
2. «Довідкове бюро»
Учні відкрили атласи
- Де ж розташований Тихий океан? Які материки омиває?
Вчитель запрошує до слова географа. (робота з картою)
Географ. Більша частина Тихого океану розташована в Західній півкулі обабіч екватора. Тихий океан омиває береги Північної та Південної Америки, Євразії, Австралії та Антарктиди.
Тихий океан — це найглибша частина Світового океану. Його середня глибина становить 4300 м, а найбільша — 11022 м.
Доповнення вчителя стосовно розташування океану відносно екватора, нульового меридіану, про характер берегової лінії.
- А хто ж вперше відкрив Тихий океан? Про це нам розповість історик, який вивчав історію океану.
Історик. Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки. Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан загинув. Він був дуже близько до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани. Але за час експедиції мореплавці бачили його спокійним, тому і дали йому таку назву.
Тихий океан є справжнім рекордсменом. Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн, а це половина населення Землі.
- Дякуємо історику за подану інформацію. А скільки ж становить глибина Тихого океану?
- Про це нас повідомить океанолог, який був присутній під час експедиції.
Йому слово!
Океанолог. Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф зміг спуститися до дна Маріанської западини - найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин, а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на будь-яких глибинах.
- Дякуємо за цікаву інформацію!
(Відеоролик про Маріїнський жолоб)
- Зараз мені б хотілося запросити метеоролога, який коротко ознайомить нас із середньою температурою Тихого океану. Вам слово!
Синоптик. Температура поверхневих вод Тихого океану, які нагріваються сонячними променями, змінюється від +27 °С поблизу екватора до 0 "С і нижче біля полюсів. На великій глибині, куди не потрапляють сонячні промені, температура води становить приблизно +2 °С.
Узимку північні окраїни Тихого океану вкриваються льодом. Біля узбережжя Антарктиди температура опускається нижче 0 °С і тримається на такому рівні впродовж усього року, тому морський лід там не тане.
Учитель: А зараз трішки математики.
Значення Світового океану неоціненне:
(Відеоролик про забруднення океану)
Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?
- Треба економно використовувати воду.
Продовжіть мою думку.
Отже, уся вода на земній кулі називається …( Світовим океаном), який ділиться на…..( 4 частини). Тому, нашу планету можна назвати планетою ……(океанів). Світовий океан розділений материками на частини, які називаються …….(океанами). Що таке океан?
Океани — це величезні простори води.
— Які ми знаємо океани? (Демонстрування)
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Робота за підручником (ст. 30-37)
Читання статті у підручнику
2. Робота з QR-кодами
У кожного на парті лежить роздрукований QR-код через який зашифрована інформація. За допомогою вайбера виконаємо завдання і розгадаємо ребуси. На дошці зображення ребусів дублюється. Другий QR-код зашифрував посилання на сайт «Сетерра» на географічну ГРУ «Океани, озера, моря». Виконуємо коллективно.
3. Робота в парах . Гра «З океанських глибин»
4. Індивідуальна робота з картками (диференціація)
1 варіант
1. Скільки океанів є на нашій планеті?
а) 4; б) 3; в) 6.
2. Найхолодніший і найменший за розмірами:
а) Індійський; б) Північний Льодовитий; в) Тихий океан.
3. У якому океані водиться летюча риба?
а) у Тихому; б) у Атлантичному; в) у Північному Льодовитому.
4. Хто відкрив Тихий океан?
5. Створення проблемної ситуації
- Ми з вами скільки всього обговорили, що стосується Тихого океану. Але ще стільки ж різних загадок у собі криє найбільший океан нашої планети. Однією з таємниць до теперішнього часу залишається Маріанська западина. Що ж це за місце?
- Запрошую до слова дослідника, який і відповість на наше запитання.
Дослідник. Найглибша частина океану - Маріанська западина або Маріанський жолоб є одним з найвідоміших місць, про яке ми знаємо не так уже й багато. Згідно з останніми дослідженнями 2012 року глибина найглибшої точки Маріанської западини становить близько 11 000 метрів. Для порівняння висота найвищої вершини світу - Евересту становить 8 848 метрів. Це означає, що якщо помістити Еверест в Маріанську западину, то він був би покритий ще 2,1 км. води.
- Пропоную вам переглянути відеоролик про Маріанську западину.
(перегляд відеоролику)
6. Навчальна гра «Так чи Ні» (на дошці)
1) Великі простори води, що вкривають земну поверхню, називають
океанами. (Так)
2) Світовий океан складається з 6 океанів. (Ні)
3) Більшу частину Землі займають материки. (Ні)
4) Найбільший океан – Тихий. (Так)
5) Тихий океан має бідний тваринний і рослинний світ. (Ні)
6) У Тихому океані мешкає летюча риба. (Так)
7) Маріанська западина розташована в західній частині Тихого океану. (Так)
8) Глибина найглибшої точки Маріанської западини становить близько 3000 метрів. (Ні)
- Молодці!
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа «Сенкан»
Колективно на дошці складаємо сенкан до теми уроку.
1. Тихий океан
2. Великий, буйний
3. Нагрівається, замерзає, зачаровує.
4. Домівка для багатьох живих організмів
5. Частина Світового океану.
- Молодці. Ви дуже добре справилися із випробуваннями. Ми з вами виконали всі поставлені перед нами завдання.
6.2. Рефлексія.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Додатки.
1.QR-коди.
2
2. Завдання уроку, які пишуться на зворотній стороні великих літер ТИХИЙ ОКЕАН : Закріпити уявлення про поверхню Землі;Ознайомитися з новими термінами; Дізнатися про історію дослідження океану; Ознайомитися з
глибиною океану; Дізнатися про рослинний світ Великого океану; Відкрити для себе світ тварин найбільшого океану; Дізнатися про екологічні проблеми океану; Дізнатися про Маріанську западину та її таємниці;Перевірити асвоєні
знання навчальною онлайн грою; Створити сенкан до теми уроку.
3. Посилання на сайт Сетерра .https://online.seterra.com/uk