ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ «ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я БАТЬКІВ Є НЕОБХІДНОЮ УМОВОЮ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ»
Мета заняття: формування умінь і навичок батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо збереження та зміцнення свого психічного здоров’я через оволодіння способами психічної саморегуляції та активізацію особистісних ресурсів
Тривалість заняття: 2 год. 50хв.
Структура заняття:
№ |
Вид роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Вступне слово тренера |
3 хв. |
Аркуші паперу, кольорові маркери |
2 |
Знайомство |
10 хв. |
Кольорові аркуші, кольорові маркери |
3 |
Вправа «Прийняття правил групової роботи» |
10 хв. |
|
4 |
Вправа «Пісочний годинник» |
10 хв. |
Плакат «Пісочний годинник», стікери, кольорові маркери |
5 |
Вправа «Асоціації » |
7 хв. |
|
6 |
Вправа «Я переживаю стрес, коли…» |
5 хв. |
|
7 |
Вправа «Ловець блага» |
15 хв. |
Чисті аркуші формату А4, кольорові маркери |
8 |
Вправа «Я володію, знаю, вмію! » |
20 хв. |
Чисті аркуші формату А4, кольорові маркери, буклети з антистресовими техніками |
9 |
Ресурсна вправа «Все одно ти молодець...» |
15 хв. |
|
10 |
Притча «Вирішення проблем» |
5 хв. |
|
11 |
Вправа «Долоньки» |
15 хв. |
Чисті аркуші формату А4, кольорові маркери, (або вирізані з кольорового паперу долоньки) |
12 |
Вправа «Очікування» |
10 хв. |
Плакат «Пісочний годинник», стікери, кольорові маркери |
Хід роботи:
Бути батьком, означає щоденно, повсякчасно віддавати душевні сили та енергію дитині. А бути батьком особливої дитини – навантаження більше в рази. Тому і емоційна втома, і спустошення набагато гостріше, а вміння допомогти собі в такій ситуації є потрібним і обов’язковим. Найбільш вираженими симптомами емоційного вигорання є неадекватне виборче емоційне реагування і редукція сімейних обов’язків. На стадії становлення знаходяться такі симптоми як переживання психотравмуючих обставин, емоційно-моральна дезорієнтація, психосоматичні порушення. Уміння володіти собою, тримати себе в руках – один з головних показників від яких залежать і його успіхи людини, і її психологічне здоров’я. Людина, що знає себе, свої потреби і способи їх задоволення, може більш усвідомлено та ефективно розподілити свої сили протягом кожного дня, тижня, місяця, цілого року, а значить, продовжити термін свого успішного життя.
Учасникам тренінгу роздаються кольорові аркуші і пропонується написати на них своє ім’я, яким би вони хотіли, щоб їх називали під час заняття. Кожен учасник представляється, вказуючи написане ім’я і дарує «подарунок» групі, що починається на першу букву імені (наприклад: Ольга – оптимізм, Тетяна – тепло та ін.).
Учасники сідають у коло. Інструкція. Після того як ми познайомилися, приступимо до обговорення основних правил групової роботи. Я буду пропонувати правила, ви можете їх доповнити чи змінити. Правила групової роботи. 1. Звертатися один до одного по імені. 2. Приймати себе та інших такими, які вони є. 3. Бути щирим. 4. Уникати оцінок один одного. 5. Все, що робиться в групі, робиться на добровільних засадах. 6. Поважати один одного. 9. Конфіденційність всього, що відбувається в групі. 10. Спілкування за принципом «тут і зараз».
Мета: збір очікувань. Завдання: приклеїти стікери з написаними батьками очікуваннями від тренінгу на верхню частину годинника.
Учасники сидять у колі. Передають один одному іграшку, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров’я»:
• успіх;
• спокій;
• спілкування;
• впевненість;
• стабільність;
• спілкування з природою;
• життєрадісність;
• гармонія;
• хороше самопочуття тощо.
Але завжди є фактори, які заважають нам триматися у рівновазі. І один з головних факторів – це стрес.
Мета: привернути увагу до внутрішнього стану оточуючих. Хід вправи: слід продовжити речення: «Я переживаю стрес, коли…» Надалі ми з вами спробуємо декілька способів запобігти напруженню, позбутися стресу.
Інструкція. Щоб з вами не сталося, в усьому намагайтеся знаходити позитивні сторони. Давайте потренуємося. Знайдіть і запишіть, будь ласка, позитивні моменти в наступних ситуаціях: 1. Ви збираєтеся на роботу, погода зустрічає вас проливним дощем. 2. Ви спізнилися на автобус. 3. У вас немає грошей, щоб поїхати кудись у відпустку. Учасники пишуть для кожної ситуації свої позитивні моменти. Кожен по черзі промовляє ці моменти. Учасник, що вказав більше 5 позитивних моментів у кожній запропонованій ситуації, вважається «ловцем блага» .
Інструкція. Візьміть аркуші паперу А 4, розділіть ручкою на три рівні частини по вертикалі. Потім у першій колонці напишіть «Я володію», у другій – «Я знаю», в третій – «Я вмію». Заповніть ці колонки у відповідності з їх назвами. Намагайтеся робити це завдання із задоволенням.
Я впевнена, що у Вас все вийде, адже в кожній людині є дуже багато переваг. Час виконання 7 хвилин. Після завершення роботи, учасники зачитують те, що написали. Йде обговорення. Ведучому важливо підтримати тих, у кого занижена самооцінка, допомогти їм знайти в собі кращі сторони. Ця вправа дуже ефективна саме в групі, тому що кожен може почути про достоїнства інших учасників і знайти в собі ще дуже багато всього позитивного, що сприяє підняттю самооцінки й особистісному зростанню. Техніка «Недільний вечір» (озвучити як один з варіантів отримання ресурсів). Ця техніка буде сприяти вашому особистісному росту, кристалізації інтересів. Якщо ви «стурбовані» обставинами, тобто не можете похвалитися врівноваженістю, застосування цієї техніки може вам допомогти. Крім того, техніка може допомогти вам налаштуватися на наступний робочий тиждень. Зміст: сутність техніки гранично проста. Від вас потрібно тільки одне, привчити себе, своїх близьких і друзів до того, що вечір неділі (можна вибрати будь який день тижня) – це ваш особистий час. Час, коли ви займаєтеся собою. У цей час можна ізолюватися від людей в окремій кімнаті. Можна піти погуляти, сходити в парк або, скажімо, в кінотеатр. Можна робити все, що завгодно. Фактично, тут одне обмеження – не бути пов’язаним з кимось цього вечора, або якимись зобов’язаннями. Теоретично, можна присвятити недільний вечір спілкуванню з батьками, друзями тощо. Але так чи інакше все одно від вас будуть щось вимагати. Тому найкраще – це просто залишитися наодинці з собою, своїм хобі. Пропонуються буклети з антистресовими техніками.
Мета вправи: підвищення самооцінки; взаємопідтримка та взаємодопомога учасникам групи. Хід вправи: 1. Учасники об’єднуються по двоє. 2. В парах одна сторона розповідає іншій про свої складнощі та проблеми. 3. Друга сторона уважно слухає, а потім вимовляє речення «Все одно ти молодець, тому, що...». 4. Потім пари обмінюються своїми ролями. 5. Наприкінці проводять коротке обговорення відчуттів та емоцій. Групі наголошується на тому, що потрібно у колективі, у своїй родині та у спілкуванні з друзями підтримувати один одного і допомагати розв’язувати проблеми. Але допомога має бути якісною. Якою? Будемо вчитися на цьому тренінгу.
10. Притча «Вирішення проблем» (5 хв.) Професор взяв у руки склянку з водою, витягнув її вперед і запитав своїх учнів: Як ви думаєте, скільки важить ця склянка? В аудиторії жваво зашепотіли. – Приблизно 200 грамів! Ні, грамів 300, мабуть! А може і всі 500, – лунали відповіді. – Я справді не знаю точно, доки не зважу її. Але зараз це не потрібно. Моє питання ось яке: що трапиться, якщо я буду так тримати склянку протягом декількох хвилин? – Нічого! – Справді, нічого страшного не трапиться, – відповів професор. А що буде, якщо я триматиму цю склянку на витягнутій руці, наприклад, дві години? – Ваша рука почне боліти. – А якщо цілий день? – Ваша рука оніміє, у вас буде сильне м’язове напруження. Можливо, навіть доведеться їхати в лікарню, – сказав один зі студентів. – Як, по-вашому, вага склянки зміниться від того, що я її цілий день буду тримати? – Ні! – розгублено відповіли студенти. – А що потрібно робити, щоб все це виправити? – Просто поставте склянку на стіл, – весело сказав один студент. – Звісно! – радісно відповів професор. – Так ми і робимо з усіма життєвими труднощами. Подумайте про яку-небудь проблему кілька хвилин, і вона виявиться поруч із вами. Подумайте про неї кілька годин, і вона почне вас засмоктувати, як трясовина. Якщо будете думати цілий день, вона вас паралізує. Можна думати про проблему, але, як правило, це ні до чого не призводить. Її вага не зменшиться. Впоратися з проблемою дозволяє тільки дія. Вирішуй її або відклади в бік. Немає сенсу носити на душі важкі камені .
11. Вправа «Долоньки» (15 хв.)
Мета: отримання позитиву, взаємопідтримка учасників групи. Завдання: на аркуші паперу обведіть свою долоньку і напишіть своє ім’я. Передавайте аркуш за годинниковою стрілкою. Хай кожен учасник заняття напише вам побажання, а ви в свою чергу пишете побажання всім учасникам. Вправа закінчується тоді, коли кожен учасник отримує свій аркуш.
12. Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета: отримання зворотного зв’язку про заняття. Завдання: приклеїти стікери з вашими очікуваннями від тренінгу на нижню частину годинника, якщо вони справдилися. Якщо ні – хай залишаються у верхній частині.