Тема: Логопедична гра, як метод закріплення знань, умінь, навичок у дітей з порушеннями мовлення.
Мета: розширити, поповнити знання вихователів щодо ігор, завдань, які можуть бути використані в практичній роботі з дошкільнятами; ознайомити педагогів з методами, прийомами, іграми, завданнями, які використовує логопед в своїй роботі з дітьми, підвищувати компетентність педагогів у спілкуванні, розвивати вербальні і невербальні способи спілкування, розвивати здатність до ігрової поведінки.
Хід тренінгу
І. Організаційна частина.
- Доброго дня, шановні колеги! Пропоную вам взяти участь у тренінгу. Для цього вам потрібне бажання працювати та хороший настрій.
- Я хочу девізом нашої роботи взяти слова Конфуція: «Скажіть мені —і я забуду, покажіть —і я запам'ятаю, дайте можливість обговорити —і я зрозумію, дайте можливість навчити —і я прийду до досконалості».
-
Оголошення теми та мети тренігну.
-
Заслухавши мету тренінгу, пропоную вам написати очікування від сьогоднішньої роботи на символічних «зернятах», якими «засіємо педагогічне поле». Бо за словами В.О. Сухомлинського «...щоб отримати результат у педагогічній роботі, необхідно мати зерна знань, зерна професійної майстерності». Наприкінці роботи, шановні колеги, ми побачимо, чи «проросли посіяні зерна», чи мала наша сьогоднішня робота позитивний результат.
-
Вправа «Знайомство»
-
А тепер пропоную вам представитись, але не просто назвати своє їм’я, а зробити представлення оригінальним – необхідно розповісти про себе віршованими рядками, або рядками із пісні.
ІІ. Основна частина.
Теоретичний блок.
-
А тепер приступаємо до роботи.Всі ви знаєте, що провідним видом діяльності дитини в 4-6 років є гра.
-
Гра як провідна діяльність дітей дошкільного віку відрізняється рядом особливостей. Виникнувши в ранньому дитинстві на основі наслідування і маніпулятивних дій з предметами, вона протягом дошкільного періоду стає для дитини формою активного творчого відображення оточуючого світу. У процесі ігрової діяльності природно і ненав'язливо виховується поведінка дітей і коригується їх мовна функція. Виправляється не мовленнєве порушення саме по собі, а виховується мовна діяльність у структурі ігрової діяльності і в зв'язку з нею.
- Як метод навчання дітей у логопедичній групі, гра постає у двох видах:
1) власне дидактична гра. Ґрунтується на автодидактизмі (самонавчанні) та самоорганізації дітей;
2) гра-заняття (гра-вправа). Провідна роль у ній належить вихователю, який є її організатором.
- Під час гри-заняття діти засвоюють доступні знання, у них виробляються необхідні вміння, удосконалюються психічні процеси (сприймання, уява, мислення, мовлення). Ефективне опанування знань і вмінь відбувається в практичній діяльності за активізації мимовільної уваги і запам'ятовування.
- Оскільки більшість дошкільників логопедичної групи мало здатні до мовленнєвого самовираження, то їх ігрову діяльність варто спрямувати на подальше розширення та збагачення словника, вправляння дитини у вживанні мовленнєвих засобів, пропонуючи їй адекватні, зрозумілі, виразні, емоційно забарвлені зразки мовлення.
- В ході роботи з дітьми в логопедичній групі вихователь використовує різноманітні види ігор.
- Сьогодні деякі з них ми і розглянемо.
-
Пригадування органів артикуляції.
(Вчитель-логопед ставить присутнім запитання):
- Перш, ніж починати роботу над звуками та мовленням, дітям необхідно знати, за допомогою яких саме органів вони можуть говорити, що саме допомагає їм розмовляти?
- Дайте, будь ласка відповіді на такі запитання: який головний орган артикуляції у людини? (Язик).
- Які частини язика ви можете назвати? (Кінчик, бічні краї, спинка, корінь).
- Які артикуляційні органи беруть участь в утворенні звуків? (Язик, губи, зуби, нижня щелепа, тверде піднебіння, м’яке піднебіння, голосові зв'язки, носова порожнина).
- Як утворюється голос? (Повітря проходить через голосові зв'язки, які то змикаються, то розмикаються).
-
Артикуляційна гімнастика.
-
Формування правильної вимови - складний процес. Щоб дитина навчилася правильно вимовляти складні звуки , її органи артикуляції повинні чітко виконувати рухи , переходити від одного положення до іншого. Всьому цьому вчить артикуляційна гімнастика.
( Даються рекомендації щодо її проведення : «Слід займатися щодня по 5-10 хвилин, вправи виконуються перед дзеркалом, повільно, потім темп збільшується, періодично дитині слід задавати питання: «Де знаходиться твій язичок ?» Всі вправи проводяться, чітко фіксуючи рухи. Вправи поділяються на динамічні (рухливі) та статичні (коли ограни артикуляції знаходяться в одному положенні і не рухаються).». Учасники тренінгу переглядають презентацію «Артикуляційна гімнастика. Казка про Чарівний язичок». В ході перегляду педагоги виконують артикуляційні вправи. )
-
Розвиток мовного дихання. Гра «Ігри для Тигри»
-
Для того, щоб правильно і чітко говорити, необхідно розвивати мовленнєве дихання дітей. Для цього часто на заняттях використовують різні ігри, прийоми, а також різні логопедичні програми, розроблені спеціалістами в логопедичній галузі. Пропоную пограти в гру «Ігри для Тигри». (Вихователі виходять до комп’ютера, дмухають в мікрофон і допомагають Тигрі здувати з кульбабок пушинки).
-
Розвиток фонематичного слуху і сприймання.
-
Важливим елементом логопедичних занять є розвиток фонематичного слуху і сприймання.
-
І зараз ми спробуємо побути на місці дітей і пограти в ігри, в які наші діти граються на логопедичних заняттях та на заняттях з розвитку мовлення.
-
Гра «Придумай риму на слово».
-
Перед вами перевернуті предметні малюнки, вам необхідно буде вибрати малюнок, поглянути, що там зображено і придумати риму на слово.
-
Гра «Хто тебе покликав?»
-
А тепер пограємо ще в одну гру. Всі учасники гри стають в коло, один учасник стоїть в колі. В нього зав’язані очі. Хтось один повинен покликати того, хто стоїть в колі. Завдання учасника в колі - відгадати, хто його покликав.
-
Дидактична вправа «Знайди помилку»
(Педагогам пропонується знайти помилку у віршованих рядках).
-
Р І к пішов гуляти в сад.
Не дійшов, бо повз назад.
-
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з'явилася К уля.
-
Ми з братом лісники від роду:
Пиляєм п А лкою колоду.
А він виявивсь до п'ят.
-
Пригріло сонечко як слід —
І на Дніпрі розтанув Д ід.
-
Мені мама до сніданку
-
Подає солодку Б анку.
-
Формування правильної вимови та дикції.
-
Щоб говорити чітко, красиво, правильно та виразно необхідно формувати правильну вимову та дикцію.
-
Гра «Хто швидше скаже скоромовку?»
-
Пропоную пограти в гру. Перед вами картки, на яких написані скоромовки, вам необхідно наосліп обрати скоромовку, і потім промовити її якнайшвидше.
-
Ігри на автоматизацію, диференціацію звуків.
-
А тепер перейдемо саме до постановки звуків. Адже ця робота є найскладнішим етапом формування правильного мовлення.
-
Процес постановки звуків складається з 4 етапів :
-
Підготовчого (виконуються артикуляційні, дихальні вправи)
-
Постановки звука(формуються правильні артикуляційні уклади)
-
Автоматизації звука(звук автоматизується, закріплюється в складах, словах та реченнях)
-
Диференціації звука(часто діти плутають звуки, і цей етап необхідний для того, щоб діти чітко могли вирізняти поставлений звук серед інших звуків)
-
Гра «Всюдихід» (використовується на етапі постановки звуків)
-
Пропоную пограти в гру. Перед вами на екрані всюдихід. Він буде рухатись лише тоді, коли ви будете промовляти звук [р]. А говорити цей звук необхідно лише стільки, скільки буде рухатись наш всюдихід.
-
Як я вже повідомила, автоматизація звука відіграє важливу роль під час роботи над закріпленням звука. Автоматизуються звуки в складах, словах, реченнях.
-
Гра «Веселий снігобол» (використовується на етапі диференціації звуків)
-
Важливим етапом є і диференціація звуків. Адже є діти, які плутають звуки. Важливо вміти розрізняти звуки, і не плутатись при їх вимовлянні.
(Педагоги переглядають презентацію та грають в гру «Веселий снігобол». Гра на розрізнення звуків [з]-[с])
-
Розвиток дрібної моторики рук.
-
Ще одним важливим етапом на кожному логопедичному занятті є розвиток дрібної моторики, адже багатьма лікарями та вченими доведено, що розвиток дрібної моторики тісно пов’язаний з розвитком мовлення – чим краще розвинені пальчики дитини, тим краще вона буде розмовляти. Для розвитку дрібної моторики використовують такі ігри – ліплення, малювання, письмо, складання мозаїки, пазлів, ігри з піском, глиною, тістом, шнурування шнурівок тощо.
-
А також велике значення має масаж та самомасаж. Пропоную зараз зробити масаж рук (за допомогою горіхів, шишок, дерев’яних паличок)
-
Гра «Розімни свої пальчики, і виклади образ дитини»
-
Шановні педагоги, всі ви знаєте, що найголовніше в нашій роботі – це наші діти. Хочеться згадати слова В.О.Сухомлинського: “Що найголовніше було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: виховання, навчання дітей, а також любов до них.»
-
Я вам пропоную трохи погратись, розім’яти свої пальчики. Вам необхідно розділитись на групи. Групи будуть виконувати завдання:
-
1 - викласти мозаїкою дитину
-
2 – намалювати дитину
-
3 – виліпити з пластиліну дитину
-
Хвилинка відпочинку.
-
На закінчення нашої роботи пропоную вам поділитися враженнями від сьогоднішнього тренінгу і побачити, чи проросли «посіяні зерна знань на педагогічному полі». (В символічній вазонниці—«на педагогічному полі» виставляються квіти). Недарма тут проросли квіти, адже за словами В.О.Сухомлинського «...знання —це пелюстка квітки виховання».
-
І наостанок я хочу побажати вам всім успіхів у вашій роботі, творчого натхнення, і пропоную трішки порелаксувати. (Логопед пропонує педагогам понюхати і випити фіточай. Все це відбувається під класичну музику ).