Тренінг для підлітків: "Критичне мислення та безпека в Інтернеті"
Мета тренінгу:
Допомогти підліткам розвивати критичне мислення, навички безпечного користування Інтернетом, а також навчити їх розпізнавати маніпуляції та фейки в онлайн-просторі.
Цільова аудиторія:
Підлітки віком від 13 до 16 років.
Тривалість:
90 хвилин (1,5 години).
1. Вступ (10 хвилин)
-
Привітання та знайомство:
Коротка бесіда, знайомство з учасниками тренінгу. Попросіть підлітків поділитися, які вони використовують соціальні мережі, чи часто вивчають новини через Інтернет і як оцінюють свою обізнаність про безпеку в Інтернеті.
Загальна мета тренінгу:
"Сьогодні ми будемо говорити про те, як правильно сприймати інформацію в Інтернеті, як захистити себе та свої дані, а також розвивати навички критичного мислення, щоб не потрапляти на маніпуляції та фейки".
2. Вступ до критичного мислення (20 хвилин)
-
Що таке критичне мислення?
Пояснення основних понять: критичне мислення — це вміння аналізувати інформацію, оцінювати її достовірність і ухвалювати обґрунтовані рішення.
-
Інтерактивне завдання:
Показати кілька прикладів маніпуляцій або фейкових новин, обговорити з учнями, чому ця інформація неправдива або маніпулятивна. Наприклад:
-
Заголовки новин: "Всі підлітки зараз онлайн — це дуже небезпечно для їхнього розвитку". Чи правда це? Що в цьому заголовку може бути маніпулятивним?
-
Стратегії для аналізу інформації:
-
Чи є джерело інформації надійним?
-
Чи є підтвердження фактів?
-
Хто стоїть за цією інформацією?
-
Обговорення:
Підлітки в групах обговорюють, як можна перевірити інформацію з різних джерел, щоб визначити її правдивість.
3. Безпека в Інтернеті: Основні принципи (20 хвилин)
-
Правила безпечного використання Інтернету:
-
Не діліться особистою інформацією: Ніколи не розкривайте приватні дані в Інтернеті (паролі, домашня адреса, номер телефону).
-
Перевіряйте налаштування конфіденційності на соціальних мережах та інших платформах.
-
Будьте обережні з незнайомими людьми: Поясніть, як важливо не довіряти тим, кого ми не знаємо особисто, та що таке кібербулінг.
-
Захистіть свої пристрої: Використовуйте паролі, двоетапну автентифікацію та інші методи захисту.
-
Інтерактивне завдання:
Розподіліть учнів на групи. Кожній групі дається ситуація, пов’язана з небезпекою в Інтернеті (наприклад, шахрайство, кібербулінг, незнайомці в мережі). Групи мають розробити план дій, як би вони діяли в такій ситуації.
4. Як розпізнати фейки та маніпуляції в Інтернеті (20 хвилин)
-
Що таке фейки та маніпуляції?
-
Фейк — це неправдива або спотворена інформація, яка поширюється як правда.
-
Маніпуляція — це умисне викривлення фактів з метою вплинути на емоції та поведінку людей.
-
Розпізнавання маніпуляцій:
-
Занадто емоційні заголовки.
-
Відсутність джерел або посилань на факти.
-
Необґрунтовані звинувачення або чутки.
-
Інтерактивне завдання:
Підліткам надаються декілька прикладів новин або постів із соціальних мереж. Їм необхідно вирішити, чи є ці матеріали фейковими. Пропонуйте стратегії перевірки — чи можна знайти це на надійних новинних ресурсах, чи є посилання на джерела інформації.
5. Практичне застосування навичок (15 хвилин)
-
Групова робота:
Підлітки працюють в групах, де кожен має вибрати одну новину або публікацію в Інтернеті і розкрити її через призму критичного мислення. Вони мають визначити, чи є ця інформація достовірною, та надати рекомендації, як перевірити її.
Наприклад:
-
Завдання 1: "Тема: 'Вчені довели, що вживання шоколаду збільшує IQ на 20%'. Які кроки треба зробити, щоб перевірити правдивість цієї інформації?"
-
Завдання 2: "Тема: 'Цей блогер розповідає, як швидко схуднути за тиждень'. Які можливі маніпуляції або небезпеки в цій інформації?"
-
Обговорення результатів:
Кожна група представляє свої висновки, а інші учасники можуть поставити питання або доповнити.
6. Підсумки та зворотний зв'язок (5 хвилин)
-
Обговорення отриманих знань:
Підлітки мають можливість поділитися, що нового вони дізналися, які техніки критичного мислення або безпеки в Інтернеті їм здаються найцікавішими або корисними.
-
Запитання та відповіді:
Дайте учасникам можливість поставити запитання та отримати додаткові поради щодо безпеки в Інтернеті чи розвитку критичного мислення.
-
Рефлексія:
Запитайте, як вони будуть використовувати отримані знання в повсякденному житті. Наприклад: "Які три найголовніші правила безпеки в Інтернеті ви будете застосовувати вже сьогодні?"
Матеріали та інструменти тренінгу:
-
Проектор або комп'ютер для демонстрації презентації.
-
Листи та фломастери для групових завдань.
-
Приклади фейкових новин для аналізу.
-
Підручники або ресурси для факт-чекінгу (наприклад, Snopes, FactCheck.org).
Цей тренінг має на меті не лише навчити підлітків правильно користуватися Інтернетом, а й дати їм навички критичного сприйняття інформації та вміння захищати себе в цифровому середовищі. Використання інтерактивних методів дозволить зробити навчання цікавим, а головне — практичним.