«Роль коучингу у формуванні успішної особистості здобувача освіти»
Нагадаю, тема нашого тренінгу «Роль коучингу у формуванні успішної особистості здобувача освіти».
І почати його я хочу почати з опитування «Яка ваша роль у тренінгах?»
Для того, щоб вам відповісти на питання відскануйте кюаркод за допомогою вашого смартфону або перейдіть за посиланням, яке ви бачите з лівого боку / слідо, крапка, ком та введіть код доступу до запитань.
https://app.sli.do/event/tse8mgii
508270 Код для тренінгу
Будь ласка, опишіть Яка ваша роль у тренінгах?
На це завдання у вас 5 хвилин.
Тож виходячи із ваших відповідей ми бачимо, що більшість із вас….
Молодці, ви усі добре впоралися із завданням. Тож продовжуємо.
Слайд 5 Початок ХХІ ст., означений глобальними трансформаціями, стрімким економічним та інформаційно-технологічним розвитком, розвитком який потребує вчителя-професіонала, озброєного новітніми технологіями, методами й методиками учіння, універсальними знаннями для здійснення освіти й виховання підростаючого покоління.
Сучасна освіта стає на шлях надання освітніх послуг безпосередньо кожному індивідууму, враховуючи його можливості, уподобання і здібності. Проблема індивідуалізації навчання стає не тільки однією із важливих, але і по справжньому доленосною.
Метою нашого тренінгу є визначення сутності викладача нового покоління, викладача наставника, помічника, друга та порадника на шляху до отримання здобувачами освіти знань, а також мотивація до розкриття особистісного потенціалу та розкриття внутрішніх ресурсів у професійній діяльності, адже викладання – це спільна творчість яка вимагає постійного навчання як здобувача освіти так і педагогів.
Яким же має бути сучасний педагог, якими якостями володіти? Давайте поглянемо на досвід зарубіжних колег.
У Фінляндії педагогічний аспект полягає у тому, що кожен викладач змінює свою роль, залежно від потреби. Він може бути ментором, інноватором, коучем тощо. Професор Пекка доводив, що бути хорошим викладачем – це не означає лише багато знати, насамперед слід мати відкрите серце, вміти розвивати своє мислення та чути здобувачів освіти.
А ось наприклад у шведських школах коучинг допоміг вчителям зняти в класах напругу, побудувати з учнями більш живі та конструктивні відносини. Вчителі почали бути більш товариськими – між собою, з батьками та перш за все, з учнями.
Ви запитаєте: як пов’язані мої питання із самою темою нашого тренінгу?
Слайд 6 Бо терміни «тренінг» і «коучинг» дуже споріднені між собою, але не одне і теж саме. І зараз ми розберемось в цьому детальніше.
Сьогодні ми спробуємо отримати і розібратись із методами та навичками, застосування яких надасть вам можливість у різних ситуаціях самостійно знаходити потрібні, раціональні педагогічні підходи та рішення відносно здобувачів освіти.
Слайд 7 Перші спроби коучингу застосовувались і раніше, приблизно 2500 років тому, давньогрецьким філософом Сократом. Він навчав стародавніх греків, як поліпшити власне життя. У першу чергу за допомогою питань він діагностував інтелектуальний потенціал своїх учнів і підштовхував до роздумів про власне життя, а потім у відповідний спосіб за допомогою заданих питань сприяв тому, щоб вони самостійно приходили до думки як вчинити в тій чи інший ситуації. Не даючи їм, однак, готових рішень, наштовхуючи питаннями на самостійне знаходження відповідей на нагальні життєві виклики. Це можна показати на прикладі притчі:
Один чоловік запитав у Сократа:
– Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?
– Почекай, – зупинив його Сократ, – просій спочатку те, що збираєшся сказати, скрізь три сита.
– Три сита?
– Перш ніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?
– Ні, я просто чув це.
– Це означає, що ти не знаєш, це правда чи ні. Тоді просіємо через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?
– Ні, навпаки. – Таким чином, – продовжував Сократ, – ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений в тому, що це правда. Спробуємо третє сито – сито користі. Чи варте мені почути те, що ти хочеш розповісти?
– Ні, в цьому немає необхідності.
– Отже, – уклав Сократ, – у тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ні користі. Навіщо тоді говорити про це?
І дійсно, Сократ підштовхнув чоловіка, що той прийняв самостійне речення і не наказав другові дурниць та неприємностей.
Слайд 8 Тож коучинг (від англ. Coaching — тренерство) — метод здійснення тренінгу, в якому спеціальна людина, «коуч», допомагає іншим людям (коучі) досягнути певної цілі в професії чи в особистому житті. На відміну від наставництва, коучинг зосереджується на досягненні конкретної цілі способом, який людині належить зрозуміти самотужки. Завдання коуча полягає передусім у допомозі з відшукування цього способу.
Іншими словами, коучинг – це методика розкриття потенціалу особистості для максимізації власної продуктивності та ефективності. Коучинг більше допомагає особистості навчатися, ніж вчить. Це не тільки техніка, яка застосовується в певних обставинах, а ще і метод управління, метод взаємодії з людьми, а також спосіб мислення.
Коучинг використовує багато принципів із філософії, психології, педагогіки, менеджменту та спрямований передусім на покращення життя людей у професійній та особистісних сферах. Тому важливо розрізняти поняття «коуч», «психолог», «тренер», «консультант», «терапевт», «експерт» тощо. Ймовірно, якщо проводити аналогію із спортом, то найближче до поняття «коуч» буде поняття «персональний тренер». Ви платите комусь, щоб отримати «персонального помічника», який вам допомагає поставити мету та розробити стратегію її досягнення. Наприклад, ви бажаєте схуднути. При цьому тренер постійно вас контролює та відкидає будь-які виправдування за ухилення від роботи, необхідної для надання вашому тілу бажаної форми. Коучинг багато в чому схожий на індивідуальні тренування: вам допомагають надати вашому життю тієї форми, якої ви бажаєте.
Слайд 9 Зі сторони може здаватися, що чемпіони на піку своїх досягнень менше всього потребують тренера, але вони навпаки, часто приписують велику частку свого успіху саме тренерові. Будь-який атлет, що виступає на високому спортивному рівні, або футбольна команда не зможуть досягти успіху без постійної допомоги та порад тренера.
Разом з цим, персональний тренер і коуч мають багато спільних рис. Основна мета тренера – виявити краще у спортсмена та переконати його, щоб він завжди працював на піку своїх можливостей. Навички та стратегії роботи в команді (якщо це командний вид спорту) – важлива складова успіху. Визначення та реалізація шляху до мети (або цілей) – одне з основних завдань на тренуванні. Спортивний тренер є експертом у своєму виді спорту, фахівець з коучингу є експертом в самому процесі коучингу, хоча, звісно, не виключається, що він може мати і спеціальні знання у сфері діяльності коучі (клієнта). Коучинг базується на тому, що коучі змагається тільки із самим собою та удосконалюється заради досягнення поставлених перед собою цілей.
Коуч – не єдиний фахівець, що пропонує коучі допомогу в різних життєвих ситуаціях, і важливо відрізняти його від усіх інших професіоналів у цій сфері. Деякі фахівці з коучингу пояснюють відмінність своєї роботи від інших допомогаючих професій, у спрощеному вигляді, використовуючи аналогію з вибором і купівлею велосипеда.
Слайд 10 Розглянемо це на прикладі. Консультант обговорюватиме з вами, що зупиняє вас в тому, щоб піти і купити велосипед. Він проаналізує всі наявні у вас «блоки» і поцікавиться, чого ви боїтеся. Він обговорить з вами всі нюанси купівлі: хто виробник, яка модель, який колір. Після консультації ви відчуєте себе здатним піти та купити велосипед впевнено та без сторонньої допомоги.
Консультанти допомагають людям долати життєві труднощі та часто спеціалізуються в якій-небудь специфічній сфері або проблемі. Так, існують консультанти, які допомагають при важкій втраті, консультанти у сфері міжособистісних стосунків, пост-травматичного стресового розладу і т.ін. Популярний образ консультанта – це хтось дбайливий, готовий витратити багато часу, щоб допомогти клієнтові впоратися з проблемою. Коучинг припускає повну відвертість у стосунках, і коуч скаже правду клієнту ще при першій зустрічі, і так буде впродовж всіх наступних розмов (у коучингу їх називають сесії).
Іншими словами, у певний момент, коли коучі зупиняється та не знає, як і куди далі рухатися, тренер проводить цього «велосипедиста» через вправи та завдання, щоб згодом усе відпрацьоване він міг відтворити самостійно. А що у такому разі робить коуч? Коуч сідає на велосипед разом із клієнтом і просто запитує: «Куди Ви хочете поїхати?», тобто він не пропонує готових варіантів рішень. Коуч надихає та направляє клієнта на досягнення результату, буде слухатиме, уточнюватиме та підтримуватиме його. Ефективний коучинг залежить не лише від майстерності коуча, але і від міри професійної й особистісної зрілості клієнта. У зв’язку з цим у коучингу вкрай важливо дотримуватися принципу усвідомленості дій, а також відповідальності за результат.
Отже, коуч – це той, хто надихає, мотивує і підтримує відповідальність за досягнення бажаних результатів на необхідному рівні до моменту їх здійснення, коуч допомагає досягти мети, рухатись більш ефективно, розвивати сильні сторони особистості.
Слайд 11 Для того, щоб стати гарним затребуваним коучем та якісно проводити коучинги ви повинні мати чотири базових елементи:
Зверніть увагу, коучинг не вчить, а допомагає вчитись. Це мистецтво створення – за допомогою спілкування та поведінки – середовища, яке полегшує просування людини до бажаних цілей так, щоб воно приносило задоволення.
Слайд 12 Слайд Будь ласка, перейдіть за посиланням і напишіть вашу думку: якими якостями повинен володіти коуч.
https://jamboard.google.com/d/1b8FAViNx53sn39KQs1Ppyouw_XsFfHNGoIRgVW1W8mo/edit?usp=sharing
Переходимо на перший фрейм. Вам потрібно за допомогою стікерів, які ви можете знайти зліва розмістити навколо цього красивого викладача ваші думки, яким ж якостями повинен володіти викладач-коуч.
На це завдання у вас 5 хвилин.
Закінчили? Будь ласка, хто із вас може прокоментувати написане. Погодитись чи ні.
Тож професійний коуч у системі освіти виконує багато ролей і функцій:
– Партнер у досягненні професійних та особистих цілей.
– Спеціаліст, який пройшов відповідне спеціальне навчання.
– Однодумець у процесі змін на краще.
– Тренер комунікаційних, професійних і життєвих навичок.
– «Дзеркало» у процесі прийняття рішення.
– Мотиватор, коли необхідні рішучі дії.
– Помічник, коли коучі (здобувач освіти) отримав прямий удар.
– Наставник у професійно-особистому розвитку науково-методичного працівника.
– Партнер у створенні проекту професійного розвитку науково-методичного працівника.
– Маяк під час шторму.
Слайд 12 (повтор слайду) Коучинг відкриває широкі можливості для творчості, розвитку професійної майстерності, стійкого саморозвитку. Ця технологія виступає в ролі допоміжного засобу, що дозволяє підготувати нове покоління молодих фахівців, упевнених у собі, самодостатніх, цілеспрямованих.
При підготовці майбутніх робітників та під час педагогічної практики коучинг використовуємо як модифікацію технології наставництва, базованої на системі розвиваючого консультування. Ця технологія вирішує одне з головних завдань наставництва – мотивування суб’єктів (коучів) до саморозвитку на основі формулювання мети своєї діяльності, визначення способів її досягнення і презентації, на ефективну реалізацію внутрішнього особистісно-професійного потенціалу особистості, на формування готовності до творчого вирішення нестандартних педагогічних завдань.
Слайд 13 Педагогічний коучинг передбачає системність, вертикальну і горизонтальну цілісність неперервного освітнього процесу; інтеграцію формальної, неформальної та інформальної освіти, навчальної, практичної й самоосвітньої діяльності; урахування змісту професійних потреб здобувача освіти на різних стадіях життєвого циклу тощо.
В основі педагогічного коучингу покладено ідею про те, що кожна особистість неповторна, відрізняється власними потребами, цілями, інтересами, мотивами, задоволення яких передбачає індивідуальні способи, форми, підходи до підвищення професійного та особистісного рівня.
Тому головне завдання викладача як коуча полягає в тому, щоб:
- допомогти здобувачу освіти зрозуміти себе, розібратися у своїх проблемах і мобілізувати свої внутрішні сили і можливості для їх вирішення і саморозвитку;
- допомогти здобувачам освіти перестати бути пасивними учасниками освітнього процесу і перейти до активного, усвідомленого відношення до освітньої діяльності як до особисто значимої;
- створити єдиний диференційований освітній простір для професійного розвитку здобувачів освіти за індивідуальними освітніми траєкторіями для забезпечення їхньої мобільності, конкурентоздатності, ураховуючи швидкозмінні виклики національного та міжнародного ринків праці;
- дати усвідомити здобувачам освіти необхідність професійного зростання за індивідуальною траєкторією відповідно до інноваційних викликів суспільства.
Організація освітнього процесу
Слайд 14 Як організувати освітній процес у формі коучингу?
Коучинг проводиться у формі регулярних зустрічей – коучинг-сесій (телеконференцій, вебінарів). Коучинг-сесії передбачають індивідуальні консультації, тренінґові заняття, реалізацію індивідуальних проєктів професійного розвитку. В основному коучинг-сесія триває від 30 до 90 хвилин. Коуч за допомогою «стріли коучингу» (певних запитань) разом із клієнтом вивчає його «карту світу».
Основа методології та інструментарію коучингу – інтерактивне спілкування, дискусія: питання-відповідь (Q&A), партнерські (рівноправні) взаємовідносини коуч-викладача та здобувача освіти.
Підґрунтя педагогічного коучингу складають:
– Сократівські методи діалогу.
– Психоаналітична теорія (З. Фрейд).
– Гуманістичний підхід у психотерапії (К. Роджерс, А. Маслоу).
– Методики спортивних тренерів (Т. Голв).
– Концепція емоційного інтелекту (EQ) (Д. Гоулмен).
Давайте ближче познайомимся з коуч-інструментами та коуч-техніками, які ви з легкістю можете застосовувати для проведення уроків історії та громадянської освіти.
Педагогічний коучинг спирається на загальновідомі методи освіти дорослих (спостереження, опитування, бесіда, тестування, моделювання та ін.), метатехнології (інтерактивні, практико-зорієнтовані, тренінґові, адаптивні, акмеологічні (можливість досягнення найвищого результату), компетентнісно-зорієнтовані, ігротехнології та ін.), також має власні стандартизовані та апробовані процедури, моделі і технології самоактуалізації (SMATR, GROW, самокоучинг та ін.).
Метод «Колесо балансу життя»
Слайд 15 На початку нашого тренінгу ми з вами визначали, якими ж якостями повинен володіти коуч? А як ви вважаєте, чи повинна ця людина бути в гармонії із собою та мати задоволення від життя?
Напишіть у чаті так чи ні, або вашу думку.
Пропоную поглянути як саме ви на сьогодні почуваєтесь, як би вам випала можливість стати коучем. А перевіримо ми це за допомогою однієї із коуч-технік – Техніки «Колесо балансу».
Темрява людей не керує своїм часом, тому їм закритий шлях до балансу. Коли вони зважаться взяти відповідальність за своє сьогодення і майбутнє, за свої минулі рішення - тоді їм відкриється дорога до щасливого життя.
Для досягнення балансу в житті потрібно привести до ладу всі сектори свого життя. Щоб оцінити, в якому стані знаходяться важливі для вас частини життя - використовуйте цю вправу.
Перейдіть за посиланням.
https://goal-life.com/tool/wheel_life?utm_term=article
Хочу попередити, нажаль даний сервіс доступний тільки російською мовою.
Оцінюєте поточний стан кожної сфери від 1 до 10 балів (1 - жах, 10 - все чудово). 1 - всередині кола, 10 - на зовнішньому колі. У підсумку, отримуєте колесо життєвого балансу вашого життя. Пролистайте сторінку нижче та побачите саме ваш результат.
Колесо коучингу може використовуватися для різних завдань з різних предметів: визначення пріоритетної мети, ситуація вибору, оцінка можливостей, оцінка життєвого балансу і т.п. Техніка полягає в тому, що малюється коло, який ділиться на сектори з відповідними назвами (наприклад, назви сфер життя клієнта), і далі проходить оцінка (шкалювання) кожного сектора.
Напишіть у чаті: чи є особисто вам над чим попрацювати у своєму житті або все чудово? Дякую!
Слайд 16 Наступною пропоную розглянути з технологію коучингу Джона Уітмора, автора книг, присвячених коучингу, яка називається «GROW» (з англ. – зростання). Ця технологія містить перелік ефективних запитань у певній послідовності (рис. 1):
Goal Reality Opportunity Will
Goal (мета) − визначення цілей на короткий та віддалений терміни, що передбачає знаходження відповіді на такі запитання: «У якому напрямку ми будемо рухатися?», «Чого саме ми бажаємо досягти?», «Якою є наша мета?», «Наскільки вона реалістична?» тощо.
Reality (реальність) – дослідження та оцінка реальної ситуації: що є і що відбувається. На цьому етапі знаходимо відповіді на такі питання: «У якій ситуації ми перебуваємо зараз?», «Якими ресурсами ми володіємо?», «Що матимемо, коли мету буде досягнуто?» тощо.
Opportunity (можливість, варіанти вибору) – визначення списку можливостей та стратегій плану дій. Питання можуть бути такими: «Що саме нам допоможе у вирішенні цього питання?», «Який шлях ми оберемо для досягнення цієї мети?» тощо.
Will (наміри) – фіксування як, коли, яким чином аспірант буде діяти. Найбільш ефективними будуть запитання: «Які інструменти ми оберемо для досягнення мети?», «Які з обраних варіантів є найбільш оптимальними» тощо.
Якщо ви уважно розглянете рисунок, ви побачите, що підсумки ми можемо отримати на будь-якому етапі технології.
Так ви можете примінити цю технологію саме на вашому уроці історії або громадянської освіти за зручним алгоритмом.
Слайд 17 Наприклад урок історії, ваші питання можуть бути наступного характера:
- Як ти думаєш, як ця подія вплинула на хід історії?
- А якби не була підписана петиція, що б тоді сталося?
- Які ще рішення він міг би прийняти в тій ситуації?
- А що б зробив ти, будь ти на його місці?
- А як ти думаєш, як почувається людина в такій ситуації?
Слайд 18 Практична вправа «Генератор ідей»
А тепер, шановні викладачі, давайте спробуємо на практиці спробувати застосувати отриманні знання.
Представьте, що Ви створюєте параграф для майбутнього методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках історії та громадянської освіти» настільки креативний і привабливий, щоб він міг дійсно зацікавити викладачів.
Перейдіть за посиланням у чаті.
https://jamboard.google.com/d/1b8FAViNx53sn39KQs1Ppyouw_XsFfHNGoIRgVW1W8mo/edit?usp=sharing
Знов ми з вами знаходимось на гугл-сервісі Джамборд.
Вам потрібно заповнити ці три колонки як досвідченому викладачу-коучу. Користуємось знов стіками з лівої панелі інструментів.
Нехай Ваші пропозиції стануть панорамою захопливих можливостей.
На цю роботу вам також 5 хвилин.
Закінчили? Будь ласка, хто із вас може прокоментувати написане. Погодитись чи ні. А також подумайте, кому можна було б запропонувати почитати ваш параграф із цього посібника?
Дякую!
Слайд 19 Існує ще безліч технологій коучингу, з якими ви можете ознайомитись самостійно. Бо наш час зустрічі обмежений і, нажаль, ми не встигнемо розглянути все за один раз. Подивіться на слайд.
Слайд 20 На підсумок – зверніть увагу на слайд.
Що ви бачите? Напишіть у чаті.
Так, я бачу, що думки щодо малюнку не однакові.
Рисунок переконливо ілюструє, що дивлячись на те саме зображення одна людина побачить на ньому чашу, а інша – профілі двох людей.
Це означає, що одні люди в кризових ситуаціях, наприклад, бачать лише негативні тенденції, загрозу, небезпеку, а інші відкривають в цьому позитивні моменти, бачать широкі можливості для розвитку тощо.
Багато залежить від того, як ми сприймаємо оточуючий світ. Одна і та сама ситуація може сприйматися різними людьми зовсім по-різному. Це свідчить про неповторні особливості кожної людини, рис її характеру та настрою, емоцій і відчуттів, життєвого досвіду й оточуючого середовища.
Я бажаю кожному з вас досягти майстерності у своїй справі та стати гарним коучем для своїх здобувачів освіти та колег. Вдосконалюйте свої навички та досвід, займайтесь самоосвітою, відповідайте вимогам теперішнього часу.
Я знаю, ви скажете: немає часу, багато проблем, я втомилась і багато інших причин. Але справа в мотивації. Змотивуйте себе. Як?
Слайд 21 Способи самомотивації:
- залиште свою зону комфорту;
- не бійтеся робити помилки;
- не обмежуйте своє мислення;
- розвивайте здібності;
- закінчуйте те, що почали робити;
- живіть теперішнім;
- не зупиняйтеся.
І все у вас вийде!
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Завдання 1.
Пригадайте власну історію, яка була у Вашому житті, на Вашу думку, поразкою. Дайте собі відповідь на такі запитання:
Чому навчив Вас цей досвід?
Чого би Ви зробили менше?
Чого би Ви зробили більше?
Як би Ви тепер змінили своє відношення до цієї ситуації?
Як би Ви використали отриманий досвід у сьогоднішній ситуації?
Яким би символом Ви могли описати цю ситуацію?
Яке значення має для Вас цей символ?
Завдання 2.
Подумайте про свою заповітну мрію. Дайте собі відповідь на такі запитання:
Чим Ви ризикуєте, якщо почнете діяти?
Які цінності придбаєте, якщо досягнете того, про що мрієте?
Що є у Вас унікального, що дозволить Вам реалізувати свою мрію?
Завдання 3.
Дайте собі відповідь на наступні запитання:
Що Вам удалося у цьому році в професійній діяльності?
Що Вам не удалося в цьому році в професійній діяльності?
Що би Ви хотіли додати в своє життя в наступному році?