Тренінг "Любов батьків очима дитини"

Про матеріал
Мета: поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищити психолого–педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо–батьківських стосунків.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад «Тернівська загальноосвітня школа I-III ступенів №7 Тернівської міської ради Дніпропетровської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг

«Любов батьків очима дитини»

 

 

Підготувала: практичний психолог,

Бешенцева Н.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Тернівка

Тренінг «Любов батьків очима дитини»

 

Підготувала: практичний психолог ЗЗСО № 7, м.Тернівка

Бешенцева Наталія Олександрівна

 

 Мета: поглибити знання батьків з питань виховання дітей, дати батькам можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання і підвести їх до аналізу особистого педагогічного досвіду; підвищити психолого–педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо–батьківських стосунків.

Завдання:

  • усвідомлення батьками свого стилю виховання;
  • розвиток вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних сімейних ситуацій;
  • оптимізація комунікації та міжособистісних відносин між дитиною та її батьками;
  • покращення розуміння своєї дитини і своїх взаємовідносин з нею;
  • формування навичок співпраці з дітьми;

 Матеріал та обладнання: фліп-чарт, маркери, м’яч, кольорові олівці, кольоровий папір, картон, листи А4, різнокольорові стікери, ножиці, клей, заготовка «сонечко», пам’ятка «33 важливих фрази, які потрібно говорити своїм дітям».

 Час проведення: 1,5 г.

 Учасники: батьки майбутніх першокласників.

 План

  1. Вправа-знайомство «Портрет по колу».
  2. Вправа «М'яч по колу».
  3. Вправа «Хочу дізнатися».
  4. Вправа-презентація від імені своєї дитини.
  5. Вправа «Ми-батьки».
  6. Вправа «П’ять помилок у вихованні».
  7. Інформаційне повідомлення «Помилки у вихованні».
  8. Вправа «У променях батьківського сонця».
  9. Вправа «Долонька щастя».
  10.  Вправа «Мої очікування».

 

ХІД ТРЕНІНГУ

  •   Добрий день, шановні батьки! Сьогоднішнє наше зібрання пройде в незвичайному формате за темою «Любов батьків очима дитини». Якими б не були батьки, вони завжди дадуть ствердну відповідь на питання: «Чи любите ви свою дитину?». А як ми любимо і, тим більше, чи вміємо ми любити, над цим як то замислюватися не доводилося. Але ж любов батьків - одна з головних потреб дитини. Мудреці говорять «Діти, яких люблять, стають дорослими, які вміють любити».
  •   Сьогодні я пропоную Вам поміркувати над питанням: «Що ж таке - батьківська любов?» та спробуємо виділити складові батьківської любові й виробити правила виховання.
  • Перш ніж ми почнемо роботу, мені б хотілося з вами познайомитися. Я пропоную вам вправу «Портрет по колу». (За командою батьки починають малювати свій портрет, не забувши підписати своє ім'я. За кілька секунд психолог дає команду передати малюнок своєму сусідові праворуч і продовжити малювати портрет сусіда ліворуч. Через кілька секунд повторює команду і так далі, аж поки до батьків по колу дійде їх портрет).
  • Назвіть своє ім'я та рису характеру починаючи на першу букву вашого імені. Наприклад: (Олена - організована).
  • Спасибі. Ось ми з вами познайомилися.

Вправа «М’яч по колу»

  • А тепер встаньте в коло. Витягніть руки вперед. У мене в руках м'яч. Давайте не дамо йому впасти, нехай він прокотиться по нашим долоньках. Добре. А тепер в іншу сторону. Спасибі. Давайте сядемо. Скажіть, що ви відчули, виконуючи цю вправу? Попрошу кожного сказати хоча б одне речення. Батьки висловлюються по колу.
  • Працювати ми будемо ефективно, використовуючи кооперативне навчання, для цього нам необхідно обговорити правила роботи.
  • Ми пропонуємо такі:
  • Бути відвертими, позитивно налаштованими.
  • Поважати думку інших.
  • Кожен має право висловитися по темі розмови і бути почутим.
  • Конфіденційність.

Вправа «Хочу дізнатися»

Інструкція. Учасникам роздаються різнокольорові стікери, на яких кожен робить записи, чого саме він чекає від тренінгу. Після цього папірці прикріплюються на плакаті біля зображення сім’ї (батьки зачитують очікування).

  •  Сім’я – головна ланка у вихованні особистості дитини. Те, що людина набуває в сім'ї, вона зберігає протягом усього подальшого життя. У сім'ї закладаються основи особистості. Саме там дитина починає пізнавати навколишній світ і набувати життєвого досвіду. Саме в сім’ї формуються характер, світогляд дитини, її моральні орієнтири, естетичні смаки, тощо. Сьогодні спробуємо знайти ключики до трепетних і ніжних дитячих сердець.

 Вправа-презентація від ім’я своєї дитини

  • А зараз «Вправа-презентація» от імені своєї дитини. Я (П.І. дитини, якість, інтереси). Приклад: Я, Іванов Вадим доброзичливий, люблю малювати…

 Вправа «Батьки-діти»

  • Діти – це наше майбутнє. Від часу народження ваших дітей ви мріяли, якими вони будуть, коли виростуть, ким стануть у майбутньому. Поділіться своїми мріями. А допоможе нам у цьому вправа «Ми-батьки». (Учасники отримують по одному стікеру зеленого, синього та червоного кольорів. Їм пропонується на кожному зі стікерів продовжити речення (стосовно своєї дитини): на зеленому стікері – «Як мати (батько) я хочу бачити свою дитину…»; на синьому стікері – «Як мати (батько) для цього я роблю…»; на червоному стікері – «Як мати (батько) я ніколи…».

      По закінченню учасники прикріплюють стікери на аркуш з написами «Я хочу…», «Я роблю…», «Я ніколи …»).

  • Чи легко було продовжити ці речення?
  • Чи завжди вдається у реальному житті виконувати ваш варіант речення «Як мати (батько) я ніколи…»?

Робота в групах. Вправа «П’ять помилок у вихованні»

  • А зараз, пригадайте п’ять помилок у вихованні, які ви коли-небудь робили. Запишіть їх на аркуші. (Потім об’єднавшись в групи учасники узагальнюють всі помилки. Після, хтось із групи доповідає про роботу. Загальні помилки психолог виписує на дошці і коментує деякі. Батьки міркують і коментують ці помилки, можливо, почуття, які викликані цією інформацією.

 Інформаційне повідомлення «Помилки у вихованні»

 Отже, найпоширенішими помилками батьків психологи вважають:

 1. Гіперпротекція. Підвищені контроль і увага дорослих до дитини.

 Це «виховання» ігнорує особистість дитини. В таких сім’ях дитина здебільшого погано адаптується в суспільстві, часто конфліктує з однолітками, має позицію споживача.

 2. «Кумир сім’ї».

 Дорослі намагаються задовольнити всі потреби дитини й убезпечити її від усіх труднощів. Такий вид виховання ще називають «мімозним».

 Результат – дитина стає егоцентричною, завжди бажає бути в центрі уваги, не докладаючи для цього жодних зусиль. Не вміє боротися з труднощами.

 3. Жорсткі стосунки.

 Розправи, тілесні чи моральні, за непослух і дрібні проступки викликають у дитини жорстокість і боязнь дорослих. Найчастіше з таких дітей виростають погані і жорстокі люди.

 4. Емоційне відкидання.

Батьки виховують дитину за типом Попелюшки. Подібне виховання розвиває образливість, потайливість, уразливість і чутливість.

 5. Виховання вундеркінда.

 Дорослі намагаються забезпечити дитині якомога ширшу освіту. Дитина займається всім, чим можна – мови, спорт, музика тощо. Вона постійно зайнята, весь час кудись поспішає… У неї немає часу на спілкування з однолітками.

У більшості випадків рано чи пізно дитина починає протестувати проти такого режиму і виконувати все формально. Така завантаженість може виснажити нервову систему.

 6. ФРАЗИ з подвійним змістом: ЯК ЇХ ЧУЮТЬ ДІТИ?

 Спілкуючись з дітьми, ми не особливо замислюємося, як вони сприймають звернені до них слова і фрази. Важко уявити, але наші слова і думки мають магічну силу. Всього одна фраза може позбавити життя сенсу, вбити надію, а може додати впевненості, розсмішити, втішити, допомогти знайти віру і любов.

 Ми говоримо...

 - Обережно - впадеш!

 - Не займай собаку - вкусить!

 Дитина чує ...

 - Світ небезпечний, краще взагалі нічого не робити.

 Скажіть інакше ...

 - Подбай про себе, бережи себе. Будь уважним.

 Ми говоримо...

 - Давай швидше! Поспішай! Замовкни! Стій! Відповідай!

 Дитина чує ...

 - Ти не важливий. Тобі доведеться поступитися своїми бажаннями заради моїх.

 Скажіть інакше ...

 - У мене 10 хвилин. Скільки тобі потрібно часу? (Спробуйте домовитися).

 Ми говоримо...

 - Не кричи! Не смійся! Не плач!

 Дитина чує ...

 - Не виражай своїх емоцій.

 Скажіть інакше ...

 - Ти мабуть втомився. Ти чогось злякався. (Постарайтеся зрозуміти почуття дитини).

 Ми говоримо...

 - Ну, скільки можна повторювати (пояснювати)!

 Дитина чує ...

 - Ти дурний, ти невдаха.

 Скажіть інакше ...

 - Ти впораєшся, спробуй ще. Я можу допомогти, якщо хочеш.

 Ми говоримо...

 - Хлопчики не повинні боятися (плакати). Дівчинка повинна бути слухняною.

 Дитина чує ...

 -Мужчина не має права на почуття. Жінка - завжди жертва.

 Скажіть інакше ...

 - Ти засмутився. Ти розсердилася. Ти маєш право це пережити.

 Ми говоримо...

 - Як тобі не соромно!

 Дитина чує ...

 - Ти поганий, з тобою щось не в порядку.

 Скажіть інакше ...

 - Всі ми помиляємося. Помилка - це крок вперед до вміння і знання.

 Ми говоримо...

 - Подивися як добре він / вона / робить, а ти?

 Дитина чує ...

 - Ти гірше інших.

 Скажіть інакше ...

 - Я люблю тебе таким, який ти є.

 Джон Грей "Діти з небес"

 

Вправа «У променях батьківського сонця»

  • Намалюйте коло, напишіть на ньому своє ім'я. Тепер від цього символу (вас, як сонечка) малюйте по черзі промінчики і підписуйте кожен з них, відповідаючи на питання: «Чим я грію свою дитину, як сонечко зігріває землю?» Наприклад, ви пишете на одному промінці: «Я завжди пробуджую свою дитину добрими ласкавими словами», - на іншому: «Я 5-7 разів на день обіймаю дитину, розуміючи, як це важливо для неї», - на третьому: «Я добра», - і т.п.
  • Давайте поділимося своїми педагогічними знахідками з другими батьками.
  •  На дошці намальовано сонечко. Це ви своїм теплом зігріваєте свою дитину. Як же називаються ваші промені? Починаємо по колу виписувати по одній якості і так до тих пір, поки не будуть виписані всі ваші прояви любові до своєї дитини. Повторюватися не можна!
  • Давайте подивимося, що у нас вийшло.
  • Яке у нас вийшло променисте сонечко! Воно, як і те, під яким ми живемо, щедро дарує нам своє тепло, ласку, не добираючи час і місце для цього. Так і ми, батьки, повинні любити своїх дітей без будь-яких на те умов - безумовно.

 

Батькам корисно знати про ці важливі потреби, щоб завжди мати тісний контакт з власними дітьми, а також вплив на них.

  1. Старання дитини обов'язково має бути зазначено і схвалено. Позитивна оцінка, добре і тепле слово необхідно дитині для формування у неї такої важливої риси, як впевненість в собі і своїх силах.
  2. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з тою, яка вона була раніше: вчора або якою вона буде завтра.
  3. Не критикуйте дитину при сторонніх.
  4. До режиму кожної дитини повинні обов'язково входити постійні обов'язки, закріплені за нею на довгий час. Дитина, яка може працювати вдома, легко пристосовується до навчання.
  5. Збагачуйте звичку спілкування з дорослими і однолітками, вчіть зважати думку інших людей для формування власних поглядів.
  6. Дозволяйте дитині проявляти самостійність, заохочуйте найменшу ініціативу.
  7. Розвивайте кругозір дитини, сприяєте її інтересам.
  8. Аргументуйте свої заборони і вимоги: діти чутливі до несправедливості.
  9. Намагайся дивитися на світ очима дитини. Будьте чесними в спілкуванні з дитиною, цікавтеся її інтересами.
  10. У спілкуванні з дитиною частіше використовуйте «Я - висловлювання».
    •   Важливо знайти індивідуальний підхід для кожної дитини. Якщо у Вас багато дітей, пам`ятайте всі вони різні та по своєму неповторні. Враховуйте вік дітей, темперамент, індивідуальні особливості. Я впевнена, що знання таких простих, на перший погляд, десяти потреб дітей, зможуть бути корисними батькам у підтримці дитини.
    •   Виховувати дитину – велике мистецтво, тому що сам процес виховання – це безперервна робота серця, розуму і волі батьків.

 

 Вправа «Долонька щастя».

 Матеріали: ножиці, кольоровий картон, аркуші А4, кольорові стрічки, камінці, бусинки,

 Хід вправи. Кожен з батьків обмальовує свою долонь, вирізає, оформлює творчо та пише на кожному пальці, що він хотів би для щастя своєї дитини змінити у вихованні.

  Підсумок

 Вправа «Мої очікування»

  •   Чи справдилися ваші очікування від тренінгу? Пропоную по черзі підійти і перемістити кольоровий стікер на зображення сім'ї, якщо ви отримали відповідь на своє питання. « На цьому тренінгу я….» (дізналася про те, що …; усвідомила, що…).

 

  •   Любіть дитину не за те, що вона гарна, розум­на, здібна, відмінник, помічник, а просто за те, що вона є.

ТВОЙ СЫН ПРОСИЛ…

Твой сын просил, чтоб спела перед сном,

Но ты хлопот вечерних не успела,

Закончить в срок, и был не прибран дом.

Лишь в спешке чмокнула, и даже не присела,

На краешек кровати. Он сопел, Уткнувшись

носом в плюшевого мишку.

Так много было всяких разных дел,

И некогда укладывать мальчишку.

Уже большой - чего там, не малыш,

Тебе самой в том возрасте не пели.

Просил, но ты сказала, что спешишь,

И нечего капризничать в постели...

Ты не успела, много разных "не"

За это накопилось семилетье.

Сын сладко улыбается во сне,

В зеленой лампе приглушенном свете...

Он вырастет, ведь так бегут года,

Свою пижамку желтенькую сносит.

Он вырастет, и взрослый, никогда -

Спеть колыбельной больше не попросит.

 

  •   Шановні батьки! Дозвольте завершити нашу теплу зустріч щирим зиченням добра вашим родинам. І залишити на згадку пам’ятку для батьків «33 важливі фрази, які потрібно говорити своїм дітям». Пам’ятайте, що поруч з вами існує світ дитинства, що приносить не тільки турботи і кло­поти, але й величезну радість. Потрібно лише до­класти частину волі та цікавості, щоб ці труднощі стали доступними.

H:\ПСИХОЛОГ 2019-2020\БАТЬКІВСЬКИ ЗБОРИ\МАЙБУТНІ ПЕРШОКЛАСНИКИ\КОНКУРС\ЛЮБОВ БАТЬКІВ ОЧИМА ДИТИНИ\ФОТО.jpg

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку