Тренінг для батьків " Стежиною батьківської мудрості "

Про матеріал
Поглибити знання батьків з питань морального виховання; підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; формувати відповідальне ставлення батьків до виховання фізично і психологічно здорового підростаючого покоління.
Перегляд файлу

 

 

    Стежиною батьківської мудрості

                             Тренінг для батьків

Мета: поглибити знання батьків з питань морального виховання; підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; формувати відповідальне ставлення батьків до виховання фізично і психологічно здорового підростаючого покоління.

 Обладнання: роздаткові матеріали, технічні засоби, диски із записами, пісня «Батько і мати» у виконанні Іво Бобул; презентація, відео «Бережіть своїх дітей»

                                               Хід зборів

Батьки заходять до зали під музичний супровід (пісня «Батько і мати» у виконанні Назарія Яремчука) і займають місця за столами.

Учитель:

Шановні батьки! Я рада вітати вас сьогодні на наших батьківських зборах.  В такій теплій, доброзичливій атмосфері ми з вами і поговоримо про найважливіше в житті для людини – батьківську любов.

Родина, рід…Які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті.

Бо всі ми з вами ніжні гілочки

На дереві, що вже стоїть віки.

Це дерево – наш славний родовід,

Це батько, мати, прадід твій і дід…

Сім’я для малої дитини – це Космос, де мама – Сонце, тато – Місяць, а численні родичі – планети. Саме тут вона черпає сили і енергію для життя, вчиться мудрості, набирається досвіду. В дитячому серці зароджуються, вкорінюються моральні почуття – любов до людей, милосердя, доброта, що є сутністю вихованої людини.

Мати і батько – головні природні вихователі дитини. Недарма в народі кажуть: «Яблучко від яблуні недалеко падає», «Яке дерево, такі й віти, які батьки, такі й діти», «Як не навчить батько – не навчить і дядько», «Від доброго дерева добрий пагінець відійде, од добрих батька й матері піде добра дитина».

Через сім’ю наші діти виходять у суспільство. У сім’ї їм вручають естафету досвіду поколінь, яку вони повинні нести далі, щоб передати її своїм дітям, а отже – майбутньому. Жоден виховний заклад не може дати дітям того, що дає нормальна сімейна атмосфера: спілкування дітей з батьком та матір’ю. Діти уподібнюються дорослим, копіюють їх, орієнтуються на їхню поведінку, як на взірець.

Кажуть, діти – дорогоцінність, а ще більша дорогоцінність їх виховати, так як сам процес виховання – безперервна робота серця, розуму і волі батьків. «Не думайте, що ви виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте чи повчаєте, чи караєте її. Ви виховуєте її кожної миті свого життя, навіть тоді, коли вас немає вдома» говорив А.С. Макаренко.

Усі ми вважаємо себе люблячими батьками, і це природно. Ми дійсно любимо своїх дітей. Сьогодні ми з вами повинні усвідомити те, що ваша любов принесе дитині більше щастя, якщо вона буде постійно бачити і відчувати її.

«Наші діти – це наша старість. Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, це наші сльози, це наша провина перед іншими людьми, перед усією країною» .

Тест «Які ви батьки?»

       Визначте ті фрази, які Ви часто використовуєте

у спілкуванні з дітьми

1.  Скільки разів тобі повторювати?

2.  Порадь будь-ласка, як мені вчинити у даній ситуації?

3.  Не знаю, що б я без тебе робила?

4.  І в кого ти такий(а) удався(лася)?

5.  Які в тебе чудові друзі!

6.  Ну, на кого ти схожий(а)?

7.  Ти моя опора і помічник(ця)?

8.  Ну, що в тебе за друзі?!

9.  Який(а) ти в мене розумний(а)!

10.  А як ти вважаєш, сину(донько)?

11. У всіх діти як діти, а ти?!

12. Про що ти тільки думаєш?

13. Який(а) ти у мене кмітливий(а)?

Придатні для Вас відповіді обведіть кружечком. Проаналізуйте одержану інформацію.

Відповіді:          1, 2, 4, 6, 8, 9, 12 – 2 бали

                          3, 5, 7, 10, 11, 13 – 1 бал

Підрахуйте кількість одержаних балів.

                                       Ключ до тесту

“Які Ви батьки”

7-8 балів

Ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає Вас. Ваші стосунки з дитиною благотворно впливають на становлення її особистості.

 

9-10 балів

Ви непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає Вас, хоча і не завжди з Вами відверта. На її розвиток впливають здебільшого випадкові обставини.

 

10-12 балів

Вам необхідно бути уважними у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить Вашої любові. Розвиток дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від Вас.

13-14 балів

Ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між Вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтесь приділити дитині більше уваги, врахуйте її запити та інтереси.

   Сім’я…Що значить це – то кожен знає,

Хто зріс в сім’ї і хто її не має,

І як тут не приховуй, не таї,

Залежить наше щастя від сім’ї.

Кожна сім’я щаслива по – своєму…

Конкурс «Народна мудрість»

Мета – активізація учасників шляхом використання творів усної народної творчості.

Учитель: Важко переоцінити вплив сім’ї, родини на розвиток,

навчання і виховання дитини. Від народження дитини і до кінця свого життя батьки турбуються про долю дітей. Мати не тільки береже, а й навчає усьому: охайності, працьовитості… батько – захисник роду, годувальник сім’ї. Батькове слово – закон. Це було відомо здавна і знайшло своє відображення у крилатих фразах, афоризмах, у багатьох піснях, примовках, прислів’ях говориться про це. Пропонуємо вам взяти участь у конкурсі «Народна мудрість». Хто першим дає відповідь, отримує бал.

(«галявина з квітами» )

Необхідно продовжити прислів’я про схожість батьків і дітей.

Яке дерево, такі в нього й квіточки, які батьки… (такі їхні діточки)

Який корінь, такий і пагінець, які самі… (такі й сини)

Який кущ, така й калина, яка мати…(така й дитина)

Який дуб, такий й тин…(який батько, такий син)

Не навчив батько, не навчить…(і дядько)

Коли дитину не навчиш у пелюшках, то не навчиш… (і в подушках)

Коли тато каже «так», а мати – сяк, росте…(дитина, як будяк)

Що вчать удома діти, те знають і…(сусіди)

Умів дитя народити, умій…(і навчити)

Як під сонцем квітам…(так із матір’ю дітям)

Як мати рідненька, то й сорочка…(біленька)

На сонці тепло, а біля матері…(добре)

Про покарання і про те, як мати сприймає біди своїх дітей

Мати сильно махне…(та легенько вдарить)

Мати однією рукою б’є…(а другою гладить)

У дитини заболить пальчик, а в матері…(серце)

Як слід ставитися до батьків

Добрі діти – батькам вінець, а злі діти…(кінець)

Добрі діти доброго слова послухають, а лихі й…(дрючка не бояться)

Коло батька чемно вітаються, коло матері..(вклоняються)

Родина – основа зростання здорової дитини, це світ, в якому людина навчається жити. Саме родина вводить людину у світ стосунків з іншими, виконуючи функції, які в різний час і в різних народів оцінювалися по – різному.  Ставлення батьків до своєї дитини залежить від багатьох обставин: від культурних традицій власних родин, їх дитинства, від національних традицій родинного виховання, від індивідуальних особливостей батька й матері. У родині стосовно дитини створюються певні установки, які визначають емоційну атмосферу і стиль взаємин.

Вправа «Мух краще ловити на мед»

Мета – показати, що підхід з позиції сили не завжди є найефективнішим засобом спілкування та виховання, спонукання дітей до зміни поведінки.

Учитель пропонує учасникам розділитися на пари, стати обличчям

один до одного, одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати кулак перед напарником. Повідомляє завдання одному з кожної пари – якомога швидше розтулити кулак партнера. Через 10 секунд ведучий зупиняє вправу і констатує, що більшість учасників намагалися змусити партнерів розтулити долоню силою, проте чим більшої сили вони докладали, тим більшим був опір. Ведучий запитує, чи застосував хто – небудь інший спосіб спонукати партнера розтулити долоню (наприклад, чемно попросити). Як правило, комусь з учасників спало на думку використати цей найпростіший спосіб. З приводу цієї вправи ведучий ініціює обговорення ефективності різних методів , фокусуючи увагу на корисності дій без примусу, за умов поваги до інших.

Пам’ятка

 

Становлення дитячої особистості

 

 Коли дитину оточує критика вона звикає засуджувати.

 Коли дитину оточує ворожість, вона звикає воювати.

 Коли дитину оточують насмішки, вона стає сором'язливою.

 Коли дитина живе з почуттям сорому, вона набуває комплексу провини.

 Коли дитина живе в атмосфері толерантності, вона вчиться бути терпимою.

 Коли дитина живе в атмосфері підтримки, вона вчиться бути впевненою в собі.

 Коли дитину хвалять, вона вчиться цінувати інших.

 Коли дитина живе в атмосфері чесності, вона вчиться бути справедливою.

 Коли дитина живе в атмосфері безпеки, вона вчиться довіряти іншим.

 Коли дитина живе в атмосфері схвалення, вона вчиться любити себе.

 Коли дитина живе в атмосфері відкритості,  довіри, прийняття, доброзичливості, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.

Історія для натхнення.

Батько повернувся додому з роботи.

- Тату, таточку, нарешті ти прийшов, - кинувся йому на шию син.

Але батько був настільки втомлений, що в нього не було сил обійняти свою дитину.

- Тату, подивися на вулиці вже так пізно і темно. Я так тебе чекав! Я хотів запитати у тебе . . .

- Питай . . . - сказав байдуже батько.

- Я хотів запитати, скільки ти заробляєш за одну годину на своїй роботі?

- Син, та ти егоїст! Як можна задавати такі питання? Це моя особиста справа.

- Тато, я ж не спав, я ж чекав тебе, щоб задати тобі це запитання. Скільки ти

заробляєш в годину?

- 50 . . . - відповів тато. - А тепер марш в ліжко!

Син подивився на нього великими блакитними очима і попросив:

- Тато, позич мені, будь ласка, 30. Я тебе дуже прошу. Це роздратувало батька, і він накричав на сина. Через деякий час батько подумав: «Я стільки часу проводжу на роботі, а син вперше

просить у мене гроші . . . Може йому дійсно щось потрібно» . Тоді він прийшов у дитячу і запитав:

- Сину, ти не спиш ще?

- Ні, тато, ще не сплю.

Батько присів біля сина на ліжку: - Вибач мене, я тут подумав, може тобі дійсно щось потрібно . . . Ось тримай, тут рівно 30.

- Таточку! Спасибі, тату!

Хлопчик узяв ці гроші і підняв подушку, де вже лежало кілька зім'ятих купюр. Потім він взяв усі гроші, полічив і подивився на батька.

Батько, побачивши, що в сина є гроші, розлютився:

- У тебе ж вже є гроші, а ти просиш у мене ще . . .

- Тато - перебив його син. - Я просив у тебе гроші, тому, що у мене не вистачало. А тепер тут рівно 50! Можна я куплю в тебе годину твого часу. Прийди, будь ласка, завтра раніше на годину і повечеряй з нами.

                           Притча про пташеня

Слайд № 2

Велике біле яйце лежало на траві, а усередині у нього билося маленьке серце.

Слайд № 3

Пташеня, яке повинне було ось-ось з'явитися на світ, знаходилося ще там, але вже відчувало незрозуміле занепокоєння. Шкаралупа, простора раніше, раптом стала тісною. Теплий будинок, який захищав від холоду, вітру і дощу, охороняй від косих поглядів і гострих кігтів, почав заважати. Пташеня раптом відчуло, що не може розпрямити крила і злетіти, не знає, що знаходиться за тонкою і міцною стінкою, хоча звуки і голоси, що доносилися звідти, він чув постійно.

- Я хочу побачити, що там, - подумало пташеня і торкнулося  крилом шкаралупу.

Слайд № 4

Вона залишилася неушкодженою, але невдоволено сказала:

- Що ти робиш, дурне пташеня? Навіщо залишати рідну домівку, яка виростила і виховала тебе? Навколишній світ суворий, він не буде піклуватися про тебе так, як дбаю я. Тобі самому доведеться шукати собі їжу і дах. Хоча, якщо хочеш, можеш зламати мене. Чи не тобі ж буде боляче.

Пташеня розгубилося: як же воно раніше не подумало про шкаралупу? Там, за стінкою, був невідомий світ, який кликав і вабив. Невідома сила вабила його туди, вабила так, що сидіти під замком було вже неможливо. Але шкаралупа ... Вона завжди охороняла його від небезпек і зігрівала.

- Який я невдячний, - подумало пташеня, - як я могло зважитися на таке?

І воно притихло, а потім сказало:

- Спробую жити, як раніше. Адже було ж мені раніше добре, тепло і затишно. А невідомий світ? Може бути, він дійсно холодний і колючий? І пташеня залишилося в шкаралупі.

Але занепокоєння чомусь не проходило, з кожним днем ​​пташеняті ставало все важче дихати.

 - Якщо я залишуся тут, то ніколи не навчуся літати, - раптом голосно сказало пташеня і відчуло  силу в крилах.

Слайд № 5

Воно подивився на шкаралупу і додало:

- Прости, але моє життя не повинне пройти тут. Ти допомогла мені вирости, але зараз я хочу побачити новий світ, жити в ньому і, звичайно, літати. А з труднощами, які зустрінуться на моєму шляху, я впораюся сам.

Шкаралупа мовчала. Нарешті вона сказала: ...

Психолог. Як видумаєте, що сказала шкаралупа?

- Ти маєш рацію, моє пташеня. Через велику любов до тебе я навіть не помітила, як ти виросло і зміцніло. Лети ж, і нехай удача буде з тобою!

Слайд № 6

Пташеня розколов дзьобом шкаралупу і вийшов в незнайомий, дивовижний, таємничий і такий бажаний світ.

1. Про що ця притча?

2.  Чи є зміст у тому, що пташеня розбило шкарлупу і вийшло в незнайомий світ?

3. Що б трапилося, якби пташення залишилося в шкарлупі?

4. Чого вчить нас ця притча?

     Звідси виходить ще одне правило:

Слайд № 7

- Дати можливість дитині пізнавати світ самостійно!

Текст запису на відео

 1. Дорогі батьки, пам’ятайте, що ви самі запросили нас до своєї родини. Коли – небудь ми залишимо батьківську оселю, але до того часу навчіть нас, будь ласка, мистецтва бути людиною.

 

 2. Ми бачимо світ інакше, ніж ви. Просимо вас, поясніть нам: що? коли? і чому? кожен із нас має робити.

 

 3. Наші ручки ще маленькі. Не очікуйте від нас досконалості, коли ми застилаємо ліжко, малюємо, розфарбовуємо або кидаємо м’яча.

 

4. Дайте нам трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб ми на них училися. Тоді ми зможемо самостійно приймати рішення у дорослому житті.

 

5. Ми вчимося у вас усього: слів, інтонацій, голосу, манер. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до вас через нас. Тому навчіть нас, будь ласка, кращого. Пам’ятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомагати одне одному.

 

 

 6. Ми хочемо відчувати вашу любов, хочемо, щоб ви частіше брали нас на руки, пригортали, цілували. Але будьте обережні, щоб ваша любов не перетворилася на милиці, які заважатимуть нам робити самостійні кроки.

 

7. Любі мої, ми вас дуже – дуже любимо! Покажіть нам, що ви також нас любите!

 

8. Любіть дитину. Знаходьте радість у спілкуванні з нею. Частіше пригортайте, цілуйте, обіймайте. Дайте їй місце в сімї.

 

9. Розмовляйте з дитиною, цікавтеся справами і проблемами. Нехай не буде жодного дня без прочитаної разом книжки.

 

 10.Дозволяйте дитині малювати, розфарбовувати, вирізати, ліпити, наклеювати.

 

11.Не виховуйте з дитини лише споживача, нехай вона буде рівноправним членом вашої сімї зі своїми правами і обов’язками.

Перегляд відео «Бережіть своїх дітей»

Учитель: Шановні батьки, наші діти приготували для вас подарунки (дитячі роботи у вигляді «долоньок»).

Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відбивається духовне багатство мами й тата. Робіть усе, щоб дитинство й майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любіть своїх дітей не за те, що вони гарні, розумні, здібні, а просто так, просто за те, що вони у вас є.

Вправа «Аплодисменти»

Мета – зняття емоційної втоми, поліпшення настрою.

Учитель: Ми з вами добре попрацювали. І на завершення я

пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно – преміцно поєднати в аплодисменти. До нових зустрічей!