підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю; учитися правильно висловлювати свої думки, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до своїх батьків.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Урок №4. Докладний переказ тексту публіцистичного стилю (усно)
Мета: підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю; учитися правильно висловлювати свої думки, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до своїх батьків.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: плакат «Види помилок», тлумачний і орфографічний словники, переказ «Батьки і діти».
Епіграф:
Шануй свого батька
І матір свою.
Біблія
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Вступне слово
Батьки і діти! Батьки і діти!
Нерозділиме і одвічне коло.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
Завдання нашого уроку:
Оголошення епіграфа
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Оголошення назви переказу – «Батьки і діти»
Орієнтація
(Учитель зачитує запитання)
ІV. Підготовча робота до написання переказу
Читання переказу
Батьки і діти
Якось до редакції журналу написала листа восьмикласниця. У ньому йшлося про те , що дівчина соромиться власних батьків: вони обмежені, неосвічені, немодно вдягаються, неправильно наголошують слова «документ», «кулінарія».
Протягом останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому разом з батьками. Коли в школі призначають батьківські збори, дівчинка навмисне не сповіщає про це батьків. Не вистачає, щоб вчителі побачили, які вони «відсталі»!
Що ж перешкоджає дівчині шанувати людей, які дали їй життя? Наївно думати, що причиною є немодне вбрання чи неправильна вимова слів. Щось тут глибше і важливіше. Що ж саме?
Дорослішаючи, юнаки починають серйозно замислюватися над своїм місцем у суспільстві. У їхньому лексиконі з’являються слова «престиж» та «престижний». Особистий престиж пов’язується з престижем родини.
До 14 років діти намагаються скласти оцінку поведінки членів родини, їхнім характером, моральним рисам. Їх починає цікавити становище батьків у суспільстві, їхні посади, ставлення до них співробітників, знайомих, сусідів. Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнає й поважає значне коло людей – це предмет особливої гордості дітей.
Та чи кожен чотирнадцятилітній спроможний зрозуміти, що посада й зарплата – лише зовнішні вияви значущості будь-якої людини? Що справжнє багатство сім’ї – не меблі й одяг, а духовна спорідненість, близькість між дітьми й батьками? Що справжній престиж сім’ї визначають не наявністю або відсутністю автомобіля чи відеотехніки, а душевною щедрістю, чесністю, безкорисливістю, трудолюбством рідних?
Толерантність у ставленні до найближчих людей не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідком розуміння життя і мудрості.
Кожне наступне покоління відрізняється від попереднього. Тому й кажуть у народі: «Стався до батьків так, як хотів би, щоб діти ставилися до тебе».
(О. Лосота, 254 слова)
Бесіда
Словникова робота
(Учні називають незрозумілі слова, учитель пояснює)
-Слова «лексикон» і «престиж» частіше використовують у мовленні, а слово «толерантність» ви чуєте рідко, тому й звернемо свою увагу на це слово.
Завдання
Робота з картками
а) Доповніть речення. Поясніть, як ви його розумієте.
Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнає й поважає значне коло людей - … (це предмет особливої гордості дітей).
б) Відредагуйте речення
- А зараз ми з вами попрацюємо над попередженням помилок. Потрібно відредагувати речення. Ви повинні прочитати речення, виправити помилку, вказати , до якого виду вона належить, записати по пам’яті виправлене речення.
Посада й зарплата – лише зовнішні вияви значимості (значущості) людини. (Л – вжите російське слово).
Справжній престиж сім’ї відзначають (визначають) душевною щедрістю, трудолюбством рідних. (Л – неправильно вжите слово).
На протязі (протягом, впродовж) останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому з батьками. (Л – неправильно вжите слово).
Завдання-ситуація
Мовна розминка (усно)
Останнього, перешкоджає, немодне, вбрання, з’являються, співробітники, будь-якої, покоління, сім’ї, не вистачає.
V. Складання плану і написання переказу
(Переказ читається за пунктами, колективно складається план, записується у зошити)
Батьки і діти
План (орієнтовний)
Переказ тексту за планом
ІV. Підведення підсумків. Оцінювання
Початок роботи на чернетках
VІІІ. Домашнє завдання