Розробила практичний психолог Есхарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів О.Лоскутова.
Тема. Майстерність фахівця.Формування гендерної культури педагогів.
Мета: Виявити, конкретизувати й узагальнити знання педагогів про гендерне виховання. Ознайомити педагогів з поняттями «стать», « гендер», «гендерний стереотип».Формування відповідного ставлення педагогів до вихованців; усвідомлення гуманістичних принципів в вихованні.
Структура заняття.
№ зп |
Види роботи |
Ресурсне забезпечення |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. |
Вступ. Повідомлення теми, мети заняття.
Вправа «Знайомство-привітання».
Робота в групах «Стать та гендер».
Інформаційне повідомлення « Стать та гендер».
Вправа « Гендерні стереотипи».
Інформаційне повідомлення « Гендерні стереотипи».
Вправа "Гуманістичні принципи виховання".
Вправа «Павутиння» Підсумки заняття. |
Два аркуші паперу А-4; маркери.
Дошка, аркуші паперу з напечатаним текстом.
Клубок ниток |
Зміст заняття.
Ми проводимо заняття для того, щоб виявити, конкретизувати й узагальнити знання про гендерне виховання. Бо щоб установити рівноправні стосунки, треба знати, що насправді відрізняє чоловіків від жінок, а що є надбанням суспільства і може змінюватися в процесі його розвитку (демократизації). Сьогодні ми будемо намагатися знайти відповіді на деякі питання, які допоможуть нам систематизувати наші знання стосовно гендерної проблеми, а також надамо деякі вправи, які ви можете використовувати в роботі з учнями.
Мета: Створити умови для ефективної співпраці.
Хід вправи: Учасники сідають і коло кожен по черзі продовжує речення:
« Найголовніша моя професійна якість ….»
Мета: Ознайомити с поняттям «гендер». Виявити різницю між поняттями «стать» та «гендер».
Хід вправи: ведучий наголошує, що перш ніж почати говорити про гендерне виховання потрібно розуміти, що таке «гендер», «стать» і чим вони відрізняються.
Педагоги об’єднуються в дві групи. Кожна група отримує аркуш паперу А-4, маркер. Протягом 3 хвилин перша група обдумує та записує визначення слова «стать», друга група – визначення слова «гендер».
Обговорення.
Гендерные роли, гендерные отношения, гендерная дискриминация, гендерное равенство, гендерная справедливость, гендерный анализ, гендерный баланс, выдвижение гендерных вопросов на передний план – за последнее десятилетие все эти термины были приняты и вошли в декларации, планы действий, политику, программы и проекты, касающиеся сельскохозяйственного и сельского развития.
Приняты, но не всегда в полной мере понятны. Для одних камнем преткновения служит слово «гендерный», которое относительно недавно стало концепцией в рамках социальной науки. Слово «гендерный» относится не к мужчине и женщине, а к понятиям мужской и женский, другими словами речь идет о качествах или характеристиках, которые общество предписывает каждому полу. Люди рождаются женского или мужского пола, но учатся быть женщинами или мужчинами. Понятие гендерный имеет глубокие корни и по-разному воспринимается как в рамках каждой культуры, так и в различных культурах, причем это понятие меняется со временем. Однако во всех культурах гендерный фактор определяет уровень власти и ресурсов, которыми наделяются женщины и мужчины.
Стать визначає, чи є хтось чоловіком або жінкою згідно з біологічними ознаками.
Стать визначається будовою генів, статевих органів, а також деякими особливостями рис обличчя, статури, тембру голосу. Ознаки статі є незмінними.
Гендер (статева роль) визначає, чи є хтось мужнім або жіночним у своїй поведінці, одязі, професії. Те, як слід поводитися чоловікам і жінкам, у що вдягатися і чим займатися, визначається суспільством, панівною релігією, звичаями і традиціями. Гендерні ролі можуть змінюватися. Так, у Стародавньому Єгипті жінки займалися сімейним бізнесом, а чоловіки — хатнім господарством Під впливом мусульманської релігії гендерні ролі змінилися — жінки стали безправними домогосподарками. В сучасному Єгипті жінки ведуть боротьбу за свої права, і гендерні ролі знову поступово змінюються.
В. Сухомлинський другим народженням людини вважав становлення її у підлітковому віці як чоловіка чи жінки: «Немає абстрактного підлітка, як часто звикли називати людину цього віку, є конкретна людська особистість — чоловік чи жінка, які народжуються на наших очах» Він підкреслював, що входження підлітка у соціальне середовище здійснюється через засвоєння статевих ролей та культури шлюбно-сімейних взаємин, наслідування стосунків у батьківській сім'ї: «Усвідомлення того, що він такий же чоловік, як і його батько, є для хлопчика великим одкровенням. Він починає розглядати відносини батька й матері з нової точки зору, бачить у них те, чого не бачив раніше».
Ми повинні допомогти дітям соціалізуватися, а гендерне виховання є сприятливим чинником до нормальної соціалізації.
Мета: навчити відрізняти статеві ознаки від гендерних ролей, познайомити з поняттям «гендерний стереотип», проаналізувати певні гендерні стереотипи.
Хід заняття: Учасники по черзі виходять до дошки, оберають аркуш паперу, зачитують твердження, яке на ньому написано, визначають чи є це статевою ознакою, чи гендерною роллю.
Обговорення.
Гендерна соціологія охоплює велике коло проблем – осмислення соціальних аспектів статі і взаємовідносин між представниками різних статей, аналіз соціальних і культурних відмінностей у житті чоловіків і жінок, вплив гендерних аспектів на соціалізацію особистості на різних етапах її становлення та життєдіяльності, зміни статевих відносин в умовах соціальних трансформацій, виявлення та осмислення гендерної асиметрії тощо. У рамках однієї статті неможливо розкрити зазначене коло питань, тому ми торкнемося лише деяких з них.
Дуже цікавим, на наш погляд, є питання про те, яким чином гендерні стереотипи впливають не лише на особисте життя тієї чи іншої людини, але й на життя суспільства.
Як відомо, соціалізація особистості починається з раннього дитинства. Гендерна соціалізація починається з моменту народження дитини та встановлення її біологічної статі. Саме біологічна стать дає напрямок у вихованні дитини. Дівчинку виховують так, як “прийнято” виховувати дівчат і чекають від них відповідної поведінки. Хлопчика виховують так, як “прийнято” виховувати хлопців і також чекають від них відповідної поведінки. Перше осмислення свого “я” проходить саме на гендерній основі: дитина ідентифікує себе з відповідною біологічною статтю.
Отже, дитина бере на себе виконання відповідних гендерних ролей, які відображають чіткі соціальні очікування та проявляються в поведінці. Ці ролі є соціальними та нормативними. Вони визначають диференціацію діяльності, статусів та обов’язків особистості в залежності від її статевої приналежності. Гендерні ролі, в силу своєї соціальності, завжди пов’язані з відповідною нормативною системою, яка засвоюється особистістю. І потім вже засвоєну нормативну систему, засвоєну гендерну роль особистість переломлює в своій свідомості та поведінці.
Гендерна “нормативна” система функціонує через ряд стереотипів – стандартних моделей поведінки, які напрацьовані у суспільстві і базуються на відповідному тлумаченні понять “чоловіче” і “жіноче”. Гендерні стереотипи справляють великий вплив на процес соціалізації як дитини, так і дорослої людини, визначають напрямок соціалізації..
Гендерні стереотипи — це спрощені уявлення, які існують у суспільстві щодо поведінки людей різної статі, їх одягу, роду занять тощо.
Гендерні стереотипи не враховують індивідуальних особливостей людини. Вони можуть змусити когось робити те, що не відповідає його природним нахилам і не дає задоволення. Вони можуть спричинити дискримінацію — образи чи обмеження прав. Щоб збудувати рівноправні стосунки, важливо аналізувати і розрізняти гендерні стереотипи.
Яким же чином зазначені вище стереотипи можуть впливати на різноманітні сфери життєдіяльності суспільства? Розглянемо деякі аспекти такого впливу.
Як відомо, сім’я – соціальний осередок суспільства. Крім того, сім’я – це ще й перший плацдарм соціалізації особистості. Саме у рамках сім’ї здійснюється перший етап ідентифікації особистості, у тому числі гендерної. Саме у сім’ї дитина отримує перші уявлення про себе, про суспільство. Саме у сім’ї дитині починають прищеплювати перші діяльнісні навички, а також і перші стереотипи. Гендерні ж стереотипи як соціальні норми мають надзвичайну стійкість і відтворюються з покоління в покоління. Найстійкіші гендерні стереотипи засвоюються саме у дитинстві: у сімейному колі, у дитячих садках та в школі. Засвоєні стереотипи дитина “бере” з собою у доросле життя, “приносе” їх у свою власну родину. При цьому гендерні стереотипи нерівності між чоловіками та жінками більш притаманні чоловікам , ніж жінкам. Як засвідчує В. Бондаровська, 70% юнаків віком 15-17 років і лише 21% дівчат вважають, що домашнє господарство - справа жінки. Жоден з респондентів, які брали участь у соціологічному дослідженні не відповів, що в сім’ї має бути паритет .
Хід вправи: психолог пропонує класним керівникам проаналізувати
гуманістичні принципи виховання. Підготовка 5 хв. Обговорення.
Мета: Підбиття підсумків, зворотній зв’язок, рефлексія.
Хід вправи: Учасники сидять в колі. Перший учасник закінчує речення «Сьогодні я зрозуміла, що …», називає ім’я, кидає клубок, дивиться на людину.
Заключне слово: Подивіться, будь ласка, ми всі різні, але зв’язані однією ніттю.
1