ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
оцінювання потреб і проблем;
надання допомоги в задоволенні базових потреб
(наприклад: їжа, вода, інформація);
надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із
службами та структурами соціальної підтримки;
захист людини від подальшої шкоди
формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
сприяти доступу до соціальної,
Завдання: фізичної та емоційної підтримки;
зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи
Необхідно: бути терплячим і спокійним; короткі підтверджувальні репліки;
надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо); надати людині можливість помовчати
змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник,
говорити занадто швидко); торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
вигадувати того, чого не знаєте;
Заборонено: давати обіцянки; використовувати специфічні терміни;
переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
розповідати про свої власні труднощі;
думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе; описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).
Р – разом, обов’язково бути поряд.
Під час травмуючої ситуації людина відчуває себе самотньою і безпомічною. Важливо повернути її до відчуття того, що «ми разом, ти не один».
І – ініціатива, підтримка ефективних дій.
Наш перший порив – заспокоювати людину, яка страждає від тривоги. Цього не варто робити. Замість цього слід спонукати до активних самостійних дій, щоб відновити в людини відчуття контролю.
З – запитання, які спонукають до роздумів.
Канал спілкування з постраждалими від тривоги в час інциденту повинен бути ментальним, раціональним, ні в якому разі емоційним. Потрібні запитання, які вимагають активувати думки, а не емоції. Не варто говорити «Це нормально – бути наляканим, схвильованим». Варто говорити
«Порахуй і скажи, скільки людей/машин/стільців зараз навколо тебе?» або «Де знаходиться найближче до тебе захищений простір?».
У – усвідомлення ситуації.
Дуже важливо розповісти людині, яка постраждала, що було до ситуації, і що було після пережитої ситуації. Важливо підкреслити: ця ситуація вже завершилася.