ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ «ЩАСЛИВЕ БАТЬКІВСТВО»

Про матеріал

Мета та завдання тренінгу : поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищувати психолого – педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо – батьківських стосунків, залучати батьків до організації навчально – виховного процесу, зацікавлюючи їх шкільним життям дітей.

Учасники : батьки.

Кількість учасників : 10 – 15 осіб.

Тривалість : 1,5 години.

Перегляд файлу

ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ «ЩАСЛИВЕ БАТЬКІВСТВО»

Учитися бути добрими батьками власним дітям ніколи не пізно і не соромно. Для того, щоб наші діти виростали у здоровому і безпечному середовищі у власній домівці та суспільстві, нам, дорослим, треба весь час розширювати свої знання і навички спілкування з дітьми.

Виховання дітей – важлива справа. Це складний процес, який час від часу підлягає ризику. Батьки повинні завжди пам’ятати про свою відповідальність за дитину.

В даному тренінгу надано інформацію, яка допоможе визначити, як правильно формувати взаємини батьків і дітей.

Мета та завдання тренінгу : поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищувати психолого – педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо – батьківських стосунків, залучати батьків до організації навчально – виховного процесу, зацікавлюючи їх шкільним життям дітей.

Учасники :  батьки.

Кількість учасників : 10 – 15 осіб.

Тривалість : 1,5 години.

Структура тренінгу :

  •    організаційний етап (повідомлення мети і завдань тренінгу, вправи на знайомство і згуртування учасників, налаштування на активну роботу; визначення правил роботи в групі та очікувань учасників від заняття).
  •    основний етап (вправи відповідно до мети і завдань тренінгу)
  •                  заключний етап (рефлексія, заключна вправа).

Процедура проведення

Організаційний етап

Вихователь. Всі батьки хочуть, щоб їхні діти жили в сім'ї щасливо і мирно, були слухняними, відповідальними, розумними. «Щастя дається тільки обізнаним». Ці слова І.Буніна можна застосувати і до батьків. Любити дітей мало, потрібно знати їх, а цього необхідно вчитися. Сьогодні ми спробуємо хоча б трошки більше дізнатися про своїх дітей, навчитися розуміти їх.

 

Вправа на знайомство «Це моя дитина»

Вихователь прикріплює до дошки ватман з намальованим сонцем та  роздає батькам підготовлені заздалегідь смайлики. Кожному учаснику на смайлику потрібно записати 10 позитивних тверджень про свою дитину. Потім учасники по черзі представляють свої наробки, наприклад : «Моя дитина :

  •    чесна
  •    відповідальна
  •    розумна
  •    гарна
  •    добра…» і в кінці додають : «Я, Оксана - мати цієї чудової дитини»

Після закінчення презентації всі смайлики прикріплюють на ватман. Вихователь: «Сонце – символ тепла, доброти, світла. Ваші діти для кожного з вас – це також, певною мірою, сонечко, сенс життя».

 

Вправа «Правила роботи в групі»

Вихователь пропонує перелік правил поводження в групі :

  •    активність;
  •    щирість;
  •    говорити коротко і по черзі;
  •    слухати і чути;
  •    говорити від свого імені і не перебивати;
  •    правило «вимкненого мобільника».

 

Рухлива гра «Колода карт»

Учасники сидять у колі. Психолог пропонує помінятися місцями тим, хто :

  •    має у своєму імені літеру «А»;
  •    народився взимку;
  •    полюбляє дивитися комедії;
  •    має старшу сестру;
  •    сьогодні вранці пив каву;
  •                            вранці постійно цілує свою дитину;
  •                            жодного разу не сварив свою дитину.

Вихователь. Як бачимо з вправи не всім нам вдається за браком часу поцілувати дитину, не всім нам вдається з розумінням ставитися до своїх дітей, не сварити. Тож, давайте спробуємо розібратися в чому ж причини непорозумінь між батьками і дітьми, як стати своїй дитині другом.

 

Основний етап

Притча «Батьки та діти»

Одного разу прийшли до мудреця з далекого селища люди :

  •    Мудрецю, ми чули, що ти даєш всім мудрі поради, вказуєш на правильний шлях. Допоможи нам. Молодше покоління нашого селища зовсім перестало розуміти нас і так нам дуже погано живеться. Що нам робити?

Мудрець подивися на них та відповів :

  •    А на якій мові ви розмовляєте?
  •    Все старше покоління говорить на тарабарському.
  •    А молоде покоління?

Задумались люди і призналися :

  •    А ми їх не запитували.
  •    Саме тому у вас не виходить їх розуміти.

Вихователь. Наші діти не завжди нас розуміють, а завжди ми намагаємося прислухатися до них та зрозуміти?

Вправа «Синкан»

Вихователь пропонує скласти синкан на слово "дитина". Дана вправа допоможе дізнатися про ваше ставлення до дітей.

Пояснює, як складати синкан:

1-й рядок – один іменник.

2-й рядок – два-три прикметника, що характеризують іменник.

3-й рядок – два-три дієслова, чи опис дії.

4-й рядок – дієслова, або фраза, яка передбачає особистісне ставлення до теми.

5-й рядок – синонім до іменника у першому рядку.

Наприклад.

Щастя.

Енергійна, щира.

Хвилює, радує.

Сенс життя.

Задоволення.

 

Вправа «Екзамен для батьків»

Вихователь. Якщо попередня вправа показала ваше ставлення до ваших дітей, то дана вправа допоможе дізнатися наскільки добре ви знаєте своїх дітей, їх вподобання, бажання.

Учасникам роздають  чисті аркуші, на яких батьки повинні відповісти на питання :

  1. Улюблена страва дитини – …
  2. Улюблений колір - …
  3. Улюблений шкільний предмет - …
  4. Улюблена пісня - …
  5. Ім’я подруги/друга вашої дитини - …

Обговорення :

  •    Чи на всі запитання ви дали відповідь?
  •    Чи впевнені ви на всі 100% у правильності своїх відповідей?

Вихователь. Для того, щоб більше знати про свою дитину: її інтереси та вподобання, тривоги, радощі потрібно стати їй другом, приділяти більше часу, підтримувати, допомагати, вислуховувати.

 

Вправа «Моя сім'я»

Дана вправа дає можливість усвідомити та змінити сформовані сімейні стереотипи.

Батькам роздають по 10 кружечків. Потрібно вписати у кружечки імена усіх членів  сім'ї.

Вихователь. Покладіть кружечок з вашим ім’ям посередині, потім розташуйте довкола нього кружечки з написаними туди іменами членів сім'ї за мірою близькості з ними. Проведіть лінії від себе до них. Зверху від лінії напишіть те, що вас пов’язує, - знизу – те, що відштовхує, призводить до непорозумінь.  Як би ви хотіли змінити стосунки? Особливу уваги приділіть кружечкам «Я» і «Дитина». Що ви написали над тією лінією, яка вас з’єднує?

 

Вправа «Обличчя»

Втихователь. Подивіться на малюнок. Тепер кожен для себе чесно дайте відповідь на запитання :

  •    з яким виразом обличчя ви частіше всього спілкуєтеся з своєю дитиною?
  •    яким, на вашу думку, повинен бути вираз обличчя вашої дитини при спілкуванні з вами?
  •    з яким виразом обличчя спілкується дитина з вами?
  •    яким, на вашу думку, повинен бути вираз вашого обличчя при спілкуванні з дитиною?

Обговорення :

  •    Чи у всіх співпала бажана відповідь з реальною?
  •    Чи задумалися ви над зміною своєї поведінки, вчинків по відношенню до дітей? Якщо так, то перший крок до розуміння своїх дітей ви вже зробили. Вітаю.

 

Вправа «Лист»

Психолог. Візьміть всі чистий аркуш. Пригадайте всі неприємні слова, вчинки відносно ваших дітей, які зробили або сказали дітям протягом цього тижня. Пригадуючи ці неприємні моменти згинайте лист.

А тепер спробуйте подумки попросити вибачення у дитини за кожне неприємне слово чи дію. І при цьому розігніть лист. Погляньте, ви розгорнули листок, але на ньому залишилися лінії від згинів. Так і в душі кожної дитини на все життя залишаються ваші прикрі, образливі слова. Не забувайте про це.

 

Вправа «Яблучко від яблуньки»

Вихователь. Часто ви запитуєте себе : «Чому моя дитина виросла такою неслухняною?», «Чому вона стала такою байдужою до всього?» або говорите «Постійно він потрапляє в неприємні ситуації», «Зовсім знахабнів, постійно грубіянить» тощо. Чому так трапляється, невже не догледіли?

Не завжди. Бувають випадки, коли батьки приділяють своїм дітям досить багато часу, а вони все одно неслухи, проявляють неповагу тощо. В цій ситуації спрацьовує фактор «власного прикладу».

Щоб розібратися в ситуації краще пропоную вам написати на листках у формі яблука справа - свої негативні риси характеру, поведінки, а зліва – свої негативні риси характери, поведінки, які ви помічає в своїй дитині.

Після того як батьки виконають завдання психолог прикріплює яблука на ватман, на якому зображено яблуню.

Обговорення :

  •         Чи важко було написати свої недоліки в характері?
  •         Чи побачили ви недоліки вашого характеру, які є і у вашої дитини?

Вихователь. Як говориться в народній приказці : «Яблучко від яблуньки не далеко падає». Тож, перш ніж карати своїх дітей за їх слова та вчинки, ставити собі запитання : «Чому він виріс таким неслухом та неробою?» потрібно спочатку поглянути на свої недоліки та почати виховання дитини з себе.

 

Вправа «Обери головне»

Із запропонованих на дошці сімейних чинників батьки обирають ті, які, на їхню думку, є важливими для виховання дітей, і записують на макети ли­сточків за кількістю груп. Захищають свої відповіді.

Чинники: любов, довіра, розуміння, підтримка, матеріальне забезпечення, допомога.

 

Заключний етап

Рефлексія :

  •    Які вправи вам сподобалися та запам’яталися?
  •    Що найбільше сподобалося або не сподобалося на заняття?

 

Вправа «П'ять добрих слів»

Учасники утворюють коло. Психолог пропонує кожному обвести свою долоню на аркуші паперу і позначити на малюнку своє ім'я.  Далі аркуш передається сусідові праворуч, натомість учасник одержує малюнок від сусіда ліворуч. В обведеній долоні позначається якась приваблива риса автора малюнку. Вправа триває, доки заповнена записами «долоня» не повернеться до власника.

 

Вихователь. «Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами і тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння вашим сім'ям».

Література :

  1.     Бондаренко, О. Ф. Психологічна допомога особистості / О. Ф. Бондаренко. – Харків: Фоліо, 1997. – 308 с.
  2.     Гордон, Томас Виховання без невдач / Томас Гордон. – Львів: Свічадо, 2011. – 336 с.
  3.     Проколієнко Л.М., Ніколаєнко Д.Ф. Сімейне виховання: Підлітки. – К.: Рад.школа, 1981. – 144с.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
1827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку