28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Типи мовлення. Особливості побудови опису приміщення і природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення

Про матеріал

поглибити знання шестикласників про типи мовлення, їх функції, удосконалити вміння розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи і тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови опису приміщення і природи;удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю

Перегляд файлу

Урок №1. Типи мовлення. Особливості побудови опису приміщення і природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення

 

    Мета: поглибити знання шестикласників про типи мовлення, їх функції, удосконалити вміння розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи і тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови опису приміщення і природи;удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів, в яких поєднано різні типи мовлення (характеризувати їх зміст, структуру, мовні особливості), сприймати й усно відтворювати зв’язне висловлювання.

Обладнання: текст переказу, електронний носій із матеріалами до уроку, мультимедійна дошка, проектор, пам’ятки для дітей.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Методи і прийоми: бесіда, розповідь, пояснення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Звучить українська мелодія. На фоні музики – слайд-шоу (українське село), а потім вірш «Вишні» Богдан-Ігор Антонич.

ВИШНІ

Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,

на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.

Моя країно зоряна, біблійна й пишна,

квітчаста батьківщино вишні й соловейка!

Де вечори з Євангелії, де світанки,

де небо сонцем привалило білі села,

цвітуть натхненні вишні кучеряво й п’янко,

            як за Шевченка, знову поять пісню хмелем

 

.

Творча робота

  • Ви щойно прослухали поезію «Вишні». Дехто з вас пробує писати вірші, але не всі. Та всі вмієте складати сенкани. Складіть і запишіть сенкан «Вишня».

Мозковий штурм

  • Як ви вважаєте, про що ми сьогодні на уроці будемо говорити?

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

  • Запишіть у зошити тему уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

ІV. Виконання практичних завдань творчого характеру

Дослідження-порівняння

Прочитати тексти. Визначити їх типологічну приналежність.

Текст 1

Костик зітхає: ну чого це брат ніколи не хоче обговорити з ним гру? Сам же казав, що він на футболі розуміється, як суддя міжнародної категорії. Потім Костик думає: Олег, звичайно, усе вже обговорив із тренером. На те ж він і тренер. І при цій дум легше: Олег добре знає, як йому грати. Отже, можна зовсім не хвилюватися за нього. Такі м’ячі з «дев’ятки» витягатиме, що стадіон тільки охатиме від захвату. (М. Слабошпицький)

Текст 2

 На полі вже починається розминка. Костя стає в Олега за воротами. Йому добре буде видно кожен братів рух.

  • Тільки, щоб я і слова не чув од тебе під час гри, -

гукає йому Олег. І спритно ловить м’яча. – Щоб ти мене не відволікав!..

Наче б Костик сам цього не знає! Наче б він хоче Олегові заважати!

Звичайно ж, мовчатиме, як риба.

Нарешті обидві команди вибігають на центр поля. Привітання, оплески стадіону. А м’яч уже у грі. (М. Слабошпицький)

  • З якою метою у другому тексті введено роздум?

        Творче спостереження з елементами зіставлення

  • Прочитайте висловлювання. До якого типу мовлення вони

належать? У якому стилі мовлення вони написані?

Текст 1

До чого ж гарно й весело було в нашому городі! Ото як вийти з сіней та подивитись навколо – геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа – огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшнику, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати. (О. Довженко)

Текст 2

Рельєф дна, як і рельєф суходолу, дуже різноманітний: є на ньому підводні гори і підводні рівнини. У рельєфі дна Світового океану можна виділити такі частини: шельф – затоплені прибережні частини материків з глибинами від 0 до 200 м; материковий схил – це поверхня дна від 200 до 2000 м, що стрімко обривається; ложе Світового океану – глибинна частина дна. Вона нерівна. В ложі Світового океану виділяють підводні хребти та глибинні підводні рівнини. (З підручника)

Фізкультхвилинка

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником

Типологічний аналіз висловлювання

  • Прочитайте уривок із повісті В. Близнеця «Женя і Синько».
  • Визначте типологічну будову тексту: доведіть, що в ньому поєднано різні типи мовлення.

 

Женя і Синько

Коли Женя виходила на балкон, їй видно було весь двір. Перед

їхніми вікнами стояла кочегарка – незграбна цегляна споруда з високою трубою чорною від диму. За кочегаркою стримів баштовий кран, а поряд поволі підіймалися стіни девятиповерхового будинку, позираючи на сонце порожніми вікнами. На цьому майданчику, оточеному кочегаркою, купами цегли, а далі за горожею, і розкинувся їхній двір.

У дворі збереглися сліди колишніх стареньких особнячків – залишки дикого винограду, квітників, кілька фруктових дерев, струхлявілі парканчики, уже де-не-де повалені, з діромахами вибитих дошок.

У дальньому кутку, закриваючи двір од північних вітрів, стояв новий багатоповерховий будинок, облицьований білою плиткою. В тому будинку, на другому поверсі, проживав Андрій Кущолоб, тобто Бен.

З Беном Женя познайомилась давно, чи не з дитячих колясок. А у нього вдома побувала пізніше, коли вони разом ходили до школи. Уже не пригадує, по що її послала мати до Кущолобів. Здається, позичити ключа, ще закривати консервні банки. Не без деякого страху вона відправилась у сусідній будинок. Уже парадні двері свідчили, що тут проживає войовник-мілітарист: скло вибите, фанера порізана, стіни повидряпувані до рудої цеглі. Скрізь грізні написи.

Женя, тоді ще мала й простодушна, злякалася цих написів. А попереду було ще страшніше. Бенові двері – наче вхід у печеру розбійників. Чорний дерматин хтось порубав, здавалося, шаблею чи прострочив з кулемета – із дірочок і проріх виглядала біла скловата. Угорі намальовано череп з кістками й написано:

Fantomas, а нижче пістолет, що стріляє вам у вічі, і гостинне запрошення: Ласкаво просимо! (В. Близнець)

  • Знайдіть у тексті опис будинку, де мешкав Бен (інтер’єр) і опис двору (екстер’єр). Перекажіть ці частини висловлювання.
  • Яку роль виконує опис приміщення в художніх творах? (Інтер’єр допомагає збагнути характер персонажів, їхню поведінку.)

V. Узагальнення зробленого на уроці

Вибірково-розподільний диктант

  • Згрупуйте заголовки текстів за типами мовлення.
  1. Лелека. 2) Дивовижна людина. 3) Легенда про щастя. 4) Спогад.

5) Що таке канікули? 6) У чому сенс життя? 7) Чи може бути людина щасливою? 8) Олександр Довженко. 9) Роздуми художника. 10) На відпочинку в таборі. 11) Ярослав Мудрий. 12) На шляху до екологічної катастрофи. 13) Володимирський собор. 14) За селом. 15) Степ у передранішній тиші. 16) Батьківська хата.

- За якими заголовками можна визначити, що текст може поєднувати різні типи мовлення?

- Назвіть заголовки, у текстах яких має міститися: а) опис приміщення; б) опис природи.

VІ. Підсумок уроку

  •  Любіть свій рідний край, знайте та шануйте  його історію, бо в народу, який не знає свого минулого, немає майбутнього.

VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці

VІІІ. Домашнє завдання

1група. Виписати з художньої літератури текст, в якому поєднано: а) розповідь з описом; б) розповідь з роздумом. Охарактеризувати мовні особливості тексту.

2 група. Скласти узагальню вальну таблицю «Типи мовлення».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Тарасюк Валя
    Тексти до уроку підібрані досить вдало. у кінці краще не вибірково-розподільний диктант, а пояснювальний, бо важко точно розділити тексти, у яких є поєднання типів.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тарасюк Валя
    Тексти до уроку підібрані досить вдало. у кінці краще не вибірково-розподільний диктант, а пояснювальний, бо важко точно розділити тексти, у яких є поєднання типів.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
850
Оцінка розробки
4.3 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку