Тренінг для батьків дітей з ООП «Психологічне здоров'я дітей
та батьків у сім'ї»
Мета: формувати у батьків дітей з особливими освітніми потребами вміння зберігати та зміцнювати своє та дитяче психологічне здоров’я, розвивати вміння подолання стресових ситуацій та інших негативних емоційних станів.
Вступне слово тренера.
Бути батьками – складна і відповідальна робота. Так, саме робота! Бо кожного дня ти повинен «робити» себе і свою дитину. А бути батьками особливої дитини – вдвоє складніше. Всі свої душевні сили та енергію ти повинен віддавати дитині. Процес виховання складний і довготривалий, який супроводжується емоційною втомою, стресами та навіть психологічними травмами як батьків, так і дітей. Людина, яка себе знає, постійно працює над собою, може ефективно розподілити свої сили протягом періоду виховання та забезпечити взаєморозуміння та спокій у сім’ї. Саме щоб вирішити ці питання, ми і зібралися сьогодні на наш тренінг.
Для того, щоб учасники тренінгу могли налаштуватися на товариське спілкування, могли легко сприймати інформацію, подолати психологічне напруження, необхідно створити невимушену обстановку та познайомитися.
Вправа «Знайомство» (10 хв.)
Тренер роздає паперові різнокольорові «долоньки і пропонує кожному написати своє ім’я так, як би він хотів, щоб його називали учасники тренінгу. Зі зворотнього боку пропонується написати, що учасник очікує від цього тренінгу. Далі учасники по черзі говорять своє ім’я та в якому вони настрої і одягають бейджики.
Вправа «Приймаємо правила роботи в групі» (10 хв.)
Учасники сідають у коло. Після знайомства приступаємо до обговорення правил роботи в групі.
Наші правила такі:
Вправа «Пісочний годинник» І частина (10 хв.)
Вправа допоможе визначити очікування учасників від тренінгової роботи. Всім пропонується приклеїти стікери зі своїми очікуваннями на верхню частину зображеного на папері пісочного годинника.
Вправа «Асоціації та відчуття» (8 хв. )
Учасники сідають у коло. Починають передавати один одному якийсь предмет (іграшку, яблуко, тенісний м’ячик), називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров’я»: успіх, спокій, сон, спілкування, впевненість, спорт, стабільність, прогулянки на природі, гармонія, сімейна ідилія, добре самопочуття тощо.
Але завжди є такі фактори, які заважають триматися у рівновазі. І головний фактор – це стрес.
Вправа «Коли я переживаю стрес» (5 хв.)
Вправа допоможе привернути увагудо внутрішнього стану оточуючих.
Слід продовжити речення: «Я переживаю стрес, коли…»
Можна використати тенісний м’ячик для передачі відповіді іншому учаснику.
Тепер спробуємо виконати декілька вправ, які допоможуть запобігти напруженню та позбутися стресу.
Вправа «Релакс» (5 хв.)
Тут просто вмикаємо і відпочиваємо
https://www.youtube.com/watch?v=1-Z0EAobu_I
Вправа «Я – позитив!» (15 хв.)
Для того, щоб постійно бути врівноваженим та стресостійким, треба в кожній негативній ситуації знаходити позитивні сторони. Задання слідуюче: треба знайти і записати на аркуші позитивні моменти в наступних ситуаціях:
Зараз пишемо свої позитивні моменти для кожної ситуації. Потім, по черзі, промовляємо ці моменти. Той у кого виявляється більше 5 позитивних моментів у кожній ситуації, отримує звання «Я - позитив» .
Вправа «Який ти молодець...» (15 хв.)
Ця вправа допоможе підвищити самооцінку, проявити взаємодопомогу та взаємопідтримку учасникам групи.
Об’єднуємось по двоє. Спочатку одна сторона описує іншій свої складнощі та проблеми, руга сторона вислуховує, потім говорить опоненту: «Все одно ти молодець, тому, що...». Далі обмінюємося ролями. В кінці обговорюємо, що відчували і які при цьому були емоції. відчуттів та емоцій. Підсумовуємо, що у родині потрібно завжди підтримувати один одного і допомагати розв’язувати проблеми.
Вправа «Сонечко» (15 хв.)
Мета цієї вправи – спробувати відчути свої сильні сторони і спиратися на них.
На столі лежать зображення сонечка. Запропонувати учасникам на одному сонечку намалювати себе, а на промінчиках написати свої найсильніші сторони. На іншому сонечку намалювати свою дитину і також на промінчиках написати її найсильніші сторони.
На зворотньому боці листа напишіть декілька найприємніших подій, які сталися у вашому житті і житті вашої дитини. Результати цієї вправи не оголошуються, їх учасники аналізують самостійно.
Вправа «Пісочний годинник» ІІ частина (10 хв.)
Тут ми повинні отримати зворотній зв’язок про наше заняття. Треба приклеїти стікери з очікуваннями від тренінгу на нижню частину пісочного годинника, якщо вони справдилися. Якщо ні, стікери залишаються у верхній частині.
Вправа «Мікрофон» «Чи справдились мої сподівання» (15 хв.)
Тренер з уявним мікрофоном пропонує учасникам поділитися враженнями, задаючи питання: