Заняття з елементами тренінгу на тему: "Як знайти друзів і не нажити ворогів"

Про матеріал
Розроблене заняття для учнів середньої та старшої школи. Мета заняття: ознайомити з прийомами ефективного спілкування; розкрити роль спілкування в житті людини, значення знань про правила спілкування; спонукання учнів до аналізу, синтезу, узагальнень та самовиховання комунікативних якостей.
Перегляд файлу

 

 

Заняття з елементами тренінгу

на тему:

 

 

 

Для учнів середньої та старшої школи

 

 

 

 

Підготовлено

практичним психологом

Самофал Н.Ф.

 

 

2019

Мета заняття: ознайомити з прийомами ефективного спілкування; розкрити роль спілкування в житті людини, значення знань про правила спілкування; спонукання учнів до аналізу, синтезу, узагальнень та самовиховання комунікативних якостей.

Матеріали і обладнання: листок-очікування «кошик знань», ручки, стікери з клейкою смужкою, «Правила групи», «Кошик – м’ясорубка - валіза», дидактичний матеріал – портрет невідомої людини  (2 екземпляри), аркуші паперу для кожного учня.

Вік учнів: 14-16 років.

Структура заняття

  1.                   Вправа «Очікування»
  2.                   Вправа   «Правила групи»
  3.                   Вправа  «Знайомство»
  4.                   Вправа  «Ось такий»
  5.                   Вправа  «Мозковий штурм «Спілкування і його значення в житті людини»
  6.                   Вправа  «Правила ефективного спілкування»

6.1.Вправа «Ближче – ближче»

6.2.Вправа «цікава історія»

6.3.Вправа «Ярлики»

  1.                   Вправа. Завершення роботи

 

Хід заняття

 

Вправа 1. «Очікування»

Мета:  навчити учнів виражати власну думку, та формувати власні очікування.

Я вам пропоную записати на стікерах з клейкою смужкою власні  очікування: як ви вважаєте що корисного для себе ви зможете отримати з сьогоднішнього заняття? Прикріпіть власні записи до листка – очікувань.

Правила групи. Робота в колі, режим, організаційні моменти.

 

Вправа  2. «Правила групи»

Мета:  поглибити вміння  учнів працювати у тренінговій групі, вибрати і прийняти правила роботи в групі.

  •                      Обов’язкова участь у роботі групи протягом тренінгу.
  •                      Не перебивати партнера.
  •                      Говорити за правилом «тут і тепер».
  •                      Не давати порад, якщо про це не просять.
  •                      Правило «тихого» мобільного.
  •                      Бути щирим.
  •                      Говорити лише про себе та за себе.
  •                      Правило закритого кола (конфіденційність озвученої інформації).
  •                      Право мовчати.
  •                      Можливість сказати «стоп» - припинити обговорення своєї проблеми.

Доповнення учнів щодо правил групи дописуються маркером.

Вправа  3. «Знайомство»

Мета: познайомити учасників одне з одним підкреслити їх індивідуальність.

Учні об’єднуються попарно. Один з партнерів 10 хвилин розпитує іншого про його захоплення, День народження та ін.. Потім міняються місцями. Після кожен учасник розповідає про того кого питав від його імені (від першої особи), той про кого розповідали може щось виправити, або щось додати.

Зворотній зв'язок: з’ясування труднощів.

 

Вправа  4. «Ось такий»

Мета: сприяти створенню клімату психологічної безпеки, формування установки на саморозуміння.

Роздати учням по аркушу паперу. Запропонувати написати їм по 10 – 15 своїх якостей, від тієї, що проявляється найбільше, до тієї, що проявляється найменше. Потім, по черзі презентують список якостей, коментуючи.

Зворотній зв'язок: Що було важкого?

 

Психолог: «Всі ми з вами протягом свого життя більшу частину часу проводимо у компанії певної групи людей або, як ми кажемо, у колективі. За період свого життя людина змінює щонайменше 8 колективів.

Хто може назвати їх? (батьківська сім'я, дитячий садок, школа, секції чи гуртки, інститут, професійний колектив, власна сім'я). Ми назвали основні колективи. Але в кожної людини їх може бути набагато більше.

У кожному колективі свої правила, але є одна спільна річ, яка їх об’єднує. У кожному з них ми спілкуємося один з одним. І тому рано чи пізно постає питання: як нас сприйме колектив, як знайти справжніх друзів, як стати своїм серед чужих.

Думаю, що після сьогоднішньої зустрічі ви отримаєте відповіді на запитання , які вас цікавлять. Перш ніж перейти до обговорення сьогоднішньої теми, давайте спочатку пригадаємо, що таке «спілкування».»

 

Вправа  5. «Мозковий штурм «Спілкування і його значення в житті людини»

Мета: формування в учнів поняття «спілкування», його значення у повсякденному житті.

(Уважно вислуховують висловлювання учнів, а потім підбивається загальний підсумок сказаному)

Усі ви по-різному дали визначення «спілкуванню».  Та визначили його значення в житті людини. Кожне визначення правильне, адже справді, спілкування – це міжособистісний,  або  груповий процес, який полягає в обміні певними результатами психічної діяльності між людьми – засвоєння інформації, думок, суджень, оцінок, почуттів і настанов.

Спілкування є однією з основних ланок у великому ланцюгу психологічному розвитку людини. Якщо ця ланка випадає – розвиток іде в іншому напрямку. Цей факт доведено науковими дослідженнями.

Відомо близько 40 випадків існування  дітей у джунглях. Вони бігали на чотирьох кінцівках, харчувалися сирим м’ясом, повністю залежали від тварин, які їх вигодовували. 

 

- Як ви думаєте, чому вони не стали людьми? (відповіді дітей.)

Доповнення: у дитини, яка живе серед тварин, простежується відхилення від звичайного розвитку. Без підтримки дорослого дитина не використовує свою природну здатність стати «людиною розумною», а потім і зовсім її втрачає.

10 років із дівчат-мауглі намагалися зробити людей, їх навчили 14 – 15 слів, умовно прямої ходи, але про розвиток інтелекту навіть не йшлося.

 

Вправа  6. «Правила ефективного спілкування»

Мета: визначення понять «ефективне спілкування», «правил ефективного спілкування», та необхідності їх дотримуватися; вдосконалення практичних навичок ефективного спілкування учнів. Ознайомлення учнів з поняттям «особистої  зони»

Для того щоб спілкування було приємним для всіх, його учасники мусять знати і використовувати на практиці певні правила ефективного спілкування.

  •                      Що таке «ефективне спілкування» на вашу думку?

(Це спілкування, яке дає змогу продуктивно обмінюватися інформацією, допомагає досягти поставленої мети, є приємним та комфортним.)

  •                      Які ви знаєте правила ефективного спілкування? (відповіді учнів)

Молодці! Але це лише незначна частина того, що дійсно допоможе у встановленні дружніх контактів. Деякі важливі правила ми сьогодні з вами розберемо. Наступного року ви закінчите школу і вам необхідно буде завойовувати місце у новому колективі.

Тому вам у пригоді стане перше правило «Право особистої зони» . Пояснити це правило допоможете мені ви.

Вправа «Ближче – ближче»

Мета: усвідомлення значущості «особистої зони» для спілкування.

За бажанням: один учень стоїть, а інший наближається до нього. Тільки-но  учень, кий стоїть відчує дискомфорт,- зупиняє того хто наближається.

Обговорення:

- Які труднощі виникали?

 (Таким чином відбувається демонстрація особистої зони.)

Навколо кожної людини є певний простір, який оточує її тіло; його розміри залежать від щільності населення людей у місці її проживання. У людей, які проживають у густонаселеній місцевості, особиста територія набагато вужча. Отже, якщо ви хочете, щоб люди почувалися комфортніше, дотримуйтеся цього правила і «тримайте дистанцію». Що інтимніші ваші стосунки, то ближче дозволяється нам проникати в їхні зони.

Наприклад, щойно прийнятий на роботу службовець може подумати, що колектив ставиться до нього дуже прохолодно, але співробітники просто тримають його на дистанції, оскільки мало його знають. Тільки-но співробітники пізнають його краще, відстань між ними скоротиться, і, врешті-решт, стосунки стануть доброзичливішими.

З другим правилом ми з вами познайомимося після гри «цікава історія»

Вправа «цікава історія»

Мета: усвідомлення значущості «активного слухання» для спілкування.

Одному учаснику пропонують вийти за двері і підготувати невеличку розповідь на вільну тему, з власного життя, яка б, на його думку, зацікавить учнів класу. А класу дається завдання: на початку розповіді займатись своїми справами, не слухати доповідача і робити вигляд, що їм зовсім нецікаво. Після умовного сигналу – усі зацікавлено слухають, ставлять запитання.

Обговорення:

  •           Що вас здивувало?
  •           Чи легко було розповідати?
  •           Ваші почуття на початку і в кінці розповіді?

Друге правило – «Активне слухання» - це активна дія, яка дає змогу почути, зрозуміти і відповісти співрозмовнику та передбачає використання міміки і жестів, уточнень, узагальнень, перефразувань. Отже, необхідно не тільки красиво розмовляти, але й ще бути гарним слухачем. Тоді до вас потягнуться люди.

Пропоную вам наступну гру.

 Вправа «Ярлики»

Мета: усвідомлення впливу «ярликів» на ставлення до оточуючих людей, стимулювати в учнів формування власної адекватної думки про людину.

Учасники діляться на 2 команди за улюбленим фільмом чи святом… Кожна команда отримує портрет чоловіка з інструкцією: «Описати характер людини за зовнішніми даними». (Портрети однакові, але учні не повинні про це знати.) Одній команді говоримо, що це відомий лікар, який робить операції на серці. Другій – що це керівник терористичного угрупування. Команди розташовуємо так, щоб вони одна одну не чули і не бачили, що в них однакові портрети.

Обговорення:

  •           На що ви орієнтувалися під час складання характеристики?
  •           Яку роль відігравало знання про професію людини?
  •           Назвіть випадок із життя, в якому діє механізм «ярлика»?
  •           До чого можуть призвести установки негативного характеру в реальному житті?

За допомогою цієї гри ми можемо скласти третє правило – ніколи не робіть завчасні висновки про інших, не поспілкувавшись з ними. Перше враження може бути оманливим.

 

Психолог: Ось і  закінчується наше заняття «Як знайти друзів і не нажити ворогів?»

 Підсумовуючи сказане, можна згадати слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері, котрий вважав «розкіш людського спілкування» одним з найвищих людських благ. Але цим благом треба вміти користуватися. Тому що світ людського спілкування надзвичайно багатий. Воно здійснюється у різних формах і за допомогою різних засобів, які є невід’ємним чинником культури й які постійно потрібно вдосконалювати та збагачувати.

 

Вправа7. Завершення роботи

Мета: Усвідомлення значущості отриманої інформації, та її відповідності сформованим на початку заняття очікуванням.

На останок пропоную вам розкласти по поличкам інформацію, яку ви отримали сьогодні. Згадайте власні очікування, які ви написали на початку заняття. Візьміть власні «очікування» і переклейте їх у одну з груп:

  •                      «Валіза» - якщо ваші очікування справдилися і на виховному заході ви отримали інформацію, яка є для вас корисною.
  •                      «М’ясорубка» - якщо отримана інформація потребує доопрацювання.
  •                      «Кошик» - якщо ваші очікування не були реалізовані, а отримана інформація вам не потрібна.

 

Дякую за увагу! До побачення!


ДОДАТКИ

 

Спілкування – це найбільша розкіш.

А. де Сент – Екзюпері.

 

 

 

 

 

правило №1 - «Право особистої зони»

правило №2 – «Активне слухання»

правило №3 – Ніколи не робіть завчасні висновки про інших, не поспілкувавшись з ними. Перше враження може бути оманливим.

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку