Урок №4. "Докладний переказ тексту публіцистичного стилю (усно)"

Про матеріал

підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю; учитися правильно висловлювати свої думки, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до своїх батьків.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Перегляд файлу

Урок №4.  Докладний переказ тексту публіцистичного стилю (усно)

 

Мета: підготувати учнів до переказу тексту публіцистичного стилю; учитися правильно висловлювати свої думки, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до своїх батьків.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: плакат «Види помилок», тлумачний і орфографічний словники, переказ «Батьки і діти».

Епіграф:

Шануй свого батька

І матір свою.

Біблія

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина

Вступне слово

Батьки і діти! Батьки і діти!

Нерозділиме і одвічне коло.

  • Так, одвічне коло. Сьогодні ви – діти, а в завтрашньому дні – батьки. І коли ви станете ними, то відчуєте той біль і ту радість, яку нестимуть вам ваші діти. Життя доволі складне, тож пам’ятайте, що тепло і ніжність, доброта і любов завжди цінувалися набагато більше, аніж високі посади. Саме тому сьогоднішній наш урок буде об’єднаний темою «Батьки і діти».

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Будемо працювати два уроки. Тож зараз – підготовка до написання переказу.

Завдання нашого уроку:

  • підготуватися до написання переказу тексту;
  • попередити можливі помилки;
  • вчитися правильно висловлювати свої думки;
  • розвивати мовлення, поповнювати словниковий запас.

Оголошення епіграфа

  • Запишіть епіграф у зошити. Упродовж уроку ми повинні зясувати, чому саме ці слова я обрала за епіграф.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Оголошення назви переказу – «Батьки і діти»

Орієнтація

  • Хочу звернути вашу увагу, що після того, як ви прослухаєте переказ, потрібно дати відповіді на запитання, написані на дошці.
  1. Визначити стиль тексту. Довести свою думку.
  2. З’ясувати тип мовлення.
  3. Визначити тему і основну думку переказу.

(Учитель зачитує запитання)

ІV. Підготовча робота до написання переказу

Читання переказу

Батьки і діти

Якось до редакції журналу написала листа восьмикласниця. У ньому йшлося про те , що дівчина соромиться власних батьків: вони обмежені, неосвічені, немодно вдягаються, неправильно наголошують слова «документ», «кулінарія».

Протягом останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому разом з батьками. Коли в школі призначають батьківські збори, дівчинка навмисне не сповіщає про це батьків. Не вистачає, щоб вчителі побачили, які вони «відсталі»!

Що ж перешкоджає дівчині шанувати людей, які дали їй життя? Наївно думати, що причиною є немодне вбрання чи неправильна вимова слів. Щось тут глибше і важливіше. Що ж саме?

Дорослішаючи, юнаки починають серйозно замислюватися над своїм місцем у суспільстві. У їхньому лексиконі зявляються слова «престиж» та «престижний». Особистий престиж пов’язується з престижем родини.

До 14 років діти намагаються скласти оцінку поведінки членів родини, їхнім характером, моральним рисам. Їх починає цікавити становище батьків у суспільстві, їхні посади, ставлення до них співробітників, знайомих, сусідів. Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнає й поважає значне коло людей – це предмет особливої гордості дітей.

Та чи кожен чотирнадцятилітній спроможний зрозуміти, що посада й зарплата – лише зовнішні вияви значущості будь-якої людини? Що справжнє багатство сімї – не меблі й одяг, а духовна спорідненість, близькість між дітьми й батьками? Що справжній престиж сім’ї визначають не наявністю або відсутністю автомобіля чи відеотехніки, а душевною щедрістю, чесністю, безкорисливістю, трудолюбством рідних?

Толерантність у ставленні до найближчих людей не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідком розуміння життя і мудрості.

Кожне наступне покоління відрізняється від попереднього. Тому й кажуть у народі: «Стався до батьків так, як хотів би, щоб діти ставилися до тебе».

(О. Лосота, 254 слова)

Бесіда

  • Для  того, щоб переказати текст, треба добре знати значення слів. Які слова з тексту незрозумілі?

Словникова робота

(Учні називають незрозумілі слова, учитель пояснює)

  • Вам було завдання попрацювати зі словником іншомовних слів і зясувати значення деяких слів. Що ж вони означають?
  1. Лексикон – словниковий запас якоїсь особи.
  2. Престиж – громадська оцінка суспільної вагомості особистості.
  3. Толерантність – терпимість до чужих думок та вірувань.

-Слова «лексикон» і «престиж» частіше використовують у мовленні, а слово «толерантність» ви чуєте рідко, тому й звернемо свою увагу на це слово.

Завдання

  • Усно підберіть слова, схожі за змістом.
  • Запишіть у зошити, що означає бути толерантною людиною. (Бути толерантним – бути вихованим, ввічливим, мудрим, чемним, терплячим.)
  • Пригадайте речення із переказу з цим словом. (Толерантність не є виявом слабкого характеру. Толерантність є наслідком розуміння життя, мудрості.)

Робота з картками

а) Доповніть речення. Поясніть, як ви його розумієте.

Якщо освіченість батьків, їхні досягнення визнає й поважає значне коло людей - … (це предмет особливої гордості дітей).

б) Відредагуйте речення

- А зараз ми з вами попрацюємо над попередженням помилок. Потрібно відредагувати речення. Ви повинні прочитати речення, виправити помилку, вказати , до якого виду вона належить, записати по памяті виправлене речення.

Посада й зарплата – лише зовнішні вияви значимості (значущості) людини. (Л – вжите російське слово).

Справжній престиж сімї відзначають (визначають) душевною щедрістю, трудолюбством рідних. (Л – неправильно вжите слово).

На протязі (протягом, впродовж) останнього року авторка листа жодного разу не вийшла з дому з батьками. (Л – неправильно вжите слово).

Завдання-ситуація

  • Перейдемо до пунктуації, адже від того, як ви розставите розділові знаки, залежить зміст сказаного. Уявіть, ніби ви отримали зошит з перевіреним переказом. У реченні Справжнє багатство сім’ї, духовна спорідненість, близькість між дітьми і батьками ви припустилися помилки. Подумайте і поясніть, чому у реченні неправильний знак і як розділовий знак може змінити речення.

Мовна розминка (усно)

  • Назвіть орфограму і поясніть написання.

Останнього, перешкоджає, немодне, вбрання, зявляються, співробітники, будь-якої, покоління, сімї, не вистачає.

V. Складання плану і написання переказу

(Переказ читається за пунктами, колективно складається план, записується у зошити)

Батьки і діти

План (орієнтовний)

  1. Лист восьмикласниці до редакції.
  2. Що перешкоджає шанувати батьків?
  3. Чи залежить престиж дітей від престижу родини?
  4. Що є предметом гордості дітей за батьків?
  5. У чому справжнє багатство сім’ї?
  6. Толерантність – наслідок мудрості.
  7. Народна мудрість про ставлення дітей до батьків.

Переказ тексту за планом

ІV. Підведення підсумків. Оцінювання

  • Урок добігає кінця. І завдання ваше – з’ясувати, чи відповідає епіграф уроку?
  • Отже, ми дій шли висновку, що батьків не вибирають. Можливо, мають вони гарну посаду, можливо, достаток, або ж не мають ні того, ні іншого, однак ви повинні любити їх такими, якими вони є. і поводитися так, щоб вашим батькам не було боляче через своїх дітей.

Початок роботи на чернетках

VІІІ. Домашнє завдання

  • Закінчити роботу на чернетках.

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
23074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку