Тиждень профорієнтації

Про матеріал
ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІ ІГРИ МЕТА. Ознайомити учнів із світом професій, визначити їхні нахили та вподобання.
Перегляд файлу

 

Якщо ви вдало оберете роботу і вкладете в неї  душу,

то щастя саме вас знайде.

К. Д. Ушинський

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    

 

 

                                                 Підготувала:

Практичний психолог,

Соціальний педагог

КЗ "Почапинської ЗЗСО"

Піговська Світлана Анатоліївна

 

 

 

 

ПЛАН  ПРОВЕДЕННЯ:

 

14.02. – Конкурс стінгазет та малюнків на тему :

            «У світі професій.»(1-11 кл.)

              Тренінгове заняття: «Світ професій.»( 7 клас)

 

15.02. – Зустріч - співпраця з працівниками             

              Тернопільського міськрайонного

              центру  зайнятості .( 9 – 11 класи) 

 

16.02. – Проведення профорієнтаційних ігор.

               (5 – 6 класи)    

 

 

 17.02. – Заняття з елементами тренінгу:

              «Орієнтир у барвисте майбутнє.»

                ( 8 клас)

             Ділова гра: «Вибір професії та ринок праці.»

               ( 9 , 11 класи)

 

 

18.02 . – Відеолекторій:

            «Відеознайомство із світом професій.»

               (9-11 класи.)

            

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІ
                  ІГРИ

 

                                                                                          

МЕТА. Ознайомити учнів із світом професій, визначити їхні нахили та вподобання.

Гра "Асоціація".

Обираються 3 головних гравці.

Інструкція учням: "Зараз обрані три учасника вийдуть, а ви задумаєте будь-яку професію, після чого вони повернуться до класу й спробують її відгадати за допомогою асоціативних запитань, наприклад: "Якого кольору ця професія?", "Який запах нагадує?", "Які меблі використовуються?"…

Інструкція учасникам: "Кожен з вас може поставити по 2 запитання, продумайте їх. Коли будете задавати питання, конкретно вказуйте, кому саме вони адресовані. Після цього кожен з вас буде мати по одній спробі відгадати професію".

 Обговорення: окремо обговорюється правильність кожної відповіді на асоціативне питання. Якщо не всі згодні з відповіддю, можна попрохати того, хто її дав, надати пояснення. У тих, хто відгадував, можна спитати також, які відповіді найкраще допомогли їм, а які, навпаки, ввели в оману.

Після корегування відповідей можна уточнити, хто ж виграв.

 Висновки: гра дозволяє виявити емоційне ставлення учасників до різних професій, ведучий отримує важливу інформацію про аудиторію в цілому й про окремих учнів.

 Типові труднощі: бувають випадки, коли ті, хто відгадують, входять в клас з непідготовленими питаннями. Ведучий повинен не допомагати гравцям, а навпаки, загострювати гру: "Якщо ви не готові, то ваша команда програє".

Гра "Аукціон".

Інструкція: "Пропоную поділитися на 2 команди і позмагатися. Я називаю предмет праці, а ваше завдання – назвати професії, які пов’язані з ним. Після кожної названої професії, я рахую до трьох і хлопаю руками, чекаючи наступну команду. Професію необхідно назвати до третього хлопка. Той хто останнім назве професію – той і виграв".

 

Вправа  „Творці” – 5 хв. Ми іноді навіть не здогадуємось, що для створення багатьох речей та предметів потрібна робота представників різних професій. Отже, завдання: складіть перелік спеціалістів, які будуть брати участь у створенні:

І група – хлібини;

ІІ група – м’ясо-ковбасних виробів;

ІІІ група – меблів;

ІY група – паркету;

Y група – газетні видання.

Психолог школи: Як ви бачите, світ професій – різноманітний. Кожна професія вимагає особливих здібностей та нахилів. Зараз ми з вами постараємося визначити свої нахили, інтереси до того чи іншого типу професії.

 

Вправа"Прислів´я про працю".

 

Мета вправи: Навчити учнів визначати ступінь усвідомлення особливостей праці (життєвого досвіду) за допомогою вправи.

Хід виконання.

1.Учні діляться на 4 групи. Кожній групі роздається бланк з рядом прислів´я, значення яких вони повинні усвідомити і пояснити. Процес "пояснення" полягає в тому, що кожна група, усвідомивши значення кожного прислів'я, повинна віднести його до однієї з чотирьох тематичних груп:

1 група – прислів'я, в яких мова йдеться про спрямованість трудової діяльності: "собі або іншим";

2 група - прислів'я, в яких підкреслюється роль засобів праці, в тому числі залежність успіху праці від самої людини, її здібностей, вмінь і навичок;

3 група – прислів'я, які стосуються дисципліни праці;

4 група – прислів'я , які характеризують значення праці для людини і суспільства.

Заслухавши текст кожного прислів'я, група школярів пише номер тієї тематичної групи прислів´я, до якої воно, на думку учнів, відноситься.

  1. Хто змолоду працює, той на старість панує.
  2. Не сокира теше, а чоловік.
  3. Як колесо ламається – мужик розуму набирається.
  4. За чужою роботою і світа не бачить.
  5. Хто не працює, того робочий люд годує.
  6. Ремесло на плечах не носити і їсти не просити, а хліб дає.
  7. Діло без вінця, як кобила без хвоста.
  8. Сам собі зроблю, сам собі і з'їм.
  9. Хто працює, той не журиться.
  10. В умілого і долото рибу ловить.
  11. Що ранком не зробиш – те вечором не доженеш.
  12. Так робить, як не собі.
  13. Щоб не знати злої долі – працюй у школі, вдома, в полі.
  14. Як добре плече, той тупиця січе.
  15. Всяке діло починай з голови.
  16. Все пани та пани, а нікому свині пасти.
  17. Як робимо – так ходимо, як дбаємо – так маємо.
  18. Де руки і охота – там скора робота.
  19. Зроблене спішно, то й вийшло смішно.
  20. Призначили осла ковалем – він першим ділом себе підкував.

 

Ключ відповідей:

1 група – 4,8,12,16,20. 2 група – 2,6,10,14,18.

3 група – 3,7,11,15,19. 4 група – 1,5,9,13,17.

 

  1. Обробка результатів. Правильний розподіл прислів'їв свідчить про адекватне їх розуміння школярами і тим самим про високий рівень сформованості уявлень учнів про особливості трудової діяльності. Подальше колективне обговорення прислів'їв дозволить учителеві уточнити деякі дані про окремих учнів (можливо, що неправильне уявлення пояснюється багатозначністю тлумачення).

 

 

Гра "Професіографія"

 

 Мета. Допомогти учням у остаточному вирішенні питання професійного вибору та сформувати готовність вірно побудувати свій професійний план.

 Проведення гри ставить певні вимоги до ведучого. Керівник, розпочинає гру, перш за все інформує присутніх про її мету, знайомить учасників з описом гри, бере участь в розподілі завдань та доводить до відома учасників необхідну інформацію.

 Профконсультант створює ігрову атмосферу, направляє свої зусилля на деталізацію розуміння учасниками ігрової ситуації. Предметом уваги керівника є здійснення ігрової мотивації, забезпечення оптимальної динаміки міжособистісних відносин. Важливим елементом є підтримання певного рівня мотивації змагання серед учасників гри, щоб вона стимулювала активність, а не провокувала самопрезентацію. Ведучий, безумовно, повинен глибоко знати суть, форми та методи професіографічної роботи.

 

 

 

Хід гри

 За допомогою профконсультанта вибирається 1 робітнича професія та 1 спеціальність, що є найбільш популярними серед контингенту групи і є найпоширенішими в даному регіоні.

 Учні розподіляються на чотири групи, дві з яких складають комплекс "позитивних" сторін вибраних професій, спеціальності інші – "негативних". Результати проведеної роботи аналізуються, доповнюються та записуються на дошці.

 На завершення гри керівник інформує учнів про конкретні вимоги роботодавців до цієї професії та спеціальності.

.

 

Гра «Асоціації» (4 хв.)

 

Мета: визначити особисте ставлення учнів до професій.

 

Хід гри:

Учасникам гри дається завдання: «Назвіть 1-2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «професія». Усі названі асоціації записують на ватмані на фліп-чарті і обговорюють. Слід звернути увагу учнів на те, що асоціації у всіх різні і найчастіше вони відображають особисте ставлення людини до проблеми (професії), яка їх хвилює. З’ясовують причини виникнення асоціацій.

 

Вправа “Сама, сама професія”.

Інструкція: “Зараз вам будуть запропоновані деякі незвичайні характеристики професій. А ви повинні назвати ті професії, які відповідають даній характеристиці. Наприклад, сама грошова професія. Які професії є самими - самими грошовими?”

  •                  сама зелена професія
  •                  сама грошова професія
  •                  сама солодка професія
  •                  сама смішна професія
  •                  сама серйозна професія

Учасники дають свої варіанти відповідей.

 

Вправа “Проективний малюнок”.

Інструкція: “Намалюйте емоції, думки, які виникають, коли ви думаєте про вашу майбутню професію”.

Ведучий: пропонує покласти свої малюнки в коло, устати й обійти малюнки інших учасників. Подумати над питаннями:

  1.              Що з намальованого ближче його авторові?
  2.              Що дозволяє зробити такий висновок?

Далі учасники групи висловлюються в коло.

Таким чином, члени групи одержать зворотний зв'язок від кожного учасника групи й зможуть зіставити свої думки з думками великої кількості людей про своє відношення до вибору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття

на тему :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета. Ознайомити учнів із світом професій. Розповісти про фізичні та психологічні особливості кожного типу професій.

 

1.Вправа. «Очікування» Учні висловлюють свої думки,що вони очікують від заняття.

 

Інформаційне повідомлення. Академік  Є. Клімов запропонував класифікацію професій, суть її полягає в тому, що залежно від особливостей основного предмету праці ві професії поділяються на  п’ять головних типів:” людина-природа”, “людина-техніка”, “людина-знакова стистема”, “людина-художній образ”, “людина-людина”.

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – природа”

Тип  поєднує  професії, праця  в  яких  спрямована  на  об’єкти  живої  природи, орієнтуватися  в  яких  допомагають  начальні предмети, науки( ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна  біологія)

Вимоги до  людини : розвинена  уява, наочно – образне  мислення, гарна  зорова  пам’ять, спостережливість, здатність  передбачати  та  оцінювати  мінливі  природні  фактори, оскільки  результати  діяльності  виявляються  після  закінчення  досить  тривалого  часу, фахівець  повинен  мати  терпіння, наполегливість, повинен  бути  готовим  працювати  поза  колективом, іноді  у  важких  погодних  умовах, у  бруді  і  т.п.

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – техніка”

Більшість  професій  пов’язано :

-  із  створенням  , монтажем, складанням  технічних  пристроїв  фахівці  проектують, конструюють  технічні  системи , пристрої, розробляють  процеси  їхнього  виготовлення  з  окремих  вузлів , деталей  збирають  машини, механізми, прилади, регулюють  і  налагоджують    їх.

-  з  експлуатацією  технічних  пристроїв ( фахівці  працюють  на  верстатах, керують  транспортом, автоматичними  системами)

-  з  ремонтом  технічних  пристроїв ( фахівці  виявляють , розпізнають  несправності  технічних  систем, приладів, механізмів, ремонтують, регулюють, налагоджують  їх.

Вимоги  до  людини : гарна  координація  рухів, точне  зорове, слухове, вібраційне  та  кінестетичне  сприйняття; розвинене  технічне  і  творче  мислення  та  уява; уміння  переключати  і  концентрувати  увагу, спостережливість.

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – знакова  система”

Більшість  професій  пов’язана  з  переробкою  інформації  і  відрізняється  особливостями  предмета  праці. Це  можуть  бути  :

  • тексти  на  рідній  або  іноземній  мові ( редактор, коректор, діловод, телеграфіст, набірник)
  • цифри, формули, таблиці( програміст, економіст, бухгалтер, статистик)
  • креслення, схеми, карти ( конструктор, інженер – технолог, кресляр, копіювальник, штурман, геодезист)
  • звукові  сигнали ( радист, телефоніст, звукооператор)

Вимоги  до  людини : гарна  оперативна  і  механічна  пам’ять; здібність  до  тривалої  концентрації  уваги  на  відверненому ( знаковому) матеріалі гарний  розподіл  і  переключення  уваги; точність  сприйняття, уміння  бачити  те, що  стоїть  за  умовними  знаками; посидючість, терпіння, логічне  мислення .Для  ефективної  діяльності  важливим  є  сприйняття  і  увага, а  також  інтелектуальний  компонент  діяльності.

Психологічні  вимоги  типу  професій

„людина – художній  образ”

Всю  галузь  професій  цього  типу  можна  підрозділити  на  підтипи   відповідно  до  істотно  відокремлених  видів  художнього  відображення  дійсності: професії, пов’язані  з  музичною  діяльністю; професії  пов’язані  з  образотворчою  діяльністю; професії , пов’язані  з  акторсько – сценічною  діяльністю , професії, пов’язані  з  літературно -  художньою  діяльністю.

Більшість професій  цього  типу  пов’язана  :

  • зі  створенням, проектуванням  художніх  творів письменник, художник, композитор, модельєр, архітектор, скульптор, журналіст, хореограф
  • з  відтворенням , виготовленням  різних  виробів  за  зразком  ювелір, реставратор, гравер, музикант, актор, столяр – червонодеревець. Одна  частина  трудових  витрат  залишається  схованою  для  стороннього  спостерігача. Більше  того,  нерідко  прикладаються  спеціальні  зусилля  для  створення  ефекту  легкості, невимушеності  кінцевого  результату  праці;
  • із  розмноженням  художніх  творів  у  масовому  виробництві  майстер  по  розпису  порцеляни, шліфувальник  по  камені  та  кришталю, маляр, друкар.

Психологічні  вимоги до  людини :

Художні  здібності , розвинене  зорове  сприйняття; спостережливість, зорове  сприйняття;  спостережливість, зорова  пам’ять, наочно – образне  мислення ; творча  уява, знання  психологічних  законів емоційного  впливу  на  людей. 

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – людина”

Більшість  професій  цього  типу  пов’язано  :

  • з  вихованням, навчанням  людей ( вихователь, учитель, спортивний  тренер
  • з  медичними  обслуговування ( лікар, фельдшер, медсестра, нянька)
  • з  побутовим  обслуговуванням (продавець, перукар, офіціант, вахтер)
  • з  інформаційним  обслуговуванням( бібліотекар, екскурсовод, лектор)
  • із  захистом  суспільства  та  держави ( юрист, міліціонер, інспектор, військовослужбовець)

Багато  посад – директор, бригадир, начальник  цеху – пов’язані  з роботою  з  людьми, тому  до  всіх  керівників  пред’являють  ті  самі  вимоги, що  й  до  фахівців  професії  даного  типу.

Вимоги  до людини : прагнення  до  спілкування, вміння  легко  вступити  в  контакт  із  незнайомими  людьми, стійке  гарне  самопочуття  при  роботі  з  людьми, доброзичливість, чуйність, витримка, уміння  стримувати  емоції, здатність  аналізувати  поведінку  оточуючих  і  своє  власне  , розуміти  наміри  і  настрій  інших  людей, здатність  розбиратися  у  взаєминах  людей, уміння  налагоджувати  розбіжності  між  ними, організовувати  їхню  взаємодію, здібність  подумки  ставити  себе  на  місце  іншої  людини, уміння  слухати ,враховувати  думку  іншої  людини, здатність  володіти  мовою  мімікою, жестами; розвинене  мовлення, здатність  знаходити  спільну  мову  з  різними  людьми;  уміння  переконувати  людей;  акуратність, пунктуальність, зібраність; звання  психології  людей.

 

2Активізуюча гра "Вгадай професію". (15 хв.)

Методика проведення: група поділяється на дві команди. Перша команда загадує професію і потім за допомогою іменників та прикметників характеризує її, друга – відгадує. Потім команди міняються ролями. Перемагає той, хто правильно вгадав задуману професію.

  Підсумки гри. Ви намагалися вгадати професію, аналізуючи певні її ознаки, тобто класифікувати отриману інформацію. І це вам допомогло виконати вправу. Так само ми тепер ознайомимось із загальноприйнятою класифікацією професій, яку розробили вчені. У світі існує понад 40 тисяч професій. У такому розмаїтті складно орієнтуватись. Отже, всі професії було поєднано у п’ять груп-типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці. Тобто та робота, на яку фахівець спрямовує фізичні та інтелектуальні зусилля і яку він виконує кожний день.

3Вправа "Світ професій".

Клас ділиться на 5 груп за класифікацією Клімова.

Кожна група характеризує свою групу.

4Вправа "Послідовний ланцюжок".

  Психолог проводячи паралель із 5 класу показує, ким діти в кожному класі мріяли бути і ким мріють стати сьогодні. Робить висновки, скільки учнів не змінити своїх прагнень. Дані учні презентують професії, які вибрали.

5 Вправа « Підсумки»Учні обговорюють , що вони одержали сьогодні від заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ділова гра :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета.Творче саморозкриття учасників і підвищення їхньої компетентності в області соціальної адаптації в процесі пошуку роботи.

 

Вправа « Вибір професії та ринок праці».

 

Учасникам пропонується обговорити питання: Чи схожі між собою ринок праці та ринок товарів?

Підводячи підсумки необхідно наголосити на тому, що ринок праці нічим не відрізняється від ринку товарів та послуг. Тут також є продавець, покупець, товар, ціна.

Ринок праці, або ринок робочої сили, – це система соціально-економічних взаємовідносин між роботодавцем і тими хто шукає роботу. У цьому розумінні людина, яка шукає роботу, вважається продавцем (вона пропонує свої вміння, знання, навички), а роботодавець – покупець (готовий платити за працю, обравши підходящого спеціаліста для ведення виробничої або комерційної діяльності). Ці відносини рівноправні, хоча кожна зі сторін переслідує свою мету, якщо мета співпадає, тобто робота влаштовує спеціаліста, а спеціаліст роботодавця в результаті – виграють дві сторони.

Ринок праці розвивається за тими ж законами, що і ринок товарів та послуг. Тут діє закон попиту та пропозиції, формуючи ціни на особливий товар – робочу силу. Ця ціна називається заробітною платою.

 

Вправа "Професії, яких потребує місто (наш регіон)"

Учням пропонується визначити професії:

  • які відсутні на ринку праці регіону;
  • які користуються обмеженим попитом на ринку праці регіону;
  • які є актуальними на ринку праці регіону.

Під час обговорення заповнюється таблиця (зі слів учнів):

Професії, які відсутні на ринку праці регіону

Професії, які користуються обмеженим попитом на ринку праці регіону

Професії, які актуальні на ринку праці регіону

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Після заповнення даної таблиці учням пропонується порівняти визначені ними професії з реальним "Барометром професій" та зробити висновки щодо власних уявлень про ринок праці.

.

 

 

 

Гра - розминка "Хто є хто?" (3 хв.).

Гра проводиться на підставі знання учасників один про одного.

Інструкція: "Зараз я буду називати професії. У цей час кожен повинен подивитися на своїх товаришів і обрати, кому ця професія найбільше підходить. Далі я плесну в долоні, а ви одночасно показуєте рукою на обрану особу і завмираєте поки я підрахую кількість голосів за кожного учасника. Таким чином ми визначимо хто, на думку більшості, найбільше відповідає даній професії.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
1949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку