Тренінг для педагогів на тему: "Логопедична гра, як метод закріплення знань, умінь, навичок у дітей з порушеннями мовлення."

Про матеріал
Тема: Логопедична гра, як метод закріплення знань, умінь, навичок у дітей з порушеннями мовлення. Мета: розширити, поповнити знання вихователів щодо ігор, завдань, які можуть бути використані в практичній роботі з дошкільнятами; ознайомити педагогів з методами, прийомами, іграми, завданнями, які використовує логопед в своїй роботі з дітьми, підвищувати компетентність педагогів у спілкуванні, розвивати вербальні і невербальні способи спілкування, розвивати здатність до ігрової поведінки.
Перегляд файлу

Тема: Логопедична гра, як метод закріплення знань, умінь, навичок у дітей з порушеннями мовлення.

Мета: розширити, поповнити знання  вихователів щодо ігор, завдань,  які можуть бути використані в практичній роботі з дошкільнятами; ознайомити педагогів з  методами, прийомами, іграми, завданнями, які використовує логопед в своїй роботі з дітьми, підвищувати компетентність педагогів у спілкуванні, розвивати вербальні і невербальні способи спілкування, розвивати здатність до ігрової поведінки.

  

Хід тренінгу

І. Організаційна частина.

- Доброго дня, шановні колеги! Пропоную вам взяти участь у тренінгу. Для цього вам потрібне бажання працювати та хороший настрій.

- Я хочу девізом нашої роботи взяти слова Конфуція: «Скажіть мені —і я забуду, покажіть —і я запам'ятаю, дайте можливість обговорити —і я зрозумію, дайте можливість навчити —і я прийду до досконалості».

  1. Оголошення теми та мети тренігну.
  •       Заслухавши мету тренінгу, пропоную вам написати очікування від сьогоднішньої роботи на символічних «зернятах», якими «засіємо педагогічне поле».  Бо за словами В.О. Сухомлинського «...щоб отримати результат у педагогічній роботі, необхідно мати зерна знань, зерна професійної майстерності». Наприкінці роботи, шановні колеги, ми побачимо, чи «проросли посіяні зерна», чи мала наша сьогоднішня робота позитивний результат.
  1. Вправа «Знайомство»
  •      А тепер пропоную вам представитись, але не просто назвати своє їм’я, а зробити представлення оригінальним – необхідно розповісти про  себе віршованими рядками, або рядками із пісні.

 

ІІ. Основна частина.

Теоретичний блок.

  •      А тепер приступаємо до роботи.Всі ви знаєте, що провідним видом діяльності дитини в 4-6 років є гра.
  •                     Гра як провідна діяльність дітей дошкільного віку відрізняється рядом особливостей. Виникнувши в ранньому дитинстві на основі наслідування і маніпулятивних дій з предметами, вона протягом дошкільного періоду стає для дитини формою активного творчого відображення оточуючого світу. У процесі ігрової діяльності природно і ненав'язливо виховується поведінка дітей і коригується їх мовна функція. Виправляється не мовленнєве порушення саме по собі, а виховується мовна діяльність у структурі ігрової діяльності і в зв'язку з нею.

 - Як метод навчання дітей у логопедичній групі, гра постає у двох видах:

1) власне дидактична гра. Ґрунтується на автодидактизмі (самонавчанні) та самоорганізації дітей;

2) гра-заняття (гра-вправа). Провідна роль у ній належить вихователю, який є її організатором.

- Під час гри-заняття діти засвоюють доступні знання, у них виробляються необхідні вміння, удосконалюються психічні процеси (сприймання, уява, мислення, мовлення). Ефективне опанування знань і вмінь відбувається в практичній діяльності за активізації мимовільної уваги і запам'ятовування.

- Оскільки більшість дошкільників  логопедичної групи мало здатні до мовленнєвого самовираження, то їх ігрову діяльність варто спрямувати на подальше розширення та збагачення словника, вправляння дитини у вживанні мовленнєвих засобів, пропонуючи їй адекватні, зрозумілі, виразні, емоційно забарвлені зразки мовлення.

- В ході роботи з дітьми в логопедичній групі вихователь використовує різноманітні види ігор.

- Сьогодні деякі з них ми і розглянемо.

  1. Пригадування органів артикуляції.

(Вчитель-логопед ставить присутнім запитання):

- Перш, ніж починати роботу над звуками та мовленням, дітям необхідно знати, за допомогою яких саме органів вони можуть говорити, що саме допомагає їм розмовляти?

 - Дайте, будь ласка відповіді на такі запитання: який головний  орган артикуляції у людини? (Язик).

 - Які частини язика ви можете назвати? (Кінчик, бічні краї, спинка, корінь).

 - Які артикуляційні органи беруть участь в утворенні звуків? (Язик, губи, зуби, нижня щелепа, тверде піднебіння, м’яке піднебіння, голосові зв'язки, носова порожнина).

- Як утворюється голос? (Повітря проходить через голосові зв'язки, які то змикаються, то розмикаються).
 

  1. Артикуляційна гімнастика.
  •                Формування правильної вимови - складний процес. Щоб дитина навчилася правильно вимовляти складні звуки , її органи артикуляції повинні чітко виконувати рухи , переходити від одного положення до іншого. Всьому цьому вчить артикуляційна гімнастика.

( Даються рекомендації  щодо її проведення : «Слід займатися щодня по 5-10 хвилин, вправи виконуються перед дзеркалом, повільно, потім темп збільшується, періодично дитині слід задавати питання: «Де знаходиться твій язичок ?» Всі вправи проводяться, чітко фіксуючи рухи. Вправи поділяються на динамічні (рухливі) та статичні (коли ограни артикуляції знаходяться в одному положенні і не рухаються).». Учасники тренінгу переглядають презентацію «Артикуляційна гімнастика. Казка про Чарівний язичок». В ході перегляду педагоги виконують артикуляційні вправи. )

 

  1. Розвиток мовного дихання. Гра «Ігри для Тигри»
  • Для того, щоб правильно і чітко говорити, необхідно розвивати мовленнєве дихання дітей. Для цього часто на заняттях використовують різні ігри, прийоми, а також різні логопедичні програми, розроблені спеціалістами в логопедичній галузі. Пропоную пограти в гру «Ігри для Тигри». (Вихователі виходять до комп’ютера, дмухають в мікрофон і допомагають Тигрі здувати з кульбабок пушинки).

 

  1. Розвиток фонематичного слуху і сприймання.
  • Важливим елементом логопедичних занять є розвиток фонематичного слуху і сприймання.
  • І зараз ми спробуємо побути на місці дітей і пограти в ігри, в які наші діти граються на  логопедичних заняттях та на заняттях з розвитку мовлення.
  • Гра «Придумай риму на слово».
  • Перед вами перевернуті предметні малюнки, вам необхідно буде вибрати малюнок, поглянути, що там зображено і придумати риму на слово.
  • Гра «Хто тебе покликав?»
  • А тепер пограємо ще в одну гру. Всі учасники гри стають в коло, один учасник стоїть в колі. В нього зав’язані очі. Хтось один повинен покликати того, хто стоїть в колі. Завдання учасника в колі  - відгадати, хто його покликав.

 

  • Дидактична вправа «Знайди помилку»

(Педагогам пропонується знайти помилку у віршованих рядках).

  • Р І к пішов гуляти в сад.

Не дійшов, бо повз назад.

 

  • Кинула шишку на мене зозуля.

В мене на лобі з'явилася К уля.

 

  • Ми з братом лісники від роду:

Пиляєм п А лкою колоду.

 

  • Я вдягнув новий С алат,

А він виявивсь до п'ят.

 

  • Пригріло сонечко як слід —

І на Дніпрі розтанув Д ід.

 

  • Мені мама до сніданку
  • Подає солодку Б анку.

 

  1. Формування правильної вимови та дикції.
  • Щоб говорити чітко, красиво, правильно та виразно необхідно формувати правильну вимову та дикцію.

 

  • Гра «Хто швидше скаже скоромовку?»
  • Пропоную пограти в гру. Перед вами картки, на яких написані скоромовки, вам необхідно наосліп обрати скоромовку, і потім промовити її якнайшвидше.

 

  1. Ігри на автоматизацію, диференціацію  звуків.
  • А тепер перейдемо саме до постановки звуків. Адже ця робота є найскладнішим етапом формування правильного мовлення.
  • Процес постановки звуків складається з 4 етапів :
  • Підготовчого (виконуються артикуляційні, дихальні вправи)
  • Постановки звука(формуються правильні артикуляційні уклади)
  • Автоматизації звука(звук автоматизується, закріплюється в складах, словах та реченнях)
  • Диференціації звука(часто діти плутають звуки, і цей етап необхідний для того, щоб діти чітко могли вирізняти поставлений звук серед інших звуків)

 

 

  • Гра «Всюдихід» (використовується на етапі постановки звуків)
  • Пропоную пограти в гру. Перед вами на екрані всюдихід. Він буде рухатись лише тоді, коли ви будете промовляти звук [р]. А говорити цей звук необхідно лише стільки, скільки буде рухатись наш всюдихід.

 

  • Як я вже повідомила, автоматизація звука відіграє важливу роль  під час роботи над закріпленням звука. Автоматизуються звуки в складах, словах, реченнях.

 

  • Гра «Веселий снігобол» (використовується на етапі диференціації звуків)

 

  • Важливим етапом є і диференціація звуків. Адже є діти, які плутають звуки. Важливо вміти розрізняти звуки, і не плутатись при їх вимовлянні.

(Педагоги переглядають презентацію та грають в гру «Веселий снігобол». Гра на розрізнення звуків [з]-[с])

 

  1.                   Розвиток дрібної моторики рук.
  • Ще одним важливим етапом на кожному логопедичному занятті є розвиток дрібної моторики, адже багатьма лікарями та вченими доведено, що розвиток дрібної моторики тісно пов’язаний з розвитком мовлення – чим краще розвинені пальчики дитини, тим краще вона буде розмовляти. Для розвитку дрібної моторики використовують такі ігри – ліплення, малювання, письмо, складання мозаїки, пазлів, ігри з піском, глиною, тістом, шнурування шнурівок тощо.
  • А також велике значення має масаж та самомасаж. Пропоную зараз зробити масаж рук (за допомогою горіхів, шишок, дерев’яних паличок)
  • Гра «Розімни свої пальчики, і виклади образ дитини»
  • Шановні педагоги, всі ви знаєте, що найголовніше в нашій роботі – це наші діти. Хочеться згадати слова В.О.Сухомлинського: “Що найголовніше було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: виховання, навчання дітей, а також любов до них.»
  • Я вам пропоную трохи погратись, розім’яти свої пальчики. Вам необхідно розділитись на групи. Групи будуть виконувати завдання:
  • 1 - викласти мозаїкою дитину
  • 2 – намалювати дитину
  • 3 – виліпити з пластиліну дитину

 

  1. Хвилинка відпочинку.
  • На закінчення нашої роботи пропоную вам поділитися враженнями від сьогоднішнього тренінгу і побачити, чи проросли  «посіяні зерна знань на педагогічному полі». (В символічній вазонниці—«на педагогічному полі» виставляються квіти). Недарма тут проросли квіти, адже за словами В.О.Сухомлинського «...знання —це пелюстка квітки виховання».
  • І наостанок я хочу побажати вам всім успіхів у вашій роботі, творчого натхнення, і пропоную трішки порелаксувати. (Логопед пропонує педагогам понюхати і випити фіточай. Все це відбувається під класичну музику ).

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Майстер-класи
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку