Тренінг для підлітків: "Критичне мислення та безпека в Інтернеті"

Про матеріал
Цей тренінг має на меті не лише навчити підлітків правильно користуватися Інтернетом, а й дати їм навички критичного сприйняття інформації та вміння захищати себе в цифровому середовищі. Використання інтерактивних методів дозволить зробити навчання цікавим, а головне — практичним.
Перегляд файлу

Тренінг для підлітків: "Критичне мислення та безпека в Інтернеті"

Мета тренінгу:
Допомогти підліткам розвивати критичне мислення, навички безпечного користування Інтернетом, а також навчити їх розпізнавати маніпуляції та фейки в онлайн-просторі.

Цільова аудиторія:
Підлітки віком від 13 до 16 років.

Тривалість:
90 хвилин (1,5 години).


1. Вступ (10 хвилин)

  • Привітання та знайомство:
    Коротка бесіда, знайомство з учасниками тренінгу. Попросіть підлітків поділитися, які вони використовують соціальні мережі, чи часто вивчають новини через Інтернет і як оцінюють свою обізнаність про безпеку в Інтернеті.

Загальна мета тренінгу:
"Сьогодні ми будемо говорити про те, як правильно сприймати інформацію в Інтернеті, як захистити себе та свої дані, а також розвивати навички критичного мислення, щоб не потрапляти на маніпуляції та фейки".


2. Вступ до критичного мислення (20 хвилин)

  • Що таке критичне мислення?
    Пояснення основних понять: критичне мислення — це вміння аналізувати інформацію, оцінювати її достовірність і ухвалювати обґрунтовані рішення.
  • Інтерактивне завдання:
    Показати кілька прикладів маніпуляцій або фейкових новин, обговорити з учнями, чому ця інформація неправдива або маніпулятивна. Наприклад:
    • Заголовки новин: "Всі підлітки зараз онлайн — це дуже небезпечно для їхнього розвитку". Чи правда це? Що в цьому заголовку може бути маніпулятивним?
    • Стратегії для аналізу інформації:
      • Чи є джерело інформації надійним?
      • Чи є підтвердження фактів?
      • Хто стоїть за цією інформацією?
  • Обговорення:
    Підлітки в групах обговорюють, як можна перевірити інформацію з різних джерел, щоб визначити її правдивість.

3. Безпека в Інтернеті: Основні принципи (20 хвилин)

  • Правила безпечного використання Інтернету:
    1. Не діліться особистою інформацією: Ніколи не розкривайте приватні дані в Інтернеті (паролі, домашня адреса, номер телефону).
    2. Перевіряйте налаштування конфіденційності на соціальних мережах та інших платформах.
    3. Будьте обережні з незнайомими людьми: Поясніть, як важливо не довіряти тим, кого ми не знаємо особисто, та що таке кібербулінг.
    4. Захистіть свої пристрої: Використовуйте паролі, двоетапну автентифікацію та інші методи захисту.
  • Інтерактивне завдання:
    Розподіліть учнів на групи. Кожній групі дається ситуація, пов’язана з небезпекою в Інтернеті (наприклад, шахрайство, кібербулінг, незнайомці в мережі). Групи мають розробити план дій, як би вони діяли в такій ситуації.

4. Як розпізнати фейки та маніпуляції в Інтернеті (20 хвилин)

  • Що таке фейки та маніпуляції?
    • Фейк — це неправдива або спотворена інформація, яка поширюється як правда.
    • Маніпуляція — це умисне викривлення фактів з метою вплинути на емоції та поведінку людей.
  • Розпізнавання маніпуляцій:
    1.                  Занадто емоційні заголовки.
    2.                  Відсутність джерел або посилань на факти.
    3.                  Необґрунтовані звинувачення або чутки.
  1. Інтерактивне завдання:
    Підліткам надаються декілька прикладів новин або постів із соціальних мереж. Їм необхідно вирішити, чи є ці матеріали фейковими. Пропонуйте стратегії перевірки — чи можна знайти це на надійних новинних ресурсах, чи є посилання на джерела інформації.

5. Практичне застосування навичок (15 хвилин)

  • Групова робота:
    Підлітки працюють в групах, де кожен має вибрати одну новину або публікацію в Інтернеті і розкрити її через призму критичного мислення. Вони мають визначити, чи є ця інформація достовірною, та надати рекомендації, як перевірити її.

Наприклад:

  • Завдання 1: "Тема: 'Вчені довели, що вживання шоколаду збільшує IQ на 20%'. Які кроки треба зробити, щоб перевірити правдивість цієї інформації?"
  • Завдання 2: "Тема: 'Цей блогер розповідає, як швидко схуднути за тиждень'. Які можливі маніпуляції або небезпеки в цій інформації?"
  • Обговорення результатів:
    Кожна група представляє свої висновки, а інші учасники можуть поставити питання або доповнити.

6. Підсумки та зворотний зв'язок (5 хвилин)

  • Обговорення отриманих знань:
    Підлітки мають можливість поділитися, що нового вони дізналися, які техніки критичного мислення або безпеки в Інтернеті їм здаються найцікавішими або корисними.
  • Запитання та відповіді:
    Дайте учасникам можливість поставити запитання та отримати додаткові поради щодо безпеки в Інтернеті чи розвитку критичного мислення.
  • Рефлексія:
    Запитайте, як вони будуть використовувати отримані знання в повсякденному житті. Наприклад: "Які три найголовніші правила безпеки в Інтернеті ви будете застосовувати вже сьогодні?"

Матеріали та інструменти тренінгу:

  • Проектор або комп'ютер для демонстрації презентації.
  • Листи та фломастери для групових завдань.
  • Приклади фейкових новин для аналізу.
  • Підручники або ресурси для факт-чекінгу (наприклад, Snopes, FactCheck.org).

Цей тренінг має на меті не лише навчити підлітків правильно користуватися Інтернетом, а й дати їм навички критичного сприйняття інформації та вміння захищати себе в цифровому середовищі. Використання інтерактивних методів дозволить зробити навчання цікавим, а головне — практичним.

 

docx
Додав(-ла)
Пурій Зоряна
Додано
7 січня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку