В тренінгу для педпрацівників надано інформацію, що таке ППД, завдання ППД та практична чачтина з техніками надання ППД.
Практичний тренінг для педпрацівників:
«Безпечне освітнє середовище: як зберегти своє психічне здоров’я»
ІНФОРМАЦІЙНА ЧАСТИНА
Перша психологічна допомога (ППД) – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають страждання і потребу.
ППД може надативати не лише професійний психолог, а й інший спеціаліст, людина, яка знайома з правилами надання ППД.
ППД – це не професійне психологічне консультування, оскільки не передбачає детального обговорення, аналізу чи встановлення хронології та суті подій, які викликали стан дистресу (стан, при якому людина не в змозі адаптуватися до стресових ситуацій та спричинених ними наслідків і проявляє дезадаптивну поведінку).
ППД включає:
Завдання ППД:
- формувати відчуття безпеки, зв'язку з іншими людьми, спокою і надії;
- сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
- зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
Тож якщо ви опинилися поряд із людиною, яка перебуває в стресовому стані, і все ще здатні зберігати спокій, радимо скористатися алгоритмом надання першої психологічної допомоги.
❤️ Підійди (знайдіть сили, щоб підійти):
❤️ Підтримай:
❤️ Пам’ятай про реальність:
❤️ Заохочуй:
❤️ Подбай («слухай, мовчи, піклуйся»):
❤️ Передай:
Коли надавати ППД?
Хоча люди можуть потребувати допомоги та підтримки протягом тривалого часу після кризової події, ППД призначена для підтримки тих, хто щойно від неї постраждав. Можна надати ППД, коли вперше встановлюєш контакт з людьми, які перебувають у стані дистресу. Зазвичай це відбувається під час або відразу після події, але іноді – через кілька днів або тижнів, в залежності від того, як довго тривала подія і на скільки травмуючою вона була.
Де надавати ППД?
ППД можна надавати у будь-якому порівняно безпечному місці – безпосередньо на місці події, якщо мова йде про окремий нещасний випадок, або в місцях надання допомоги постраждалим, наприклад, в медичних установах, притулках і таборах переселенців, школах, пунктах розподілу гуманітарної допомоги. Бажано намагатися надавати ППД там, де є можливість поговорити з людиною без перешкод з боку оточуючих.
Оперативні правила ППД: дивитися, слухати, направляти
Три основних оперативних правила надання першої психологічної допомоги – дивитися, слухати і направляти. Ці правила допомагають оцінити кризову ситуацію, забезпечити власну безпеку на місці події, знайти підхід до переміщеного населення, зрозуміти його потреби і спрямувати туди, де можна отримати практичну допомогу та інформацію.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПОДОЛАННЯ СТРЕСОВОГО СТАНУ
Використання позитивних способів подолання стресового стану
Уникання негативних способів подолання стресового стану
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Вправа «Саморозкриття»
Мета: вивчення рівня психологічного комфорту кожного учасника та готовності до взаємодії, його настрій.
Усі ми знаємо, як важлива групова атмосфера під час будь-яких занять, як для дітей, так і для дорослих. Тому пропоную Вам наступну вправу, яка дозволяє отримати дані про це дуже простим засобом.
Інструкція: мені важливо, щоб ми з'ясували, наскільки кожен з нас зараз відчуває себе комфортно та готов до активної взаємодії під час нашої зустріч, який настрій ви зараз маєте.
Заплющте очі і послухайте: будь ласка , уявіть собі шкалу від 1 до 10. Одиниця на цій шкалі означає, що ви ще не готові так мовити «розкриватися» зараз та рівень вашого настрою, а десять - що ви можете зараз бути активними та відвертими та рівень вашого настрою відповідно. Тепер вирішите, якою кількістю балів ви оцінюєте свою здатність до саморозкриття та свій настрій зараз. Коли ви визначите для себе, підніміть, не відкриваючи очей, відповідне число пальців. Тримайте пальці до тих пір, поки я не попрошу вас відкрити очі. Я зроблю це, коли останній з вас покаже на пальцях свої бали. Тепер відкрийте очі і подивіться, скільки пальців піднімає кожен. Дякую усім!
Погодьтесь, ми постійно знаходимося у взаємодії та маємо певний вплив один на одного, створюючи тим самим неповторну психологічну атмосферу.
Вправа «Австралійський дощ»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження.
Інструкція: учасники стають у коло.
Психолог. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні!
- У Австралії здійнявся вітер (ведучий тре долоні).
- Починає капати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання в долоні).
- А ось град – справжня буря (тупіт ногами).
- Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
- Дощ стихає (плескання долонями).
- Поодинокі краплі падають на землю (клацання пальцями).
- Тихий шелест вітру (потирання долонь).
- Сонце. (Руки догори. Усмішка.)
Вправа «Об’єднаймося на пари»
Мета: об’єднати учасників на пари.
Інструкція: зараз вам потрібно об’єднатися парами. Для цього оберіть, будь ласка, по черзі цукерку (учасники сидять по колу, ведучий до кожного підносить мішечок з цукерками).
Подивіться якого кольору фантик у вас та знайдіть серед інших такий самий. Ось ви і об’єдналися на пари!
Вправа «Що я помітила?»
Мета: розвиток навичок спостережливості, підвищення рівня уваги один до одного учасників, налагодження психологічного мікроклімату, вправа-енергетик.
Інструкція: об’єднайтеся на пари. Візьміть ручки та папір поверніться спиною один до одного... Я ставитиму запитання, що стосуються вашої партнерки, на яке треба дати письмові відповіді. Тож почнемо…
- Якого кольору взуття на вашій партнерці?
- Є в неї на руках, шиї , одязі які-небудь прикраси?
- На якій руці в неї годинник?
- Якої форми ґудзики на її одязі?
- Якого кольору у неї нігті?
- У який одяг одягнута?
- Якого кольору очі?
Поверніться обличчям один до одного й перевірте правильність ваших відповідей.
А зараз по черзі розкажіть, чи складно було виконувати цю вправу. Які ознаки найчастіше залишаються непоміченими?
Протягом свого життя ми зіткаємося із тим, що зустрічаємо людей, які потребують нашої уваги та підтримки (особливо це стосується дітей), а іноді і самі потребуємо цього. І це цілком нормально.
Вправа «Принципи першої психологічної допомоги (ППД)»
Пропоную вам опанувати оперативні принципи першої психологічної допомоги (ППД). Для цього давайте проведемо коротку рухову вправу, спрямовану на їх запам’ятовування. На кожний принцип я буду показувати характерний жест:
1. Підготуватися – кладемо рук собі на плечі, імітуємо жест «тримати лямки рюкзака».
2. Спостерігати – праву руку піднімаємо до лоба, ніби придивляючись до чогось.
3. Слухати – піднімаємо руки до своїх вух
4. З’єднувати – з’єднуємо обидві руки перед собою в замок.
А зараз я буду називати ці принципи у довільному порядку, а ви показувати відповідну дію.
Вправа «Невдалий слухач».
Мета: демонстрація положення про те, що слухання є важливим чинником комунікації.
Інструкція: учасники об’єднуються у пари «оповідач-слухач». Оповідач протягом 2 хв. розповідає слухачу історії про цікавий випадок зі свого життя або про своє захоплення. Слухач діє відповідно до своєї інструкції. Слухачам роздаються інструкції (роздруковані на папері) . Слухачі не повинні розкривати зміст своєї інструкції оповідачу.
Інструкція слухачу № 1
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
розглядайте кімнату і людей навколо та виглядайте спантеличеним. Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 2
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
перебивайте, розповідайте щось своє, е давайте оповідачу розповісти власну історію. Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 3
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
часто змінюйте тему. Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 4
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
Займайтеся сторонніми справами ( «шукайте» щось у себе в кишенях, чистить взуття, пишіть смс по телефону, тощо). Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 5
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
давайте поради, про які вас не просили. Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 6
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
примушуйте особу розповідати історії в деталях (які стосуються делікатних питань або засмучують особу). Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 7
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
розповідайте про свої проблеми/проблеми якоїсь іншої особи.
Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Інструкція слухачу № 8
Тоді як ваш співрозмовник розповідає свою історію, робіть таке:
засуджуйте і критикуйте співрозмовника: «Вам не слід було робити це/Ви все зіпсували/Ви мене дивуєте. Всім відомо, що це слід робити інакше…» .
Грайте свою роль протягом всієї взаємодії, навіть якщо вам це неприємно і видається нечемним.
Якщо хтось з учасників залишився без пари, то його можна попросити спостерігати за роботою пари і поділитися своїми спостереженнями під час обговорення.
Після завершення, «слухачі» читають інструкцію, яку отримали. Потім «оповідачі» діляться почуттями, які викликала у них поведінка слухача. В свою чергу, «слухачі» діляться своїми спостереженнями.
Пропонується кожному «слухачу» обійняти «оповідача» (висловлюємо свою підтримку).
Вправа «Заземлення»
Інструкція: ваша здатність надавати допомогу залежить від вашого фізичного та емоційного стану. Тому слід піклуватися про себе. Хочу запропонувати наступну вправу (її краще виконувати без взуття).
Давайте станемо у коло. Ноги – на ширині плечей, спину тримаємо рівно.
Слухайте будь ласка уважно та намагайтесь це виконувати…
Ми всі маємо контакт з поверхнею землі, яка «тримає» нас в буквальному сенсі, притягує до себе. Зараз зосередьтеся на усвідомленні та відчутті цього контакту, на власному заземлені. Відчуйте, як ваші ноги давлять на землю, і земля тримає ваше тіло на поверхні. Притисніть праву ногу сильніше і потримайте 30 секунд. Притисніть ліву ногу сильніше. Ви можете похитатись, утримуючи відчуття притягнутості до поверхні землі. Можна рухатись, ходити, утримуючи це відчуття.
А зараз коротко скажіть про свої відчуття…
Дякую усім! А зараз послухайте одну притчу…
Притча «Вирішення проблеми
Професор взяв у руки склянку з водою, витягнув її вперед і запитав своїх учнів: як ви думаєте, скільки важить ця склянка?
В аудиторії жваво зашепотіли.
- Приблизно 200 грамів! Ні, грамів 300, мабуть! А може і всі 500,– лунали відповіді.
- Я справді не знаю точно, доки не зважу її. Але зараз це не потрібно. Моє питання ось яке: що трапиться, якщо я буду так тримати склянку протягом декількох хвилин?
- Нічого!
- Справді, нічого страшного не трапиться, – відповів професор.
А що буде, якщо я триматиму цю склянку на витягнутій руці, наприклад, дві години?
- Ваша рука почне боліти.
- А якщо цілий день?
- Ваша рука оніміє, у вас буде сильне м’язове напруження.
Можливо, навіть доведеться їхати в лікарню, – сказав один зі студентів.
- Як, по-вашому, вага склянки зміниться від того, що я її цілий день буду тримати?
- Ні! – розгублено відповіли студенти.
- А що потрібно робити, щоб все це виправити?
- Просто поставте склянку на стіл, – весело сказав один студент.
- Звісно! – радісно відповів професор. – Так ми і робимо з усіма життєвими труднощами.
Подумайте про яку-небудь проблему кілька хвилин, і вона виявиться поруч із вами.
Подумайте про неї кілька годин і вона почне вас засмоктувати, як трясовина.
Якщо будете думати цілий день, вона вас паралізує.
Можна думати про проблему, але, як правило, це ні до чого не призводить,
її вага не зменшиться.
Впоратися з проблемою дозволяє тільки дія.
Вирішуй її або відклади в бік!
Вправа « Мій настрій»
Інструкція: пригадайте на початку нашої зустрічі ви робили вправу, де за допомогою 10 бальної шкали показували свій стан та настрій, зараз хочу запропонувати ще раз її виконати. Заплющте очі та покажіть за допомогою пальців свій настрій зараз (від 1 до 10 балів). Подивіться один на одного, як на вашу думку, щось змінилося? А щоб наш настрій став ще краще давайте виконаємо таку вправу.
Вправа на завершення «Чайна церемонія компліментів»
Інструкція: А зараз беремо чашечку чаю, спокійно робимо маленькі ковточки, повертаємось до свого сусіда і по черзі подаруйте один одному посмішку та комплімент.
Рефлексія. Що вам найбільше сподобалось?
Дякую! До нових зустрічей!