Тренінг для педагогів на тему: Вплив війни на психоемоційний стан дітей під час навчання. Роль вчителя!

Про матеріал

Сьогодні навчання дітей відбувається у незвичних для нас умовах. Це виклик не тільки для дітей, сімей, а й для вчителів. У непрості часи війни діти так само переживають стрес і тривогу. Їх відчуття підсилені тим, що вони не завжди розуміють, що відбувається.

Тому у нинішніх умовах ми повинні перемістити фокус уваги на психо-емоційний стан учнів та навчитись їм допомогати.

Розробка містить вправи та техніки для стабілізації психо-емоційного стану дітей під час війни, пошуку внутрішнього ресурсу, а також необхідні навички для надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу, вправи для зняття емоційного напруження; розвиток здатності розуміти стан дітей у час війни та вміти їм допомогти,регуляція соціальних відносин.

Перегляд файлу

Меньок Ольга Михайлівна,

Юрченко Лідія Володимирівна

учителі початкових класів

ЗЗСО І-ІІІ ст.,  ім. Т. Шевченка №3

Яворівської міської ради

                                                                                                                     Львівської області

Тренінг для педагогів на тему:

Вплив війни на психоемоційний стан дітей під час навчання.
Роль вчителя!

Мета: зняття емоційного напруження; розвиток здатності розуміти стан дітей у час війни та вміти їм допомогти,регуляція соціальних відносин.

Обладнання : плакати (1 - "Правила тренінгу", 2 - до вправи "Все залежить від тебе"), ватмани (2 шт.), папір, ручки, фломастери, музика (релаксаційна, "Усмішка" В. Шаінського - М. Пляцковського), скріпки, бейжики

Слайд 3

Привітання

Хто прийшов з гарним настроєм– махніть рукою,

                                Хто чує нас – кивніть головою,

                                Хто бачить нас-прошу оком моргнути,

                                Хто любить дітей-тупоче ногами,

                                Хто найвеселіший- всім усміхніться.

Слайд 4

 

Вч.1 Навчання під час війни — це про віру в майбутнє. Адже це щось, що ми робимо зараз заради того, щоб вміти щось потім. Тож коли ми навчаємося у таких складних умовах, то ми віримо, що все мине та інвестуємо у краще майбутнє, вдосконалюючись самі.

Слайд5

Повномасштабна війна негативно вплинула на психоемоційний стан учнівства та вчительства. Згідно статистики, 61% дітей мають симптоми стресу.

Тому сьогодні ми зібралися тут, аби визначити шляхи як допомогти таким школярам. Та що ми, вчителі, маємо робити у такий час.

Вправа “Мозковий штурм”

Вч.2 Що таке стрес?

Що може спричинити стрес?

Чи може стати стрес позитивним?

Інформаційний блок «Поняття «стрес».

Слово «стрес», яке стало сьогодні досить широковживаним, прийшло до нас з англійської мови і в перекладі означає «натиск, тиск, напруга».

Стрес – це особливий стан фізіологічного і психічного напруження, що виникає у відповідь на різноманітні екстремальні впливи навколишнього середовища.

 Вч.1 Що ж може спричинити стрес? Давайте з'ясуємо.

Слайд6

Ми знаємо, що людиною керують потреби. «Справжні потреби— це вроджені бажання кожної людини. Всього істинних потреб, за А.Маслоу, п’ять:

1Фізіологічні (їжа, сон, фізичне здоров’я [відсутність хвороб]).

2 Потреба в безпеці ( захист від страху, хаосу і тривоги).

3. Потреба в любові (безумовна батьківська любов)

4. Потреба в соціалізації (бути частиною сім’ї, дитячого колективу, займати там комфортну роль, бути успішним).

5. Потреба в самореалізації (самостійність, розвиток свого потенціалу, пізнання світу).

Слайд 7

Вч.2.Кожна потреба — це ключик до щастя дитини.

Сьогодні поговоримо про потребу в безпеці.  Безпека для дитини — що це? Насамперед, це впевненість у стабільності батьків, у стабільності завтрашнього дня— це впевненість, що батьки будуть вдома, що все буде добре. Якщо  дитина не відчуває себе у безпеці то і до навчання їй зась.

Що ж робити нам, вчителям, як допомогти учням у воєнний час?

 

Вч.1 Наше завдання – створити безпечний простір, у якому  дитина відчула б близькість та відчуття – Слайд7 я з тобою”, «все добре».

Слайд8 і 9

Слайд 10

У всі часи вчителя вирізняло  вміння налагоджувати педагогічне спілкування з учнями та колегами, з батьками школярів, досягти взаєморозуміння з ними та вести за собою.

     У концепції НУШ наголошується, що головним завданням кожного вчителя є вміння майстерно організувати спілкування з учнями, за будь-яких обставин.

Вч.2. Пограємо у гру

Мета: вироблення вміння нести відповідальність за передачу інформації.

Попрошу вийти до мене 2 учасники. Ваше завдання передати інформацію слухачам. А ви, слухачі, уявіть що ви зараз діти. Слухайте уважно!

     1 учаснику

Знову лунає ця повітряна тривога. Коли це все скінчиться Що за день, знову не напишемо діагносту вальну роботу! Швидко ідемо в укриття. Чому так довго, це ж небезпечно!

2 учаснику Діти, увага, лунає звук повітряної тривоги. Не бійтесь, коли ми чуємо сирену – це значить, що наші ЗСУ зафіксували загрозу і зараз її знешкоджують. Цей звук сповіщає, що про нашу безпеку дбають. І нам потрібно подбати про себе – тому ми йдемо в безпечне місце разом ми сильні, ми впораємося».

    

Вч.1: Як ви думаєте, які емоції виникнуть у дітей у 1 ситуації? А які емоції виникнуть у 2? Які фактори вплинули на їхній емоційний стан?

-Чи відчули ви, виконавці вправи, відповідальність за такі емоції дітей?

Отже, ми педагоги маємо правильно спілкуватись щоб допомогти дітям у стресових ситуаціях. Вміти їх  відволікти, заспокоїтись, правильно донести інформацію.

Слайд 10 ще раз

Вч.2 Ми маємо «іти в ногу» із сучасними дітьми та навчитись спілкуватись по –іншому:

 Тож, маємо використовувати в розмові з дитиною фрази, які спонукають її ділитися ідеями та почуттями.

А Ваше спілкування має переконувати  дітей, що ви насправді слухаєте їх  та  є зацікавленими  у важливості їхніх ідей.

 

Наприклад

(роздати карточки із фразами) Вкінці слайд 11

 

«Сергію,ти жахливо поводишся»  може стати «Мені неприємна, твоя поведінка . Вона мене сьогодні засмучує.

 

Ми кажемо: Не кричіть! Не смійтесь!   

Дитина чує: Не проявляй свої емоції

Скажіть інакше: Ви, мабуть, втомилися , давайте зробимо фізкультпаузу

 

Ми кажемо: Скоріше!

Дитина чує: Тобі доведеться відмовитись

Скажіть інакше: У вас  є 5 хвилин. Цього досить щоб ви впорались?

 

Ми кажемо: Як тобі не соромно

Дитина чує: Ти поганий

Скажіть інакше: Ми всі помиляємось. Помилка - це крок до вмінь і знань

Із сучасними дітьми варто використовувати такі фрази:

«Ого! Ти маєш рацію»;

«Розумію тебе» Ти цілком правий!;

 «А як щодо...?»;

«Справді?»;

«Розкажи мені більше»;

«Це мені цікаво. Я послухала ще раз або більше»;

«Дивовижно! Мені до вподоби твоя ідея!»

Слайд 12

Казка про скріпку

Вч.2 1 Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2.  Одного разу вона прокинулась від вибухів, та дізналась, що розпочалась війна . І у неї виникло запитання «Чому? Чому люди воюють?». (Знак питання) Слайд 13

3.  Іншого дня після чергової повітряної тривоги вона дізналась, що її школа  зруйнована. Дівчинка  дуже засмутилася. (нижня посмішка)

слайд 14

4.  Іншого разу, коли зруйнували її дім та оголосили про евакуацію, скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

Слайд 15

5.  Їй довелось переїхати у інше місто та іншу школу. Де нова вчителька та нові діти. Де місто не зруйноване.(зробити смайлік)

Слайд 16

 А тепер, спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше

Слайд 17

Обговорення: Можемо  ми  повернути  Скріпку  в  попередній  стан?  Чому  ні?  Як        вплинули  прояви війни на стан Скріпки?

 

 

 

 

Вч.1 За словами прем’єрміністра України Дениса Шмигаля повномасштабне вторгнення РФ призвело до того, що величезна кількість людей, а особливо дітей пережила травматичні події, які впливатиму на їхню психіку роками.

Вч.2 Олена Зеленська наголосила « Ця війна, навіть після того, як закінчиться нашою перемогою, «відіграватиметься» на психіці щонайменше найближчі 7-10 років.

Вч.1 Пограймо у  Вправу-енерджайзер

Мета:  активізація учасників групи

 

          у кого є син, поміняйтеся місцями;

          ті, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – поміняйтеся місцями;

          хто народився весною - поміняйтеся місцями,

           хто народився зимою - поміняйтеся місцями

          хто любить котів - поміняйтеся місцями

          у кого нема доньки - поміняйтеся місцями

          хто п'є каву з цукром - поміняйтеся місцями

           хто любить компліменти від адміністрації - поміняйтеся місцями»;

          хто дуже любить свою роботу - поміняйтеся місцями

          хто вважає що помилився з вибором професії - поміняйтеся місцями

 

Вч2 Зараз ми вас попросимо записати, які негативні емоції можуть виникнути у дітей через вплив на них війни.

( зачитують)

Слайд 18

Робота в групах ( обговорення ситуацій)

Роздати ситуації

Слайд 19

Вч.1 Тож, щоб допомогти дитині впоратися зі страхом і навчити її реагувати на гучні звуки, як-то сирена чи гуркіт, слід діяти за таким алгоритмом:

1. Нормалізація

Дорослий фіксує і пояснює дитині ситуацію: я бачу, що ти боїшся. Так, це ж дуже гучний і неприємний звук, який насправді лякає. Але коли ми чуємо сирену – це значить, що наші ЗСУ зафіксували загрозу і зараз її знешкоджують. Цей звук сповіщає, що про нашу безпеку дбають. І нам потрібно подбати про себе – тому ми йдемо в безпечне місце.

2. Підтримка

Важливо дати дитині сигнал про підтримку: я з тобою і буду з тобою весь час. А далі – запропонувати дію: хочеш, я візьму тебе на руки/обійму, а ти візьмеш свою іграшку? Безпорадність – травматична, тому дитина має відчувати, що може вплинути на щось: тримати іграшку, піклуватись про тварину, взяти воду, рахувати кроки – це надаватиме їй відчуття своєї сили.

Вч. 2                                                 3. Завершення

Після того, як загроза минула, слід обов’язково наголосити на цьому. Скажіть дитині: «Все минулося. Ми в безпеці. Спасибі, ти був (була) таким сміливим, міцним. Ми чули так багато гучних звуків (їх можна назвати), але ми впорались».

Закцентуйте увагу дитини на її силі. Можна сказати, що пишаєтесь її стійкістю і тим, як вона піклувалася про свою іграшку, молодшого брата чи сестру, про себе самого, чітко виконувала ваші вказівки тощо.  

Можна пограти в терапевтичну «гру»: розтерти вуха і уявити, що з них «висипається» в долоню чи на землю те, що їм заважає. Можна уявити себе собакою, який щойно вийшов з води і струшує з себе всю воду.

Далі «будуємо» місток до наступних дій: для цього запитуємо у дитини про те, що будемо робити далі, коли вийдемо з укриття.

А ще незамінною залишається вправа «Обнімашки ». 

 А як ви думаєте, чи існує необхідна кількість обіймів для підтримки гарного самопочуття? Відомий американський сімейний психотерапевт Вірджинія Сатир рекомендувала обіймати дитину кілька разів на день, кажучи, що 4 обійми кожному необхідні, просто для виживання, а для гарного самопочуття не менше 8 обіймів в день. І, між іншим, не тільки дитині, але і дорослому ».

Вч.1 Підтримати дитину і допомогти їй впоратися зі страхом допоможуть поради дитячої й сімейної психологині Світлани Ройз.

 

Ці поради працюють не тільки для дітей, а можуть бути корисними й для дорослих. 

                                                                   Слайд 20-23

    Співати пісні.

    Послухати аудіоказку в навушниках.

    На кожну сирену промовляти дражнилки на російську армію .

    Вигадати послідовну історію, говорячи по одному реченню по черзі.

    Заспівайте разом пісню, відбиваючи ритм ногами або ложкою.

    По черзі кидайте одне одному м’ячик чи якийсь предмет і називайте мрію

    Гра один, два, три- фігуро завмри.

    Помасажувати вуха (наче ми робимо масаж вух слонику) та простукати зону за вухами.

    Застосувати дихальні практики з гучним видихом (можна робити видих з відкритим ротом).

    Пограти в слоника, який обмахується вухами: прикладаємо долоні до вух – відкриваємо – закриваємо.

    Пограти в «комахи» – одну з «псевдоагресивних» ігор: уявляємо, що в приміщенні багато комарів і ловимо їх, плескаючи гучно в долоні, але не торкаючись інших гравців, а поруч із ними

    Малюнок по колу. Щоб зменшити тривогу і відповідальність

    дітей перед чистим аркушем, потрібно намалювати одну деталь ведучому (овал коло). Потрібно домовитися про чергу, хто за ким малює, щоб взяти участь змогли всі. Якщо діти сидять за одним столом, буде простіше, якщо малюнок передається по колу (за чи проти годинникової стрілки). Також, може бути (але не обов'язково) задана тема малюнку: космос, дитячий

    майданчик, магазині. Дитина малює один елемент і передає малюнок далі. Під час малювання тема може змінитися до невпізнання. Весь аркуш може бути зафарбований в різні кольори, людина стане монстром, а поверх

    планет будуть намальовані каракулі — це ракета літала!

 

На завершення

Вправа «Чарівний глечик»

Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.

 

Роздати пам’ятки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг розроблено із частковим використанням інтернет-ресурсів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Юрченко Лідія
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
19 березня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку