Мета: формування сприятливого психологічного клімату в класі; покращення взаємодії між ними; первісна діагностика психологічної атмосфери в групі; усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функцій у групі; розвиток уміння працювати в команді.
Тренінг для учнів
«Згуртування учнівського колективу»
Мета: формування сприятливого психологічного клімату в класі; покращення взаємодії між ними; первісна діагностика психологічної атмосфери в групі; усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функцій у групі; розвиток уміння працювати в команді.
Умови проведення: Необхідно простір, що дозволяє забезпечити безпеку дітей, наприклад, спортивний зал. Для ведучого необхідно приділяти особливу увагу емоційної підтримки групи, створенню доброзичливої атмосфери.
Хід заняття
Перш, ніж ми почнемо наш тренінг, давайте обговоримо правила тренінгу:
1. «Правила групи»
Обладнання: ватман з уже написаними правилами.
Правила роботи в тренінговій групі.
Ухвалення.
• розпочинати і завершувати заняття, вправи вчасно
• спілкування на «ти» (візитка)
• «бути тут і зараз»
• немає спостерігачів, всі активні учасники.
• один каже, інші слухають.
• виконувати всі правила гри або вправи.
• говорити від себе особисто.
• не оцінювати інших.
• не пліткувати.
• неприпустимо виходити з групи під час заняття.
Вправа «Ім'я та позитивна якість»
Мета: дати можливість учасникам підкреслити свою індивідуальність.
Обладнання: нарізані листочки паперу, фломастери, бейджи.
Хід вправи: Ведучий пропонує познайомитися: всім учасникам групи необхідно зробити візитні картки зі своїм тренінговим ім'ям. Кожен може взяти собі будь-яке ім'я, яким він хоче, щоб його називали в класі: своє справжнє, ігрове, ім'я літературного героя, ім'я-образ. Потім, коли візитки готові, всім по черзі пропонується назвати своє ім'я, а потім розповісти історію його походження яку небудь інформацію про себе.
Притча.
Мета: занурення в тему заняття, актуалізація мотивації участі.
Спочатку згадаємо притчу: У джунглях жила зграя вовків. Вожак зграї був дуже старий. І коли зграї треба було виходити на полювання, вожак сказав, що не в змозі вести її. Зі зграї вийшов молодий, міцний вовк, підійшов до вожака і попросив, щоб той дозволив вести зграю йому. Старий вовк погодився, і зграя відправилася на пошуки їжі.
Через добу зграя повернулася з полювання з здобиччю . Молодий вовк розповів ватажкові, що вони напали на сімох мисливців і без зусиль одержали над ними перемогу.
Прийшов час зграї знову йти на полювання, і повів її знову молодий вовк. Зграї довго не було. І ось старий вовк побачив повертається ледве живий молодий вовк. Він розповів вожаку, що зграя напала на трьох мисливців, і в живих залишився тільки він один. Старий вовк здивовано запитав: Але ж у перше полювання зграя з легкістю взяла верх над сімома збройними мисливцями, і всі повернулися цілими і з здобиччю? На це молодий вовк відповів: тоді було просто сім мисливців, а цього разу були три кращих друга. Сьогодні на тренінгу ми подивимося, наскільки вам вдасться діяти разом. Починаємо.
Вправа «Розмовляючі руки»
Мета: емоційно-психологічне зближення учасників.
Час: 5-7 хвилин.
Хід вправи:
Ведучий дає команди, які учасники виконують мовчки в парах.
Варіанти інструкцій створеним парам:
• Привітатися за допомогою рук.
• Помиритися руками.
• Висловити підтримку за допомогою рук.
• Пожаліти руками.
• Висловити радість.
• Побажати удачі.
• Попрощатися руками.
Обговорення:
Що було легко, що складно?
Кому було складно мовчки передавати інформацію?
Кому легко?
Чи звертали увагу на інформацію від однокласника або більше думали, як передати інформацію самим?
Як Ви думаєте, на що було спрямовано цю вправу?
Вправа «Побудова кола»
Мета: розвиток навичок координації спільних дій, згуртування групи.
Опис вправи: Учасники закривають очі і починають хаотично переміщатися по приміщенню (можна при цьому видавати гудіння, як потривожені бджоли; це дозволяє уникнути розмов, що створюють перешкоди у виконанні вправи). По умовному сигналу ( свистка) ведучого всі зупиняються в тих положеннях, де їх застав сигнал, після чого намагаються стати в коло, не відкриваючи очей і не розмовляти, можна тільки чіпати один одного руками. Коли всі займають свої місця і зупиняються, ведучий подає повторний умовний сигнал, за яким учасники відкривають очі. Як правило, побудувати ідеально рівне коло не вдається.
Дана вправа створює дуже хороші умови для спостереження ведучого за стилями поведінки учасників. Крім того, його можна використовувати для експрес-діагностику групової згуртованості.
Обговорення по колу:
Що дає ця гра?
Чому ідеальне коло не виходить відразу?
Потрібно дати зрозуміти учасникам, що в цій вправі важлива загальна узгодженість їх дій.
Вправа «Букви».
Мета: розвиток навичок координації спільних дій, невербального спілкування.
Інструкція: Я прошу вас побудуватися так, щоб якщо я подивилася зверху (з стелі), то побачила літери. Наприклад, побудуйте букву «О», потім Д, Р, У, Ж, Б, А. А хто устежив, яке слово ми написали?
«Розташування по зросту»
Мета: подолання бар'єрів у спілкуванні між учасниками та їх розкріпачення.
Матеріали не потрібні.
Учасники стають щільним колом, закривають очі. Їх завдання полягає в тому, щоб побудуватися із закритими очима по росту. Після того як всі учасники знайдуть своє місце, дати команду відкрити очі і подивитися, що вийшло. Після вправи можна обговорити, чи складно було виконати це завдання (як себе почували учасники) чи ні.
Примітка: ця гра має декілька варіацій. Можна запропонувати побудуватися за кольором очей, за кольором волосся.
Вправа «Будинок»
Мета: усвідомлення своєї ролі в групі, стилю поведінки.
Хід вправи: Ведучий дає інструкцію: «Ви як клас повинні стати повноцінним будинком! Кожен учень повинний вибрати, ким він буде в цьому будинку - дверима, стіною, а може бути шпалерами або предметом меблів, квіткою або телевізором? Вибір за Вами! Але не забувайте, що Ви повинні бути повноцінним і функціональним будинком! Побудуйте свій будинок! Можна спілкуватися між собою ».
Обговорення: Як проходило обговорення?
Відразу Ви змогли визначити свою роль в «домі»?
Чому Ви вибрали саме цю роль?
Я думаю, Ви все зрозуміли, що кожна частина Вашого «дому» важлива і потрібна в ньому, кожна несе свою певну функцію, без якої будинок не може бути повноцінним!
Вправа «Розкрита долоня»
Мета: підтримка кожного члена колективу, розвиток вміння висловлювати позитивні побажання письмово.
Хід вправи: На вирізаному з паперу зображенні розкритої долоні кожному учаснику пропонується написати побажання однокласнику кожному (невідомо, кому воно потрапить). Напис може містити те, що б ти хотів по відношенню до себе і те, що б ти міг зробити для іншого. Наприклад: «Поваги!»
Ритуал завершення заняття. (Додаток 1)
Рефлексія:
Які почуття відчували?
Що нового дізналися про себе, про клас?
Як будете використовувати ці знання?
Чого навчилися?
Як це знадобитися в майбутньому?
Що було важливим?
Над чим ви задумалися?
Що відбувалося з вами?
Що потрібно розвивати на майбутнє?
Спасибі, за увагу та активну участь!
Додаток 1