Мета та завдання тренінгу : поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищувати психолого – педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо – батьківських стосунків, залучати батьків до організації навчально – виховного процесу, зацікавлюючи їх шкільним життям дітей.
Учасники : батьки.
Кількість учасників : 10 – 15 осіб.
Тривалість : 1,5 години.
ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ «ЩАСЛИВЕ БАТЬКІВСТВО»
Учитися бути добрими батьками власним дітям ніколи не пізно і не соромно. Для того, щоб наші діти виростали у здоровому і безпечному середовищі у власній домівці та суспільстві, нам, дорослим, треба весь час розширювати свої знання і навички спілкування з дітьми.
Виховання дітей – важлива справа. Це складний процес, який час від часу підлягає ризику. Батьки повинні завжди пам’ятати про свою відповідальність за дитину.
В даному тренінгу надано інформацію, яка допоможе визначити, як правильно формувати взаємини батьків і дітей.
Мета та завдання тренінгу : поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищувати психолого – педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо – батьківських стосунків, залучати батьків до організації навчально – виховного процесу, зацікавлюючи їх шкільним життям дітей.
Учасники : батьки.
Кількість учасників : 10 – 15 осіб.
Тривалість : 1,5 години.
Структура тренінгу :
Процедура проведення
Організаційний етап
Вихователь. Всі батьки хочуть, щоб їхні діти жили в сім'ї щасливо і мирно, були слухняними, відповідальними, розумними. «Щастя дається тільки обізнаним». Ці слова І.Буніна можна застосувати і до батьків. Любити дітей мало, потрібно знати їх, а цього необхідно вчитися. Сьогодні ми спробуємо хоча б трошки більше дізнатися про своїх дітей, навчитися розуміти їх.
Вправа на знайомство «Це моя дитина»
Вихователь прикріплює до дошки ватман з намальованим сонцем та роздає батькам підготовлені заздалегідь смайлики. Кожному учаснику на смайлику потрібно записати 10 позитивних тверджень про свою дитину. Потім учасники по черзі представляють свої наробки, наприклад : «Моя дитина :
Після закінчення презентації всі смайлики прикріплюють на ватман. Вихователь: «Сонце – символ тепла, доброти, світла. Ваші діти для кожного з вас – це також, певною мірою, сонечко, сенс життя».
Вправа «Правила роботи в групі»
Вихователь пропонує перелік правил поводження в групі :
Рухлива гра «Колода карт»
Учасники сидять у колі. Психолог пропонує помінятися місцями тим, хто :
Вихователь. Як бачимо з вправи не всім нам вдається за браком часу поцілувати дитину, не всім нам вдається з розумінням ставитися до своїх дітей, не сварити. Тож, давайте спробуємо розібратися в чому ж причини непорозумінь між батьками і дітьми, як стати своїй дитині другом.
Основний етап
Притча «Батьки та діти»
Одного разу прийшли до мудреця з далекого селища люди :
Мудрець подивися на них та відповів :
Задумались люди і призналися :
Вихователь. Наші діти не завжди нас розуміють, а завжди ми намагаємося прислухатися до них та зрозуміти?
Вправа «Синкан»
Вихователь пропонує скласти синкан на слово "дитина". Дана вправа допоможе дізнатися про ваше ставлення до дітей.
Пояснює, як складати синкан:
1-й рядок – один іменник.
2-й рядок – два-три прикметника, що характеризують іменник.
3-й рядок – два-три дієслова, чи опис дії.
4-й рядок – дієслова, або фраза, яка передбачає особистісне ставлення до теми.
5-й рядок – синонім до іменника у першому рядку.
Наприклад.
Щастя.
Енергійна, щира.
Хвилює, радує.
Сенс життя.
Задоволення.
Вправа «Екзамен для батьків»
Вихователь. Якщо попередня вправа показала ваше ставлення до ваших дітей, то дана вправа допоможе дізнатися наскільки добре ви знаєте своїх дітей, їх вподобання, бажання.
Учасникам роздають чисті аркуші, на яких батьки повинні відповісти на питання :
Обговорення :
Вихователь. Для того, щоб більше знати про свою дитину: її інтереси та вподобання, тривоги, радощі потрібно стати їй другом, приділяти більше часу, підтримувати, допомагати, вислуховувати.
Вправа «Моя сім'я»
Дана вправа дає можливість усвідомити та змінити сформовані сімейні стереотипи.
Батькам роздають по 10 кружечків. Потрібно вписати у кружечки імена усіх членів сім'ї.
Вихователь. Покладіть кружечок з вашим ім’ям посередині, потім розташуйте довкола нього кружечки з написаними туди іменами членів сім'ї за мірою близькості з ними. Проведіть лінії від себе до них. Зверху від лінії напишіть те, що вас пов’язує, - знизу – те, що відштовхує, призводить до непорозумінь. Як би ви хотіли змінити стосунки? Особливу уваги приділіть кружечкам «Я» і «Дитина». Що ви написали над тією лінією, яка вас з’єднує?
Вправа «Обличчя»
Втихователь. Подивіться на малюнок. Тепер кожен для себе чесно дайте відповідь на запитання :
Обговорення :
Вправа «Лист»
Психолог. Візьміть всі чистий аркуш. Пригадайте всі неприємні слова, вчинки відносно ваших дітей, які зробили або сказали дітям протягом цього тижня. Пригадуючи ці неприємні моменти згинайте лист.
А тепер спробуйте подумки попросити вибачення у дитини за кожне неприємне слово чи дію. І при цьому розігніть лист. Погляньте, ви розгорнули листок, але на ньому залишилися лінії від згинів. Так і в душі кожної дитини на все життя залишаються ваші прикрі, образливі слова. Не забувайте про це.
Вправа «Яблучко від яблуньки»
Вихователь. Часто ви запитуєте себе : «Чому моя дитина виросла такою неслухняною?», «Чому вона стала такою байдужою до всього?» або говорите «Постійно він потрапляє в неприємні ситуації», «Зовсім знахабнів, постійно грубіянить» тощо. Чому так трапляється, невже не догледіли?
Не завжди. Бувають випадки, коли батьки приділяють своїм дітям досить багато часу, а вони все одно неслухи, проявляють неповагу тощо. В цій ситуації спрацьовує фактор «власного прикладу».
Щоб розібратися в ситуації краще пропоную вам написати на листках у формі яблука справа - свої негативні риси характеру, поведінки, а зліва – свої негативні риси характери, поведінки, які ви помічає в своїй дитині.
Після того як батьки виконають завдання психолог прикріплює яблука на ватман, на якому зображено яблуню.
Обговорення :
Вихователь. Як говориться в народній приказці : «Яблучко від яблуньки не далеко падає». Тож, перш ніж карати своїх дітей за їх слова та вчинки, ставити собі запитання : «Чому він виріс таким неслухом та неробою?» потрібно спочатку поглянути на свої недоліки та почати виховання дитини з себе.
Вправа «Обери головне»
Із запропонованих на дошці сімейних чинників батьки обирають ті, які, на їхню думку, є важливими для виховання дітей, і записують на макети листочків за кількістю груп. Захищають свої відповіді.
Чинники: любов, довіра, розуміння, підтримка, матеріальне забезпечення, допомога.
Заключний етап
Рефлексія :
Вправа «П'ять добрих слів»
Учасники утворюють коло. Психолог пропонує кожному обвести свою долоню на аркуші паперу і позначити на малюнку своє ім'я. Далі аркуш передається сусідові праворуч, натомість учасник одержує малюнок від сусіда ліворуч. В обведеній долоні позначається якась приваблива риса автора малюнку. Вправа триває, доки заповнена записами «долоня» не повернеться до власника.
Вихователь. «Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами і тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння вашим сім'ям».
Література :