Урок №6. "Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням"

Про матеріал

на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати опис зовнішності людини за власним спостереженням в художньому стилі та вводити його до твору; розвивати спостережливість, увагу; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу й повагу до людини, її зовнішності, любов до матері

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення

Перегляд файлу

Урок  №6. Твір-опис зовнішності людини за власним     спостереженням

 

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння складати опис зовнішності людини за власним спостереженням в художньому стилі та вводити його до твору; розвивати спостережливість, увагу; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу й повагу до людини, її зовнішності, любов до матері

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення

Методи і прийоми: аутотренінг, бесіда, робота в парах, робота з підручником

Обладнання: довідковий матеріал для опису ,структура опису, словничок-довідничок, магнітофон із записом, фотографії матерів

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

-  Діти, ви любите фантазувати? Уявляєте себе в ролі лікарів, учителів чи військових?

-  Сьогодні на уроці я запрошую вас скористатись вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі кореспондентів-дослідників. Ось редактор нашого шкільного радіовузла (якби він у нас був) поставив перед вами завдання: створити опис зовнішності людини. Але описати певну особу не просто, треба, щоб слухацька аудиторія зрозуміла ваше ставлення до описуваного і змогла уявити того, кого ви зобразили за допомогою слів.

ІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми і мети уроку

  • Як сумлінні журналісти давайте візьмемо до рук ручку і папір (у вас це робочі зошити) і запишемо тему уроку.
  • Сьогодні ми працюватимемо над створенням опису і водночас будемо розв’язувати проблему: легко чи важко описати словами найріднішу людину – маму. Хочеться, щоб наш урок збагатив вас не тільки новими знаннями, а й запам’ятався як урок-гімн нашим мамам. На все життя.

ІІІ. Аутотренінг

  • А щоб вам краще працювалося, налаштуйте себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу. Прошу повторювати за мною (звучить аудіозапис повільної мелодії):

«Я – учень. Я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, шукаю істину. Я хочу знати і вміти».

ІV. Актуалізація опорних знань

Бесіда з учнями

  • Почнемо наше журналістське дослідження. Працюватимемо на основі особистого досвіду і спостережень. А тому, любі журналісти, давайте пригадаємо:
  • Які існують типи мовлення?
  • Що таке опис?
  • Прослухайте поезію Н. Зубицької «Жіноча краса» (читає учень).

Промінь сонця запалить ранкову росу –

І заграє вона. Забринить веселково.

Скільки мовлено вже про одвічну красу,

Тільки я про жіночу скажу своє слово.

Ніжний погляд і довга русява коса,

Та смаглявого личка привабна родзинка…

І хоч кажуть, що світ порятує краса,

Та врятує його тільки жінка.

 

  • Хто описаний в даному тексті?
  • Чому це художній текст?
  • У яких випадках опис зовнішності надзвичайно важливий?
  • Звідки можна взяти матеріал для опису зовнішності людини (враховуючи, що нашим завданням є навчитися описувати, спираючись на власні спостереження)?

Робота з орієнтовним планом опису (див. додаток 1)

  • Розгляньте план. Можете, за бажанням, використати даний план під час своєї роботи.
  • Відтворюючи за допомогою слова зовнішність людини, потрібно. Передусім, звернути увагу на ті ознаки, які є істотними, впадають у вічі, увиразнюють душевний стан. В одному випадку – це обличчя, в іншому – одяг чи манера говорити.
  • Ставлення до портретованої особи можна передати за допомогою оцінних слів і художніх засобів (метафор, порівнянь). Це зробить портрет виразним та емоційно наснаженим.

Робота із структурою твору-опису (див. додаток 2)

  • Зверніть увагу на план роботи над твором-описом зовнішності людини (на дошці).
  • Що важливо підкреслити в описуваній особі?
  • Назвіть риси, на які обов’язково потрібно звернути увагу ( очі, посмішка…).

Творче завдання

Робота парами

Завдання: опишіть одним-двома реченнями когось із присутніх у класі. Це ж цікаво: ви бачите зовнішність людини, описуєте її. Чи можливо зробити повноцінний опис? Чого не вистачає у ваших роботах? (Спостереження, висновки, досвід, знання характеру тощо).

  • Дякую за цікаві речення. Ви – умілі та уважні кореспонденти. Таких найбільше цінують. А ще яких? Правдивих. Отже, опис – це і правдиве зображення. А ще описи часто поєднуються із роздумом чи розповіддю.

 

V. Основна частина уроку

Підготовча попередня робота

  • Як справжні журналісти ви вже провели підготовчу роботу для написання твору. Подивіться, з якою любовю ви підбирали мамині світлини, які ніжні слова знаходили (на дошці планшет із фотографіями матерів, дитячими сенканами про них). Молодці! Гляньте на ці світлини уважніше: найсвітліші обличчя ваших мам тоді, коли поруч з ними сини чи доньки. Ваші мами такі різні – і такі однаково щасливі своїм материнством. Бо найвище покликання жінки на землі – бути матірю.

(Звучить  вірш «Жінка» Г. Чубач у виконанні вчителя (під аудіозапис).

Нехай мені доля вготовила муки,

Не камінь на плечі, а цілий обвал.

Я буду до щастя простягувать руки.

Я буду молитись на свій ідеал.

 

Нехай моя доля знедолено плаче,

Карає і мучить нестерпним життям,

Я – все-таки сильна. Я щось таки значу,

Я світ цей дивую красивим дитям.

 

Накотяться біди – повинна здолати.

Підкотиться туга – повинна мовчать.

Немеркнуче світло: я – жінка, я – мати,

Запалена Богом остання свіча.

 

І хто мене кине – покинутим буде.

Хто словом осудить – осудиться сам.

Земна і пречиста – такою пребуду!

Такою достанусь грядущим вікам!

  • А тепер попрацюємо творчими групами. Завдання: підготувати міні-інтерв’ю для радіоефіру. На роздуми – дві хвилини (виступи з мікрофоном). Теми повідомлень:
  • ваша мама далеко; що згадуєте, думаючи про неї;
  • привітайте любу неню з днем народження;
  • розкажіть про свою любов до мами;
  • подякуйте неньці за дароване вам життя.

Словникова пошукова робота

  • у вас є словнички-довіднички (див. додаток 3). Знову працюємо парами. Завдання: із тих творів, що пролунають, виписати слова-означення до певних понять.

(Звучить твір-опис «Найдорожча людина» (учнівська робота):

Найдорожчою людиною для мене є мати. Вона найкраща в світі! Навіть не уявляю нашої сімї без неї, без тепла її рук, лагідного погляду карих очей. Її щирість і доброта відчуваються на кожному кроці.

 

Мама працює медичною сестрою . невелика на зріст, тендітна на вигляд. А скільки встигає зробити за день! Вона привітна і щира, з радістю допомагає людям.

 

Особливо подобається мені мама у своєму робочому вбранні. Їй дуже личить білий халат і такого ж кольору чепчик. А ще приваблюють очі неньки– карі, блискучі, завжди усміхнені, а над ними ниточкою в’ються чорні шовковисті брови.

 

Мама вчить мене бути чесною, доброю, працьовитою. Щиро дякую їй за це!

Очі мами – особливі, найкращі (дзеркало душі):

Очі мами – яснота без слів,

Очі мами – пісня і картання,

В них надії, ніжність соловїв,

Чистота безмежного світання.

Очі мами… їх завжди читай,

Бо без них згориш на півдорозі.

Скарб добра. Бажання і розмай.

Завжди очі ці за нас в тривозі.

 

  • І хоч мами з роками міняються – для нас вони вічно юні, найвродливіші.

Кожна моя дорога –

Зморшка нова у нені,

Кожна моя тривога –

Пасемце сиве у неї.

Руки ласкаві цілую.

Скільки з них випито сили:

Жали вони і косили,

Прали і тісто місили…

Скільки з них випито сили!

 

  • Послухайте ще твори, в яких описано жінку, матір. Не забувайте про словнички!

Ой ти, дівчино , з горіха зерня,

Чом твоє серденько – колюче терня?

Чом твої устонька – тиха молитва?

А твоє слово гостре, як бритва?

Чом твої очі сяють тим чаром,

Що то запалює серце пожаром?

Ох, тії очі темніші ночі.

Хто в них задивиться, -

Й сонця не схоче!

                               (І.Франко)

 

Сенкан випускниці Семененко Ірини про маму:

МАМА

Ніжна, красива, добра.

Взяла мене на руки, поглянула в очі –

І навіки зайшла у серце.

Вона для мене – цілий світ.

Вона завжди зі мною:

Від мене малої і до мене тепер.

Хай так і буде.

Ніжна голубка.

 

Хвилинка творчого відпочинку (і для журналістів необхідна)

  • Продовжте записані на дошці прислів’я:

Мати бє, та…

Вдівець – дітям не отець, бо й сам…

У дитини болить серце, а у матері…

Робота з підручником

  • Звернімося до нашого помічника – підручника. На сторінці 78 є допоміжні матеріали для створення опису зовнішності людини. Використайте у вашому творі ті слова і вирази, що вам підходять (див. додаток 4)

Творча робота

Складання речень до твору-опису

(Учень читає поезію «Є у мене…»)

Є у мене найкраща матуся.

За неї до тебе, Пречиста, молюся.

Молюся устами, молюся серденьком

До тебе, небесна Ісусова ненько.

Благаю у Тебе від серця словами

Опіки та ласки для любої мами.

Пошли їй не скарби, а щастя і долю,

Щоб дні їй минали без смутку і болю.

Рятуй від недуги матусеньку милу,

Даруй їй здоровя, рукам даруй силу,

Щоб діток зростила і вивела в люди,

Щоб ними раділа й пишалась усюди

За це я складаю в молитві долоні

До Тебе, Царице на сонячнім троні.

 

                                                    (Р. Заводович)

 

            - Давайте подумки помолимося за наших мам, попросимо для них найкращого у Божої Матері – найсвітлішої з матерів.

- Напишемо кілька речень, які якнайповніше, якнайточніше опишуть ваших мам і передадуть почуття шани, любові і поваги їх дітей (звучить аудіо запис).

Читання окремих учнівських робіт

  • Найсміливіші журналісти (а ми пам’ятаємо, що й найправдивіше), які вже мають певний досвід, прочитають нам свої творіння і скажуть: важко чи легко описувати найближчу людину.

VІ. Домашнє завдання

  • Вдома ви працюватимете над чорновим варіантом твору, тобто журналістського дослідження за темою: «Моя мама найкраща». Передайте словами те, що ви бачите (це опис!), чуєте і відчуваєте. А ще розв’яжіть проблемне питання: просто чи складно – описати неньку? Назву своєму творові підберіть вдалу і влучну. Нехай такими ж будуть і всі слова. А допоможуть вам нехай і словнички, і ваш досвід, і ваші почуття, і Мати Божа.

VІІ. Підсумок уроку

  • Дякую за працю. Молодці гадаю, попереду мене чекають хвилини радості і роздумів, коли читатиму ваші роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Орієнтовний план твору-опису зовнішності людини (за власним спостереженням)

  1. Хто ця людина (вступна частина).
  2. Що найперше впадає в очі в її зовнішності.
  3. Її зріст, постава.
  4. Волосся, зачіска.
  5. Риси обличчя. Вираз обличчя.
  6. Міміка. Жести.
  7. Одяг.
  8. Загальне враження: що подобається, а що , можливо, ні (кінцівка).

Опис – це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи писемній формі.

 

Додаток 2

 

Структура опису:

  • передача загального враження від предмета, явища, особи;
  •  характеристика предмета, явища, особи.

 

Додаток 3

Словничок-довідничок

Мама –

Зріст –

Постава –

Очі –

Погляд –

Волосся –

Ніс –

Губи –

Брови –

Жести –

 

Додаток 4

 

Довідковий матеріал для опису зовнішності людини

Обличчя: кругле, видовжене, повне, худорляве, бліде, ніжне, стомлене, засмагле, просте, виразне.

Волосся: русяве, каштанове, золотаве, біляве, пишне, довге, блискуче, коротке, пряме, хвилясте, сиве, густе.

Очі: сірі, карі, сині, блакитні, чорні, зеленкуваті, темні, ясні, малі, допитливі, добрі, привітні, сумні, хитрі. Лукаві, злі, глибокі, розумні, спокійні, проникливі, лагідні.

Погляд: задумливий, уважний, гострий, байдужий, веселий, сумний, проникливий, привітний, непривітний.

Ніс: прямий, рівний, з горбинкою, кирпатий, широкий, тонкий, довгий, невеликий, короткий.

Рот: маленький, невеликий, дитячий, стиснутий.

Губи: тонкі, повні, яскраві, бліді, безкровні.

Брови: чорні, темні, тонкі, широкі, як шнурочки.

Постава: висока, низька, середнього зросту, струнка, широкоплеча, кремезна, атлетичної будови.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
8791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку