Ярошівський ліцей
Мокрокалигірської сільської ради Черкаської області
«Математика - цариця наук»
Тиждень математики у школі
Самойленко Галина Борисівна, учитель математики
АВТОР: Самойленко Галина Борисівна, учитель математики
Сучасне освітнє середовище перебуває на шляху кардинальних змін: децентралізація, побудова Нової української школи, імплементація в дію положень Закону про освіту від 05.09.2017 року. Згідно з освітньою реформою випускник сучасної школи – це високоінтелектуальна, всебічно розвинена особистість з критичним мисленням; інноватор, який здатний змінювати навколишній світ та навчатися упродовж життя.
Вся позаурочна робота з математики сприяє заохоченню учнів до занять з математики, сприяє підвищенню їх математичної культури.
Розробка тижня математики в школі містить дидактичні матеріали, що стимулюють розвиток творчого потенціалу учнів змістом і засобами математики, різноманітні форми і методи роботи з учнями, елементи нестандартних підходів, інтерактивних методик, розробки відкритих уроків з математики.
Матеріали відповідають чинним програмам для загальноосвітніх навчальних закладів, можуть бути використані учителями математики під час проведення уроків, гуртків тощо.
ЗМІСТ
ВСТУП
У процесі навчання школярів математики, велике значення має добре організована позакласна робота. Вона є невід'ємною частиною всієї навчально-виховної роботи в школі, поглиблює знання учнів, сприяє розвитку їх обдарувань, розширює кругозір. Відомо багато цікавих її форм, у тому числі і математичні тижні. Вміло організовані, вони сприяють вихованню учнів, розширюють і поглиблюють здобуті на уроках знання, показують шляхи використання їх на практиці.
Проведення предметного тижня передбачає такі основні цілі:
Математичні тижні викликають в учнівському колективі інтерес до математики, збуджують прагнення більше знати, розуміти. Готуючись до конкурсів учні ознайомлюються з різними літературними джерелами, критично осмислюють та оцінюють прочитане, набувають навичок самостійної роботи над книжкою.
Гра - творчість, гра - праця. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, прагнення до знань. Захоплені грою, діти не помічають, що навчаються: пізнають, запам'ятовують нове, розвивають творчу уяву. Навіть найбільш пасивні учні включаються в гру з величезним бажанням.
Математичні ігри об'єднують вчення і гру, працю і відпочинок. Вони розвивають математичні здібності, кмітливість, логічне мислення, зміцнюють пам'ять.
Використання програмного матеріалу викликає у школярів активізацію розумової діяльності, сприяє виникненню особистих мотивів навчання. А включення завдань, які містять нові для учнів відомості з різних галузей математики, розвиває інтерес і допитливість.
Форми проведення позакласних занять і прийоми, які використовуються на цих заняттях, повинні задовольняти ряду вимог. Вони повинні бути різноманітними, вибиратися з урахуванням вікових особливостей учнів, повинні бути розраховані на різні категорії учнів: на тих, що цікавляться математикою і обдарованих учнів і на учнів, що не проявляють ще інтерес до предмету. Вони мають багато в чому відрізнятися від форм проведення уроків та інших обов'язкових заходів. Вони по можливості повинні бути такими, щоб для кожної категорії учнів були створені умови для прояву самостійності, наполегливості, кмітливості, можливості прояву почуття задоволеності, успіху.
До форм, широке використання яких є доцільним в позакласній роботі з математики (особливо в 5 - 8-х класах), відносяться ігрові форми занять - заняття з елементами гри, змагання, містять ігрові ситуації.
Ігри потрібні не для того, щоб розважити учнів, а щоб викликати в них прагнення до подолання труднощів. Мета їх введення полягає в тому, щоб вдало поєднати ігрові та навчальні мотиви і поступово зробити перехід від ігрових мотивів до навчальних.
Тим, хто вивчає математику,
тим, хто навчає математики,
тим, хто любить математику,
тим, хто ще не знає,
що може любити математику,
тиждень математики присвячується.
План тижня математики:
«Найдавніша на планеті, всіх наук – ЦАРИЦЯ!
Математика, ти наша вірна помічниця!»
№ з\п |
День тижня |
Зміст заходу |
1.
|
Понеділок |
Лінійка. Оголошення плану проведення тижня математики. Відкриття тижня. Тематична лінійка «Чому потрібно вивчати математику?» |
Тренінг «Як покращити успіхи у вивченні математики?» |
||
2. |
Вівторок |
Конкурс-гра «Найрозумніший» для учнів 8-11класів |
3. |
Середа |
Відкритий урок у 5 класі «Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками» (урок-подорож) |
4. |
Четвер |
Відкритий урок у 7 класі «Розв’язування лінійних рівнянь. Стежинами Великого Кобзаря» (інтегрований урок алгебри та української літератури) |
5. |
П’ятниця |
Конкурсна програма «Математичний вернісаж» для учнів 10-11 класів за участю учнів 5-9 класів |
ПОНЕДІЛОК
1.Загальношкільна лінійка. Учитель математики оголошує план проведення тижня математики.
Сценарій тематичної лінійки: «Чому потрібно вивчати математику?"
В залі висять плакати із висловами:
« Математику вже тому треба вивчати, що вона розум до ладу приводить»
М. В. Ломоносов
« Математика - гімнастика розуму» А. Суворов
« В математиці є своя краса, як в живопису і поезії» М. Жуковський
1-й учень
Увага! Увага! Увага!
Сьогодні будемо, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітати,
Так можемо гордо і по праву
Ми математику назвати.
2-й учень
Наук на світі є багато.
їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіти.
3-й учень
Наука - знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні скошених угідь.
4-й учень
Наука нам допомагає
Ракети в космос запускати
І будувати всюдиходи,
Щоб грунт на Місяці вивчать.
5-й учень
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
А зараз ми сказати хочемо
« Нашій математиці уклін!
Учень 1
Цей тиждень, друзі, досить особливий
Час інтелекту, мрій, думок, змагань,
Ми славимо усіх наук царицю
І розум свій покажемо без вагань.
Учень2
Згадаєм нині формулу Герона,
Яку ти вже не раз писав,
Згадаєм також і Ньютона,
Біном якого пізнавав.
Учень 3
Хай в пам'яті воскресне Архімед,
Що за творіння славлений велике,
Відомий всім згадається Вієт,
Що формулу рівнянь зумів відкрити.
Відомий обдарований Декарт -
Творець координатної системи.
І Лобачевський - всіх учених брат,
Та скульптор геометрії - Коперник.
Учень 5
І нині славний Чебишов - титан,
Софія Ковалевська - наша прима.
Могутній їм даровано талант,
їх розум - непохитна брила.
Думок великих та ідей творці,
Що рід людський виношував століття,
Крізь бурі перейшовши дні важкі,
Переживуть тепер тисячоліття.
Показ відео «Чому потрібно вивчати математику?»
2. Тренінг «Як покращити успіхи у вивченні математики?»
Мета: допомогти учням знайти шляхи покращення своїх успіхів у навчанні, вчити використовувати всі засоби для покращення своїх здобутків.
Вступ
На цьому занятті ми поговоримо про шляхи покращення навчальних досягнень та роль у цьому кожного з учасників навчально-виховного процесу.
Знайомство
Кожний учасник порівнює себе з якоюсь особою чи предметом, пояснюючи, чому він це робить.
Вправа «Очікування»
Мета: Що учасники хотіли б від даного тренінгу? Які їх очікування?
Виконання. Учасникам роздають листочки паперу у вигляді «зерняток». Пропонується написати, що кожен очікує від тренінгу, а потім по черзі підійти і «посадити» своє зернятко – приклеїти внизу прикріпленого на стіні ватману.
Вправа «Зіпсований телефон»
Мета вправи: почати роботу над тим, що таке ефективне спілкування; дати зрозуміти, що інформація має властивість втрачатися і викривлюватися; навчитися визначати фактори, які сприяють втраті чи збереженню інформації.
Виконання. Тренер пропонує згадати відому дитячу гру. Він каже своїй сусідці на вухо якусь фразу і просить передати цю фразу по колу. Всі включаються в гру і одночасно спостерігають, як вона проходить, гра морже закінчитися успішно – фраза дійшла до кінця не видозміненою, а може мати й інший результат – «зіпсованого телефона». В будь-якому випадку тренер проводить обговорення.
Обговорення. Як ви вважаєте, що є важливим для того, щоб сказана фраза не змінилася, щоб інформація, яку ми хотіли передати, надійшла до кінцевого адресата такою ж? Що ви відчували, виконуючи вправу?
Нотатки для тренера. Підсумовуючи обговорення, можна виділити і записати два найважливіші фактори, які впливають на передачу інформації: 1) слухати уважно, 2) передавати правильно, чітко.
Вправа «Сітка»
Мета вправи: спонукати учнів до роздумів над тим, у яких умовах їм краще здобувати знання, в якій атмосфері працювати?
Виконання вправи. Клубок з нитками передають іншому учаснику (не сусіду) зі словами: «Щоб в нашій групі була атмосфера такою, коли ми себе почуваємо добре, потрібно…»
Обговорення. Сітка – символ стосунків між людьми, хтось послабив нитку – і сітка обвисла, натягнув – і виникає дискомфорт, напруга.
Вправа зі стільцями
Мета вправи: дати зрозуміти учням, що навчатися при допомозі та під керівництвом наставника – легше.
Виконання вправи. Учаснику зав’язують очі і пропонують пройти через кімнату, знаючи, що на його шляху стоять стільці (перешкоди).
За другим разом інший учень керує учасником із зав’язаними очима, використовуючи команди: «крок вліво». «три кроки вперед» і т.д.
Обговорення. Учень пояснює, в якому випадку йому рухатись було легше.
Нотатки для тренера. Всяку справу виконувати легше, якщо тобі допомагають.
Робота в групах «Шляхи покращення навчання»
Мета вправи: запропонувати учасникам знайти шляхи покращення навчання з позицій: «учень», «вчитель», «батьки».
Виконання вправи. Учасники в групах записують пропозиції для кожного з учасників навчально-виховного процесу. Представник від групи демонструє свої записи, коментує їх.
Тренер підводить підсумки, узагальнює.
Вправа «Терези»
Мета вправи: проаналізувати здобутки учнів в разі покращення їх навчання та які можуть втрати, проблеми в разі протилежного.
Виконання вправи. На дошці намальовані терези з позначками «+» та « - ». Тренер записує відповідні пропозиції учасників. Робляться висновки.
Вправа «Сподівання»
Мета вправи: виявити рівень здійснення очікувань.
Виконання вправи. На клейких листочках синього кольору учасники пишуть, що вони отримали від тренінгу та приклеюють на дошку на «сніг».
Нотатки для тренера. Сонячні промінчики (очікування, записані на жовтих листочках) «розтопили сніг» і потік голубий струмочок води.
Вправа «Сполучна нитка»
Мета вправи: підвести підсумки тренінгу.
Виконання вправи. Учасники стоять в колі, передаючи клубочок ниток сусіду справа, висловлюючи при цьому подяку йому: «Я дякую тобі за те,що…»
ВІВТОРОК
Конкурс-гра «Найрозумніший» для учнів 8-11 класів
Гра - це шлях дітей до пізнання світу,
в якому вони живуть і
який покликані зрозуміти.
О.Горький
Доброго дня, дорогі друзі! Я рада вас вітати на сьогоднішній грі "Найрозумніший", яка присвячена математиці. Не всі ви в майбутньому станете математиками, але математика потрібна і в науці, і в техніці, і в повсякденному житті.
Нехай ті учні, яким математика досі здавалася нудною та нецікавою наукою сьогодні переконаються, що вона весела та захоплююча.
Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з математики, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!
(У конкурсі беруть участь усі бажаючі. Після кожного туру їхня кількість зменшується, поки не залишається один – переможець конкурсу).
Ведучий 1. Перший тур конкурсу-гри називається «Здогадливий». Перемогти у цьому турі вам допоможуть не стільки знання, як ваші інтуїція та здогадливість. На дане запитання треба дати відповідь «так» або «ні». Продовжуватимуть гру учні, які дали правильну відповідь.
Запитання
( Тур продовжується до того часу, поки у грі не залишиться близько 20 учасників )
Ведучий 2. Другий тур має назву «Великий ерудит». Вам буде запропоновано запитання і той, хто першим підніме руку і дасть правильну відповідь, зможе продовжити змагання далі.
Ведучий 1. Розпочинаємо!
Запитання
Ведучий 2. Привітаємо найкращих ерудитів школи. Подивимося, кому з них вистачить кмітливості пройти наступний тур.
Ведучий 1. Наступний конкурс «Угадай правильну відповідь». В кого буде найбільша кількість балів той стає переможцем.
1. Скільки місяців у році?
A. 10 місяців B. 11 місяців C. 8 місяців D. 12 місяців
2. Скільки букв в українському алфавіті?
A. 33 літери B. 34 букви C. 32 літери D. 36 букв
3. Виразити 1 ц в кілограмах:
A. 60 кг B. 1000 кг C. 100 кг D. 50 кг
4. У скільки разів 5 менше 15?
A. в 10 разів B. в 20 разів C. в 3 рази D. в 65 разів
5. Виразити 3 хвилини в секундах:
A. 300 секунд B. 180 секунд C. 30 секунд D. 3000 секунд
6. У кошику 15 слив. Господиня поклала в компот третину слив. Скільки слив в компоті?
A. 5 слив B. 3 сливи C. 10 злив D. 45 злив
7. Чому дорівнює 4 х 2?
A. 8 B. 4 C. 15 D. 16
8. Як називаються цифри другого розряду в запису натурального числа?
А. Десятки В. Одиниці С. Десяті Д. Соті
9. Виберіть прізвище автора підручника математики для 5-го класу, за яким займається клас.
A. Нурк B. Віленкін C. Погорєлов D. Бевз
10. Горіло 5 свічок, дві загасили. Скільки свічок залишилося?
A. 3 свічки B. 5 свічок C. 4 свічки D. 2 свічки
11. Хто в році чотири рази перевдягається?
A. Людина B. Заєць C. Ведмідь D. Земля
12. Шоколадка коштує 10 рублів і ще половину шоколадки. Скільки коштує шоколадка?
A. 10 рублів B. 20 рублів C. 15 рублів D. 25 рублів
13. Квадрильйон записується за допомогою одиниці і ...
A. 15 нулів B. 6 нулів C. 9 нулів D. 12 нулів
14. Кому належать слова: «Математику вже потім вчити треба, що вона розум до ладу приводить»?
А. М. Ломоносову В. Б. Паскалю С. С. Ковалевській D. Л. Ейлеру
Завершальний етап
Учням пропоную розглянути таблицю, яка складається з пронумерованих та розфарбованих в чотири кольори 30 квадратів, по 8 червоного, синього, жовтого кольорів та 6 запитань загальних.
Червоним кольором – запитання з теми «математика та мистецтво» ;
Синім – запитання з теми " пісні ";
Жовтим – запитання з теми " логічна математика ";
Білим – "Загальні запитання".
Учні вивчають таблицю протягом 1 хв, після чого я її закриваю . Учні по порядку, встановленому за кількістю балів, вибирають номер запитання. Кожне запитання своєї теми оцінюється 2б, теми суперника – 3б, "Загальні питання" - 1б.
Математика та мистецтво
Пісні
Логічна математика
Загальні питання
А найрозумнішим сьогодні стає __________________________
(Підбиття підсумків, оголошення переможця, вручення нагороди "Найрозумніший")
Дорогі діти, ви були неперевершені. Ви змогли показати навіть більше, ніж я сподівалась. Впевнена, що кожен з вас зрозумів, що мати гарні знання – значить бути сильним. Дякую і вітаю з новими незвичайними досягненнями.
СЕРЕДА
Відкритий урок у 5 класі «Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками» (урок-подорож)
Мета:
навчальна: навчити учнів порівнювати звичайні дроби, удосконалювати теоретичні та практичні знання і вміння з теми у процесі розв’язування вправ та задач;
розвивальна: стимулювати творчу та пізнавальну діяльність учнів; розвивати інтерес до предмета; сприяти розвитку логічного мислення, обчислювальних навичок учнів; показати можливість використання набутих знань під час розв’язування практичних задач;
виховна: виховувати увагу, наполегливість, бажання набувати знання.
Тип уроку: засвоєння нових знань, урок-подорож
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку, привітання
Ось пролунав дзвінок,
І розпочинається урок.
Працювати слід старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім п’ятім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, так як це ваш перший відкритий урок математики у старших класах, то щоб вас трішки заспокоїти і підняти вам настрій я підготувала для вас невеличкий подарунок – мішечок з цукерками і хочу вас пригостити.
Ой, але нас 10, а цукерок у мене всього 5, що ж робити? Як же поділити ці цукерки так, щоб ніхто з вас не образився? (відповіді учнів)
Так, правильно! Потрібно поділити кожну із цукерок на дві рівні частини. І по скільки ж дістанеться кожному з нас? (відповіді учнів)
А які знання ми з вами застосували при поділі цих цукерок?
Знання про звичайні дроби.
Я думаю, що ви ще раз переконалися, що знати все про звичайні дроби корисно, а іноді,ще й смачно? Правда?
Адже, як сказав Цицерон «Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику».
Саме цей вислів великого мислителя стане епіграфом до нашого уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Кожна людина перебуває постійно в подорожі, з якої черпає все красиве, нове і корисне. Хтось подорожує у сні, хтось наяву. Наше життя - це також подорож.
Сьогодні у нас незвичайний урок – ми вирушаємо в захопливу подорож. Упевнена, що маршрут, який ми обрали, буде цікавим. А здолати всі несподіванки і перешкоди вам допоможуть знання з теми «Звичайні дроби».
А щоб розпочати нашу подорож потрібно розгадати кросворд.
Молодці! Гарно справилися з цим завданням. А щоб продовжити подорожувати нам потрібно взнати тему нашого уроку, яка є записана у розгаданому кросворді.
Тема нашого уроку «Порівняння звичайних дробів».
Тож сьогодні на уроці ми навчимося порівнювати дроби, будемо удосконалювати теоретичні та практичні знання і вміння у процесі розв’язування вправ та задач.
Діти. Хто з вас відпочивав у лісі?
У яку пору року це було?
Так, більшість відпочиває в лісі влітку.
Але ліс прекрасний у будь-яку пору року.
Ліс дарує нам спокій, відома також його цілюща сила.
Тож вирушаємо на прогулянку до зимового лісу.
Щоб потрапити на гарну лісову галявину нам потрібно виконати певні завдання. Робота в парах.
ГРИБИ ЯГОДИ
Які це дроби?
, , , . ( )
Отже, діти , ми прийшли до «Поляни дробів».
ІV. Вивчення нового матеріалу
На цій поляні нас знову чекають завдання.
У кого більше зафарбовано? Порівняй і
Приклад на слайді
Правило на слайді
Отже, із двох дробів з однаковими знаменниками більшим є той, у якого чисельник більший, а менший – той , у якого чисельник менший.
Так, діти, ми гарно працювали, тож потрібно перепочити і набратися сил. Ви згодні зі мною?
Хвилинка здоров’я.
Встаньте, учні, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
Отож наша подорож триває і ми наближаємося до «Диво-поляни»
Погляньмо у вікно. Біліє сніг, але незабаром під сніговою ковдрою буде пробуджуватися нове життя. З’являться посланці зеленоокої Весни. Хто вони? Щоб дізнатися це, нас чекає завдання.
V. Засвоєння нового матеріалу.
Робота в групах
, , , , ,
ні дс ик пі и жн
Учні утворюють слово «підсніжники»
Першими провісниками весни є «сніжні квіти» - підсніжники. Саме вони мужньо змагаються з холодною зимою, з’являючись серед снігу .
2.Розташувати дроби у порядку спадання
, , , ,
ки пр о с лі
Учні утворюють слово «проліски»
А ось і інші посланці зеленоокої Весни. Проліски у народі називають квітами надії. Проліски майже повністю винищені, тому їх занесли до Червоної книги і вони потребують охорони.
Діти, для кожної людини нашої планети головним є життя. І тільки в гармонії з природою життя буде здоровим і щасливим.
А наша подорож триває.
Ми наближаємося до чарівного куточка лісу.
Ліс – це друг всьому живому,
Звір і птах живе у ньому.
На сніжинках написані букви. Відшукайте правильні записи і з отриманих букв на сніжинках складіть слово.
˂ Б |
= З |
˂ І |
˂ А |
= Л |
˂ Ї |
= Ц |
˃ О |
= Ч |
=1 К |
˃ Ь |
˂ А |
Із решти букв складіть слово.
5. Робота з підручником № 892, 904
Ось і закінчилася наша подорож зимовим лісом.
Ми подорожували цілий урок і отримали бали.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
VІІ. Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Що дізналися нового?
Чого навчилися?
Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник - те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам,щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.
ЧЕТВЕР
Відкритий урок у 7 класі «Розв’язування лінійних рівнянь. Стежинами Великого Кобзаря» (інтегрований урок алгебри та української літератури)
Мета:
Тип уроку: інтегрований урок математики та української літератури
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка на вишитому рушнику, ілюстрації до творів, «Кобзар», підручники, мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація до уроку
Девіз уроку:
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно.
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково!
Епіграф уроку:
Коли б не Він,
То й люди б нас не знали.
Коли б не Він,
Про нас не чув би світ...
О.Кобець
Очікувані результати:
Хід уроку
I. Мотиваційно-цільовий аспект
Учитель математики. Які асоціації у вас викликає слово «урок»?
Давайте розкладемо його по літерах:
У – успіх, упевненість
Р – радість, раціональність, робота
О – обдарованість, об’ємність
К – кмітливість, компетентність
Тож нехай на сьогоднішньому уроці вас супроводжує успіх, радість від виконаної вами роботи, раціонально витраченого часу, об’ємності знань. Надіюсь, що ви проявите кмітливість та будете компетентними і не втрачатимете своєї упевненості!
Учитель української літератури. Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури. Що ви чекаєте від цього уроку? Що хочете дізнатися? Щоб відповісти на ці питання, прочитайте тему уроку: «Розв’язування лінійних рівнянь. Стежинами Великого Кобзаря». «Очікування»
( Учні по черзі називають очікувані від уроку результати )
Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом: « Думаємо колективно, працюємо оперативно, сперечаємося доказово –
це для всіх обов’язково!»
Учитель української літератури. А епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова О.Кобець: «Коли б не Він, то й люди б нас не знали. Коли б не Він,
про нас не чув би світ...»
II. Пізнавально-пошуковий аспект
Учитель математики. У кожного на парті лежить таблиця «Цікаво знати». Тарас Шевченко із 47 років життя … років був на засланні, … роки кріпаком і лише … років на волі.
Вам потрібно заповнити пропуски числами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи:
1.Знайдіть значення виразу
2 ( 0,5 х2 - х + 5) при х=2 ( 10 )
2. При якому значенні змінної значення виразу 3х (х+2) на 192 більше за значення виразу 2 ( 1,5х2 – х) ( 24 )
3. Розв’яжіть рівняння
7х – 4 _ 3х + 3 = 8 – х ( 13 )
9 4 6
Учитель української літератури . Тарас Шевченко із 47 років життя 10 років був на засланні, 24 роки кріпаком і лише 13 років на волі.
Ви добре справилися із математичними завданнями, а я пропоную вам вправу «Мереживо думок». Ваше завдання підтвердити або спростувати думку, відповідачи «Так» або «Ні». За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Учитель математики. Щоб перевірити правильність ваших думок, розв’яжіть рівняння . Відповідь даного рівняння буде відповідати кількості правильних відповідей.
3 (2х + 3 ) – 5 ( 7 – 4х ) – 2 ( 5х + 4 ) = 94 ( 8 )
Учитель математики. «Дізнайся більше». Пропоную закінчити розв’язання рівняння, яке перед вами на слайді
5 ( 12 – х ) – 11 ( 4х – 5 ) = 9 ( 9 – 5 х ) – 70 ( 26 )
Учитель української літератури. У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Шевченкові було 26 років, побачила світ його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, змінила обличчя української поезії, утвердивши її високу самоцінність.
Учитель математики. А от скільки творів ввійшло до першої збірки, ви дізнаєтесь розв’язавши рівняння:
3 ( х – 5 ) = 2 х – 7 ( 8 )
Учитель української літератури. «Літературна хвилинка». Однією з поезій, що ввійшла до першої збірки, була поезія «Думи мої, думи мої...».
Учень декламує напам’ять:
Думи мої, дум мої.
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?..
Учитель математики. «Відшукай». Пропоную розв’язати задачу.
Потяг проходить відстань між містами за 6 год. зі швидкістю 68 км/год. Скільки потрібно часу велосипедисту, щоб проїхати цієї відстані зі швидкістю 17 км/год. ( 3 год. )
Учитель української літератури. Це була задача, в якій ви одержали число 3. Перед вами на парті «Кобзар». Відшукайте і зачитайте уривки з творів Тараса Шевченка, де зустрічається дане число.
Учні по черзі зачитуть уривки з творів.
Аж три пари на радощах
Кумів назбирали...
«Наймичка»
Тричі крига замерзала,
Тричі розтавала,
Тричі наймичку у Київ
Катря проводжала...
«Наймичка»
Прийшла... Вмивсь, напилася,
Тихо усміхнулась,
Вдруге, втретє напилася
І не оглянулась...
«Тополя»
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в га перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
«Причинна»
Як сніг, три пташечки летіли
Через Суботове і сіли
На похиленному хресті
На старій церкві...
«Великий льох»
Учитель математики. Зараз проведемо гру «Хто швидше?»
На дошці накреслено табличку із семи клітинок.
|
|
|
|
|
|
|
Я пропоную вам сім завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблиці. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Перед вами лежить алфавіт. Тож, хто з вас першим прочитає слово?
1. Вік батька дорівнює 3 віку сина. Батькові 38 років, стільки років сину? (10)
2. Розв’яжіть рівняння 5 + у = 6 (1)
3. Знайдіть число якого дорівнює 8. ( 20 )
4. У книжці 76 сторінок, хлопчик прочитав книжки. Скільки сторінок він прочитав? ( 19 )
5. Знайдіть значення виразу: 8,4 : 7 · 3 – 0,6 ( 3 )
6. Скільки одиниць становить дюжина? ( 12 )
7. Знайдіть від числа 69. ( 23 )
Український алфавіт
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Аа Бб Вв Гг Гг Дд Ее Єє Жж Зз
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ии Іі Її Йй Кк Лл Мм Нн Оо Пп Рр Сс
23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Тт Уу Фф Хх Цц Чч Шш Щщ Ьь Юю Яя
Учитель української літератури.
Ви правильно відгадали назву поезії «Заповіт». А хто з вас продекламує напам’ять?
Учениця декламує вірш
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани, ігори –
Все покину і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою зло кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте помянути
Незлим тихим словом.
Учитель математики. Ми пропонуємо вам поділитися на дві команди і зіграти в літературно – математичну гру «Морський бій».
Учитель української літератури. Учні однієї команди називать координати. Якщо є влучання в палубу корабля, то команда отримує по 2 бали за кожну правильну відповідь. Якщо команда не відповідає, то суперники можуть отримати 1 бал за правильну відповідь.
Учитель математики. Але на морі встановлено декілька пасток ( сектор «Т» торпеда). Влучаючи в них, команда пропускатиме хід.
|
М |
О |
Р |
Е |
П |
Л |
А |
В |
Ц |
І |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
2 |
|
Т |
|
|
7 |
|
14 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
Т |
|
4 |
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
6 |
12 |
|
|
2 |
15 |
18 |
5 |
|
|
11 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
10 |
Т |
|
9 |
|
|
|
|
Т |
9 |
|
16 |
|
|
13 |
|
|
17 |
|
|
10 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
Учитель української літератури. «Ми – творчі учні». Пропоную вам скласти акровірш до слів «ТАРАС», «КОБЗАР», пов’язавши їх зміст із царицею наук – математикою.
Т Ти математику вивчаєш,
А А тому багато знаєш.
Р Раз задача, два задача…
А А ти мусиш це пізнати,
С Сам задачі розв’язати.
Учитель математики. «Мозкова атака». Те, про що ви дізналися на уроці, перевіримо у вигляді бліцопитування.
5. Чого хотів навчитися Тарас у дитинстві? (малювати)
Учитель літератури. «Митець потрібен своєму народові та усьому світові тільки тоді, коли його творчість зливається з криком нації», - ці слова В.Стуса стосуються саме Тараса Григоровича Шевченка – і поета, і художника, і людини – митця, який всім своїм талантом, всією душею, духом – народний. Саме з любові до народу виросла правдива, вогненна поезія Кобзаря, сильне синівське почуття, дух протесту, бунтарства, антикріпаччини, яким наснажена поетова муза. Він - справжній патріот своєї стражденної неньки України. А як ви розумієте значення слова «патріот»? «Асоціативний кущ»
ІІІ. Підсумковий етап
Учитель математики. Отже, ми сьогодні узагальнили ваші знання , вміння й навички щодо розв’язування лінійних рівнянь.
Учитель літератури. Повторили життєпис нашого земляка, поета – Кобзаря - Тараса Григоровича Шевченка
ІV. Рефлексійно-оцінний аспект
Вчитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки. «Обмін думками»
Учитель української літератури. Рефлексія. «Продовж речення...»
IV. Домашнє завдання
1. Скласти рівняння, коренями яких є числа , пов’язані з творчістю Шевченка.
2. Скласти кросворд, пов'язаний з життєвим та творчим шляхом Тараса Шевченка
Учитель української літератури.
Світ Шевченка складний і простий водночас. Увійшовши в нього, можливо, зрозуміємо, звідки ота неосяжна любов до України, звідки він брав сили вистояти й не зламатися, звідки такий високий духовний світ і геніальний талант. Нам, людям нинішньої епохи, особливо дорога віра поета. В основі поезій Шевченка лежить пристрасне бажання життя – вільного, справедливого, гідного людини на Землі. Саме тому творчість Шевченка силою слова, силою загальнолдської правди перетнула кордони України, зробила його поетом світового значення.
Якщо не знаєш, як всміхається зоря,
Якщо не бачив, як цвіте калина,
Як у ставку купається верба –
Не жив ти, друже, в Україні.
Якщо не чув ти пісні солов’я,
Як з м’яти падає роси краплина,
Як у степу гуде джмелів сім’я –
Не жив ти, друже, в Україні.
Як не стрічав у небі журавля
І ластівки під стріхою хатини,
Води не пив з дзвінкого джерела –
Не жив ти, друже, в Україні.
Як мимо серця лине коляда
І в Божий храм ти оминав стежину,
Як не читав ні разу «Кобзаря» -
Немає в тебе, друже, Батьківщини!
П’ЯТНИЦЯ
Конкурсна програма «Математичний вернісаж» для учнів 10-11 класів за участю учнів 5-9 класів
Вчитель. Шановні прихильники математики! Сьогодні до нас у гості завітала така знайома і така ще не пізнана її величність Математика – наука, яку любить багато учнів. Адже на уроках математики можна робити відкриття, пізнавати таємницю доведень, відчувати радість перемоги.
Із найдрібніших зоряних крихт!
Вища математика віку:
З суми безконечно малих
Виникає безконечно велике.
Так писала Ліна Костенко в поемі «Зоряний інтеграл».
Ведучий 2. Відомий датський фізик Нільс Бор говорив, що математика є чимось значно більшим, ніж наука, оскільки вона є мовою науки.
В. 1 Зазначимо, що глибоке розуміння математики потрібне не лише математикам, фізикам чи хімікам. Математичний стиль мислення, уміння стисло й чітко висловлювати свої думки, доказово сперечатися потрібно також майбутнім юристам та історикам, біологам і лінгвістам, лікарям і будівельникам.
В. 2. Роль математики в сучасному світі, у практичній діяльності людини настільки значна, що наш час називають епохою математичних знань. Але для того щоб математика і надалі залишалася засобом дослідження нових явищ, вона повинна систематично розвиватися. Для цього абсолютно необхідним є приплив у науку молодих сил, які здатні розвивати нові ідеї.
Конкурс «Математичний експрес»
Вартість запитання – 1 бал
І команда
1. Як називається твердження, що потребує доведення? ( теорема)
2. Що утримує людину на Землі? ( сила тяжіння )
3. Скільки бітів містить один байт? ( вісім )
4. Як називається трикутник, у якого дві сторони рівні? ( рівнобедрений )
5. Яке число більше: 1/5 чи ½? ( ½)
6. Який вітамін синтезується у шкірі людини під дією довгих ультрафіолетових променів? (вітамін Д)
7. Скільки діб має високосний рік? ( 366 діб )
8. Арифметичний корінь із 121. ( 11 )
9. Вітрина, актриса, тритон. Яке число об’єднує ці слова? ( три )
10. У якому трикутнику будь-яка висота є медіаною? ( у правильному )
ІІ команда
Подорож у минуле
В. 1. Джерела математики сягають сивої давнини. Разом із тим стародавня наука залишається вічно молодою. Її молодість – нескінченна допитливість людини, бажання пізнати незвіданий, складний, випадковий навколишній світ, для життя в якому потрібні істинні знання про закони, які ним керують. Ці закони відкрили вчені різних епох і народів. Математику створювали упродовж тривалого часу багато вчених, а кожне нове покоління йшло далі, взявши за основу створене попередниками.
Вірш «Наука математика-цариця всіх наук»
Конкурс «Подорож у минуле»
Вартість запитання – 2 бали
( Фалес )
( Вієт)
Математика і фізика
В. 2. «Жодна з природничих наук, якщо йдеться не про збирання сирого матеріалу, а про справжню творчість, не обійдеться без математики – матерії всіх наук. Що ж до фізики, то тепер математика і фізика такою мірою злилися в одне ціле, що іноді важко розмежувати, де закінчується математика й де починається фізика.»
В.1. Використання математичних знань допомогло зробити багато відкриттів у фізиці, біології, астрономії та в інших науках. Серед них є відкриття, зроблені «на кінчику пера», тобто на основі математичних розрахунків. Англійський фізик Джеймс Максвелл теоретично довів існування електромагнітних хвиль. У його публікаціях були наведені рівняння. Вони описували не тільки всі відомі тоді електричні взаємодії, а й указували на існування електромагнітних хвиль, які повинні були поширюватися зі швидкістю світла.
Конкурс «Експериментатор»
Вартість запитання – 3 бали
Під час послідовного поєднання двох провідників в електричному колі становитиме 150 Ом, а під час паралельного – 36 Ом. Знайти опір кожного провідника. ( 60 Ом, 90 Ом )
Фокус зі стаканами
Математика та астрономія
В. 2. Математику використовують не лише фізики. В астрономії використання математики має вирішальне значення. Для цього навіть створено нову галузь науки – космічну математику, яка займається вивченням космосу за допомогою математичних формул та законів.
В. 1. Найперше і найголовніше відкриття, яке було зроблене за допомогою математики, - визначення розмірів Землі. Виміри, зроблені за допомогою супутників та математичних дій, показують, що довжина Землі за екватором становить 40024 км, а її діаметр – 12578 км.
В. 2. Значно важче визначити масу Землі. Маса Землі дорівнює приблизно 5976 секстильйонів тонн.
В. 1. Ученим вдалося встановити, що вік Землі 4,5 млрд років. Відомо, що планета рухається навколо Сонця і навколо своєї осі. Астрономи встановили, що за рік Земля проходить відстань 938 886 400 км – це дорівнює одному оберту навколо Сонця.
В. 2. Крім того, математику ще використовують для визначення місця розташування планет. У 1672 році два астрономи Кассіні і Ріхтер визначили точне положення Марса на небі. Вони обчислили відстань до Марса. А потім за допомогою елементарної геометрії обчислили відстань від Землі до Сонця, яка приблизно дорівнює 150 000 000 км. Цю відстань прийнято називати астрономічною одиницею.
Конкурс «Дослідник космосу»
Вартість запитання – 2 бали
Маса Землі дорівнює 6 .1024 кг, а маса Місяця – 7,4 . 1022 кг. У скільки разів маса Місяця менша від маси Землі? Відповідь округлити до одиниць.
( у 81 раз ).
Вірш «Арифметика»
Математика та хімія
В. 1. Сучасна хімія не може обходитися без математичних обчислень, зокрема під час розрахунків хімічних процесів на виробництвах.
В.2. Нам відомо багато елементів, реакцій, розрахунків, які неможливо спостерігати. Як ми дізнаємось про існування та про властивості цих речовин? Все завдяки новітнім технологіям та математичними розрахунками, точніше, побудові математичних моделей. Саме завдяки точним математичним розрахункам та врахуванням хімічних властивостей елементів, Д. І. Менделєєв створив свою періодичну систему хімічних елементів.
В. 1. новий поштовх до розвитку хімії дало впровадження комп’ютерів. Математичні моделі дозволяють зекономити тисячі гривень, уникаючи непотрібних експериментів, точні математичні обчислення допомагають прорахувати результат на 99 %.
Конкурс «Хімічний»
Вартість запитання – 3 бали
Змішали 30-відсотковий розчин соляної кислоти з 10-відсотковим і отримали 800 г 15-відсоткового розчину. Скільки грамів кожного розчину взяли для цього? ( 200 г, 600 г)
Гумореска «Як ми з батьком вареники варили»
Математика і мова
В.2. Математична лінгвістика, алгебраїчна лінгвістика, обчислювальна лінгвістика – галузі науки на межі математики й лінгвістики, що вивчає найзагальніші закони будови символьних послідовностей, або знакових систем, до яких належать деякі абстрактні математичні структури, штучні та природні мови. Інколи розмежовують математичну лінгвістику як галузь математики і як розділ мовознавства, підкреслюючи при цьому, що між ними існує тісний зв'язок, бо вони використовують той самий поняттєвий апарат.
Конкурс «Математичний літератор»
Вартість запитання – 2 бали
О котрій годині король лягає спати? Порахуйте, якщо про це йдеться у «Королівській лічилці»:
Шість на вісім – сорок вісім,
На два ділимо , п’ять припишемо,
П’ять на дев’ять – сорок п’ять,
Поспішаємо віднять;
Поділити все на п’ять, п’ять додати, три відняти,
Справа вліво прочитати, -
Вийде час лягати спати. ( о 24 годині )
Вірш «О, математико»
Математика і геодезія
В. 1. Будівництво міст і сіл, мостів і тунелів, доріг і каналів, розрахунки запуску космічних кораблів – у всіх цих та інших справах є участь геодезистів. І тут геодезисти не обійдуться без математики. Тисячоліття трудиться геодезія над розв’язанням задачі: яка ж форма Землі. Виявляється, що на нашій планеті є багато різних ям і горбів, які значною мірою змінюють її форму.
В. 2. Одержана в космосі інформація дуже різноманітна і має велике значення для сільського господарства. Понад 90% такої інформації дають космічні зйомки. За їх результатами створюються грунтові і геоботанічні карти. За їх допомоги розробляють найвигідніші проекти землеустрою: визначають, де найкраще розмістити нові населені пункти, прокласти дороги і лінії зв’язку, як проводити меліорацію.
В.1. Інформація з космосу потрібна і геологічним партіям, що ведуть розвідку корисних копалин, вона широко застосовується також для вивчення і використання ресурсів світового океану. Космічною інформацією користуються наукові і проектні організації. Ефект від економії обчислюється багатьма мільйонами гривень.
Конкурс «Оператор радіолокаційної станції»
Вартість запитання – 5 балів.
В умовах поганої видимості з берегових радіомаяків А і В, відстань між якими дорівнює 10 км, запеленговано судно С. Визначити відстані від судна до кожного маяка, якщо за допомогою радіопеленгаторів визначено кути: ے САВ = 350; ے СВА = 500.
Сценка «Екзамен з математики»
За столом сидить вчитель. Вбігає учень.
Вчитель: Корені знаходити вмієш?
Учень: Да, треба взяти лопату, підкопати, а потім тільки потягнути за стебло рослину – і побачиш корінь.
Вчитель: Ні, я маю на увазі другий корінь.
Учень: А, якщо взяти, наприклад, слово «читаю», то корінь буде «чит».
Вчитель: Ти мене не зовсім зрозумів.
Учень: Якщо ви говорите про корені зуба, то до стоматолога ви мене не відправите ні за що.
Вчитель: Та ні. Ближче до математики.
Учень: Так би зразу і сказали! Корінь з 9 = 3, бо 32 = 9.
Відшукай квадрат свого числа.
Всі учасники виконують завдання.
2, 4, 6, 11, 19. 23, 24, 43, 9, 7, 17, 25, 29.
Математика та метеорологія
В.2. Прогноз погоди потрібний для всіх галузей господарства. Наприклад, за підрахунками вчених
США, підвищення надійності метеорологічного прогнозу всього на 10% дає для країни щорічну економію в кілька сотень мільйонів доларів.
В.1. Систематичні щоденні спостереження за всіма змінами погоди у світі проводять приблизно на
8 000 метеорологічних станцій за допомогою понад 3 000 літаків і 4 000 спеціальних кораблів. Метеорологічні супутники здатні оглядати всю планету і своєчасно передавати на поверхню Землі потрібну інформацію, яку опрацьовують математики-метеорологи в метеорологічних центрах.
Конкурс «Метеорологічний центр»
Вартість запитання – 2 бали
Температурні показники, що спостерігались у містах Київ і Черкаси протягом тижня, занесені до таблиці. Визначити середнє значення температури в кожному місті.
|
понеділок |
вівторок |
середа |
четвер |
п’ятниця |
субота |
неділя |
Київ |
+120С |
+100С |
+80С |
+60С |
+40С |
+20С |
00С |
Черкаси |
+100С |
+120С |
+90С |
+100С |
+70С |
+50С |
+30С |
( У Києві - +60С, у Черкасах - +80С )
Вірш про математику «Адик-математик»
Математика й архітектура
В. 2. Знати математику потрібно навіть під час виконання порівняно нескладних креслень. Архітектори використовують у своїй роботі математичні формули, теореми та властивості геометричних фігур.
В. 1. Відомий термін «золотий переріз» започаткував Леонардо да Вінчі. Відомий художник, математик, механік використовував «золотий переріз» під час зображення людей. Евклід розробив теорію відношень і пропорцій, використовуючи її під час побудови правильних п’яти- і десятикутників та правильних дванадцяти- і двадцятикутників. Цим архітектори користуються й зараз.
В.2. Симетрія в архітектурі – це врівноваженість, упорядкованість, краса, довершеність, доцільність. Під час спорудження будь-якої архітектурної будівлі використовують це математичне поняття.
Конкурс «Будинок архітектора»
Вартість запитання – 3 бали
У будівництві часто замість градусної міри кута використовують його тангенс.
Потрібно побудувати дах, довжина крокви АD якого дорівнює 20 м, а тангенс кута нахилу даху дорівнює 0,8. Якої довжини треба взяти крокву ВС? Малюнок
( 8 м )
Конкурс для глядачів
За сигналом по два учні повинні накрити цифри, сума яких дорівнює 27. Можна використовувати ноги і руки.
1
|
3 |
5 |
7 |
9 |
2
|
4 |
6 |
8 |
Математика і музика
В. 1. Джемс Джозеф Сильвестр сказав: «Хіба не можна музику описати як математику почуття, а математику – як музику розуму? Адже суть обох та сама!»
В.2. На перший погляд математика і музика не мають нічого спільного. Але варто лише на мить замислитись – і зв'язок відразу відшукається. Музика – це ноти, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот, виділяємо такти, стежимо за ритмом. А такі назви тривалостей нот, як «половинна», «четвертна», «восьма», «шістнадцята», схиляють до думки про безпосередній зв'язок музики і математики.
В.1. Найяскравішим прикладом поєднання математики і музики є дослідження Піфагора, якого всі знають як визначного математика, автора відомої теореми. А те, що він був ще й прекрасним музикантом, відомо далеко не всім. Математичний талант і музичне обдарування дали можливість Піфагору першому здогадатися про існування природного звукоряду.
В.2. Але звукоряд Піфагора був недосконалим. Досконалим він став завдяки математичним розрахункам Андреаса Веркмейстра – органіста і теоретика музики. Клавіатура фортепіано поділена на сім частин ( октав ) , у кожній із яких сім білих і п’ять чорних клавіш.
В.1. Композиція і теорія музики неможливі без математики. Це підтверджується ще й послідовністю інтервалів та їх обернень, що ґрунтується на закономірностях арифметичної та геометричної прогресії.
В.2. Ще один цікавий факт. Доведено що діти, які займаються музикою, краще засвоюють математику, зокрема геометрію. Це тому, що навчання музики пов’язане з розумінням, запам’ятовуванням, читанням нотних текстів, які складаються переважно із символів. Навички, сформовані в такий спосіб, полегшують засвоєння математичної символіки. Крім цього, у дітей дуже добре розвинута творча і просторова уява, інтуїція.
В.1. під час гри на музичному інструменті кожна рука грає свою партію, а тому працюють обидві півкулі головного мозку одночасно. Тому гра на музичному інструменті безпосередньо перед виконанням домашніх завдань є своєрідним «гімнастичним тренажером» для мозку, підготовкою його до продуктивної праці, а можливо, і для геніальних відкриттів.
Конкурс «Музична математика»
Вартість однієї названої пісні – 1 бал
Називати по черзі пісні в яких зустрічаються числа.
Математика і військова справа
В.2. Захищати Батьківщину – це найбільший почесний обов’язок кожного громадянина. Та чи потрібна математика військовим?
В. 1. Так, математика стала одним із найпотужніших інструментів пізнання та використання на практиці законів збройної боротьби та самозахисту. Уславленому полководцеві О. В. Суворову належить блискучий афоризм: «Математика – гімнастика розуму». Великий полководець заради перемоги вмів усе розрахувати.
В. 2. Неоціненна заслуга вітчизняних і радянських математиків у вдосконаленні військової техніки. М. В. Остроградський математично розрахував таку конструкцію гармати, тиск порохових газів у якій обертав навколо осі спеціально виготовлені снаряди, що забезпечувало значну дальність польоту.
В. 1. Вчені і конструктори бойової техніки творчо використовують здобутки вчених старшого покоління. Так, дослідження К. Е. Ціолковського у галузі ракетної техніки були використані під час створення прославлених радянських «Катюш», які наводили жах на ворога.
В. 2. Відомі й інші приклади використання математики для укріплення обороздатності армії. Так, учені-математики Л. М. Лоповок і Г.Є. Шилов застосовували свої знання з математики для збільшення точності артилерійського вогню, здійснили вагомий внесок у розробку методів зенітного вогню, а А. А. Марков і М. М. Філоненко-Бородич працювали над теорією пластичності та теорією пружності, що також мало велике оборонне значення.
Конкурс «Воєначальник»
Вартість запитання – 3 бали
Воякові обіцяно винагороду: за першу рану – одна копійка, за другу – дві копійки, за третю – 4 копійки і т. д. Після підрахунку виявилося , що вояк отримав винагороду в сумі 655 рублів 35 коп. Чому дорівнює кількість його ран ? ( 16 ран )
Підбиття підсумків
Пісня (на мотив пісні «Гай, зелений гай»)
Вчитель. Як це не дивно, але ми розглянули незначну частину людської діяльності, де застосовується математика. Ми не торкнулися таких галузей як транспорт, медицина, психологія, економіка, екологія тощо. Але сподіваємося , що і тих прикладів, які було наведено, достатньо, щоб переконатися, що математика тісно пов’язана з усіма науками і що «математика – це знаряддя, за допомогою якого людина пізнає і підкорює собі навколишній світ, а також підкорюється їй».
БІБЛІОГРАФІЯ
АНОТАЦІЯ
Тиждень математики в школі — необмежене поле для творчості вчителя. Під час проведення тижня математики можна використати інші форми роботи, а саме: — математичні олімпіади; — математичні турніри і естафети; — математичні вікторини; — математичні вечори з цікавими інсценівками, різні ігри тощо. Назви теж можуть бути самими незвичайні: "До вершини незвіданого", «Очевидне - неймовірне», «У світі математики» і т.д. Основне, що вся позаурочна робота з математики сприяє заохоченню учнів до занять з математики, сприяє підвищенню їх математичної культури. І якщо вдалося заохотити школяра, який ніколи добровільно не брався до математики, з охотою посидіти і розв'язати задачу, якщо учень, який вважав математику сухою і нудною наукою, відчув смак пошуку і творчості, якщо дехто відкрив для себе нову сторінку в цій науці, можна вважати — мета досягнута.
Зразок плану заходів тижня математики в школі містить дидактичні матеріали, що стимулюють розвиток творчого потенціалу учнів змістом і засобами математики, відкриті уроки (інтегрований урок, урок-подорож). Матеріали відповідають вимогам чинних навчальних програм. Стислі біографічні довідки про видатних математиків та додаткові відомості сприяють зміцненню міжпредметних зв’язків, розширюють кругозір учнів.