Тренінг для вихователів "Психологічний комфорт"

Про матеріал
Проблема формування сприятливого психологічного клімату в дитячому колективі – явище багатоперспективне. Психологічний комфорт залежить від того, як педагог підтримує дітей, забезпечує їх успіхи в різних видах діяльності. У цьому тренінгу висвітлені питання великої значимості психологічного клімату в дитячому колективі та умов, що його забезпечують.
Перегляд файлу

Тренінг для вихователів:

«Психологічний комфорт як запорука успішного розвитку дитини»

Практичний психолог: Гелета Ж.Є.

Місце проведення: ДНЗ № 17

Дата проведення: 25.10.2018

Час: 1 год.

 

  1. Вступне слово психолога. Презентація теми і мети тренінгу.
  2. Вправа « Вироблення правил роботи».

Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.

 

Пропоную розпочати роботу з правил роботи групи, що допоможе комфортно почуватися кожному на занятті:

  • Дотримуватися регламенту
  • Взаємна повага і терпимість до чужої точки зору
  • Активна участь
  • Позитивність
  • Один в ефірі - говоримо по черзі, не перебиваємо
  • Говорити лише своє бачення і використовуємо займенник «Я», а не «ми», «всі», «люди»…
  • Конфеденційність - все що я тут говорю і чую не виноситься за межі групи.

 

  1. Вправа «Очікування».

Мета: визначення очікувань учасників тренінгу.

Матеріали: стікери, фломастери.

Пропоную подумати, чого ви очікуєте від нашого тренінгу. Сформульовані очікування запишіть на стікерах у вигляді промінчиків сонечка і прикріпіть на плакаті «сонечко очікувань», по черзі озвучте свої думки.

Я сподіваюся, що ваші очікування справдяться.

4. Гра - згуртування

Мета: визначити поняття «комфорт», згуртування колективу

Пропоную вам трохи пограти. Перед вами фігурки різної форми і різних кольорів. Виберіть будь-яку з них , яка вам подобається. Тепер намалюйте на ній ручкою що асоціюється у вас з комфортом, відчуттям спокою, впевненості.. Це може бути який-небудь візерунок, предмет, сонечко і т.д. А тепер із усіх фігурок вам необхідно скласти одну загальну фігуру, яка б нас усіх об'єднувала як колектив, в якому ми створюємо гамонійне середовище, здорову атмосферу і психологічний клімат. ( Обговорення, приклеювання фігур на ватман) .

А тепер подивимося, що ж у нас вийшло. Ця загальна фігура - це вираз душі нашого колективу, в якому є частинка кожного з вас і всі ви разом.

 Знайдіть свою фігурку. Зверніть увагу, як кожна фігурка перебуває близько один до одного. Якщо прибрати хоча б одну з них - вся композиція порушиться. Кожен з вас частинка колективу і кожному з вас є в ньому гідне місце.

  1. Вправа «Практичний досвід».

Мета: показати, як впливає психологічно комфортне середовище на дитину  і навпаки - дискомфортне.

Матеріали: 2 склянки води, цукор, ванілін, гуашева фарба (Комфорт); 

Сода, миючий засіб, уксус  (Дискомфорт).

Рецепт приготування комфорту: за основу беремо позитивні емоції, відчуття захищеності, успіх, збалансоване харчування, розумний розподіл навантажень і відпочинку,  цікаві види діяльності, режим, перебування на свіжому повітрі, позитивне спілкування.

Як ми отримуємо дискомфорт: основа – негативні емоції,  втома, як наслідок – хвороба, невдачі, напруження у спілкуванні з оточуючими, невирішені проблеми, примус до небажаної діяльності.

 

  1. Інформаційне повідомлення «Психологічний комфорт як запорука успішного розвитку дитини»

 

  1. Мозковий штурм «Стиль взаємодії вихователя з дітьми».

Мета: обговорення стилів взаємодії вихователя з дітьми.; визначення всіх за  і проти; розв’язання педагогічних ситуацій.

Матеріали: ватмани, маркери

Стиль взаємодії вихователя з дітьми

Авторитарний

Гуманістичний

Домінування волі вихователя                   

Індивідуальний підхід до дитини        

Звертання за прізвищем                                                       

Установка вчителя на взаємодію з учнем

 

Пасивна позиція дитини на занятті                         

 Орієнтація на вікові особливості розвитку

Несприятливий психологічний фон у                 

  спілкуванні                                           

Дотримання педагогічного такту                      

Гуманні партнерські взаємини                                                                                          

Відсутність права на помилку, самостійні дії   

Звертання на ім'я       

Безініціативність  дітей                        

Співпраця, співтворчість з дитиною             

Часте підвищення голосу, методу тиску.    

Право висловити власну точку зору.

На завдання дається 7 хв., після чого кожна команда презентує авторитарний стиль спілкування, його переваги та недоліки та демократичний.

Ситуації: 1). Негативне лідерство.

З такою дитиною краще не сперечатися і не конфліктувати, не робити зауважень у присутності інших. Треба постаратися знайти з ним контакт і подружитися, підказати, як стати справжнім лідером, який має авторитет.

2). Брехня, обман.

При виявленні факту обману обговорити з дитиною ситуацію і пояснити подальші негативні наслідки для нього і для інших. Головне, щоб він зрозумів, що брехня веде до втрати довіри оточуючих людей.

3).  Прояв тривожності, нестабільного емоційного стану, страху, сором'язливості або невміння спілкуватися з однолітками.

Намагатися не порівнювати з оточуючими, більше використовувати тілесний контакт, сприяти підвищенню самооцінки, менше робити зауважень на адресу дитини (тільки в крайніх випадках), бути в усьому прикладом. Також у цьому випадку краще не змушувати підлітка брати участь у будь-яких змаганнях і роботах, що враховують швидкість.

4). «Суфлер»

 Дитина має дуже хорошу пам'ять і може легко запам'ятовувати будь-які тексти, пісні, інформацію. Під час проведення свят він не тільки виконує відведену йому роль, але і суфлює ролі інших дітей. Тому заважає іншим проявити себе, порушується весь хід свята.

Ця педагогічна ситуація може бути вирішена наступним чином: дитині пропонується роль суфлера. Його завданням стане стежити за тим, щоб інші діти не збивалися під час виступу, забуваючи слова. Якщо хтось не пам'ятає свою промову, то необхідно допомогти йому підказкою. Можна провести бесіду до заходу на тему «Як повинен вести себе справжній артист». Є можливість зацікавити дитину чимось іншим (гурткова робота). Доцільно провести роботу з батьками. Дізнатися, яке їх ставлення до такої поведінки дитини. У тому випадку якщо батьки згодні з тим, що проблема існує, можна запропонувати їм відвідати разом з дитиною заняття психолога з формування вольової сфери особистості. Запропонувати зайнятися разом якимсь видом діяльності та ін. Якщо ж батьки не бачать в цьому проблеми, то необхідно відшукати точки дотику, що стосуються питань формування адекватної самооцінки.

Обговорення.

  1.               Вправа  «Фактори створення комфортних умов у дитячому садку»

Мета: окреслити роль учасників навчально-виховного процесу у створенні комфортних умов навчання і виховання.

 Матеріали: ватмани, маркери.

Група ділиться на дві команди: дітей та вихователів. Групи складають перелік критеріїв, спрямованих на поліпшення комфортних умов перебування в дитячому садку. Після цього кожна команда презентує свою роботу. Шукають оптимальні фактори створення комфортних умов для вихователів і дітей.

Обговорення.

 

  1. Рекомендації. Притча «Індивідуальний підхід».
  2. Підбиття підсумків.

Мета: зворотній зв'язок.

  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що можливо, довелося переосмислити, побачити по-новому?

 

  1.  Вправа «Побажання».

Мета: підвищити групову згуртованість,  підняти настрій, зняти  психологічні бар’єри.

Притча про майстра

 Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка: хто найкраще грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати власну майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І що більше кожен старався, то незрозумілішою і потворнішою ставала мелодія. Ось з’явилася людина й помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія  — це одне ціле. Нехай кожен прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде ». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще зазвучала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, унікальність сопілки, величність контрабаса. Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у одне ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував!

 Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою і спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...

 

 

У наших руках можливість підтримувати в нашому садку таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе «як удома», атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВПРАВА ДЛЯ РЕЛАКСАЦІЇ «ОЧИЩЕННЯ ВІД ТРИВОг»

Сідайте зручніше, закрийте очі і постарайтеся уявити собі все, що я буду говорити …

Давайте зберемо мішок. Покладемо в нього все, що заважає: всі образи, сльози, сварки, смуток, невдачі, розчарування … Зав’яжемо його і вирушимо в дорогу …
Ви вийшли з дому, де ви живете, на широку дорогу …

Шлях ваш далекий, дорога важка, мішок тисне на плечі, втомилися і стали важкими руки, ноги. О-ох! Як хочеться відпочити! Давайте так і зробимо. Знімаємо мішок і лягаємо на землю. Глибоко вдихнемо: вдих (затримати 3сек), видих (затримати 3 сек) – повторити 3 рази. Дихається легко, рівно глибоко … Ви відчуваєте, як пахне земля? Свіжий запах трав, аромат квітів наповнює дихання. Земля забирає всю втому, тривоги, образи, наповнює тіло силою, свіжістю …

Треба йти далі. Вставайте. Підніміть мішок, відчуйте – він став легше … Ви йдете полем серед квітів, стрекочуть коники, дзижчать бджоли, співають птахи. Прислухайтеся до цих звуків … Попереду прозорий струмочок. Вода в ньому цілюща, смачна. Ви нахиляєтеся до нього, опускаєте долоні в воду і п’єте із задоволенням цю чисту і прохолодну воду. Відчуваєте, як вона розтікається приємно по всьому тілу прохолодою. Усередині приємно і свіжо, ви відчуваєте легкість у всьому тілі … Добре! Увійдіть у воду. Вона приємно пестить ноги, знімає напругу і втому. Ви стрибаєте з камінця на камінець, вам легко і радісно, мішок зовсім не заважає, він став ще легшим … Різнокольорові бризки розлітаються і блискучими крапельками освіжають обличчя, лоб, щоки, шию, все тіло. Добре-е!

Ви легко перебралися на інший берег. Ніякі перешкоди не страшні! …
На гладкій зеленій травичці стоїть чудовий білий будиночок. Двері відчинені і привітно запрошує вас увійти. Перед вами камін, можна посушитися. Ви сідаєте поруч з нею і розглядаєте яскраві язички полум’я. Вони весело підстрибують, танцюючи; підморгують вуглинки. Приємне тепло пестить обличчя, руки, тіло, ноги, … Стає затишно і спокійно. Добрий вогонь забирає всі ваші печалі, втому, смуток …
Подивіться, ваш мішок спорожнів …

Ви виходите з будиночка. Ви задоволені і заспокоєні. Ви з радістю вдихаєте свіже повітря. Легкий вітерець пестить ваше волосся, обличчя, тіло. Тіло ніби розчиняється в повітрі, стає легким і невагомим. Вам дуже добре. Вітерець наповнює ваш мішок радістю, добром, любов’ю …
Все це багатство ви несете в свій будинок. Поділіться зі своїми дітьми, рідними, друзями. (Пауза не менше 30 сек)

Тепер можете відкрити очі і посміхнутися – ви вдома і вас люблять.

 

 

Психологічний комфорт — стан душевного спокою, задоволення, благополуччя. Бажаний стан, що свідчить про переживання особистістю задоволення, успішності, зручності. Це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, який характеризується не лише відсутністю хвороб і фізичних дефектів.

  Проблема формування сприятливого психологічного клімату в дитячому колективі – явище багатоперспективне. На перший погляд, нам здається, що  знаємо кожну дитину, але в той же час не можемо передбачити результат виховного впливу на групу дітей.            

Глибока соціально-політична, економічна нестабільність розвитку нашого суспільства, матеріально-фінансові проблеми є причиною песимізму, відсутності бажання творити, невпевненості у завтрашньому дні, що не сприяє формуванню позитивного психологічного клімату в будь-якому колективі: педагогів чи вихованців.

         Наступним важливим фактором впливу середовища на психологічний клімат дитячого колективу та кожної дитини є стиль взаємодії вихователя з дітьми: авторитарний чи демократичний. Отже, формування здорового психологічного клімату в дитячому колективі – результат серйозної роботи вихователів. Якщо у колективі освітнього закладу панує атмосфера гуманності, діловитості, творчості, взаємодопомоги, то така ж атмосфера буде панувати й у дитячому колективі.

      Здоровий психологічний клімат означає, що дитина перебуває у стані духовного комфорту: рівноваги, спокою, захищеності; вона задоволена своїм буттям, оптимістична. У стані емоційного комфорту дитина характеризується оптимістичним світосприйняттям, вона вірить у прихильність до неї оточуючих, відкрита для контактів. Це позитивно позначається на всіх сферах життєдіяльності, підвищує працездатність, посилює активність, упевненість, віру у свої можливості, сили.

       Психологічний комфорт залежить від того, як педагог підтримує дітей, забезпечує їх успіхи в різних видах діяльності.

      Про стан емоційного комфорту, захищеності, зручності свідчить те, як дитина переживає задоволення успіху, безпеки, свою значимість для інших, унікальність. Усе це є фундаментом для позитивного особистісного зростання, активізації саморозвитку, підтримки самооцінки.

Психологічний комфорт у процесі навчальної діяльності залежить від того, як складаються відносини між вихователем і дітьми, дітей між собою, вихователем і батьками.  Безперечно, без гуманізації взаємин між вихователями, батьками та дітьми неможливо сформувати позитивний психологічний клімат.

        “Глибоко людяні, гуманні стосунки між вихователем та дітьми – першооснова взаєморозуміння, позитивного самопочуття, найповнішого розкриття можливостей кожної дитини”.

Що є основою психологічного комфорту?

1. Створення психологічного клімату в групі, спрямованого на позитивні
емоції, вчинки, інтереси, на формування відчуття позитивної перспективи для
розвитку дітей загалом та кожної дитини зокрема.

2. У дитини не повинно згасати бажання посміхатися. Вона не має боятися відерто показувати свої емоції – плакати, сміятися, сумувати. Дитина не повинна щось із себе вдавати, а має бути сама собою.

3. Кожна дитина повинна відчувати, що їй раді, що вона бажана, не просто потрібна, а необхідна.

5. Не можна обмежувати волю дитини. Усі дії, які вона чинитиме, повинні йти від
власної ініціативи.

6. Слід підтримувати в дитячому колективі культ справедливості. Не можна нікого ні карати, ні хвалити не заслужено.

7. Помічати позитивне потрібно якомога частіше, шукати для цього щонайменші
приводи.
8. Осуджувати треба якнайменше, іноді варто бути поблажливим.
9. Заохочувати до праці, намагатися зробити її приємною.
10. У сім’ї повинна панувати атмосфера підтримки та взаємопорозуміння, створюватися ситуація успіху для дитини. Щоб підтримати дитину, необхідно спиратися на її сильні сторони, уникати акцентування на невдачах, показувати задоволення дитиною. Потрібно спілкуватися з дитиною, активно використовувати гумор, дозволяти дитині самій вирішувати деякі проблеми.

11. Підтримувати її хороші прагнення, намагатися не
бути категоричним.

12. Демонструвати оптимізм, вірити у свою дитину.
13. Готувати дитину до співпраці, співіснування в колективі, прививати їй корисні звички, здатність до самообслуговування; позитивно й доброзичливо налаштовувати на оточення, в якому вона повинна перебувати.
14. Уміти помічати гарне, ділитися з цим дітьми.
15. Безперервно любити дітей, прагнути і вміти виявляти любов до них,показувати їм свою любов – вони мають це постійно відчувати.

І завершити ці поради з приводу умов для успішного розвитку дитини хочеться словами відомого педагога Шалви Амонашвілі: «Благородство виховується благородством. Воля виховується волею. Любов виховується любов’ю».

 

Умови, що забезпечують дитині психологічний комфорт.

  •                               дозування дорослими фізичного й психічного навантаження, облік вікових і індивідуальних особливостей;
  •                               задоволення потреб дитини у відпочинку;
  •                               наявність у дитини вільної години, яким вона може розпоряджатися за власним розсудом;
  •                               заборона на припинення творчої діяльності, задоволення потреби в доведенні початого до кінця.
  •                               надання права дитини відмовитися від відповіді або діяльності, дискомфортних для нього (відмовлення дорослого від тактики примусу);
  •                               стимулювання бажання виявляти творчість, ініціативу, раціоналізаторство. Уведення самостійності в розряд вищих достоїнств;
  •                               забезпечення дитині спокійного оточення, відмовлення дорослих від голосних слів, різких жестів, авторитарних дій;
  •                               розвиток у дорослих і дітей почуття гумору, уміння посміятися над самим собою.

 

 

Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі відомий американський психолог Роберт Марзано радить:

-  звертатися до дітей на ім’я;

-  допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;

-  частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору;

-  поганий настрій вихотеля не повинен впливати на дітей;

-  оптимістична установка, віра в дитину – запорука  позитивного психологічного комфорту в колективі;

 - бути щедрим на похвалу;

-  педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;

-  невимушено розмовляти з дітьми про їх інтереси;

-  забезпечувати педагогічну підтримку;

-  спиратися на сильні сторони дитини;

-  контролювати свої відносини з “проблемними” дітьми.

Головне, що потрібно вихователю, - це дати оптимістичну установку дитині, забути на деякий час про її «недоліки», побачити лише перспек­тивні лінії її розвитку. Педагогічна технологія «створення ситуації успіху» повинна стосуватися діяльності — як індивідуальної, так і групової.

 

Таким чином, позитивний психологічний клімат має велике значення, адже:

• забезпечує об'єднання дітей у згуртований колектив;

• надає простір для прояву й розвитку здібностей, інтересів, нахилів;

• сприяє розвитку творчої самореалізації кожної особистості;

• формує кращі морально-психологічні якості;

• підтримує оптимальний тонус психіки;

• задовольняє вимоги психогігієни (не має шкідливого впливу на психіку та психофізичне здоров'я дитини);

• підвищує емоційний тонус, а значить і працездатність дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Что означают геометрические фигуры в психологии и психотерапии

Что означают геометрические фигуры в психологии и психотерапии


За основу я взял психогеометрический тест С.Деллингера, который развернуто приведен в книге С.В. Ковалева «Нейропрограммирование успешной судьбы». 
Итак, начинаем… 
В геометрии наиболее распространенные фигуры: квадрат, треугольник, круг (овал), прямоугольник и зигзаг (спираль). 
Выберите одну из фигур, посмотрев на которую, бессознательно вы сможете сказать: «Это - Я», либо которая Вам нравится более всего. Далее мы вместе посмотрим, что же это означает. 

Квадрат: организованность, пунктуальность, строгое соблюдение правил, аналитичность мышления, внимательность к деталям, ориентация на факты, пристрастие к письменной речи, аккуратность, рациональность, осторожность, практичность, экономность, настойчивость, твердость в решениях, терпеливость, трудолюбие, профессиональная эрудиция, слабый политик, узкий круг друзей и знакомых. 

Треугольник: лидер, стремление к власти, честолюбие, установка на победу, прагматизм, ориентация на суть проблемы, уверенность в себе, решительность, импульсивность, смелость, неукротимая энергия, нетерпеливость, великолепный политик, остроумие, широкий круг общения. 

Прямоугольник: изменчивость, непоследовательность, неопределенность, возбужденность, любознательность, позитивная установка ко всему новому, низкая самооценка, неуверенность в себе, доверчивость, нервозность, частая смена настроения, избегание конфликтов, забывчивость, склонность терять вещи, непунктуальность, имитация поведения других людей («примерка ролей»), тенденция к простудам, травмам, дорожно-транспортным происшествиям. 

Круг (овал): высокая потребность в общении, контактность, доброжелательность, забота о другом, щедрость, способность к сопереживанию, хорошая интуиция, спокойствие, склонность к самообвинению и меланхолии, эмоциональная чувствительность, доверчивость, ориентация на мнение окружающих, нерешительность, слабый политик, болтливость, способность уговаривать, убеждать, сентиментальность, тяга к прошлому, склонность к общественной работе, гибкий распорядок дня, широкий круг друзей и знакомых. 

Зигзаг (спираль): жажда изменений, креативность, великолепная интуиция, одержимость своими идеями, мечтательность, устремление в будущее, позитивная установка ко всему новому, восторженность, энтузиазм, непосредственность, непрактичность, импульсивность, непостоянство настроения и поведения, стремление работать в одиночку, отвращение к бумажной работе, душа компании, остроумие, безалаберность в финансовых вопросах. 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Копич Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. поліщук тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 квітня 2019
Переглядів
6291
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку