Тренінг передбачає знайомство учасників навчального процесу між собою. Містить вправи на створення сприятливих умов для роботи та виникнення атмосфери довіри. Доцільно проводити в перший тиждень формування нового колективу
Мета тренінгу: знайомство учасників між собою
Завдання: створення сприятливих умов для роботи, атмосфери довіри, де
тальне ознайомлення з основними принципами та формами робо
ти в групі, прийняття правил роботи
Методи: індивідуальна робота, робота в парах, робота в малих групах, робо
та в колі, командна гра, обговорення, мозковий штурм, руханки
Матеріали та обладнання: фліп – чарт, папір, клей, олівці, фломастери, но
жиці, бейджі, маркери, стікери, плакат із зображенням моря з бере
гами «Надії» та «Досягнень», дерево талантів, м΄яч, повітряні
кульки, свічки для кожного учасника тренінгу
Хід тренінгу:
Сьогодні ми вперше зустрілися з вами, щоб ближче познайомитись один з одним, краще пізнати тих, з ким будемо навчатись і працювати в рамках програми «Здоровим бути модно». Наша зустріч буде проходити у формі тренінгу. Я щиро сподіваюсь, що вона буде корисною для кожного з вас.
2. Вправа «Візитівка»
Мета: сприяти знайомству учасників.
Час: 5 хвилин
Обладнання: папір, клей, олівці, фломастери, ножиці.
Хід вправи: тренер пропонує кожному зробити графічне зображення візитівки, написавши на бейджику своє ім’я, або те яким вони б хотіли, щоб їх називали в групі. Прикріпивши бейджик на грудях, учасники по черзі представляють себе, вимовляючи своє ім’я та якесь слово, яке характеризує їх. Бажано, щоб це визначення починалось з тієї літери, що й ім’я.
Мета: допомогти учасникам визначитися з власними очікуваннями від тре
нінгу.
Час: 10 хвилин
Обладнання: стікери у вигляді корабликів, плакат із зображенням моря, ручки, фломастери.
Хід вправи: тренер пропонує кожному учаснику на стікеру у вигляді кораблика записати очікування від тренінгу, озвучити їх і прикріпити до плакату із зображенням моря.
Мета: прийняття та обговорення правил роботи в групі.
Час: 5 хвилин
Обладнання: фліп – чарт, фломастер.
Хід вправи: тренер повідомляє учасникам основні правила роботи. Кожне правило пояснюється, якщо необхідно, обговорюється і приймається групою.
Правила роботи в групі
Цінування часу. За будь-якої програми тренінгу завжди існує ліміт часу. Всім учасникам потрібно бути уважними, не відволікатися від теми обговорення, прагнути дотримуватися регламенту, говорити згідно з темою та без відволікань, висловлювати свою думку коротко й чітко.
Ввічливість. Сприяє створенню позитивної атмосфери взаємної поваги, також сприяє збереженню часу. Учасники, поважаючи себе та інших, мають говорити по черзі, не перебивати один одного, пам'ятаючи, що думка кожного цінна і необхідна для поповнення спільної скарбнички групового досвіду.
Позитивність. Учасникам завжди краще висловлювати позитивні ідеї, здійснювати позитивні дії, ніж ініціювати негативні прояви - це непродуктивне, заважає досягненню мети тренінгу.
Говорити від свого імені. Вислови на зразок "Всі так думають" не несуть конкретної інформації, найчастіше не відповідають дійсності, як правило, потребують багато часу для підтвердження чи спростування. Тому їх застосування на тренінгу вважається помилкою. Слід користуватися "Я - висловлюваннями" ("Я вважаю", "Я так думаю", "На мій погляд" тощо). Якщо потрібно навести не власну думку чи інформацію, потрібно послатися на конкретне джерело (людину, документ, книгу, статтю тощо).
Правило додавання. Нові вислови, думки додаються до тих, що були оприлюднені раніше, але не заперечують, не спростовують, не нівелюють їх. На одне запитання може бути багато різних відповідей, і кожний має право на власну думку та її висловлювання. Виняток становлять лише такі, які не стосуються теми тренінгу або принижують людську гідність (дискримінують когось за ознаками статі, національності, релігійних переконань, зовнішності, віку тощо).
Правило добровільної активності. Якщо для виконання якогось завдання тренеру потрібна особлива участь когось із учасників, присутні мають право пропонувати лише свою кандидатуру.
Конфіденційність. Всі учасники зобов'язуються у власних інтересах залишати в своєму колі і не виносити за його межі інформацію особистого характеру, яка може бути оприлюднена учасниками про себе в ході тренінгу.
Правило «СТОП». Дає можливість будь - якому учаснику не виконати якусь тренінгову дію ("пропустити хід") без додаткових пояснень причин цього.
Правило підведеної руки. Сигнал про наявність повідомлення учасник подає лише мовчки, підводячи руку вгору.
Мета: дати можливість учасникам розім'яти м'язи та відпочити.
Час: 5 хвилин
Обладнання: не потрібне
Хід вправи: тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. Наприклад,
«Підведіться з місць усі ті, хто народився у 2002 році». Оплески! «Дякую, сідайте».
Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах.
Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали.
Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати.
Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс.
Підведіться з місць усі ті, хто вище мене зростом.
Підведіться з місць усі ті, хто має світле волосся.
Підведіться з місць усі ті, хто любить поезію Ліни Костенко.
Підведіться з місць усі ті, хто слухає групу LINKIN PARK.
Підведіться з місць усі ті, хто має блакитні очі.
Підведіться з місць усі ті, в кого ім΄я починається з літери О.
Підведіться з місць усі ті, кому подобаються м΄ясні страви.
Підведіться з місць усі ті, хто вважає, що настрій залежить від самого себе.
Підведіться з місць усі ті, хто навчається в Ковельському Центрі ПТО.
Мета: сприяти знайомству учасників.
Час: 15 хвилин
Обладнання: не потрібне
Хід вправи: учасники стоять по колу. Тренер пропонує кожному обрати незнайомого партнера (або, якщо всі незнайомі і вагаються обрати пару, проводить вправу "Розрахунок на перший-другий"). Учасники по черзі беруть один у одного інтерв'ю з метою дізнатися про іншого щонайменше три будь-яких факти. Далі кожен учасник пари по черзі представляє іншого учасника всій групі і розповідає, про що зміг дізнатися.
Обговорення:
1) Що ви відчували коли слухали про себе?
2) Які враження виникли у вас під час виконання вправ?
Мета: активізувати комунікативні здібності учасників.
Час: 10 хвилин
Обладнання: об΄ємне дерево, стікери у вигляді метелика, ручки,
фломастери.
Хід вправи: учасники тренінгу записують на стікерах свої таланти, озвучують їх та прикріплюють до дерева талантів.
Напевно ви не раз чули – «Його поцілував Бог». Так кажуть про людей, чий талант приніс популярність і залишився у віках. Їх імена живуть і після їх смерті. Їх пам'ятають. Ними захоплюються.
Чи всі люди талановиті? Зараз талантом називають людину, у якої є дар. Пощастило? Чи за кожним з них стоїть величезна праця?
Навіщо я все це кажу? Я абсолютно впевнена, що кожна людина прийшла на Землю зі своїм призначенням, а значить, і талантом. Не кожен його, можливо, розкрив або навіть сумнівається в тому, що він у нього є. Є неодмінно! Комусь не вистачає впевненості в собі, хтось соромиться, хтось не хоче ризикувати, хтось просто не усвідомлює наявність у нього таланту.
Кожен з нас чув з дитинства, що має до чогось схильність, що щось робить краще за інших. Абсолютних нездар не буває. Буває, що люди займаються не своєю справою.
Пам'ятаєте у Річарда Баха: «Кожному з нас при народженні дається брила мармуру та інструменти, щоб перетворити її на статую. Дехто так і тягне цю брилу з собою все життя, ні разу її не торкнувшись. Дехто досить швидко розбиває її на маленькі друзки. А декому таки вдається створити з неї великий шедевр!»
Кожен з вас унікальний. Кожен талановитий. Кожен самостійно може цей талант розкрити. У кожного з вас своя життєва місія. Задумайтесь про це просто зараз. І заявіть про свій талант відкрито. Спочатку нам, а потім і світу.
Мета: дати можливість учасникам розім'яти м'язи та відпочити.
Час: 5 хвилин
Обладнання: м'яч.
Хід вправи: учасники стоять колом, тренер просить кожного по черзі назвати одну емоцію, почуття тощо, і одночасно спрямувати м'яча комусь іншому. Кожний учасник має запам'ятати ту емоцію, яку йому передав одночасно з кидком м'яча інший учасник. Коли всі по одному разу назвали якусь емоцію, тренер змінює завдання, наприклад: „А тепер кожен, одночасно з киданням м'яча іншому, називає не емоцію, а ситуацію. Той, хто спіймав м'яча, має повторити ситуацію та назвати емоцію, яку запам'ятав раніше. Тепер можливі веселі сюрпризи щодо повторюваних речень. Наприклад, „Коли я стою в черзі (ситуація), то відчуваю задоволення“ (емоція) тощо.
Мета: дати можливість учасникам розім'яти м'язи та відпочити.
Час: 15 хвилин
Обладнання: повітряні кульки.
Хід вправи: учні діляться на дві команди за бажанням. Команди поділяються на пари. Кожна пара повинна буде своїми спинами утримувати повітряну кульку й за командою бігти до фінішу. Після того, як вона дістанеться фінішу, в гру вступає друга пара. Та команда, яка досягне його першою, стає переможцем гри.
Мета: визначити, чи здійснились очікування учнів.
Час: 5 хвилин
Обладнання: плакат із зображенням моря.
Хід вправи: тренер пропонує учням перемістити стікери у вигляді кораблика із записаними на них очікуваннями до берега Досягнень, якщо ці очікування виправдались; до берега Надії, якщо очікування виправдались частково або залишити на місці, якщо учасники тренінгу вважають, що очікування не виправдались.
Висновок: ми дуже раді з того, що більшість очікувань опинилась на березі Досягнень. Отже, ми на вірному шляху.
Мета: створення позитивної атмосфери.
Час: 5 хвилин
Обладнання: свічки для кожного учасника тренінгу.
Хід вправи: у приміщенні вимикається світло. Тренер роздає учасникам маленькі свічки, сам бере велику свічку, запалює її, говорить слова: «Як одна свічка запалює іншу й одною свічкою запалюються тисячі, так і одне серце запалює інше, і запалюються тисячі сердець. Я хочу запалити ваші серця вогником добра, любові і терпимості».
Учасники по черзі запалюють свічки і говорять побажання.
Список використаних джерел