Тимбілдінг ( шлях, який ти обираєш)

Про матеріал
тренінг спрямований на згуртування як учнівського так і педагогічного колективу, психологічно налаштувати учасників на активну взаємну діяльність; сприяти їх глибокому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту; розвивати творчий потенціал, креативність, мислення.
Перегляд файлу

Вовнянко Тетяна Сергіївна

практичний психолог Прогресівського ЗЗСО І-ІІІ ст.

Кіптівської сільської ради, Чернігівська область

 

Тимбілдінг

( шлях, який ти обираєш)

Мета: психологічно налаштувати учасників на активну взаємну діяльність; сприяти їх глибокому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту; розвивати творчий потенціал, креативність, мислення.

Хід заняття

Вступ

 Сьогодні наше заняття буде спрямоване на згуртування, на розвиток особистості кожного. Тема заняття: « Тимбілдінг або ( шлях, який обираєш ти). Епіграфом до заняття будуть слова Гальвеція:

Щастя людей є в тому,

любити робити те,

що вони мають робити.

Гальвецій

Зрозуміло, що шлях учня – вчитися, шлях педагога – вчити, а наш спільний шлях – це творча взаємодія між учителями та учнями. І якщо працювати з любов’ю, то ми отримаємо задоволення, відчуття щастя.

І король сказав:

-         Ти отримаєш поважне місце при дворі. Ти його заслуговуєш, тому що довіряєш не тільки тому, що бачиш і чуєш. Ти ще й віриш у свої сили і не боїшся пробувати.

Тут зібралися ті, хто не боїться пробувати, найсміливіші, найактивніші, відкриті до всього нового, ті, хто має бажання розвиватися.

Вправа « Знайомство»

Усі учасники представляються за схемою: « Мене звуть…, я вчуся ( працюю)…, моє захоплення у вільний від навчання ( роботи) час…»

Вправа « Історії з торбинки»

Мета: розвиток навичок самопрезентації, уяви, креативності, самоприйняття.

Обладнання: торбинка з великою кількістю різних предметів. Подбайте про те, щоб кількість предметів була більшою за кількість учасників тренінгу, а також про різноманітність предметів.

Хід вправи

Кожен учасник по черзі витягує по одному предмету з торбинки навмання. Далі він повинен охарактеризувати предмет від його імені. Наприклад, « Я – книжка, цікава, корисна, допомагаю людям знаходити відповіді на запитання, що їх цікавлять, іноді приношу приємні несподіванки, як у ситуаціях , коли ти в книзі знаходиш забуту листівку від дорогої серцю людини»

Обговорення:

-         Чи сподобалась вам вправа?

-         Чи складно було асоціювати себе з предметом?

Вправа « Побачення»

 Тренер розділяє учасників на дві групи. Кожна група отримує набір окремих речень, які потрібно розташувати послідовно, керуючись логікою, щоб вийшло змістовне оповідання.

 Картки з реченнями: ( додаток 1)

-         Його серце тьохнуло

-         Було вже пізно

-         Десь гавкав пес

-         Місяць – немов великий апельсин

-         Потяг рушив

-         Чи має щось сенс у цьому житті?

-         Він узяв її за руку

-         Почувся скрегіт заліза

-         Він поглянув на неї

-         Він зрозумів, що тільки вона могла зробити його щасливим.

-         Ця зустріч остання

-         Легкий вітерець доносив схвильований шепіт

Представники груп зачитують оповідання

Як бачите,  у кожного вийшло своє оповідання. І вам цікаво знати: «А як же правильно?»  Тут немає правильної чи неправильної відповіді. Кожен може пояснити логіку побудови свого оповідання. Ця вправа показала, що в кожної людини своє бачення світу і дуже важливо надати їй можливість пояснити свої позиції, мотиви вчинків, щоб зрозуміти , в чому вона має рацію, а в чому помиляється. Це потрібно для того, щоб покращити пізнання себе та інших, налагодити взаєморозуміння.

Інформаційне повідомлення

 Теоретичною основою тренінгу є концепція особистісної зрілості О. Штепи. У своїй статті « Пропріум особистісної зрілості» психолог описує зрілу особистість як таку, що характеризується автономністю, широкими межами « Я», усвідомленою мотивованою поведінкою. Зріла особистість здатна до теплих, сердечних стосунків. Вона поважає відмінності у цінностях та установках; терпима до своїх вад; вміє долати негативні емоційні стани.. У неї здорове почуття реальності: вона бачить речі такими , якими вони є, а не такими , якими хотілося б їх бачити. Вона демонструє здатність до самопізнання, вміння ставитись до певних ситуацій з гумором.

Риси зрілої особистості ( за О. Штепою)

  1. Синергічність. Здатність до цілісного сприйняття світу та людей.
  2. Автономність. Наявність власної системи цінностей, вміння довіряти власним судженням та діяти відповідно до них.
  3. Креативність. Здатність до створення чогось нового, чого раніше не було, творча спрямованість.
  4. Контактність. Здатність швидко встановлювати швидкі контакти з людьми.
  5. Децентрація. Здатність розглядати явища з різних поглядів, розуміння і прийняття того, що інші можуть сприймати щось по-іншому; вміння відтворювати погляди іншого.
  6. Толерантність. Терпимість до різних думок , неупереджене ставлення до людей і подій.
  7. Відповідальність. Визнання себе автором певного вчинку та прийняття на себе його наслідків.
  8. Самоприйняття. Позитивне ставлення до себе, попри свої вади.
  9. Глибинність переживань. Відчуття гармонії зі світом, здатність до вершинних переживань, що змінюють ставлення до світу.
  10. Життєва філософія. Усвідомлення людиною своєї реальності у контексті навколишнього світу, особиста життєва позиція та життєві принципи.

Вправа « Несподіваний гість»

Мета: проаналізувати власні негативні емоції, їх прояви та ефективність моделі поведінки у незвичній ситуації; розвиток толерантності.

 Вправа виконується всією групою одночасно.

Група утворює два кола, так щоб кожен учасник мав пару. У внутрішньому колі -  «господар, який відчиняє двері», а у зовнішньому – « несподіваний гість». Зовнішнє коло повільно рухається. Коли утворюється пара, ведучий повідомляє , хто несподівано прийшов. « Гість» може бути для « господаря» як приємним ( наприклад, найкращий друг, з яким не бачились кілька років), так і не дуже ( наприклад, людина, яка нібито розпускає про « господаря» плітки). « Господар» показує своє ставлення до несподіваного гостя без урахування правил етикету. Далі внутрішнє і зовнішнє коло міняються місцями.

Обговорення:

  • Який механізм визначення емоцій? (емоції - це біологічно обґрунтовані психологічні стани, що виникають у результаті нейрофізіологічних змін, по-різному пов'язані з думками, почуттями, поведінковими реакціями і ступенем задоволення чи страждання.)
  • Які емоції було важко показувати і чому?
  • Як ви почувалися у ролі « несподіваного гостя»?

Вправа « Мислимо позитивно»

Мета: формування позитивного мислення, розвиток децентрації ( характеристика мислення, здатність індивіда бачити різні точки зору  на об'єкт)

Обладнання: картки для кожного учасника із записаними на них твердженнями.

Учасники отримують картки з описом складних ситуацій. Їх завдання – в кожній ситуації знайти позитивну сторону і переформулювати запис. Наприклад, « Учні зіпсували в класі шпалери, випадково обливши їх фарбою» можна сформулювати так: « Тепер у нас є привід зробити у класі сучасний та гарний ремонт». Нові твердження записують у картки.

Орієнтовні записи: ( додаток 2)

  1. Учні зіпсували в класі шпалери, випадково обливши їх фарбою.
  2. Завуч доручає вам працювати семестр у групі продовженого дня.
  3. Учень має низькі оцінки з вашого предмета.
  4. Котрий місяць поспіль на роботі трапляються неприємні інциденти
  5. Виплата заробітної плати / стипендії затримується на місяць.
  6. Проведене вами заняття минуло менш успішно, ніж ви того очікували.
  7. Під час уроку один з учнів ніяк не розуміє новий матеріал, який ви щойно пояснили.
  8. Учень постійно перебиває вас протягом уроку.

Обговорення:

    Чи важко було переформулювати записи позитивно?

    Чи траплялись подібні ситуації у вас у житті?

Вправа « Єдність»

Мета: згуртуватися, об’єднатися.

 Я пропоную всім піднятися , стати колом у центрі.

На спини учасників прикріплюється « позначка» , різнокольорові стікери кріпляться в будь –якому порядку.

 Вашим завданням буде об’єднатися у групу чи групи, як ви самі вирішите.

Інформація для ведучого: повинна утворитися одна велика група за єдиною ознакою – люди. Якщо утворилося декілька груп, запитати у кожної групи, за якою ознакою вони об’єднувалися. Незалежно від результату запропонувати взятися за руки, щоб об’єднатись в одну групу. Тренер також стає в це коло і, тримаючись за руки з іншими учасниками тренінгу, розповідає притчу.

Притча « Роз’єднаність і єдність»

 Багато маленьких струмочків збігалося до Великої Ріки. Коли вони зустрічалися , виникала суперечка, хто з них найважливіший.

-         Я головний, тому що моя течія найшвидша, - хвалився перший струмок.

-         Ні, я найкращий – моя вода найчистіша і найпрохолодніша, - заперечував інший.

Третій протестував:

-         Я прибіг здалеку, подолавши найдовший шлях; значить я важливіший за вас.

І тут струмочки почули грізний голос Великої Ріки:

-         Поки ви виконували свою місію, весело бігли кожний своїм шляхом , даючи вологу тим, кого мучила спрага, очищуючи тіла людей, які купалися у ваших водах, - ви приносили радість усім. Коли між вами виникла суперечка, ви порушили закон природи, і тепер вам час повернутися до єдності.

Велика Ріка увібрала в свою течію багато маленьких струмочків і понесла оновлені води до Величезного Моря, щоб влитися в його неосяжний простір.

 Коли струмочки розчинилися і Великій Ріці, вони отримали благословенний спокій, тому що зникли суперечки і з’явилась єдність усього навколишнього.

Ми з вами не повинні роз’єднуватися на маленькі групки, тому що тільки у творчому тандемі» педагог-педагог», « педагог-учень» ми зможемо досягти бажаного результату , отримати задоволення від взаємодії  і спільної праці та бути щасливими.

Вправа « Подяка»

 Починаючи з психолога , учасники повторюють алгоритм подяки: дивлячись в очі та поклавши руку на плече сусідові праворуч, говорять : « Дякую Вам…( ім’я сусіда) за те, що Ви були сьогодні поряд  і підтримували мене»

Завершення тренінгу.

 На цьому наше заняття завершено. Прийміть щиру подяку за те, що ви подарували нам усім радість спілкування та зігріли своїми щирими посмішками. До нових зустрічей!

Література

  1. Баранова Н.П. Тренінг для вчителів « Толерантне спілкування» // Усе для роботи шкільному психологу. – Видавнича група «Основа», 2009.-№3.-С.24
  2. Баранова Н.П. Тренінг для вчителів з педагогічної майстерності.- Х.: Основа, 2010.-159 с.
  3. Гончар І. Особистісне зростання педагогів // Психолог. – 2013.-№ 17.-  С .16-18
  4. Константинова Л. Шлях, який обираєш ти // Психолог. – 2013.-№ 18.-  С .26-28

 

 

Додаток 1

Його серце тьохнуло

Було вже пізно

Десь гавкав пес

Місяць – немов великий апельсин

Потяг рушив

Чи має щось сенс у цьому житті?

Він узяв її за руку

Почувся скрегіт заліза

Він поглянув на неї

Він зрозумів, що тільки вона могла зробити його щасливим.

Ця зустріч остання

Легкий вітерець доносив схвильований шепіт

Додаток 2

 

  1. Учні зіпсували в класі шпалери, випадково обливши їх фарбою.
  2. Завуч доручає вам працювати семестр у групі продовженого дня.
  3. Учень має низькі оцінки з вашого предмета.
  4. Котрий місяць поспіль на роботі трапляються неприємні інциденти
  5. Виплата заробітної плати / стипендії затримується на місяць.
  6. Проведене вами заняття минуло менш успішно, ніж ви того очікували.
  7. Під час уроку один з учнів ніяк не розуміє новий матеріал, який ви щойно пояснили.
  8. Учень постійно перебиває вас протягом уроку.

 

 

docx
Додав(-ла)
Вовнянко Таня
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
19 грудня 2023
Переглядів
142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку