Відділ освіти Артемівської міської ради
Дошкільний навчальний заклад №27 «Зірочка»
Тренінг дитячо-батьківських відносин
Підготувала і провела
до засідання псих. клубу для батьків «Гармонія»
практичний психолог ДНЗ №27
Снегірьова Н.А.
Артемівськ 2014
Мета: оптимізація дитячо-батьківських відносин, встановлення атмосфери довіри та взаєморозуміння між батьками та дітьми.
Завдання:
Обладнання:
Комп’ютер, відеозапис «Моя сім’я», диск "Топ-топ, хлоп-хлоп" Є. Желєзнова, 3-4 смайлика, пов’язка для очей альбомні листи, аркуш ватману, кольорові олівці, ручки, фломастери.
Тривалість заняття: 1година.
Учасники тренінгу: батьки і діти (старший дошкільний вік) - 6 пар.
Хід тренінгу
- Здрастуйте шановні батьки і любі діти. Я рада вітати Вас на засіданні клубу для батьків "Гармонія" і запрошую прийняти участь у тренінгу партнерської взаємодії дітей з батьками «Родинні джерела духовності». Сьогодні ми з’ясуємо, що знають діти про своїх батьків, і наскільки добре батьки знають власну дитину, дізнаємося багато цікавого про родинні традиції та особливості виховання дітей у сім’ї. Але перш ніж почати, давайте привітаємося.
Вправа «Карусель»
Мета: зняття емоційної напруги, підвищення позитивного настрою. Хід. Запрошую батьків підійти до мене і стати в коло спиною до центру (внутрішнє коло). Запрошую дітей підійти до мене і стати навколо батьків (зовнішнє коло). Батьки стоятимуть, а ми з дітьми підемо по колу. Будемо промовляти за мною слова привітання і виконувати необхідні рухи.
Здрастуй, друг! Вітаються за руку.
Як ти тут! Хлопають по плечу один одного.
Де ти був? Торкаються до вушка один одного.
Я сумував! Кладуть руки собі на серце.
Ти прийшов! Розводять руки в сторони.
От і добре! Обнімаються.
Висновок.
- Ось ми і привіталися, посміхнулися один одному. В нашому залі стало тепло і затишно.
Діти та батьки займають свої місця.
Перегляд відеороліка «Моя сім’я».
Мета: допомогти батькам краще зрозуміти своїх дітей, усвідомити значення
родини в процесі виховання дитини.
Хід.
- Пропоную Вам поближче познайомитися один з одним і дати як можна більше варіантів відповіді на питання «Хто тут зібрався?» (дорослі, діти, хлопчики та дівчатка, матусі, батьки, родини, сім’ї). Так сьогодні зібралися родини хлопчиків та дівчаток.
- Ніщо на світі не цінується так високо, як рідне оточення, родина.
Родина, сім’я – основа формування людської особистості, бо робить життя кожного щасливим, повноцінним, плідним. Недарма в народі кажуть: «Без сім’ї немає щастя на землі».
- Пропоную Вам переглянути відеоролік, в якому діти розповідають про свою сім’ю.
Перегляд відеороліка «Моя сім’я»
Висновок.
- Наші діти дуже люблять своїх батьків і вміють розповісти про них. Психологи стверджують, що правильно організоване сімейне спілкування – запорука доброго настрою, душевного спокою дитини.
Психологічна гра «Вгадай, у кого смайлик»
Мета: зближення батьків та дітей, розвиток уміння використовувати
невербальні засоби спілкування.
- Спілкування здійснюється не лише за допомогою слів, але й невербальних засобів. Невербальними засобами спілкування людина починає користуватися з перших днів свого життя. Ще не володіючи мовою, малюк успішно сигналізує дорослим про свій стан, бажання, переживання, використовуючи для того рухи тіла, міміку, жести, інтонації голосу. За мімікою, жестами, інтонацією голосу, поставою, диханням та іншим можна зрозуміти, «прочитати» людину. А чи вмієте ви це робити зараз дізнаємося.
- Запрошую Вас прийняти участь у грі «Вгадай, у кого смайлик». Заплющіть будь-ласка очі й складіть долоньки «човником».
Психолог вкладає в долоні 3-4 учасників смайлики.
- Попрошу відкрити очі і висловитися з приводу підозр - у кого смайлики.
Можна висловити не більше 3 підозр щодо учасників гри.
Психолог, вислухавши всіх, визначає найбільш «підозрілих» дітей і дорослих. Найстійкішим визначається той, хто виявився поза підозрами.
Висновок.
- Дитина відчуває справжню потребу у спілкуванні зі своїми батьками, особливо з мамою. Не випадково, коли вона опиняється у суспільстві інших людей, починає сумувати, вередувати. Дитині потрібна мама, її тепло, її руки.
Ігри на дотик. «Вгадай, мамини руки», «Хто це?»
Мета: формувати навички емоційної пітримки у дітей та батьків.
Хід.
- Запрошую матусь пограти у гру «Хто це». Ця гра проводиться із зав’язаними очима, матусям на дотик треба вгадати свою дитину.
Матуся сидить на стільці із зав’язаними очима, до неї по черзі підходять діти для обстеження. Для батьків і дітей це може бути дуже значуща ситуація ( чи знайде мама(тато) свою дитину?), тому психологу варто допомогти мамі знайти свою дитину.
- Пропоную дітям пограти в гру «Вгадай, мамини руки». Треба вгадати руки своєї мами.
Дитина сидить на стільці, а матусі стають за спиною,потягуючи руку для обстеження.
Висновок.
- Спільна діяльність допомагає побачити один одного іншими очима. Саме в діяльності відбувається розвиток дитини, а ведучою діяльністю дитини є гра. В процесі гри ви зближуєтеся зі своїм малюком, і налагоджується та ниточка, яка потрібна не тільки вашій дитині, але й вам.
Спільне малювання «Наша сім’я»
Мета: емоційне зближення дітей з батьками, формування навичок взаємодії.
Хід.
- А зараз пропоную спільне малювання на тему «Наша сім'я».
Діти разом з батьками малюють, звучить спокійна мелодія.
- Прошу родини презентувати свою роботу.
Презентація з обговоренням.
Висновок. Спільне малювання – це особливий ігровий метод, який допомагає налагодити емоційний контакт між дитиною та батьками. - Батьки та діти добре порозумілися, навчилися «читати» по обличчю, відчувати один одного, малювати разом.
Вправа «Зіркова година»
Мета: обмін досвідом виховання дітей в родинах.
Хід.
- Дитина росте і на кожному окремому відрізку життя вона потребує батьківської підтримки і порозуміння. Як же здійснюється підтримка дитини в сім’ї? Про це ми дізнаємося з наступної вправи «Зіркова година». Наші батьки прийняли активну участь у створенні міні –музею сім’ї і виготовили сімейні альбоми. Вони готові поділитися секретами сімейного виховання.
- Прононую презентувати свою роботу і поділитися досвідом виховання дітей в родинах.
Презентація сімейних альбомів, обговорення родинних традицій,
сумісної діяльності батьків з дітьми вдома.
Висновок. Дошкільне дитинство вважається «золотим віком» у становленні людини. Отже дуже важливо максимально використати цей сприятливий період для того, щоб закласти надійне підгрунття для формування основних рис характеру особистості.
Вправа "Колаж"
Мета: розвиток фантазії, згуртованості колективу. Показ колажу.
Хід.
- На сьогоднішньому тренінгу ми ближче пізнали один одного, наш зал наповнився посмішками і радістю. І я хочу, щоб всі ми запам'ятали цей день. Подивіться, у мене в руках плакат, звичайний білий плакат, давайте зараз оживимо його, і на цьому плакаті всі разом створимо невелику частину нашого спільного дому, нашого дитячого садка. Для створення вашого колажу у вас є картинки, фломастери, олівці, ви можете все це використовувати.
Створення колажу дітьми та батьками. Фото напам’ять.
Вправа "Прощання"
Мета: створення позитивного емоційного фону.
Хід.
- Які людські цінності треба прищепити дитині змалку? Яка роль сім’ї, родинних цінностей у цьому? Якими мають бути стосунки між батьками і дітьми, щоб сприяти гармонійному розвитку малюка? На ці та інші питання ми разом з Вами будемо шукати відповідь на наступних засідання психологічного клубу для батьків «Гармонія».
- Сьогодні мені було дуже приємно бачити усіх вас. Я хочу подякувати за активну участь в роботі клубу. До наступних зустрічей!