на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати опис зовнішності людини за власним спостереженням в художньому стилі та вводити його до твору; розвивати спостережливість, увагу; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу й повагу до людини, її зовнішності, любов до матері
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення
Урок №6. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням
Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати опис зовнішності людини за власним спостереженням в художньому стилі та вводити його до твору; розвивати спостережливість, увагу; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу й повагу до людини, її зовнішності, любов до матері
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Методи і прийоми: аутотренінг, бесіда, робота в парах, робота з підручником
Обладнання: довідковий матеріал для опису ,структура опису, словничок-довідничок, магнітофон із записом, фотографії матерів
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
- Діти, ви любите фантазувати? Уявляєте себе в ролі лікарів, учителів чи військових?
- Сьогодні на уроці я запрошую вас скористатись вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі кореспондентів-дослідників. Ось редактор нашого шкільного радіовузла (якби він у нас був) поставив перед вами завдання: створити опис зовнішності людини. Але описати певну особу не просто, треба, щоб слухацька аудиторія зрозуміла ваше ставлення до описуваного і змогла уявити того, кого ви зобразили за допомогою слів.
ІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Аутотренінг
«Я – учень. Я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, шукаю істину. Я хочу знати і вміти».
ІV. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями
Промінь сонця запалить ранкову росу – І заграє вона. Забринить веселково. Скільки мовлено вже про одвічну красу, Тільки я про жіночу скажу своє слово. Ніжний погляд і довга русява коса, Та смаглявого личка привабна родзинка… І хоч кажуть, що світ порятує краса, Та врятує його тільки жінка.
|
Робота з орієнтовним планом опису (див. додаток 1)
Робота із структурою твору-опису (див. додаток 2)
Творче завдання
Робота парами
Завдання: опишіть одним-двома реченнями когось із присутніх у класі. Це ж цікаво: ви бачите зовнішність людини, описуєте її. Чи можливо зробити повноцінний опис? Чого не вистачає у ваших роботах? (Спостереження, висновки, досвід, знання характеру тощо).
V. Основна частина уроку
Підготовча попередня робота
(Звучить вірш «Жінка» Г. Чубач у виконанні вчителя (під аудіозапис).
Нехай мені доля вготовила муки, Не камінь на плечі, а цілий обвал. Я буду до щастя простягувать руки. Я буду молитись на свій ідеал.
Нехай моя доля знедолено плаче, Карає і мучить нестерпним життям, Я – все-таки сильна. Я щось таки значу, Я світ цей дивую красивим дитям.
Накотяться біди – повинна здолати. Підкотиться туга – повинна мовчать. Немеркнуче світло: я – жінка, я – мати, Запалена Богом остання свіча.
І хто мене кине – покинутим буде. Хто словом осудить – осудиться сам. Земна і пречиста – такою пребуду! Такою достанусь грядущим вікам! |
Словникова пошукова робота
(Звучить твір-опис «Найдорожча людина» (учнівська робота):
Найдорожчою людиною для мене є мати. Вона найкраща в світі! Навіть не уявляю нашої сім’ї без неї, без тепла її рук, лагідного погляду карих очей. Її щирість і доброта відчуваються на кожному кроці.
Мама працює медичною сестрою . невелика на зріст, тендітна на вигляд. А скільки встигає зробити за день! Вона привітна і щира, з радістю допомагає людям.
Особливо подобається мені мама у своєму робочому вбранні. Їй дуже личить білий халат і такого ж кольору чепчик. А ще приваблюють очі неньки– карі, блискучі, завжди усміхнені, а над ними ниточкою в’ються чорні шовковисті брови.
Мама вчить мене бути чесною, доброю, працьовитою. Щиро дякую їй за це!
Очі мами – особливі, найкращі (дзеркало душі): Очі мами – яснота без слів, Очі мами – пісня і картання, В них надії, ніжність солов’їв, Чистота безмежного світання. Очі мами… їх завжди читай, Бо без них згориш на півдорозі. Скарб добра. Бажання і розмай. Завжди очі ці за нас в тривозі.
|
Кожна моя дорога – Зморшка нова у нені, Кожна моя тривога – Пасемце сиве у неї. Руки ласкаві цілую. Скільки з них випито сили: Жали вони і косили, Прали і тісто місили… Скільки з них випито сили!
|
Ой ти, дівчино , з горіха зерня, Чом твоє серденько – колюче терня? Чом твої устонька – тиха молитва? А твоє слово гостре, як бритва? Чом твої очі сяють тим чаром, Що то запалює серце пожаром? Ох, тії очі темніші ночі. Хто в них задивиться, - Й сонця не схоче!
|
Сенкан випускниці Семененко Ірини про маму:
МАМА |
Ніжна, красива, добра. Взяла мене на руки, поглянула в очі – І навіки зайшла у серце. Вона для мене – цілий світ. Вона завжди зі мною: Від мене малої і до мене тепер. Хай так і буде. Ніжна голубка.
|
Хвилинка творчого відпочинку (і для журналістів необхідна)
Мати б’є, та…
Вдівець – дітям не отець, бо й сам…
У дитини болить серце, а у матері…
Робота з підручником
Творча робота
Складання речень до твору-опису
(Учень читає поезію «Є у мене…»)
Є у мене найкраща матуся. За неї до тебе, Пречиста, молюся. Молюся устами, молюся серденьком До тебе, небесна Ісусова ненько. Благаю у Тебе від серця словами Опіки та ласки для любої мами. Пошли їй не скарби, а щастя і долю, Щоб дні їй минали без смутку і болю. Рятуй від недуги матусеньку милу, Даруй їй здоров’я, рукам даруй силу, Щоб діток зростила і вивела в люди, Щоб ними раділа й пишалась усюди За це я складаю в молитві долоні До Тебе, Царице на сонячнім троні.
|
(Р. Заводович)
|
- Давайте подумки помолимося за наших мам, попросимо для них найкращого у Божої Матері – найсвітлішої з матерів.
- Напишемо кілька речень, які якнайповніше, якнайточніше опишуть ваших мам і передадуть почуття шани, любові і поваги їх дітей (звучить аудіо запис).
Читання окремих учнівських робіт
VІ. Домашнє завдання
VІІ. Підсумок уроку
Додаток 1
Орієнтовний план твору-опису зовнішності людини (за власним спостереженням)
Опис – це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі.
Додаток 2
Структура опису:
Додаток 3
Словничок-довідничок
Мама –
Зріст –
Постава –
Очі –
Погляд –
Волосся –
Ніс –
Губи –
Брови –
Жести –
Додаток 4
Довідковий матеріал для опису зовнішності людини
Обличчя: кругле, видовжене, повне, худорляве, бліде, ніжне, стомлене, засмагле, просте, виразне.
Волосся: русяве, каштанове, золотаве, біляве, пишне, довге, блискуче, коротке, пряме, хвилясте, сиве, густе.
Очі: сірі, карі, сині, блакитні, чорні, зеленкуваті, темні, ясні, малі, допитливі, добрі, привітні, сумні, хитрі. Лукаві, злі, глибокі, розумні, спокійні, проникливі, лагідні.
Погляд: задумливий, уважний, гострий, байдужий, веселий, сумний, проникливий, привітний, непривітний.
Ніс: прямий, рівний, з горбинкою, кирпатий, широкий, тонкий, довгий, невеликий, короткий.
Рот: маленький, невеликий, дитячий, стиснутий.
Губи: тонкі, повні, яскраві, бліді, безкровні.
Брови: чорні, темні, тонкі, широкі, як шнурочки.
Постава: висока, низька, середнього зросту, струнка, широкоплеча, кремезна, атлетичної будови.