Тренінг "Екологія душі"

Про матеріал
У професійній діяльності педагог спілкується з дітьми, батьками, колегами. Професійне спілкування педагога тривале, емоційно насичене, інтенсивне. Ці фактори руйнівні для емоційної сфери педагога.
Перегляд файлу

 


У професійній діяльності педагог спілкується з дітьми, батьками, колегами. Професійне спілкування педагога тривале, емоційно насичене, інтенсивне. Ці фактори руйнівні для емоційної сфери педагога.

 Сьогодні актуальним і затребуваним завданням у роботі практичного психолога є профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів.

У швидкому ритмі сучасного життя більшість із нас забуває про таку важливу річ, як турбота про власне здоровʼя. Цю ситуацію яскраво характеризує відоме висловлення А. Вінцевича: «Здоровий спосіб життя в молодості -  тягар, у зрілості - боротьба з собою, у старості - необхідність».

Тенденція до здорового способу життя в останне десятиліття стала, як ніколи, популярною. У сучасному світі здоровʼя людини щодня піддається негативному впливу екології, що особливо відбивається на молодому поколінні. Часто людина сама стає причиною виникнення проблем у роботі власного організму внаслідок поганих звичок, неправильного харчування, відсутності профілактичних заходів. Психологічне та ментальне здоров’я в сучасному ритмі життя страждають більше всього.

Профілактичні заходи - це найважливіша складова системи охорони здоров'я, спрямована на формування в населення медико-соціальної активності й мотивації на здоровий спосіб життя. Профілактичні заходи особливо важливо здійснювати особам, робота яких повʼязана з тісним контактом із людьми - лікарям, психологам, педагогам.

 Наприклад, у процесі професійної діяльності педагог спілкується з дітьми, батьками, колегами. Професійне спілкування педагога характеризується такими чинниками: тривалістю, необхідністю отримати результати від спільної роботи, емоційною насиченістю, інтенсивністю. Ці фактори негативно впливають на емоційну сферу педагога. У нього різко зростає кількість афективних розладів, зʼявляються стани невдоволення собою та своїм життям, труднощі у встановленні теплих, довірчих контактів із дітьми, колегами, оточуючими людьми. Так відбувається зміна в мотиваційній сфері педагога, розвивається синдром емоційного вигоряння.

Синдром емоційного вигоряння - реакція організму спричинена тривалим впливом професійних стресів середньої інтенсивності. Розвиток цього стану є наслідком роботи в одноманітному або напруженому ритмі, емоційним навантаженням при взаємодії з «важкими дітьми». Призводить до цього й відсутність належної винагороди (не тільки матеріальної, але й психологічної) за виконану роботу, що змушує людину вважати, що ії робота не цінується. Подібні думки руйнують особистість педагога на психологічному рівні. Те, заради чого він прийшов у сферу освіти, починає втрачати сенс і значення.

Матеріали: малюнок «Сходинки надій», олівці, ручки, папір формату А4, дошка, стікери.

Тривалість: 2 год.

Хід семінару

  1. Вправа «Мавпа, пальма, слон»

Meтa: активізація уваги учасників, зняття емоційного напруження; створення позитивного емоційного налаштування на роботу, згуртування колективу.

Ведучий пропонує учасникам запамʼятати три слова й відповідні їм рухи.

• пальма (зображення високого дерева з великою кроною);

 • мавпа (широко посміхаючись, триматися за вуха);

• слон (зображення довгого хобота слона, за допомогою рук, притиснутих одна до одної).

Ведучий по черзі називає слово, а учасники показують його за допомогою рухів.

  1. Вітання

Мета: створення емоційно-сприятливої ситуації в групі; розвиток творчої активності; формування навичок спілкування.

Ведучий. Привіт усім у кого... (наприклад, гарний настрій; хто любить дітей, хто знає, в чому полягає здоровий спосіб життя тощо). Ті, кому підходить вітання, відповідають «Привіт!». Так по черзі вітається кожен учасник тренінгу.

  1. Мозковий штурм «Правила роботи в групі»

Мета: усвідомлення та прийняття учасниками правил поведінки в групі; організація спілкування.

Правила: активність, доброзичливість, персоніфікація, емпатія, правило «стоп», не оцінювання, конфіденційність.

  1. Вправа «Сходинки надій»

Мета: виявлення очікувань учасників.

Ведучий. Коли ви приходите на якийсь захід, обовʼязково на щось сподіваєтеся й хочете, щоб ваші очікування виправдалися. Подивіться на малюнок «Сходинки надій». Ви зараз перебуваєте на першій сходинці, якщо ж ваші очікування виправдаються, то ви підніметеся вгору. (Учасники тренінгу пишуть й озвучують свої очікування від тренінгу та прикріплюють їх на першій сходинці).

  1. Міні-лекція «Екологія душі»

Мета: познайомити учасників із поняттями «екологія», «екологія душі»; розвивати творчу активність, бажання висловитися. Висловлювання учасників тренінгу про те, як вони розуміють ці поняття, і з чим вони в них асоціюються.

Екологія - розділ біології, що вивчає закономірності взаємин організмів із середовищем, у якій вони живуть, а також організацію та функціонування надорганізмових систем (популяцій, видів) (В. Вернадський); наука про взаємини організмів між собою й середовищем (Платон); стан природного середовища.

Душа - внутрішній психічний світ людини («на душі полегшало»); основні риси характеру («добра душа») (В. Вернадський).

  1. Тест «Прання білизни»

Мета: визначення рівня стресостійкості учасників тренінгу, зниження напруженості в групі.

Ведучий. Ви перенеслися назад у час, коли все прали руками й вивішували сушитися на мотузці. Брудний одяг став накопичуватися, і вам необхідно зайнятися пранням саме сьогодні. Однак, подивившись на небо, ви бачите велику чорну хмару, що віщує дощ. Що ви думаєте?

1) Та ні, це, мабуть, жарт! Це значить, що я повинна чекати до завтра? Що ж мені робити?

2) Почекаємо трішки й подивимося, може, погода проясниться.

3) Ну, добре, зрештою, мені не доведеться сьогодні прати.

 4) Я все-таки пратиму, незалежно від того, буде дощ чи ні.

Інтерпретація

Перше твердження - рівень стресу 80. Ця людина допитлива, звертає увагу на дрібниці, аналізує їх, будь-яка негативна подія може викликати її роздратування. Чим можна допомогти цій людині? Зробити її напарником людини оптимістичної, впевненої, організованої.

Друге твердження - рівень стресу 50. Ця людина не піддається стресу, їй вдається зберігати позитивне бачення проблеми, навіть тоді, коли відбуваються незаплановані події. Такі люди ставляться до стресу як до спонукального чинника й здатні допомогти впоратися з ним колегам.

Третє твердження - рівень стресу 0. Ця людина не дозволяє дрібним проблемам і безладу впливати на життя й у будь-якій негативній події бачить позитивну сторону. Така людина здатна запропонувати колезі допомогу й підтримку, дати цінну пораду.

Четверте твердження - рівень стресу 100. Можливо, в ії житті відбулися драматичні події, може, вона переживає тиск через прагнення зробити «більше й краще». Чим можна допомогти цій людині? Дати відпустку, можливість розслабитися.

  1. Вправа «Інтервʼю»

Мета: розкриття творчого потенціалу; розвиток навичок взаємодії одне з одним.

Учасники поєднуються в пари за принципом «апельсин, яблуко» і беруть одне в одного інтервʼю. Потім половина учасників залишається сидіти на стільцях, а друга половина стає в них за спинами й, поклавши руки на плечі партнера, учасники по черзі представляють одне одного. Той, про кого говорили, й інші учасники аплодують мовцеві. Учасники міняються місцями.

Рефлексія

  1.  Вправа «Асоціації»

Мета: розвиток асоціативного мислення, творчої уяви.

Кожен учасник отримує картки, де зазначена тема асоціації. Один з учасників стає в центр кола, а всі по черзі говорять, із чим асоціюється в них ця людина. Теми запропоновані в таблиці.  (Наприклад, тема «Квітка», асоціації можуть бути такі: ромашка, орхідея, тюльпан, кульбаба тощо).

Таблиця

Квітка

Дерево

Пташка

Колір

Тварина

Рослина

Транспорт

Фрукти

Овочі

Солодощі

Пори року

Комаха

Музика

Ягоди

Природне явище

Музичний інструмент

Рослина

Музика

 

 

  1. Вправа «Якби я був чарівником»

Мета: розвиток творчого мислення; створення атмосфери довіри, толерантності.

Кожен учасник продовжує фразу для того, хто сидить ліворуч: «Якби я був чарівником, То...» (наприклад, зробив би так, щоб усі люди були здорові).

  1. Вправа «Конверт побажань»

 Мета: розвиток толерантності, емпатїї одне до одного; формування вміння працювати в колективі.

Учасники тренінгу пишуть 2-3 побажання кожному індивідуально й передають їх одне одному в конвертах.

  1.  Вправа «Сходинки надій»

Мета: висловлювання очікувань учасників тренінгу. Кожен учасник висловлюється про те, чи виправдалися його очікування, й переклеює стікер на відповідну сходинку.

  1. Вправа «Цінувати самого себе»

Мета: навчитися ставитися до себе з повагою і любовʼю.

Ведучий. Сьогодні ми розглянули з вами проблему турботи про власне здоров’я й ознайомилися з методами, що сприяють запобіганню емоційного вигорання, розкриттю творчого потенціалу, які можна використати в роботі з педагогами.

Пропоную вам вправу, спрямовану на роботу з самим собою.

Усі ми родом із дитинства, в кожному з нас і дотепер живе дитина. Спробуємо зʼєднатися зі своєю «внутрішньою дитиною». Тобто встановимо звʼязок з образом себе в дитинстві й подякуємо цьому маленькому створінню, яке пережило з вами радість і біль, може й приниження; подякуємо за те, що ви з ним пережили в цьому житті. Спробуємо простягнути своїй внутрішній дитині руку й почати вчитися спілкуватися з нею терпляче й ласкаво, піклуватися про неї й розвивати цю ніжну частину своєї душі.

 Заплющте очі. Уявіть себе маленькою дитиною 5-6 років. Загляньте глибоко в очі цьому маляті. Постарайтеся побачити сум і зрозуміти, що це сум за любов'ю... Простягніть руку й обніміть цю маленьку дитину, пригорніть ії до своїх грудей. Скажіть ій, як дуже ви її любите... Скажіть, що захоплюєтеся її розумом: а якщо вона й помиляється, то це нічого, всі помиляються... Пообіцяйте їй, що ви завжди прийдете до неї, врятуєте, якщо це буде необхідно... Тепер нехай дитина стане маленькою, завбільшки з горошину... Покладіть її в своє серце. Нехай вона оселиться там у найзахищенішому й найзатишнішому куточку. Зробіть це ніжно й ласкаво... Наповніть цей куточок приємним улюбленим кольором і пахощами квітів...

Відчуйте, що вас люблять... Щоразу, заглядаючи у своє серце, віддавайте дитині всю вашу, таку важливу для неї любов.

 Говорять: у людському серці досить любові, щоб вилікувати всю нашу планету, але давайте вилікуємо спочатку самих себе. Відчуйте тепло, що розливається у вашому тілу, мʼякість і ніжність. Нехай це дороге почуття починає змінювати ваше життя. Цінуйте себе! Ви - найкраще, що є у вас!

 

 

 

До вправи «Сходинки надії»

Люди лестница: векторные изображения и иллюстрации, которые можно скачать  бесплатно | Freepik

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
24 березня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку