ТИЖДЕНЬ МАТЕМАТИКИ, ФІЗИКИ ТА
АСТРОНОМІЇ
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ "ТИЖНЯ МФА"
ПОНЕДІЛОК
1. Лінійка, присвячена відкриттю «Тижня математики, фізики та астрономії»
2. Гра-лото "Вчені математики та фізики"
ВІВТОРОК
1. Брейн-ринг з конкурсами "Зміна агрегатних станів речовини"
2. Майдан кросвордів "Містечко розумних і кмітливих"
3. Перегляд кінофільму «Таємниця створення Всесвіту»
СЕРЕДА
1. Інформаційно -пізнавальний проект «Жінки –математики. Цікаві факти з життя" (перегляд презентацій)
ЧЕТВЕР
1. Читацька конференція на тему "Шевченко - це Україна. Україна - це Шевченко".
2. «Математичні мандрівки»
П'ЯТНИЦЯ
1. Чашечка тепла
2. Підсумки
ПОНЕДІЛОК Лінійка, присвячена відкриттю
«ТИЖНЯ МАТЕМАТИКИ, ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ»
1-й ведучий
Сьогодні будем, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітати...
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвати.
2-й ведучий.
Наук на світі є багато,
Їх навіть важко полічити,
Та нам їх треба добре знати,
Щоби на світі добре жити.
3-й ведучий.
Наука — знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні зрошених угідь.
1-й ведучий.
Наука — хліб мільйонотонний,
Дари розвіданих морів
І винограду пишні грона,
Й серед пустель пташиний спів.
2-й ведучий.
Це — атом, скорений людиною,
Нові потужні русла рік,
Дерзання й пошуки невпинні—
То наш великий славний вік!
3-й ведучий.
До різних ми наук охочі,
Нехай ведуть нас до вершин,
Та зараз ми сказати хочем:
«Наш математиці та фізиці уклін!»
1-й ведучий.
Математика — цариця всіх наук. Називається вона від грецького слова «матема» — наука.. Давні греки ще в V ст. до н. е. знали чотири «матеми»: вчення про числа — арифметика, теорія музики — гармонія, вчення про фігури — геометрія і вчення про небесні тіла — астрономія, або астрологія.
2-й ведучий.
У давній Греції мислителі поділялися на дві групи. Першу з них очолював Піфагор. Він та його учні вважали знання священними. Наука, за Піфагором, була таємною, недоступюю для всіх. Ніхто не мав права ділитися своїми відкриттями з іншими. Піфагорійці називали себе акузматиками.
2-й ведучий.
Другу групу очолював давньогрецький учений Гіппас Месопотамький (IV—V ст. до н. е.), який вважав, що «матема» доступна всім, хто може продуктиво мислити. Вони називали себе математиками. З часом друга група перемогла.
3-й ведучий.
Важко уявити собі життя людей без математики — у цьому не допоможе навіть найсміливіша фантазія.
1-й ведучий.
Якось в одній країні організували конкурс на кращий твір «Як би людина жила без математики?».
2-й ведучий.
Ну і що?
1-й ведучий.
За кращий твір обіцяли дуже велику винагороду.
2-й ведучий.
Хто ж її одержав?
1-й ведучий.
Уяви собі, що ніхто. На конкурс не було подано жодної роботи: навіть найталановитіші фантасти не змогли уявити, як можна жити без математики.
2-й ведучий.
Так, історія цього конкурсу ще раз переконує нас, що життя без математики не можливе.
1-й ведучий.
Люди живуть і працюють.
2-й ведучий.
Відкривають таємниці атома.
1-й ведучий.
Літають у космос, спускаються на дно океанів та в глибини Землі.
2-й ведучий.
І завжди їм допомагає математика.
1-й ведучий.
Але цього тижня ми говоритимемо не про місце математики в житті людини...
2-й ведучий
...а покажемо, якою цікавою і захоплюючою може бути ця наука.
Учень 1
А мені математика — мука,
В ній немає живої краси,
Це важка, нецікава наука —
В ній лиш символи й формул «ліси».
3-й ведучий.
З тим, що математика — наука нелегка, погодитися можна. Але той, хто розуміє математику, ніколи не розгубиться в «лісі» формул і символів.
Учень 2
А хіба ж неправда, що в математиці скрізь нудьга?
3-й ведучий.
Звичайно, ні.
Учень 1.
Але ж в математиці немає краси. Хіба неправда?
3-й ведучий.
Зрозумій, ти не правий, мій друже
Не тим шляхом ти пішов.
Із задачами, певно, не дружиш,
То й поезії в них не знайшов.
Учень 2
«Хоч ти смійся, а хоч плач
Не люблю я тих задач.
А чому терплю невдачі?
Чом серджусь на ті задачі?
Чи задачник непутящий,
Чи таланту десь узяти?
Та знайшов я спосіб кращий:
Тільки відповідь читати.
Ви учіться, хто бажає,
Я б здоров'я не втрачав,
На умову не зважаю:
Раз — помножив, два — додав».
2-й ведучий.
Ні, не хитра ця наука,
Якщо відповідь читать,
Може статись дід за внука,
Буде меншим літ на п'ять.
А друкарська десь машина
Нам дала п'ять тонн вівса.
Що ж ми учневі поставим
За подібні чудеса?
2-й ведучий
Будеш, друже, трудитись сумлінно
У навчанні уникнеш невдач
І розв'яжеш на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні задач.
1-й ведучий.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори
Математика всіх закликає:
«Ти міркуй, фантазуй і твори»
Ікс
Добрий день Вам, друзі!
Ігрек
Дозвольте представитись. Ми з «Товариства математичних мандрівок».
Учень 2
То ви з Ізяслава?
Ікс
Ні.
Учень 2
З Хмельницького?
Ікс
Ми з Іксові. Я – Ікс, Це –Ігрек.
Учень 2
Щось не чув про таку…
Ігрек
Іксовія – це область у країні Математиці. Звідки ж тоді до вас приходять ікси, ігреки, зети, за допомогою яких ви розв’язуєте задачі і не тількиз математики, а й з фізики, хімії?
Учень 2
А крім Іксовії, що у вас там ще є?
Ігрек
Я відповім вам словами Яна Следецького: « Математика – цариця всіх наук. ЇЇ улюблениця – істина, її вбрання – простота та ясність. Палац цієї володарки оточено тернами і, щоб досягти його, кожному доводиться пробиватися крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, що любить істину і загартований у боротьбі з труднощами»
Ікс
Друзі! Запрошуємо Вас у цікаву подорож по нашій країні. Ми проведемо вас через поля чисел і лабіринти формул по перехрестях Координатії в древнє місто Цифроград, попливем по морю множин і виберемось на вершини Геометрії, ви познайомитеся з найвідомішими вченими людства та їх геніальними винаходами.
Ведуча
Ця подорож – це свято інтелекту. Розв’язування завдань стимулюватимуть вашу уяву, розвиватимуть вміння міркувати. Можливо, комусь захочеться навіть серйозно зайнятися самоосвітою, а хтось полюбить задачі і, як Діріхле, навчиться поєднувати з мінімумом «сліпих формул» максимум «зрячих» думок..
Ведучий
А може, як Евклід, ви побачите в математиці красу і закохаєтеся в числа, як Піфагор?
Ігрек
І сурова, й солов'їна
Математики країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
Ледарів у нас немає,
Хто руки не піднімає?
Вирушаймо всі у путь —
Нас цікаві речі ждуть.
ПОНЕДІЛОК ГРА ЛОТО "Вчені математики та фізики"
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДВОХ КОМАНД. У табличку навпроти імені (чи прізвища) вписати прізвище(ім'я) вченого, попередньо вибравши і списку
1. Франсуа |
Вієт |
2. Карл Фрідріх |
Гаусс |
3. Ісаак |
Ньютон |
4. Блез |
Паскаль |
5. Рене |
Декарт |
6. Омар |
Хайям |
7. Леонардо |
да Вінчі |
8. Галілео |
Галілей |
9. Дмитро Іванович |
Менделєєв |
10.Михайло Васильович |
Ломоносов |
|
Вієт |
|
Ломоносов |
|
Ньютон |
|
Менделєєв |
|
Декарт |
|
Паскаль |
|
да Вінчі |
|
Галілей |
|
Хайям |
|
Гаусс |
ВІВТОРОК Брейн-ринг з конкурсами
"Зміна агрегатних станів речовини"
Мета. Поглибити і узагальнити знання учнів через відповіді на цікаві запитання, використання позапрограмової інформації. Вчити наполегливості у досягненні кінцевого результату. Сприяти творчому розвитку, вихованню в учнів свідомої дисципліни, почуття обов'язку і справедливості, пізнавального інтересу. Розвивати цілеспрямоване сприйняття, логічне мислення, здатність до самоаналізу. Обладнання. Предмети, які потрібні для конкурсів, дзвінки на кожен стіл. Правила гри. У грі беруть участь три команди. Ведучий оголошує питання,. На обговорення запитання дається одна хвилина. На запитання бліц-туру — по 20 сек. Учасники команда на правильні відповіді підіймають руки, за правильну відповідь, одержує 2 бали. Якщо відповідь неточна, кількість балів зменшується до 1. Якщо відповідь неправильна, відповідає інша команда. Після кожного конкурсу підбиваються підсумки.
Хід заходу перший конкурс, який називається «Придумай прислів’я».
Ви повинні придумати одне прислів'я або приказку, яка відповідала б темі «Зміна агрегатних станів речовини». Хто першим це зробить, тому й дістанеться перший бал. Наприклад: Другий конкурс — «Конверт із запитанням».
Усього запитань 18, команди будуть відповідати на свої 9 запитань.
3. Яке значення для регулювання теплового режиму дерев має опадання листя восени? (Відповідь. Внаслідок опадання листя зменшується випаровування вологи деревом, тобто зменшуються втрати тепла).
16.Чому холодильник час від часу доводиться вимикати і «розморожувати»? (Відповідь. Більшість продуктів містить воду, яка, випаровуючись, замерзає на найхолоднішій частині холодильника — випарнику. Випарник вкривається товстою сніговою шубою, що має низьку теплопровідність. Це зумовлює зменшення тепловідводу із камери, і температура в холодильнику знижується недостатньо).
Конкурс «Віриш — не віриш»
4. Щоб білизна швидше висохла, її розвішують на мотузці так, щоб речі знаходились на певні віддалі одна від одної, тоді площа випаровування, вологи більша (Відповідь.Так)
Останній конкурс — «Дуель». Команди задають одна одній придумані ними запитання, на які члени другої команди повинні відповісти. Викладач оцінює якість як цих запитань, так і їх відповідей. В кінці гри підводимо підсумки змагання. |
ВІВТОРОК «Містечко розумних і кмітливих»
МАЙДАН КРОСВОРДІВ
«Поле чудес»
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
3 |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1.Сторона трикутника, до якої проведена висота (основа);
5.Число,що ділиться на дане (кратне);
7.Геометрична фігура (куб).
По вертикалі:
2.Число, що перетворює рівняння у правильну рівність (корінь);
3.Компонент арифметичної дії (сума);
4.Запис, що складається з чисел, букв і знаків дій (вираз);
6.Найпростіша геометрична фігура (точка).
“ Числовий математичний кросворд ”.
3 |
|
4 |
|
|
1 |
|
|
5 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1.Квадрат двозначного числа, що закінчується цифрою 5 (5625);
2.Кут рівнобедреного трикутника, один з кутів якого дорівнює 360 (108);
По вертикалі:
3.Сума коренів рівняння х2-35х+17=0 (35);
4.Тризначне число, кратне 9 (621);
5.Добуток трьох послідовних натуральних чисел, найменше з яких є найбільше одноцифрове просте число (504);
Кросворд “Піраміда”
1. Як називається прилад для вимірювання швидкості автобуса? (спідометр)
2. Як називається вид тертя, що присутнє під час катання на санчатах? (ковзання)
3. Який вид тертя є найменшим? (кочення-7)
4. Завдяки якому виду тертя утримуються нитки у тканині, цеглини на купі? (спокою)
5. Що виникає між двома поверхнями, які рухаються одна по одній? (тертя)
6. Як називається довжина траєкторії у фізиці? (шлях)
7. Фізична величина, яка вимірюється годинами. (час)
8. Як читається коефіцієнт тертя? (мю)
Кросворд №3 Світлові явища( частина I )
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
1. Явище розкладання білого світла на кольори.
2. Колір, який знаходиться у спектрі між червоним і жовтим.
3. Умовна лінія, вздовж якої поширюється світло.
4. Райдужна смужка, яка утворюється на екрані після проходження пучка білого світла через призму.
5. Предмет, в якому можна побачити своє зображення.
6. Природне джерело світла.
7. Частково освітлена область площини або простору.
8. Кількість кольорів у райдузі.
9. Надя сказала, що кут падіння більший за кут відбивання, а Галя – що кути рівні. Хто сказав правильно?
10.Промінь, який найменше заломлюється.
11.Розділ фізики, який вивчає світлові явища.
12. Одне з теплових джерел світла.
13. Різнокольорова дуга на небі.
Ключові слова: ______________________________
Кросворд №4 Світлові явища (ІІ частина)
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
’ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Точка, в якій перетинаються пучки світла після заломлення в лінзі.
2. Прилад, який дає можливість зафіксувати портрет, подію, явище.
3. Задня частина склери ока, на якій утворюється зображення предмета.
4. Оптична частина фотоапарата.
5. Закінчення зорового нерва, які чутливі до кольорового світла.
6. Прозоре тіло, обмежене сферичними поверхнями.
7. Одиниця вимірювання оптичної сили лінзи.
8. Апарат для отримання збільшених зображень об’єктів на екрані.
9.Прилад для дослідження дуже малих тіл.
10. Отвір у райдужній оболонці ока.
11. Їх використовують для корекції коротко – і далекозорості.
12. Оптичний прилад,який дає можливість оку розглядати дрібні предмети.
13.Здатність ока фокусуватись на далеких і близьких предметах.
14. Геометричне тіло,проходячи крізь яке біле світло розкладається на кольори.
Ключові слова:_________________________________
Кросворд №3 Світлові явища( частина I ).
1 |
дисперсія |
8 |
сім |
2 |
оранжевий |
9 |
Галя |
3 |
промінь |
10 |
червоний |
4 |
спектр |
11 |
оптика |
5 |
дзеркало |
12 |
вогнище |
6 |
Сонце |
13 |
райдуга |
7 |
півтінь |
|
|
Ключові слова: світлові явища |
Кросворд №4 Світлові явища( частина II) .
1 |
фокус |
8 |
проектор |
2 |
фотоапарат |
9 |
мікроскоп |
3 |
сітківка |
10 |
зіниця |
4 |
об’єктив |
11 |
окуляри |
5 |
колбочки |
12 |
лупа |
6 |
лінза |
13 |
акомодація |
7 |
діоптрія |
14 |
призма |
Ключові слова: оптичні прилади |
СЕРЕДА Інформаційно -пізнавальний проект «Жінки –математики.
Цікаві факти з життя"
Ведучий Дорогі гості! Раді вітати вас у нашому математичному кафе.
Ведуча Ми запрошуємо вас поринути у дивовижний світ, сповнений гармонії і романтики, у світ жіночої математики.
Ведучий Може хтось із скептиків усміхнеться при такому порівнянні. Та, якби в математиці не було краси, то не було б і самої математики, інакше яка б тоді сила притягала б до цієї нелегкої науки найбільших геніїв людства.
Ведуча Хтось із мудрих сказав, що олівець математика бачить глибше, ніж мікроскопи, і далі, ніж телескопи, бо йому доступні невидимі для них світ атомів і світ найдальших галактик
Математики-сухарики, кажуть у народі ,
Ніякої поезії! Зате на перший погляд.
В житті математик – лірик і поет,
Скульптор і художник – нема межі фантазій.
У космос долетить по вороху бумаг;
Конструктор він, учитель,
Чаклун, ну словом, – маг!
Ведучий Чи знаєте ви, що перше ім’я жінки, що зустрічається в історії математики – це Теано. Про неї відомо тільки, що вона була найуважнішим учнем у школі Піфагора. І тільки більше ніж через тисячу років потому здобула визнання жінка-філософ, математик і астроном Іпатія з Олександрії – дочка математика Теона. Вона складала астрономічні таблиці, писала коментарі до творів Діофанта. Є відомості, що Іпатія винайшла ареометр, прилад для вимірювання густини рідини, астролябію – прилад для визначення широти і довготи в астрономії. Іпатія брала участь у суспільному житті міста і користувалася повагою. Вона не прийняла нової на той час релігії – християнства, і стала жертвою фанатиків. Англійський письменник Чарльз Кінгслі описав її життя у романі «Іпатія».
Іван Франко переклав вірш сучасника Іпатії про неї:
Коли тебе бачу й слова твої чую,
Молюся на тебе, немов на святую,
І зір мій у зоряне небо пливе,
Де панна у зорянім небі живе.
Усе, що ти чиниш, Іпатіє-зоре,
Нам вказує небо твої розговори –
Освіти широкі яснії моря
Та мудрості незамутима зоря.
Ведучий Переглянемо підготовлені презентації про жінок математиків
СЕРЕДА Підкорення космосу жінками (лекція)
Кажуть, що у космосу не жіноче обличчя. Дійсно, жінки у космічній галузі нечисленні. Проте без них неможливо собі уявити розвиток космонавтики. Але представниці прекрасної половини людства причетні до непростої, але благородної справи підкорення космосу і свого часу були гостями Національного музею космонавтики ім. С.П. Корольова.
Лідія Миколаївна Солдатова
З 1956 року працювала в ОКБ-1 під керівництвом С.П. Корольова і брала безпосередню участь у розробці та створенні перших радянських штучних супутників Землі. 1987 року відвідала Житомир та взяла участь в урочистостях з нагоди 80-річчя від дня народження С.П. Корольова.
Ніна Семенівна Кирдода
Багато років працювала у ракетно-космічній галузі СРСР, брала участь у розробці ракет для підводних човнів. Згодом стала одним з ініціаторів створення Асоціації музеїв космонавтики (АМКОС) СРСР, а також музею космонавтики ім. С.П. Корольова у Житомирі. У своєму листі від 7 червня 1985 року до редакції газети “Правда України” під заголовком: “Потрібен музей космонавтики” вона писала: “Внесок України в історію вітчизняної космонавтики дає усі підстави для створення Республіканського музею космонавтики на батьківщині Головного конструктора ракетно-космічних систем С.П. Корольова”.
Валентина Леонідівна Пономарьова
Радянська льотчиця, космонавт-випробувач, науковець. З 1962 по 1969 рік була членом загону космонавтів СРСР, пройшла підготовку до польоту на космічному кораблі “Восток-6” як другий дублер Валентини Терешкової, пізніше готувалася до польоту як командир першого жіночого екіпажу (разом із Іриною Соловйовою).
Єлизавета Львівна Кордюм
Український космобіолог, видатний науковець у галузі цитоембріології та клітинної біології, доктор біологічних наук, професор, член-кореспондент НАН України. Очолювала групу українських вчених під час проведення спільного українсько-американського експерименту (СУАЕ) за участі першого космонавта незалежної України Леоніда Каденюка, що проходив на борту шатла «Колумбія» з 19 листопада по 5 грудня 1997 року. Кілька разів була почесним гостем музею.
Надія Іванівна Адамчук-Чала
Українська вчена, нині співробітник Інституту мікробіології і вірусології ім. Д.К. Заболотного НАН України. 1996 року увійшла до складу групи космонавтів для проходження підготовки до польотів на кораблях системи Space Shuttle.
Гайдемарі Стефанишин-Пайпер
Американська астронавтка українського походження. Здійснила два космічні польоти на космічних кораблях системи Space Shuttle: з 9 по 21 вересня 2006 року (місія STS-115) та з 15 по 30 листопада 2008 року (місія STS-126). У січні 2007 року та у жовтні 2019 року відвідала Україну.
Жінки багатьох національностей працювали в космосі. Першою жінкою в космосі стала радянська космонавтка Валентина Терешкова, здійснивши політ у 1963 році. Активніше програми космічних польотів почали включати жінок лише з 1980-х. Більшість астронавток були громадянками США, з місіями на космічному шаттлі та на Міжнародній космічній станції. Активні космічні програми, які включають астронавток, підтримують Китай, Росія та США. Канада, Франція, Індія, Іран, Італія, Японія, Південна Корея та Велика Британія відправляють жінок на орбіту у складі міжнародних екіпажів.
Жінки у космосі стикаються з багатьма тими ж проблемами, з якими й чоловіки: фізичні труднощі внаслідок неземних умов, психологічні наслідки ізоляції та поділу
Сучасний світ все частіше доводить нам, що космос – не таке вже й далеке та невідоме явище. У США створюють космічні війська, китайці планують будувати першу електростанцію в космосі, Росія готується до космічної війни, а ще в космос відправляють пляшечку шампанського.
2019-го року у відкритий космос вийдуть одночасно дві жінки. До цього, звичайно, жінки вже літали, але поодинці. Енн Макклейн і Христина Кук – американки, яких вперше в історії хочуть відправити в космічну подорож 14 березня 2019-го. Крім них, також полетять росіянин Олексій Овчинін та американець Нік Хейг.
Запуск корабля “Союз МС-12” планують із космодрому Байконур. Міжвідомча комісія ЦПК підтвердила готовність до польоту на Міжнародну космічну станцію основного та дублювального екіпажів нової експедиції. Тривалість польоту прогнозується на 203 доби. Завдання цієї подорожі – наукові експерименти, виходи в космос та стикування з вантажними кораблями.
До речі, перші представниці прекрасної статі, які підкорювали космічний світ – радянські жінки.
Валентина Терешкова – перша у світі жінка-космонавт, яка вийшла в одиночний політ 1963-го року. Тоді в космосі вона пробула 2 доби 22 години 50 хвилин. Не дивлячись на те, що на борту космонавтка не дуже добре себе почувала, вона змогла витримати 48 обертів навколо Землі. Більше того, ще й вела бортовий журнал та робила фото, які потім використовували для виявлення аерозольних шарів у атмосфері.
Першою у світі жінкою, яка вийшла у відкритий космос 1982-го року була також радянська космонавтка Світлана Савицька. Пробула там аж 7 діб 21 годину 52 хвилини. Її іменем назвали невеличку планету (астероїд) – № 4118 Sveta.
Гайдемарі Марта Стефанишин-Пайпер – астронавтка українського походження, що вже здійснила аж п’ять виходів у відкритий космос. Її обрали спеціалісткою місії вже на шостий рік після прийняття до корпусу американських астронавтів НАСА-16.
Джудіт Рєзнік – четверта жінка-космонавт у світі. Її дідусь був родом із Києва, батьки – вихідці з України. Її шлях до космосу був не простим. Спочатку їй казали, що шансів на виліт у неї немає, адже жінка не мала ліцензії пілота. Однак вона твердо вирішила, що хоче в космос. Для цього попросила свого друга-пілота навчити її літати. Потім склала професійні тести на максимальний бал. Завдяки своїй старанності вона стала однією з шести жінок (було майже вісім тисяч заявок), яких НАСА взяли в політ 1984 року. Політ тривав 144 години 57 хвилин. На її честь також названо астероїд та кратер на зворотньому боці Місяця.
З огляду на попередній жіночий досвід, політ 14 березня 2019-го року був знаковою подією (незважаючи на двох жінок у складі екіпажу).
Перегляд презентації "Жінки у космосі".
https://naurok.com.ua/prezentaciya-zhinki-u-kosmosi-261599.html
ЧЕТВЕР «Математичні мандрівки»
Мета:
Обладнання: аркуші з назвами станцій, які кріпляться до відповідних класів; аркуші із завданнями, паспорти класів.
План заходу
1 учень
Добрий день, друзі мої!
Захід я відкриваю.
Шляхами точних наук
Мандрувати вас закликаю.
Кмітливість, смішинки
З собою прихопіть
І другів в дорозі не погубіть
2 учень
Щоб все вам вдавалось
Щоб не знали невдач!
Ми в подорож всі вирушаєм-
У світ загадок, складних задач
Ми з паспортом вас відправляєм
Групам вручаються їх паспорти
3 учень
І не лякайтесь, що шлях не легкий,
Великі досягнення людям
Давались лиш працею
Зусиллям умів,
І наполегливість була їм за друга!
Ведучий:
№ п/п |
Назва станції |
Оцінка |
Підпис члена комісії |
1 |
Народ скаже, як зав’яже |
|
|
2 |
Ребусна |
|
|
3 |
Спостережлива |
|
|
4 |
Геометрична |
|
|
5 |
Практична |
|
|
6 |
Художня |
|
|
7 |
Талановита |
|
|
Молодці! Я бачу ви гарно підготувались! Сьогодні ми з вами відправляємось у подорож по «казковим станціям». Ви пройдете багато зайнятних і цікавих станцій, на кожній з яких вас чекають випробування. Але перед тим як відправлятись у подорож, зверніть увагу на ваші паспорти, в яких зазначений порядок проходження станцій, місце для виставлення оцінки за завдання і місце для зауважень (гадаю тільки схвальних). Оцінюватись буде правильність виконання завдань, творчий підхід, активність, дружність та дисципліна під час проходження казковими стежками. Отже, готові? Тоді у подорож…
1. У сімох братів по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім’ї? (8)
(одна дитина бере яблуко разом з корзиною)
Станція
ДЕРЖАВА,ОДИНАДЦЯТЬ, ГРОШІ, КОРОЛЕВА, ГРАБЛІ
1. Не вимірюючи знайдіть фігури однакової площі.
(вони всі однакові)
2. Знайдіть на цьому зображенні як можна більше неточностей – «помилок».
3. Порахуйте дельфінів.
4. З'єднайте 1 з 1, 2 з 2, 3 з 3, лінії не повинні перетинатися, за межі прямокутника не виходити.
Наприклад відповідь:
5. Розрізані по контору картинки скласти так, щоб вершники були на поні (згинати неможна)
Відповідь:
1. Які геометричні фігури ви знаєте?
2. Уважно погляньте на малюнок з зображенням веселого Світлофора. Яких геометричних фігур не має на малюнку: трикутників, кругів, прямокутників, квадратів або всі ці фігури є?
(круги не повні, тобто вони відсутні)
3. Зображені на малюнку тіла складаються з кубиків. Скільки кубиків в кожному з них?
4. На якому малюнку більше трикутників і на скільки?
Відповідь: на першому трикутнику – 8,на другому - 6
5. Пінгвіни беруть участь у змаганнях – стрибках у воду. Запиши, на якій висоті розташований кожен з них. Кожна поділка – 2 метри.
1. У скільки раз половина більша своєї половини? ( в 2 рази)
2. Після дощу на подвір’ї утворилася велика і брудна калюжа. Данило став у неї правою ногою, а Остап – лівою. Скільки брудних слідів залишили хлопці, якщо після цього Данило зробив 12 кроків, а Остап –8? (Відповідь: 12:2+8:2=10)
3. У сороканіжки було декілька черевичків. Учора вона купила і взула ще 8 пар нових черевичків. Однак 8 її ніжок залишилися босими. Скільки черевичків було у неї до здійснення покупки? (8*2=16-кількість черевичків, що купила сороканіжка, 16+8=24-кількість босих ніг у сороканіжки до здійснення покупки, 40-24=16 – кількість черевичків, що мала сороканіжка спочатку).
4. На уроці фізкультури учні стали в один ряд на відстані 1 м один від одного. Довжина ряду – 26 м. Скільки було учнів? (27)
5. Записано всі числа від 1 до 99. Скільки разів у записах зустрічається цифра 5? (20)
6. Ім’я якого вченого носять координати введені на площині? (Декарта)
1. За даними координатами точок виконайте малюнок.
(0;0), (-1;1), (-3;1), (-2;3), (-3;3), (-4;6), (0;8), (2;5), (2;11), (6;10), (3;9), (4;5), (3;0), (2;0), (1;-7), (3;-8), (0;-8), (0;0)
2. Одночасно намалюйте: лівою рукою цифру 9, а правою рукою цифру 6.
3. Не відриваючи олівця від аркуша паперу, намалюйте лебедя або гусака.
Одному з членів команди дається завдання у вигляді пантоміми (без слів, написання тексту і міміки рота) показати математичні поняття, які інші члени його команди повинні відгадати
ЧЕТВЕР Читацька конференція на тему:
"ШЕВЧЕНКО - ЦЕ УКРАЇНА. УКРАЇНА - ЦЕ ШЕВЧЕНКО".
А чи знали ви, що:
Тарас Шевченко багато разів за своє життя закохувався. Серед симпатичних йому жінок були односельчанка Оксана Коваленко, польська швачка Дзюня Гусиковська, натурниця Амалія Колберг, княжна Варвара Рєпніна-Волконська, дружина полковника Ганна Закревська, Анна Ускова. Після повернення із заслання Тарас закохався в 14-річну актрису Катерину Піунову, а останнім коханням його стала 20-річна служниця Ликера Полусмак. До самої смерті Тарас Григорович мріяв знайти кохання і побудувати сім’ю, але ні з ким не склалися тривалі стосунки. Крім цього, є версія, що у поета був роман із дружиною Михайла Максимовича – Марією, адже через 9 місяців після початку їхнього тісного спілкування у Максимовичів народився син. Однак багато істориків називають це чутками, оскільки Михайло був близьким другом Тараса, і останній не міг так із ним вчинити.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога. .......
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
(Кидаємо гральний кубик і під тим номером,який випадає учасники команд читають вислови Шевченка.)
№1. Свою Україну любіть.
Любіть її во врем'я люте
В останню тяжкую минуту
за неї господа моліть.
№2. Нема на світі України, немає другого Дніпра.
№3. А ти, моя Україно,
Безталанна вдово.
№4. Я так її люблю
мою Україну убогу,
що прокляну святого бога,
за неї душу погублю!
№5. Жить би, жить,
хвалити Бога,
Кохатися в дітях,
Так же ні ...
№6. Наша дума,
наша пісня
не вмре, не загине...
№1. От де, люде, наша слава,
Слава України!
№2. Зажурилась Україна -
Така її доля!
№3. Згинуть наші воріженьки,
як роса на сонці.
№4. Любітеся, брати мої,
Україну любіте,
і за неї, безталанну,
Господа моліте.
№5. Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого.
А серце б'ється - ожива,
як їх почує!
№6. Мова рідна,
слово рідне,
хто вас забуває,
той у грудях не серденько,
тільки камінь має.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
п'ятниця ЧАШЕЧКА ТЕПЛА
Вкинь у чашечку теплий, радісний, привітний математичний чи фізичний термін
Ми помножимо нашу радість, ми помножимо нашу радість, і поділимо пополам
ВСЕ ХОРОШЕ, ЩОБ ДОДАВАЛОСЬ.
ПОГАНЕ ВІДНІМАЛОСЬ. ЛЮБОВ, ЩОБ МНОЖИЛАСЬ.
п'ятниця Анкетування учнів
««Тиждень математики, фізики та астрономії»: за і проти»
Поставте в дванадцятибальній системі оцінку кожному із заходів, що проводився в рамках тижня та вкажіть недоліки і свої пропозиції що до його організації
№ п/п |
Назва заходу |
Що найбільше сподобалось |
Зауваження і пропозиції |
|
1 |
Лінійка, присвячена відкриттю «Тижня математики, фізики та астрономії» |
|
|
|
2 |
Гра-лото "Вчені математики та фізики" |
|
|
|
3 |
Брейн-ринг з конкурсами "Зміна агрегатних станів речовини" |
|
|
|
4 |
Майдан кросвордів "Містечко розумних і кмітливих" |
|
|
|
5 |
Перегляд кінофільму «Таємниця створення Всесвіту» |
|
|
|
6 |
Інформаційно -пізнавальний проект «Жінки –математики. Цікаві факти з життя" |
|
|
|
7 |
Підкорення космосу жінками (лекція) |
|
|
|
8 |
Читацька конференція на тему "Шевченко - це Україна. Україна - це Шевченко". |
|
|
|
9 |
«Математичні мандрівки» |
|
|
|
10 |
Чашечка тепла |
|
|
|
11 |
Підсумки |
|
|
|
ДОДАТОК
МАТЕМАТИКА І ШЕВЧЕНКО
№п/п |
Завдання
|
Відповідь запишіть тут |
||||||
1. |
Число, коли народився Т.Г.Шевченко? |
|
||||||
2. |
Прожив років? |
|
||||||
3. |
Скільки років був кріпаком? |
|
||||||
4. |
Скільки років був під слідством та у засланні? |
|
||||||
5. |
Скільки років був вільною людиною? |
|
||||||
6. |
Т.Г.Шевченко написав ... творів |
|
||||||
7. |
Намалював близько ... картин |
|
||||||
8. |
На честь Шевченка в Україні названо ... населені пункти |
|
||||||
9 |
Рік народження Т.Г.Шевченка |
|
||||||
10. |
Мені ...-й минало, я пас ягнята за селом. |
|
||||||
11. |
Поет мав зріст ...см |
|
||||||
12. |
У скількох країнах світу побудовано пам'ятники Шевченку? |
|
||||||
13. |
Скількома мовами перекладено "Заповіт" Шевченка? |
|
||||||
14. |
Скільки разів вжито слово "калина" у "Кобзарі"? |
|
||||||
15 |
Скільки років виповнилося б Шевченку цього року? |
|
||||||
9 |
11 |
12 |
13 |
24 |
||||
35 |
47 |
147 |
164 |
164 |
||||
209 |
237 |
385 |
1300 |
1814 |
||||
№п/п |
Завдання |
Відповідь |
1. |
Число, коли народився Т.Г.Шевченко? |
9 |
2. |
Прожив років? |
47 |
3. |
Скільки років був кріпаком? |
24 |
4. |
Скільки років був під слідством та у засланні? |
11 |
5. |
Скільки років був вільною людиною? |
12 |
6. |
Т.Г.Шевченко написав ... творів |
237 |
7. |
Намалював близько ... картин |
1300 |
8. |
На честь Шевченка в Україні названо ... населені пункти |
164 |
9 |
Рік народження Т.Г.Шевченка |
1814 |
10. |
Мені ...-й минало, я пас ягнята за селом. |
13 |
11. |
Поет мав зріст ...см |
164 |
12. |
У скількох країнах світу побудовано пам'ятники Шевченку? |
35 |
13. |
Скількома мовами перекладено "Заповіт" Шевченка? |
147 |
14. |
Скільки разів вжито слово "калина" у "Кобзарі"? |
385 |
15 |
Скільки років виповнилося б Шевченку цього року? |
209 |
|
|
|
ВІКТОРИНА "МАТЕМАТИКА І ШЕВЧЕНКО"
Маючи ключі для розгадки, виконати завдання та дізнатись про якого письменника піде мова на сьогоднішньому занятті.
1.Назвати число, протилежне до числа -29.(29-ш)
2. Виконати обчислення
... (7-е)
3. Обчислити тригонометричний вираз
sin 300 + cos600 + =... (3-в)
4. Скоротити дріб = ... (28-ч)
5. Знайти значення виразу , якщо х=6.(7-е)
6. Обчислити (456*0,5 -7)0+3+23=... (18-н)
7. Знайти ((23)2 - 52):3+0,5= ... (15-к)
8. Знайти обернене число до . (19-о)
Маючи ключі для розгадки, виконати завдання та дізнатись про якого письменника піде мова
1.Назвати число, протилежне до числа -29
2. Виконати обчислення
...
3. Обчислити тригонометричний вираз
sin 300 + cos600 + =...
4. Скоротити дріб = ...
5. Знайти значення виразу , якщо х=6
6. Обчислити (456*0,5 -7)0+3+23=...
7. Знайти ((23)2 - 52):3+0,5= ...
8. Знайти обернене число до
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
Ь |
Ю |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
31 |
32 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
Завдання на логіку
Діти – 4672 Вухо – 8571
Вік – 563 Жук – 356
Квіти - ? Кожух - ?
На них по два слова зашифровані числа, а третє слово не зашифроване. Вам необхідно записати число, що відповідає третьому слову.
(35672 і 61357)
2
(Ми помножимо нашу радість, ми помножимо нашу радість, і поділимо пополам).
"Вчені математики та фізики"
ЗАПОВНИТИ ПРОПУЩЕНІ КЛІТИНКИ
|
Вієт |
Карл Фрідріх |
|
|
Ньютон |
Блез |
|
|
Декарт |
Омар |
|
|
да Вінчі |
|
Галілей |
Дмитро Іванович |
|
Михайло Васильович |
|
відповідь
1. Франсуа |
Вієт |
2. Карл Фрідріх |
Гаусс |
3. Ісаак |
Ньютон |
4. Блез |
Паскаль |
5. Рене |
Декарт |
6. Омар |
Хайям |
7. Леонардо |
да Вінчі |
8. Галілео |
Галілей |
9. Дмитро Іванович |
Менделєєв |
10.Михайло Васильович |
Ломоносов |
1. Одна людина купила трьох кіз і заплатила 3 гривні. Питається: почому пішла кожна коза?
2. Горіло 5 свічок, 2 згасли. Скільки свічок залишилось?
3. Два пішли – 3 цвяха знайшли, слідом четверо підуть – чи багато цвяхів знайдуть?
4. Яйце «в смятку» вариться 3 хвилини. Скільки часу необхідно, щоб зварити «в смятку» 5 яєць?
5. Що це може бути: 2 голови, 2 руки і 6 ніг, а під час ходи тільки 4?
6. Що більше: центнер цегли чи центнер вати?
7. Літак долає відстань від міста А до міста В за 1 год 20 хв, а зворотній шлях він здійснює за 80 хвилин. Як це пояснити?
8. Хлопчик пішов на млин. В кожному з чотирьох кутів він побачив по три мішки, в кожному з яких сиділо по три кішки, а кожна кішка мала при собі по три мишки. Питається: скільки ніг було на млину?
9. Летіли гуски: одна попереду і дві позаду, одна позаду і дві попереду, одна між двома і три у ряд. Порахуйте, скільки всього летіло гусок?
10. Чому перукар в Женеві з більшим бажанням підстриже двох французів, ніж одного німця?
Жили-були собі і вирішили вони з’їздити у . Вийшли на вулицю, сіли у «Мерседес-бенц» і поїхали. Довго чи коротко ходили по магазину, купили собі . Відкрили пакет, а як вистрибне,як покотиться одразу до . Включив запалення і втік із стоянки автомобіль. Проїхав він 1/3 шляху і зупиняє його . - «Порушуємо?» - питає . Злякався , зачинив дверцята і поїхав від . Проїхав він ще 1/4 шляху, що залишилася і зупиняє його . Виписав штраф . Проїхав ще стільки ж і зупинив його , злякався . Ще більше натиснув на гальма, взяв та й поїхав. Через скільки кілометрів після зупинить, оштрафує і відбере машину , якщо відомо, що всього він проїхав 240 км? ВГАДАЙ КАЗКУ
1. Скільки місяців в році містить 30 днів? (11)
2 Один п'ятикласник про себе писав таке: "пальців у мене двадцять п'ять на одній руці, стільки ж на другій, на обох ногах 10." Як це так? (забув поставити дві крапки після двадцяти).
3 Яке натуральне число співпадає з кількістю букв в його найменуванні? [3;5]
4 Як провести одну лінію в довільному трикутнику, щоб розбити його на чотири фігури? [ вписати коло в трикутник ]
5 Який трикутник потрібно взяти, щоб після проведення в ньому одного відрізка отримати всі відомі види трикутника (рівносторонній, рівнобедрений, прямокутний, гострокутний, тупокутний)? [прямокутний з кутом 300. Провести медіану із вершини прямокутника]
6 "Чи знаєш ти ?" Спостережливість!
А) скільки важить склянка меду?
Б) скільки важить столова ложка солі?
В) якщо протягом години йшов сильний дощ, то скільки відер води вилилося на 0,01 га? (~ 60 відер)
Г) на скільки см протягом року може вирости ялинка? (~8 см)
Д) скільки сходинок крильця нашого ліцею.
Е) скільки років живе крокодил? ( ? 40 років).
Ж) одного всесвітньо відомого вченого спитали, як на його думку, з'являються винаходи, що перевертають світ? "Дуже просто,- сказав він.-Всі знають, що зробити це неможливо.
Серед них трапляється один дивак, котрий цього не знає. Він і робить винахід." Хто цей вчений? (Ейнштейн)
ОБЧИСЛИТИ
«Не все на світі просто, але є якась закономірність саме в тому, що істина раптово постає крізь ліс ускладнень, в самому простому»
(В. Коротич)
ТРОХИ ГУМОРУ
Відмінки + Math
Н.в. - Хто? Що?
Р.в. - Кого? Х-?
Д.в. - Кому? Чому?
Використаємо основну властивість пропорції
та спростимо дріб
Х==ЧОГО?
Легко помітити,
Важко не побачити,
А ще важче-розв'язати.
Важко уявити собі життя людей без математики —
у цьому не допоможе навіть найсміливіша фантазія.