Тренінг для педагогів «Тайм-менеджмент-організатор педагогічного процесу»

Про матеріал
Навчитися планувати свій час і раціонально його використовувати для самовдосконалення та використовувати максимально власний потенціал.
Перегляд файлу

ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ - ОРГАНІЗАТОР ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ

 

Більшість сучасних людей дедалі частіше говорить про те, що завантаженість особистими справами й роботою настільки велика, що вони просто не знають, як усе встигнути. Від такого завантаження та постійної нестачі часу в них зʼявляється поганий настрій, млявість, дискомфорт і відсутність бажання що-небудь робити. Щоб цього не сталося, потрібно просто зробити одну важливу річ - зайнятися тайм-менеджментом або по-простому - навчитися грамотно планувати свій час.

 

3 усіх утрат утрата часу - найтяжча.

 Г. Сковорода

 

 Mema:

• дати визначення поняття «тайм-менеджмент», основні його завдання та критерії, поняття «поглиначі часу»;

• ознайомити учасників семінару із причинами дефіциту часу та методами тайм-менеджменту;

• сформувати навички максимально використовувати власний потенціал через організацію власного життєвого простору;

• поділитися досвідом керування власним часом, плануванням і створенням комфортних умов для самовдосконалення.

 

 Завдання:

1. Ознайомити з основними поняттями тайм-менеджменту як галузі науки управління часом.

2. Удосконалити аналітичні вміння учасників тренінгу.

3. Навчитися «фільтрувати» нові завдання.

 

 Очікувані результати

 Учасники зможуть:

- боротися з «поглиначами часу»;

- планувати час і раціонально його використовувати для самовдосконалення;  - використовувати максимально власний потенціал.

 

Матеріали: стікери, олівці, плакат «Пісковий годинник».

 

Кількість учасників: до 20 осіб.

 

Тривалість: 1год 20 хв.

 

Хід семінару-практикуму

Вступ

Психолог оголошує мету заходу. Повідомляє учасникам про форму проведення семінару. Ознайомлює з правилами роботи.

 

Вправа «Знайомство»

Мета: сприяти знайомству учасників, зняти напруження, згуртувати групи, створити довірливий стиль спілкування та комфортну атмосферу для успішної роботи.

Психолог пропонує учасникам стати в коло, передаючи клубок ниток одне одному, по черзі називати своє імʼя та слово-прикметник, яке характеризує його відповідно до першої літери імені, а також назвати посаду, місце роботи.

- Які відчуття сповнювали вас, коли ви називали слово-прикметник, яке характеризує вас?

 

Обговорення та прийняття правил роботи

Мета: обгрунтувати необхідність вироблення та дотримання в групі певних правил спільної роботи.

Для ефективного спілкування в умовах заходу можна запропонувати правила роботи в групі:

 • спілкування за принципом «тут і тепер» - розмова про те, що відбувається в групі в кожний конкретний момент;

 • персоніфікація висловлювань - відмова від знеособлених суджень, як от: «ми думаємо» «деякі тут вважають» тощо;

• акцентування мови почуттів - уникання оцінювальних суджень, заміна їх описом власних емоційних станів («не ти мене образив», а «я почуваюся ображеним, коли ти..»);

• активність - залучення в інтенсивну міжособистісну взаємодію кожного члена групи, дослідницька позиція учасників;

• довірливе спілкування. - відвертість, відкрите вираження емоцій і почуттів;

• добровільність - можливість відмовитися від виконання завдання, якщо воно занадто складне або з якихось причин не приймається учасником.

- Чи всі погоджуються з такими правилами? Чи хоче хтось їх доповнити?

 

Вправа «Пісковий годинник»

Мета: визначити очікування учасників від заходу, з якими вони прийшли на тренінг.

 Психолог розповідає присутнім про пісковий годинник як вибагливий і незвичайний для сучасної людини механізм, за допомогою якого вимірюють час. Учасники використовують цей пісковий годинник для вимірювання власних очікувань і сподівань від заняття: записують на стікерах свої очікування та по черзі наклеюють їх на верхню частину годинника, тобто на початок відліку часу.

 

 Вправа «Час»

Мета: отримати зворотний зв'язок, розвивати навички мислення, створити основи для роботи з темою.

 Учасникам потрібно назвати асоціації, які в них виникають до слова «час», відповіді записуються на дошці. Після цього учасникам пропонується оцінити, яких асоціацій більше - позитивних чи негативних. На підставі цього психолог робить висновок.

 

Інформаційне повідомлення «Статистика»

Психолог. Що таке час? За даними французьких соціологів із матеріалів журналу «Наука і життя» за 70 років сучасний європеєць у середньому:

• стоїть 30 років;

 • спить 23 роки;

 • сидить 17 років;

• ходить 17 років;

• працює 8-9 років;

• ість 6-7 років;

• іде в транспорті 3 роки;

• розмовляє й слухає розмови 2 роки;

• дивиться телевізор 6 років;

• сміється 623 дні;

• готує їжу 560 днів;

 • хворіє на нежить 500 днів;

 • займається закупами 440 днів;

 хворіє 440 днів;

• відзначає свята 340 днів;

• заповнює різні документи 305 днів;

• читає 250 днів;

• говорить по телефону 180 днів;

 • одягається: чоловіки 177 днів, жінки 531 день.

 

 Люди говорять, що час проходить. Це помилка Час стоіть, проходите ви!

 Час - це ресурс, даний кожному з нас від народження. Часу всім відводиться однаково - 24 години на добу, 8760 годин на рік. Навіть якщо відняти сон, то залишається близько 5800 годин активної діяльності! Запас часу в кожної людини величезний. і якщо хтось скаже вам: «У мене немає часу», - тепер ви знаєте, ця людина помиляється. Час є в усіх, просто витрачаємо ми його по-різному. І від того, як ми це робимо, залежить те, як ми живемо.

Для кожного з нас важливо вміти організовувати себе, мати здатність до само-організації

Тайм-менеджмент - це технологія організації людиною власного часу й збільшення ефективності його використання. Мається на увазі сукупність дій із тренування усвідомленого контр-олю над кількістю часу, який витрача-ється на певні види діяльності й за до-помогою якого можна суттєво збільшу-вати продуктивність і результативність.

 

Завдання тайм-менеджменту

Допомогти людині організувати власний час так, щоб із найменшим зусиллям і в найкоротші строки досягати своїх цілей

Постулати

Устигати більше та водночас утомлюватися менше.

 На першому місці повинні бути ви й головні люди у вашому житті - заради цього варто працювати над ефективністю.

Будь-яка людина мріє розширити часові межі дня. Але водночас вона переконана, що ці межі суворі й нездоланні, як стіни неприступної фортеці - 24 години й усе. Навіть якби доба містила 96 годин, усі заклопотані люди також скаржилися 6 на брак часу. Щоб упоратися із цією проблемою, необхідно насамперед змінити світогляд. Просто треба бажати змінити себе. Уміння розпоряджатися часом - життєво важлива навичка. Кожен повинен створити унікальну систему керування часом.

 

Критерії тайм-менеджменту - це визначення мети, розстановка пріоритетів і планування.

Інструменти для керування часом

  •   Планування.
  •   Розподіл.
  •   Постановка цілі.
  •   Делегування.
  •   Аналіз часових витрат.
  •   Моніторинг.
  •   Організація.
  •   Створення списку.
  •   Розстановка пріоритетів.

 

Створення цілей

 Психолог. Щоб досягти чогось, ми спочатку повинні знати, чого ми хочемо. Лише наявність чіткої мети дає можливість досягти багато чого. Не поспішайте відразу братися за глобальне почніть із того, що сформулюйте головну мету у вашому професійному житті. 3 огляду на неї визначте довгострокову мету на найближчі 5-10 років, визначте головну мету на рік, потім визначте мету на 1 місяць. Те, що ви робите протягом дня, тижня, місяця – наближає вас до цієї великої й далекої мети.

 

Розстановка пріоритетів

 Психолог. Можна все життя робити речі правильно, але краще робити правильні речі. Чи доводилося вам займатися рішенням будь-якої задачі вперше? Скільки зусиль та енергії ви докладали на те, щоб досягти будь-якого результату? Якщо ви будете знову вирішувати це завдання, то відкиньте половину справ, а виконуйте лише ті, які дійсно давали результат. Майте на увазі (або запамʼятайте): лише невелика частина всіх ваших справ дає найбільший результат. Зосередившись на виконанні саме цих справ, вклавши зусилля саме в ці справи, ви зекономите масу часу.

 

 Закон Парето (принцип Парето)

Психолог. 20% зусиль дають 80% результату, а решта 80% зусиль - лише 20 %. Цей принцип є універсальний, і його можна застосовувати в будь-якій сфері діяльності. Наприклад. 20% інформації приносять 80% знань із цієї теми, а решта 80% - 20%.

 

Планування - напрацювання (вироблення) ефективного плану, щоб витрачати ресурси (час, сили, гроші) на те, що потрібно й у правильний момент.

 

Вправа «Визначимо своїх "жаб"»

Психолог. «Жабки» - це такі справи, які не хочеться виконувати. Вони несуть негативні емоції, забирають багато сил, не цікаві та від-кладаються на потім. (Учасникам на аркуші паперу пропонується написати своїх «жаб» стільки, скільки пригадають протягом 1 хвилини. А потім цих «жабок» потрібно «зʼідати» кожен ранок по одній, поки не залишиться жодної).

 

 Вправа «Ділимо слона»

Психолог. «Слони» - це такі справи, вико-нання яких лякає вас через їх великий обсяг. Проковтнути цілого «слона» за один раз практично неможливо. Але можливо нарізати його на маленькі частинки та «зʼїсти» їх по одному. Зрозуміла думка?

 

 Вправа «Мозковий штурм»

Мета: виявити перешкоди, що заважають досягненню професійних цілей.

Психолог. Є два види «пожирачів часу». 3овнішні - це плоди нашого оточення: люди, поді, які відволікають увагу й позбавляють контролю над часом. Внутрішні - звички, стереотипи поведінки, властивості темпераменту, характеру, які негативно впливають на контроль над часом. (Психолог обʼєднує учасників у дві команди. Пропонує зі списку вибрати «пожирачів часу», які перешкоджають сучасній людині в досягненні професійних цілей і вирішенні задач, розставити їх за пріоритетами. Одна команда обирає зовнішні, а друга - внутрішні.)

 

Внутрішні «поглиначі часу»:

• невміння відмовляти й казати «ні»;

 звичка хапатися за все й відразу;

 неправильне оцінювання строків та обсягів роботи;

 • бажання завжди бути корисним і допомагати всім;

 • природна повільність;

відсутність звички вести системні записи; надмірна товариськість;

• звичка братися до роботи, не забезпечивши себе всім необхідним;

• невміння визначати пріоритети;

 • звичка кожні 15-20 хвилин перевіряти пошту (блоги, форуми, сайти);

 • брак відпочинку (постійна сонливість);

 • звичка цілком покладатися на память;

 • природна неуважність;

• звичка відкладати щоденні справи на вечір;

 • невміння слідкувати за виконанням програм і планів;

• звичка курити.

 

Зовнішні «пожирачі часу»

• затримка під час виходу з дому (наприклад. забуті ключі);

  • затримка в дорозі (черга на маршрутку);

 • балаканина з колегами (начебто комунікація);

• несправності з компютером і доступом до Інтернету;

• електронна пошта (спам);

• пошук папок, ручок, чашки для кави тощо;

 • телефонні дзвінки,

• відвідувачі;

• наради;

• відвідування музеїв, кінотеатрів;

 • Інші люди,

• малопродуктивні методи.

 

Рекомендації

 • Оптимізуйте сон, харчування, телефонні розмови.

 • Виробляйте в себе «відчуття часу»

 • Робіть перспективні й поточні справи.

 • Виділяйте найважливіші справи.

• Формулюйте цілі.

• Контролюйте себе.

• Закладайте часові резерви.

• Групуйте однотипні справи.

 • Максимально використовуйте можливості мобільного телефону.

 • Не дозволяйте собі відкладати справи на потім.

• Визначте своїх «поглиначів часу»

 • Делегуйте повноваження.

• Не перевтомлюитеся.

• Живіть тут і зараз.

 

 

Вправа «Хронотип»

 Мета: визначення особистого хронотипу.

Психолог. Уміння ефективно організовувати час залежить від індивідуальних особливостей людини, до яких належить темперамент і хронотип.

Хроноти - специфічна організація роботи організму протягом доби. За характером добових біоритмів фізичної активності можна обʼєднати люде• у три хронотипи:

Вранішній - «жайворонки».

Вечірній - «сови».

Денний - «голуби».

У «сов» пік активності та спокою відтермінований на більш пізній час, а у «жаиворонків» - на більш ранні години. У «голубів» максимальний рівень активності приходиться приблизно на середину денного періоду. Вважається, що хронотип передається по спадковості. Це такий же генетично запрограмований показник подібно до своєрідного кольору очей або волосся.

Анкета О. Остберга (додаток 2)

 

 Релаксаційна вправа «Троянда»

Мета: зняти емоціне напруження, розслабитися.

Психолог. Глибоко вдихніть тричі, заплющте очі. Уявіть, що ви йдете дорогою. Погода чудова, світить сонце…. Легкий вітерець гойдає листочки на деревах, ви насолоджуєтеся красою природи... Ви підходите до розарію з маленькою хвірткою. Увійдіть всередину й подивіться на сотні рожевих кущів. Відчуте аромат троянд, прислухайтеся до дзижчання комах, які збирають нектар і квітковий пилок... Подивіться навколо, й ви побачите одну особливу троянду... (пауза 15 с). Ви впізнаєте її, тому що вона притягує вашу увагу. як магніт... Придивіться на неї уважніше... Якого вона кольору?.. Якого вона розміру?  Якщо хочете, можете обережно доторкнутися до її листочків та стебла із шипами... Вдихніть її аромат і заповніть ним свої легені... Можете сказати троянді, яка вона прекрасна и досконала... Нехай вона також скаже вам щось приємне. запам ятайте, що вона вам говорить, коли ви стоїте перед нею... Подякуйте своїй троянді за те, що вона на вас чекала, і попрощайтеся з нею. Знайте, що ви завжди зможете знайти її в цьому саді, коли захочете на мить відчути себе щасливим... А тепер вийдіть із розарію, пройдіться по вулиці й знову поверніться до нашої зали. Потягніться, глибоко вдихніть і розплющте очі.

 

 Тест «Визначення ефективності планування» (додаток 3).

 

Притча

 Професор філософії, стоячи перед своєю аудиторією, узяв пʼятилітрову скляну банку й наповнив її камінням. Кожен камінчик був не менше трьох сантиметрів у діаметрі. Після цього професор запитав, студентів, чи повна банка. Студенти відповіли: «Так, банка повна». Тоді він узяв щебінь, висипав його в банку, трохи потрусивши її. Щебінь зайняв вільне місце між камінням. Ще раз професор запитав студентів, чи повна банка. Відповіли: «Так, повна». Тоді він узяв коробку, наповнену піском, і насипав його в банку. Звісно, пісок зайняв повністю вільне місце й усе закрив. Ще. раз професор запитав студентів, чи повна банка. Відповіли: «Так, і цього разу. Безперечно, вона повна!» Тоді з-під столу він дістав горнятко з водою і вилив її в банку до останньої краплі, змочуючи пісок. - А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка -- це ваше життя. Каміння - це найважливіші речі вашого життя: сімʼя, здоровʼя, друзі, діти – все те, необхідне, щоб ваше життя все-таки залишалося повним, навіть тоді, коли решта втрачається. Щебінь - це речі, які особисто для вас стали важливими: робота, дім, автомобіль. Пісок - це решта, дрібниці, якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могли 6 розміститься щебінь і каміння. Так і у вашому житті. Якщо витрачати весь час і всю енергію на дрібниці. не залишиться місця для важливіших речей. Займайтеся тим, що вам приносить щастя: грайте з вашими дітьми, приділяйте час вашим половинкам, зустрічайтеся з друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням дому, полагодити й помити автомобіль. Займайтеся насамперед камінням, тобто найбільш важливими речами в житті, визначте ваші пріоритети: решта - це лише пісок. Тоді студентка підняла руку й запитала професора про те, яке значення має вода. Професор усміхнувся. - Я радий, що ви запитали мене про це. Я це зробив просто, щоб довести вам, що як би не. було зайняте ваше життя, завжди є час для того, щоб розслабитися й нічого не робити. Вдалого відпочинку.

 

Вправа «Валіза в дорогу»

Мета: створити доброзичливий образ майбутнього й підвищити самооцінку. Психолог. наш захід закінчується, але попереду в кожного з нас довгий шлях до самовдосконалення. Зберімо в дорогу валізу, у яку покладемо найважливіші та найкорисніші речі, які необхідні нам для ефективного розподілу часу. (Планування, створення цілей, розстановка пріоритетів, ручка, блокнот, розклад дня, боротьба з «пожирачами часу» тощо.)

 

Вислови великих людей про час (Психолог роздає учасникам памʼятки з висловами (додаток 4). (або вислови можна повісити на дошці)

 

Загадка «Усмішка»

Психолог. Я хочу загадати вам загадки та побажати, щоб відгадки до них завжди були з вами. Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її  отримує, не збіднюючи тих, хто її дарує. Вона триває мить, але пам'ять про неї залишається надовго. Немає таких багатіїв, які могли б її купити.  Немає таких бідних, які не стали 6 багатші її милістю.  Вона створює щастя в домі та є паролем для друзів.

 

Зворотний зв'язок Учасники повинні продовжити фрази: - Мені сьогодні сподобалося... - Сьогодні я дізнав(ла)ся..

Психолог звертає увагу на пісковий  годинник, питає чи виправались очікування? роздає учасникам семінару памʼятку «Правила тайм-менеджменту»

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
24 березня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку