Освіта та здоров'я є взаємодоповнюючими компонентами успішного повсякденного буття дітей та молоді. Випускникам спеціальних шкіл вкрай потрібні не лише знання, а й життєві навички, що допомагають робити життєвий вибір, досягати цілей, коригувати власну поведінку, оцінювати ризики, зберігати і покращувати своє здоров'я та якість життя. Дітям з порушеннями інтелекту особливо притаманне некритичне засвоєння асоціальних форм поведінки і легкість долучення до шкідливих звичок, швидке формування залежностей. В них спостерігається недостатній рівень самостійності, здатність потрапляти під вплив негативних факторів набагато легше, ніж в інших дітей. Одним із головних завдань навчання та виховання в спеціальній школі є профілактика негативних явищ та формування здоров'язберігаючих компетенцій у дітей.
Напрямки роботи психолога щодо збереження фізичного та психічного здоров'я учнів: • збереження і зміцнення психічного здоров’я учнів (попередження емоційних розладів, превентивна робота з попередження поширення серед учнів шкідливих звичок, залежностей, формування в учнів усвідомлення цінності здоровя та здорового способу життя, вироблення мотивації до здорового способу життя тощо); • формування компетентності педагогів з питань здоров’я і здоров’язберігаючих технологій; • організація співпраці з батьками з питань збереження та зміцнення здоров’я дітей.
МЕТА проведення роботи: відповідно до віку та можливостей учнів з порушеннями інтелекту дати знання про шкоду тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотичних речовин; дати інформацію про те, що містять у собі поняття «здоровий спосіб життя», «шкідливі звички», «корисні звички»; формувати навички відповідального ставлення до свого здоров’я; мотивувати школярів до здорового способу життя; формувати навички самостійного та відповідального прийняття рішень; вчити бачити дітей наслідки своїх вчинків та нести відповідальність за них.
Форми роботи з учнями Діагностична Профілактична Консультативна Корекційна Навчальна Групові та індивідуальні консультування з проблеми (за запитом). Корекційно- розвивальні заняття, бесіди з елементами тренінгу, індивідуальна корекційна робота. Анкетува-ння, опитування з питань здорового способу життя, діагностика кінцевого результату роботи. Індивіду-альні та групові профілак-тичні бесіди, участь у проведенні загально-шкільних днів здоров’я, тижня здоров’я, тижня психології, випуск шкільної стінгазети, усні журнали… Групові бесіди, диспути, дискусії, “круглі столи”, інтегровані уроки, тренінгові заняття, перегляд та обговорення відеофільмів, творчі проекти…
Форми роботи з педагогічним колективом З адміністрацією (створення в шкільному середовищі умов для запобігання шкідливим звичкам в учнів). Просвітницька робота (виступи на педагогічних радах, нарадах при директору, методичних об’єднаннях). Індивідуальна консультативна робота за запитом.
Життєві навички просоціальної особистості, що формуються в процесі роботи: самоусвідомлення і самооцінки; усвідомлення життєвих цінностей; визначення життєвої мети; аналіз проблем і прийняття виважених рішень; протистояння негативному впливу оточення; ефективного та продуктивного спілкування; співпереживання і надання допомоги; розвитку дружніх стосунків.
РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ: У молодших школярів: формування думки про відповідальну внутрішню позицію щодо свого здоров'я на основі позитивних перспективних мотивів; поглиблення усвідомлення поняття «здоров'я», його багатогранності, необхідності турботи про нього; розширення знань про негативний вплив шкідливих звичок. В учнів середньої ланки: розширення знань дітей про шкоду алкоголізму, тютюнопаління та інших шкідливих звичок, формування найпростіших навичок відповідальної внутрішньої позиції щодо свого здоров'я; поглиблення усвідомлення необхідності турботи про своє здоров’я та власну відповідальність за нього. В учнів старших класів: вироблення думки про необхідність уважного ставлення до свого здоров’я; вміння самостійно роздумувати про своє життя та робити правильні висновки.