Семінар-практикум для освітян на тему: «Умови розвитку та наповнення «внутрішніх ресурсів» педагогічних працівників».

Про матеріал

Семінар-практикум для освітян на тему: «Умови розвитку та наповнення «внутрішніх ресурсів» педагогічних працівників».

В роботі представлений теоретичний та практичний виклад матеріалу щодо значення ресурсів в житті особистості.

Перегляд файлу

Автори:

Левчук Ірина Миколаївна – практичний психолог ЗОШ I-III № 19 м. Житомира (електронна адреса:iryna.lev4uk@gmail.com)

 

Овсійчук Олена Анатоліївна – соціальний педагог ЗОШ I-III № 19 м. Житомира (електронна адреса:a821987@gmail.com)

 

 

Семінар-практикум на тему

«Умови розвитку та наповнення «внутрішніх ресурсів» педагогічних працівників»

 

Цільова аудиторія – педагоги

Час семінару – 2 год. 30 хв.

 

Інформаційне повідомлення

Мета: надати інформацію учасникам семінару-практикуму щодо актуальності теми «внутрішніх» ресурсів особистості.

 

Педагогічна діяльність вважається однією з енергоємних. Величезні психічні, інтелектуальні та емоційні витрати потрібні для її здійснення.

Особливо актуальним питанням щодо збереження психічного здоров'я педагогів постало в останні роки. Сучасні умови суспільства диктують свої правила: до особистості вчителя зросли вимоги батьків, все більше потрібно навичок знань та умінь щодо подолання труднощів у встановленні контактів з учнями, колегами, оточуючими людьми.

Зміни в системі освіти також підвищують планку в роботі педагога. Вітаються передові педагогічні технології, творчість, проектна діяльність. У освітян збільшується навчальне навантаження, а разом з ним і нервово-психічне напруження особистості та перевтома.

Перевантаження з якими стикається особистість посилюється різними страхами: опинитись непрофесіоналом, бути самотнім, не почутим, негативно оціненим та проконтрольованим.

Втратою ресурсів можуть бути і економічні проблеми (невисока заробітна плата, низька технічна забезпеченість).

Усі ці фактори можуть зумовлювати почуття незадоволеності власним життям, собою, погіршення результатів роботи та інше.

Згідно з дослідженням американського Національного інституту проблем здоров’я та професійної безпеки в сучасному середовищі більше 35 мільйонів людей у світі мають хронічну втому.

Такі умови, якщо особистість не може або не знає як наповнитись енергією призведуть до швидкого емоційного виснаження, втратою ресурсів і улюблена діяльність стане обтяжливим тягарем.

Зберегти своє здоров’я, задоволеності від життя та роботи під силу кожному професіоналу, котрий може перебувати в гармонії з своїм тілом, думками, бажаннями та емоціями.

 

ВІДЕО «Те, що нас надихає»

https://www.youtube.com/watch?v=kFpSB6yTWZc

 

Вміння тримати ресурси в балансі дає можливість зберігати свою працездатність та здоров’я на багато років.

Ресурси можна поділити на зовнішні та внутрішні.

Зовнішні ресурси – це гроші, зв’язки, все матеріальне.

Внутрішні ресурси – це мотивація, енергія, досвід, воля, ефективне спілкування, мрії, ідеї, дії.

 

Діагностична вправа «Ром балансу» Н. Пезешкіан

Мета:проаналізувати сфери життя, які відповідають за життєву енергію.

Обладнання:бланки з колесом балансу та ручки.

Хід вправи

Проаналізувати та оцінити у відсотках (100% на всі сфери) кожну зі сфер свого життя: тіло (сон, здоров’я, спорт), сенс (мрії, цілі, бажання), контакт (спілкування, оточення), діяльність (ваша робота, проекти, самореалізація).

 

Тіло

 

 

 

Сенс                                 Діяльність

 

 

                      Контакти

 

Обговорення

В якому аспекті Вам найкомфортніше?

Які сфери Вашої життєдіяльності необхідно вдосконалювати?

Яким чином Ви можете це зробити?

Підсумки тренера

 

 

Інформаційне повідомлення «Види внутрішніх ресурсів»

 

Мета: надати інформацію учасникам семінару-практикуму щодо умов розвитку ресурсності особистості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ресурси знаходяться в певних видах життєвої енергії, які пов’язані між собою.

Перший рівень (базовий) – фізична енергія. До цього рівня ми відносимо їжу, спорт, сон, медитації, дихання.

Нашому тілу потрібна достатня кількість сну, збалансоване харчування, рухливість, відпочинок та розслаблення. Сповнюючи себе через фізичну енергію ватро пам’ятати про активні прогулянки, освоєння методів релаксації, розумний підхід до вживання їжі. Це дуже прості та банальні речі, але без них говорити про інші види енергії неможливо.

Правильне харчування

До найбільш швидкого постачальника енергії відносяться фруктово-овочеві соки, гречана каша, банани, фрукти, яйця, риба, шоколад, зелений чай. Якщо говорити про поповнення ресурсів організму на тривалий період, то допоможуть червоне м'ясо, сир, бобові, насіння, горіхи.

Здоровий сон

Під час сну відновлюються сили, накопичуються необхідні для активності ресурси і енергія. Також важливу роль відіграє час, коли ми лягаємо в ліжко. Рекомендується здійснювати це не пізніше 23.00. Середня тривалість здорового сну становить 8 годин.

Прогулянки на свіжому повітрі або рухова активність (спорт)

ВІДЕО «Рухайтесь вперед та досягайте»

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=ZWzzHAgjjSo

Рухова активність і кисень благотворно впливають на обмінні процеси в організмі, в тому числі на вивільнення енергії. Прогулянка або пробіжка по парку, можливо, забере частину сил, зате підготує хороший «ґрунт» для її відновлення.

Медитація

Медитацію використовують для відновлення життєвих сил і енергії людини. Цей метод дозволяє врегулювати психічну активність, гармонізувати емоційний фон. Ці техніки набули широкого поширення ще з часів доісторичних цивілізацій. Настільки тривалий час існування і популярності лише підтверджує їх ефективність.

Контроль дихання

Неправильне дихання - перша причина енергетичних втрат. Людина, яка не вміє контролювати своє дихання, розпорошує життєві резерви даремно. У разі найменшої паніки, моментально частішають дихання і серцебиття. Слід пам'ятати, що дихання підвладне нашій волі. Відповідно, якщо попрактикуватися, можна навчитися його контролювати.

Другий рівень психічна або емоційна енергія (настрій, емоції, спілкування).

У психології емоції розуміють як загальне переживання людини своєї життєдіяльності. Іншими словами емоції – це короткочасне переживання певних почуттів у відповідній ситуації.

Різноманітні прояви емоційного життя людини є і настрої. Настрій визначають як емоційні прояви, які забарвлюють поведінку і діяльність людини протягом тривалого проміжку часу.

Настрої можуть бути зумовленими задоволеністю життям, соціальним станом, професійною зайнятістю, процесами самореалізації що сприяють становлення успішної особистості та доброзичливим спілкуванням з емоційно-важливими людьми. Повноцінне спілкування абсолютно необхідно кожній людині. Таке спілкування не дає нам відчути себе пригніченим та перетворитися на непродуктивну людину. Таке спілкування для кожної людини своє. Неможливо кожному дати універсальний рецепт.

Важливо пам’ятати, що спілкуючись з іншими людьми ви самі маєте відчувати в цій взаємодії насолоду. Саме таке спілкування є ресурсним. Боячись не сподобатися, здатися смішним та бути для когось постійним рятівником навіть тоді коли ви відчуваєте дискомфорт є не ефективним. Спілкування без задоволення, спілкування по необхідності ніяк не можна назвати повноцінним. В такому спілкуванні неможливо реалізувати себе.

Постарайтеся зробити все ваше спілкування цікавим яке приносило би Вам задоволення.

 

Вправа «Обмін ресурсами» (автор В. Назаревич)

Мета: ресурсування особистості, створення позитивного емоційного стану.

Обладнання: аркуш паперу формату А-4, олівці, фломастери, клей, ножиці.

Хід вправи

 

На аркуші паперу А 4 намалювати 4 асоціації, які символізують ресурс для виконавця роботи. Після чого всі учасники семінару обмінюються ними. Ділитися своїми частинками зображень варто тому, кому на думку автора не вистачає саме його ресурсу.

В завершенні вправи всі учасники з отриманих ресурсів створюють свої ресурсні книжечки або інтегрують разом зі своїми.

 

Обговорення

Як Ви себе відчуєте? 

Скільки своїх ресурсів в Ваших колажах, скільки подарованих?

Чи важко Вам було приймати чуже?

Чи з задоволенням Ви віддавали своє? Чому саме виникали ці почуття?

Чи можуть подаровані ресурси кимось бути інтегровані в наше життя? Чому?

 

Підсумки тренера.

 

Вправа «Ресурсний Я» (автор В. Назаревич)

Мета: ресурсування учасників семінару-практикуму та усвідомлення власних особистих ресурсів.

Обладнання: аркуші паперу А-4, олівці, фломастери.

Хід вправи

Учасники семінару діляться на підгрупи. На листках А-4 кожному з учасників семінару потрібно зобразити себе та свої ресурси біля себе.

Далі, кожна група, по колу, має обійти кожен стіл розглянути малюнки та на зображеннях чужих малюнків, які сподобалися, підписати «Чим цей малюнок для мене є ресурсним?».

 

Обговорення

Що ви відчували, коли переглядали коментарі щодо ваших зображень?

Чи отримали ви нову інформацію про Ваші ресурси?

 

Підсумок тренера

 

Інформаційне повідомлення

Третій рівень – інтелектуальний та духовний рівні енергії (третій рівень думки, мрій, цілі, саморозвиток).

Відео «Мрій!»

https://www.youtube.com/watch?v=AGKUR0mRZ28

В гармонії з власним тілом, позитивним емоційним фоном міркувати легше. Саме тоді можна концентруватися на власних цілях, нам вдається все простіше, а рішення приймаються впевнено. Сюди ж відноситься заняття різними видами мистецтвами, саморозвиток, професійну зайнятість та реалізацію.

Рівень духовної енергії розуміють як життєві цінності, принципи та їх вираження. Постановка та ясність цілей, бачення шляху. Вміння мріяти.

Цілі в ресурсуванні людини відіграють важливу роль, оскільки реалізація справжньої цілі, своєї, дає нам ресурс її здійснення. Усвідомлення сенсу життя, власної значущості, своїх життєвих цілей та мрій - це унікальні джерела енергії, які розпалюють ентузіазм, концентрацію і впевненість в своїх силах.

 

Вправа «Матриця цілей» (автор Л. Чистоєдова)

Мета:формувати вміння ранжувати цілі.

Обладнання: бланк «матиця цілей», ручки.

Хід вправи

Вибрати та проранжувати власні цілі шляхом математичного обчислення.

 

Ціль

Хочу

Можу

Результат

Рейтинг цілі

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

Підбиття підсумків

 

Групова вправа «Ресурси в нашому житті»

Мета:зондувати поінформованість учасників семінару-практикуму стосовно ресурсів; згрупувати та узагальнити знання з питання ресурсів.

Обладнання: папір формату А-2, олівці, ручки, фломастери.

Хід вправи

Кожній групі роздаються завдання

1 Група.

Визначте та запишіть ресурси якими ви можете користуватися щодня.

2 Група

Визначте та запишіть як зберегти та не допустити повного вичерпання внутрішніх ресурсів.

3. Група

Визначте та запишіть що ми маємо в результаті наповнення внутрішніми ресурсами.

Представлення робіт групи та підбиття підсумків.

 

Вправа «Чарівні знахідки для щастя»

Мета: розслаблення та створення програмами власних ресурсів через медитативну практику.

Обладнання: записи релаксаційної музики, скриньки, побажання.

Хід вправи

Текст медитативної практики: «Сядьте зручно та закрийте очі. Спокійно вдихніть і видихніть. Ви відчуваєте як хвиля приємного тепла і розслаблення спускається від маківки на ваші плечі, охоплює груди, талію, ноги. Вам добре та спокійно.

Уявіть, що пливете на човні в морі, далеко від своєї домівки. Всі проблеми та турботи Ви залишилися позаду. Ви почуваєте затишок та умиротворіння. Ваш човник в спокої пливе за хвилями. Ви насолоджуєтеся краєвидом та власною безтурботністю. Ви піднімаєтеся та опускаєтеся по хвилям пливучи в своєму човнику. Сонячні промені дарують приємне тепло. Ви задоволені … розслаблені. Ви відчуваєте своє дихання: вдих, видих … Ваш спокій наче розтікається у тілі. Ви все вільніші та впевненіші.

Раптом, вашу увагу привертає маленький острів, який ви побачили попереду. Вас туди манить, там ви хочете знайти ще більше затишку та задоволення. Ви прямуєте туди .. Острів все ближче та ближче. Вам видно рослинність, пісок, пальми. І ось ви сходите на берег. Ви відчуваєте м’який пісок та теплі промінчики сонця. Це ваша гавань …І в цю мить хвилі підносять до берега стародавню скриньку, в якій знаходиться знахідки на щастя для Вас. Що ви хотіли там знайти? Що би Вас би порадувало?

Ви відкриваєте з цікавістю скриньку і знаходите те, що надихає вас, радує, що так потрібно зараз вам для життєвої енергії. Насолодіться почуттям впевненості, тепла та спокою. Збережіть ці почуття. Вони вам дадуть упевненість, життєву силу, безпеку. А тепер подякуйте, тому місцю, де ви були. Подякуйте собі за те, що ви мали можливість помріяти. У вас попереду довге, красиве і безперечно щасливе життя. Настав час повертатися в реальність. Глибоко вдихніть і видихніть та повільно відкривайте очі».

Далі учасники семінару зі скриньок витягують щасливу знахідку на щастя.

Обговорення

Які емоції у Вас виникали під час медитативної практики?

Хто хотів би поділитися зі своєю знахідкою та своїми враженнями?

Чи співпадають ваші знахідки з реальністю?

Чи згодні Ви з тим що Вам дісталося з чарівної скриньки?
Підсумки

 

Робота з метафоричними картами

Мета: загальна рефлексія семінару-практикуму.

Обладнання: колода метафоричних карт.

Хід вправи

Відповідь на запитання: «Який сьогодні для мене був цей день?

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
2154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку