Тренінг "Ефективна комунікація"

Про матеріал
Спілкування між людьми — надзвичайно складний процес. Неефективність спілкування може бути пов’язана з повною або частковою відсутністю того або іншого комунікативного вміння (наприклад, вміння орієнтуватися та поводитися в конкретній ситуації). Неефективність спілкування може також бути пов’язана із недостатнім рівнем самоконтролю одного із суб’єктів цього спілкування (наприклад, через невміння подолати власну перезбудженість, імпульсивність, агресію тощо). Кожний із нас навчається самоконтролю впродовж усього свого життя, набува­ючи досвіду, який здебільшого базується на помилках і розчару­ваннях. Чи можливо навчитися спілкування, використовуючи для цього тільки свій реальний досвід?
Перегляд файлу

“ТРЕНІНГ “ЕФЕКТИВНА КОМУНІКАЦІЯ”

Завдання тренінгу:

розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування;

відпрацьовування навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємин між людьми;

опанування навичок ефективного слухання;

активізація процесу самопізнання та самоактуалізації; розширення діапазону творчих здібностей.

Спілкування між людьми — надзвичайно складний процес. Неефективність спілкування може бути пов’язана з повною або частковою відсутністю того або іншого комунікативного вміння (наприклад, вміння орієнтуватися та поводитися в конкретній ситуації). Неефективність спілкування може також бути пов’язана із недостатнім рівнем самоконтролю одного із суб’єктів цього спілкування (наприклад, через невміння подолати власну перезбудженість, імпульсивність, агресію тощо). Кожний із нас навчається самоконтролю впродовж усього свого життя, набуваючи досвіду, який здебільшого базується на помилках і розчаруваннях.

Чи можливо навчитися спілкування, використовуючи для цього тільки свій реальний досвід?

Так, можливо, причому зробити це за допомогою гри. Гра — це модель життєвої ситуації, зокрема спілкування, під час якої людина набуває певного досвіду. Крім того, припускаючись помилок під час штучно створеної ситуації спілкування, людина на відчуває того тягаря відповідальності, який є неминучим у реальному житті. Отже, гра як частина тренінгу певних умінь і навичок (або будь-яка штучно створена ситуація) надає людям ширших можливостей для спроб, виявлення творчості, пошуку найефективніших форм взаємодії одне з одним і (що дуже важливо!) не боятися поразки.

Безумовним позитивним моментом ігрових вправ є можливість отримати оцінку своєї поведінки з боку, порівняти себе з оточуючими та скоригувати своє спілкування в майбутніх реальних ситуаціях. Слід пам’ятати про те, що як під час тренінгового заняття, так і в реальному житті набагато легше помітити помилки та неточності в спілкуванні своїх близьких, співробітників, керівників, аніж власні.​  

Тренінг, який ми пропонуємо далі, сприяє опануванню його учасниками прийомів ефективного спілкування завдяки використаним під час нього ігровим компонентам і техніці активного слухання.

Примітка. Для збереження цілісності тренінгу ми повторюємо вправи, які наводилися в попередньому практикумі.

Заняття 1. Знайомство

-       ім’я і прикметрик про себе

-       3 позитивних риси

-       хоббі

 

Вправа - розминка «Пізнання колег»

 

Мета: зняти м’язову та емоційну напруженість

Психолог: Зараз ми проведемо гру з допомогою якої ми краще впізнаємо один одного. Я буду ставити запитання, кого це стосується, встає і виконує завдання, яке я скажу. Питання - завдання:

 у кого голубі очі - три рази моргніть;  у кого є брат - потупати ногами;

 хто сьогодні смачно поснідав - погладьте себе по животику;  хто родився восени - візьміть когось з групи і потанцюйте з

ним;  хто любить котів - тричі м’явкніть;

 у кого є заміжня сестра - скажіть колезі зліва, що це мене не

стосується;  хто п'є каву з цукром та молоком - подивіться під стілець;  у кого є ластовиння - пробіжіть по колу;

 хто одружений - напишіть в повітрі велику вісімку рукою; у кого є діти - підстрибніть (один стрибок за кожну дитину);  хто любить все знати - поміняйтесь місцем хто думає так

само;

 хто, хоч інколи мріяв стати невидимим - закрийте лице

лодонями;  хто вміє грати на будь-якому музичному інструменті -

покажіть, як це робиться; хто думає що гра продовжується дуже довго - підніміть руки в

гору і крикніть «досить».

 

Правила

 

Наступний крок — інформаційне повідомлення ведучого про невербальні канали комунікації:

   очі та контакт за допомогою погляду;

   обличчя та експресія обличчя;

   жести;

   пози;

   тактильні відчуття (доторкання); дистанція під час спілкування.

Успішність заняття багато в чому визначається мотивацією навчання ефективного         спілкування.        Вироблення         мотивації    може відбуватися за допомогою різноманітних завдань: проведення рольової гри за професійно значущою темою; проведення групової дискусії з наступним обговоренням її відеозапису; програвання особистих проблем у спілкуванні, яке запропоноване учасниками.​   

Вправа:  «Плітка»

Пропонується 6 учасникам вийти за двері. Одному учаснику показують малюнок. Потім цей учасник розповідає, що бачив одному з тих, хто за дверима. І так по черзі.

-                 Що відбувалося з інформацією, яка передавалася учасниками, під час виконання вправи?

-                 Чи змінилася інформація у фіналі? 

-                 Чому це відбулося?

-                 Які фактори впливали на процес передачі інформації? 

-                 Чи відчували ви відповідальність за вірогідність інформації, переданої вами? 

-                 До чого може призвести така ситуація у реальному житті

 

                          Вправа “Вище - нище”

Встаньте, будь-ласка, по колу. Зараз я пропоную трохи порухатись. Спочатку уявіть собі, що Ви пануєте над усіма людьми, що ви набагато розумніший, привабливіший за інших, інші навіть не варті Вашої уваги.

Відчуйте, що відбувається з Вашим тілом, обличчям, настроєм, коли Ви це уявляєте? Походіть у цьому стані.

А тепер уявіть собі, що Ви найгірша людина в цій кімнаті, найнеуспішніша, найбідніша, найнепривабливіша. Як тепер змінюється Ваш настрій? Положення тіла, ставлення до інших? Походіть у цьому стані. 

А тепер уявіть себе рівним серед рівних, кожен і Ви також – унікальна особистість, варта поваги та уваги.

Як ви почуваєтесь тепер?

-       Що ви відчували під час виконання цієї вправи?

-       В якому стані було найнеприємніше перебувати?

-       В якому саме найкомфортніше? Чому? 

 

ТЕСТ

1.             На Вас чекає звичайна ділова зустріч. Чи хвилюєтесь Ви?

 

2.             Чи викликає у Вас сум'яття і невдоволення доручення виступити з доповіддю, повідомленням, інформацією на будь-якій нараді, зборах або іншому подібному заході?

 

3.             Чи відкладаєте Ви візит до лікаря до останнього моменту?

 

4.             Вам пропонують виїхати у справах до міста, де Ви ніколи не

бували. Чи докладете Ви максимум зусиль, щоб уникнути цієї поїздки?

 

5.             Чи любите Ви ділитися своїми переживаннями з будь-ким?

 

6.             Чи дратуєтеся Ви, якщо незнайома людина на вулиці звернеться до Вас з проханням (показати дорогу, назвати час, відповісти на якесь питання)?

 

7.             Чи вірите Ви, що існує проблема "батьків і дітей" і що людям

різних поколінь важко розуміти один одного?

 

8.             Чи посоромитеся Ви нагадати знайомому, що він забув Вам

повернути гроші, які позичив кілька місяців тому?

 

9.             У ресторані або в їдальні Вам подали явно неякісні страви. Чи

будете Ви мовчати, лише сердито відсунувши тарілку?

 

10.         Опинившись сам на сам з незнайомою людиною, Ви не вступите з ним у бесіду і будете перейматися, якщо першим заговорить він. Чи так це?

 

11.         Вас жахає будь-яка довга черга, де б вона не була (у магазині,

бібліотеці, касі кінотеатру). Чи Ви відмовитися від свого наміру?

 

12.         Чи боїтеся Ви брати участь у розгляді конфліктних ситуацій?

 

13.         У Вас є власні суто індивідуальні критерії оцінки творів літератури, мистецтва, культури і ніяких чужих думок на цей рахунок Ви не сприймаєте. Це так?

 

14.         Почувши де-небудь висловлювання, яке є явно помилковим з

добре відомого Вам питання, чи Ви промовчите?

 

15.         Чи викликає у Вас досаду чиє-небудь прохання допомогти

розібратися в тому чи іншому службовому питанні чи навчальній темі?

 

16.         Найбільш охоче Ви викладаєте свою точку зору (думку,

оцінку) в письмовій формі, ніж в усній?

 

Оцінка відповідей:

 

«Так» - 2 бали, «іноді» - 1 бал, «ні» - 0 балів.

 

Отримані бали підсумовуються.

 

30-32 балів. Ви явно некомунікабельні, і це Ваша біда, оскільки найбільше страждаєте від цього Ви самі. Але і близьким Вам людям нелегко. На Вас важко покластися в справі, яка вимагає групових зусиль. Намагайтеся бути більш комунікабельними, контролюйте себе.

 

25-29 балів. Ви замкнуті, неговіркі, віддаєте перевагу самотності, тому у Вас мало друзів. Нова робота і необхідність нових контактів якщо і не викликають у Вас паніку, то надовго виводять з рівноваги. Ви знаєте цю особливість свого характеру і буваєте незадоволені собою. Але не обмежуйтеся тільки таким невдоволенням - у Вашій владі переламати ці особливості характеру. Хіба не буває так, що при сильному захопленні Ви стаєте цілком  комунікабельним? Необхідно тільки оживитися.

 

19-24 балів. Ви певною мірою товариські і в незнайомому оточенні відчуваєте себе цілком упевнено. Нові проблеми Вас не лякають. І все ж з новими людьми спілкуєтесь обережно і обмежено, у суперечках і диспутах берете участь неохоче. У Ваших висловлюваннях часом занадто багато сарказму, без ніяко на те підстави. Ці недоліки варто виправити.

 

14-18 балів. У вас нормальна комунікабельність. Ви допитливі, охоче слухаєте цікавого співрозмовника, досить терплячі в спілкуванні, відстоюєте свою точку зору без запальності. Без неприємних переживань йдете на зустріч з новими людьми. Водночас не любите гучних компаній; екстравагантні витівки і багатослівність викликають у Вас роздратування.

 

9-13 балів. Ви досить товариські (часом, можливо, навіть надміру). Цікаві, говіркі, любите висловлюватися з різних питань, що, буває, викликає роздратування навколишніх. Охоче знайомитеся з новими людьми. Любите бувати в центрі уваги, нікому не відмовляєте в проханнях, хоча не завжди можете їх виконати. Інколи Ви сердитеся, але швидко заспокоюєтесь. Чого Вам бракує, так це посидючості, терпіння і відваги при зіткненні з серйозними проблемами. За бажання, однак, Ви можете себе змусити не відступати.

 

4-8 балів. Ви, мабуть, «свій хлопець». Товариськість б'є з Вас ключем. Ви завжди в курсі всіх справ. Ви любите брати участь у всіх дискусіях, хоча серйозні теми можуть викликати у Вас мігрень або навіть нудьгу. Охоче берете слово з будь-якого питання, навіть якщо маєте про нього поверхове уявлення. Усюди почуваєте себе в своїй тарілці. Беретеся за будь-яку справу, хоча не завжди можете успішно довести її до кінця. З цієї самої причини керівники і колеги ставляться до Вас з деяким побоюванням і сумнівами. Задумайтесь над цими фактами.

 

3 балів і менше. Ваша комунікабельність має болісний характер. Ви балакучі, багатослівні, втручаєтеся в справи, які не мають до Вас ніякого відношення. Беретеся судити про проблеми, в яких зовсім не компетентні. Свідомо чи несвідомо Ви часто буваєте причиною різного роду конфліктів у Вашому оточенні. Запальні, образливі, нерідко буваєте необ'єктивні. Серйозна робота не для Вас. Людям - і на роботі, і вдома, і взагалі всюди - важко з Вами. Так, Вам треба попрацювати над собою і своїм характером! Перш за все виховуйте в собі терплячість і стриманість, шанобливе ставлення до людей, нарешті, подумайте про своє здоров'я - такий стиль життя не проходить безслідно.

ВИДИ АКТИВНОГО СЛУХАННЯ

Існують різні принципи активного слухання, які відповідають трьом різним варіантам цього явища:

Активне слухання. У цьому випадку ви концентруєтесь на інформації, уточнюючи і перепитуючи її так, щоб співрозмовник зрозумів, що ви хочете усвідомити для себе все, що він говорить.

Пасивне слухання. Іноді людині потрібно виговоритися, і в цьому випадку його коштує не перебивати, а мовчки слухати, зрідка підтакуючи і даючи побачити, що ви його розумієте.

Емпатичних слухання. Цей вид змушує вас подумки стати на місце мовця і постаратися уявити, випробувати його почуття, висловивши це словами так, щоб він зрозумів, що ви здатні співпереживати на найглибшому рівні.

Зазвичай виходячи з цього складають і вправи на активне слухання. Люди діляться на пари і протягом 2-3 хвилин кожен з них відпрацьовує ці три способи активного слухання.

ПРИЙОМИ АКТИВНОГО СЛУХАННЯ

Для багатьох виявляється не під силу навіть такий найпростіший прийом, як уміння слухати співрозмовника, не перебиваючи його. А адже це 

 основа активного слухання і ознака елементарної ввічливості. Розглянемо найпростіші прояви з області методу активного слухання:

легкий нахил тіла до співрозмовника;

регулярні кивки головою під час промови співрозмовника; спалаху очима;

міміка, відповідна предмета розмови; поддаківаніе на знак згоди; пояснення по ходу промови;

перепитування в кінці висловлювання («тобто, як я розумію

….»);

підведення підсумків («загалом, ти вирішив …»); вираз співпереживання; емпатія («це засмутило тебе?") і т.д.

Техніка активного   слухання    дозволяє     розташувати співрозмовника до себе, переконати його в тому, що для вас дійсно важливі його слова і навіть дозволяє вам впливати на його точку зору, підводячи       його до      нових          висновків, використовуючи тільки         ту інформацію, яку він вам видав.

 

Вправа «Карусель»

Мета:формування навичок швидкого реагування під час вступу в контакти з іншими людьми; розвиток емпатії та рефлексії в процесі навчання.

Під час виконання вправи здійснюється низка зустрічей між учасниками тренінгу, причому щоразу з новою людиною. Завдання: легко розпочати контакт, підтримати розмову та розпрощатися.

 

Учасники тренінгу утворюють два кола — внутрішнє (нерухоме)

та зовнішнє (рухоме) — за принципом каруселі обличчям одне до одного.

 

Орієнтовні ситуації:

 

«Перед Вами — людина, яку Ви добре знаєте, але тривалий час не бачили. Ви радієте цій зустрічі…»

«Перед Вами — незнайома людина. Познайомтесь із нею…»

«Перед Вами — маленька дитина, яку щось злякало. Підійдіть до неї та заспокойте…»

«Після тривалої розлуки Ви зустрічаєте коханого (кохану). Ви дуже раді зустрічі…»

На встановлення контакту й проведення розмови відводиться 3–4 хвилини. Потім ведучий дає сигнал і учасники тренінгу пересуваються до іншого учасника.

Ситуації Вправа «Передати одним словом»  

Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете слово «Привіт» з інтонацією, відповідної емоції, написаної на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.

Тепер я перемішую картки і ще раз вам роздам їх.

Таке ж завдання тільки тепер читаємо короткий віршик «кинули ведмедика на підлогу».

Список емоцій.

1)              Радість.

2)              Здивування.

3)              Жаль.

4)              Розчарування.

5)              Підозрілість.

6)              Смуток.

7)              Веселощі.

8)              Холодна байдужість.

9)              Спокій.

10)          Зацікавленість.

11)          Впевненість.

12)          Бажання допомогти.

13)          Втома.

14)          Хвилювання.

15)          Ентузіазм. 

 

Вправа «Остання зустріч»

Призначення: удосконалення комунікативної культури.

Інструкція. Ведучий звертається до учасників тренінгу: «Уявіть, що наші з вами заняття вже завершилися, і ви розлучаєтеся. Чи все ви встигли сказати одне одному? Можливо, хтось забув поділитися із групою своїми переживаннями? Або серед вас є людина, думку якої про себе ви обов’язково хотіли б дізнатися? Або у вас виникло бажання подякувати комусь? Зробіть це тут і тепер».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
3.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.2
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Малєвська Наталія Олександрівна
    При використанні тесту необхідно вказувати 1) його автора, 2) автора адаптації тесту, якщо автор - зарубіжний, тощо. Використання непрофесійних тестів недопустимо... Див. 1. Перелік діагностичних методик, дозволених для використання УНМЦЦППСР в закладах освіти (Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник Текст / уклад.: М.В. Лемак, В.Ю. Петрище, - Вид. 2-ге, виправ. - Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. - 615 с. ) 2. Застосування діагностичних мінімумів в діяльності праців¬ників психологічної служби : [метод, рек.] І авт.-упор.: В. М. Гор¬ленко, В. Д. Острова, Н. В. Сосновенко, І. І. Ткачук ; за заг. ред. В. Г. Панка. - Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної ро¬боти, 2018. - 106 с.
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Толчинська Любов Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 червня 2019
Переглядів
18481
Оцінка розробки
4.2 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку