Тренінг "Мистецтво спілкування в сім'ї"

Про матеріал
Спілкування – це процес взаємодії конкретних особистостей, які певні чином відображають один одного, співіснують один з одним і впливають один на одного. У кожній сімї свій своєрідний стиль спілкування. Власне, вміння взаємодіяти з дітьми – дуже важлива річ. Важливу роль у емоційно – особистісному зростанні дитини відіграють батьківські настанови. Батьки – найбільш значимі для дитини люди.
Перегляд файлу

Тема: Мистецтво спілкування в сім'ї

 

Хід тренінгу

Вступ

Доброго дня, шановні батьки! Нашу бесіду хотілося розпочати такими словами : «Якщо твої наміри розраховані на рік - сій жито, на десятиліття - саджай дерева, на віки - виховуй дітей»(Народна мудрість).

«Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”( В.О.Сухомлинський).

Тема нашої зустрічі присвячена мистецтву спілкування в сім’ї.

1.Вправа «Знайомство»(5 хв.)

Мета: познайомити учасників між собою,створити умови для ефективної співпраці.

Але перш, ніж ми спробуємо обговорити цю тему, я пропоную привітати один одного словами: "Добрий день, мене звуть…, а в дитинстві батьки мене називали…"

 

2.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)

Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи під час тренінгу.

Щоб наша зустріч була продуктивною, спробуємо дотримуватися певних правил.

1.Активність.

2.Право промовчати.

3.Бути відвертим.

4.Бути позитивним.

5.Право піднесеної руки.

6.До всіх звертатися на «ти».

7.Правило «тут» і «тепер».

8.Толерантність.

9.Працювати «від» і «до».+

10. Довірливе спілкування.

11. Взаємоповага.

Чи згодні ви з першим правилом?...

Чи приймаємо ми друге правило?...

Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами третього правила?...

3.Вправа «Очікування»(8 хв.)

Мета: сформулювати завдання тренінгу, налаштувати учасників на роботу під час тренінгу.

Кожен з вас, почувши  тему тренінгу, поспілкувавшись з іншими батьками, можливо, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Ви отримаєте стікери, на яких  зможете  записати свої очікування від цього тренінгу, побажання. Потім  зачитуєте та прикріпляєте на кошик очікувань.

 

4.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)

Мета: з’ясувати рівень обізнаності.

         Інтимне, особистісне спілкування становить для дітей і батьків надзвичайну цінність, виступає важливим життєвим контекстом

         Взаємини дитини з батьками та іншими членами родини емоційні, базуються на почуттях любові, прихільності, довіри, захищеності (Хронічно зайняті і втомлені батьки віддають перевагу дистанційним, поверхневим, короткотривалим контактам із дитиною, які формалізують і схематизують її життєві враження )

 

         Основні функції батьків – турбота про фізичне, психічне та моральне здоров’я дитини, її захист від негативних впливів довкілля (Надмірна опіка дитини призводить до формування залежної поведінки, звички до виконання вказівок та розпоряджень інших, уповільнюють розвиток самостійності дитини )

 

         Члени родини впливають на дитину в різних життєвих ситуаціях та умовах, що розширює діапазон виховних можливостей (Нечіткість, непослідовність, супереч ливість вимог, стандартів та оцінок дорослих дезорієнтує дитину, уповільнює процес унормованості її особистості, утруднює становлення самостійності )

 

         Гнучка унормованість життя сім’ї надає дитині право на вільний час, вибір змісту та тривалості ігор і занять, сприяє задоволенню її основних інтересів

         Дитина пов’язана з сім’єю міцними узами, батьки зберігають своє значення для неї впродовж всього її життя. Сила впливу матері та батька на дитину не має собі рівних

 

 Інформаційне повідомлення про проблеми     (5хв.)

Робота в групах «Що таке спілкування?»

Спілкування – це процес взаємодії конкретних особистостей, які певні чином відображають один одного, співіснують один з одним і впливають один на одного.

Ведучий:  У кожній сімї свій своєрідний стиль спілкування. Власне, вміння

взаємодіяти з дітьми  –  дуже важлива річ. Ви можете запитати, де знайти час на

спілкування, адже сьогодні динаміка життя надто швидка. Усе відбувається поспіхом.

Пригадайте, як починається ранок у вашому домі. Зранку ви віддаєте дітям накази,

нагадуючи, як вони мають поводитися протягом дня.

Наступного разу зустрічаємося  з дітьми вже  ввечері. Спільна вечеря, розмова

створюють сімейний комфорт. Саме такі хвилини можуть згуртувати і зміцніти сімю.

Однак, знову спілкування обмежується короткими фразами. Хіба ж можна

поспілкуватися, коли ввімкнений телевізор, і якась жінка вже  втретє рекламує

переваги прального порошку?

Дослідники стверджують, що батьки розмовляють із дітьми приблизно 15-20 хвилин

на день. Із них 10-12 припадає на роздавання наказів.

Важливо знати стиль батьківської поведінки.

Мета – познайомити батьків з різними стилями виховання

Час – 15 хвилин

Хід виконання  –  ведучий пропонує учасникам переглянути кілька відеосюжетів  з

фрагментами казок з певною моделлю сімейного спілкування (казки «Попелюшка»,

«Чипполіно»,« Малюк і Карлсон», «Буратіно»)

Ведучий наголошує  на тому, що є: авторитетний, авторитарний, ліберальний та

індиферентний стилі виховання (додаток 1)

- Який стиль виховання прийнятий у ваших сім’ях?

Ведучий  знайомить учасників із результатами анкетування в молодшій групі на тему

«Мій стиль виховання дитини в родині» (додаток 2).

Ведучий:  Важливу роль у емоційно  –  особистісному зростанні  дитини відіграють

батьківські настанови. Батьки  –  найбільш значимі для дитини люди, тому мають

зауважувати те, як вони звертаються до дитини, уникати настанов, які можуть

негативно відбитися на її поведінці. З’явившись, настанова не зникає й у

«сприятливий» момент життя впливає на поведінку та почуття.

Додаток 1

Стилі батьківської поведінки

Авторитетний

Високий рівень. Теплі стосунки. Діти дуже добре адаптовані, впевнені у собі,

мають високу самооцінку. Така родина вирізняється високою відповідальністю за

дитину і свідомим ставленням до її виховання. Тут дитині виражають любов і

доброзичливість , грають і розмовляють на теми, що її цікавлять. Дитина знає, що

таке «треба» і уміє себе дисциплінувати. В  умовах такої родини росте повноцінна

людина з відчуттям власної гідності і відповідальності за рідних.

Авторитарний

Високий рівень. Віддають накази та чекають їх безумовного контролю

виконання. Холодні. Закриті для постійного спілкування з дітьми, встановлюють

жорсткі вимоги та правила, не допускають їх обговорення, дозволяють дітям лише

незначною мірою бути незалежними від них. Діти в таких родинах відлюдкуваті,

боязкі та похмурі, невибагливі та дратівливі, хлопчики можуть стати некерованими та

агресивними а дівчатка –  пасивними та залежними. Допускаються фізичні покарання.

Діти самотні та нещасливі. У подальшому в таких родинах виростають або

невпевнені в собі, невротизовані люди, або агресивні і авторитарні  –  подібність своїм

батькам.

Ліберальний

Низький рівень. Слабо або взагалі не регламентують поведінку контролю

дитини, безумовна батьківська любов. Теплі стосунки. Відкриті для спілкування з

дітьми. Дітям надана необмежена свобода за умови незначного керівництва з боку

батьків. Батьки не встановлюють  будь  –яких обмежень. Діти схильні до

неслухняності та агресивності. У присутності людей поводять себе імпульсивно.

Родина будує стосунки з дітьми на принципі вседозволеності. Дитина в такій родині

будує стосунки на рівні вимог «Дай!», «Хочу!», «Не хочу!»,  «Буду  –  Не буду!».

Відсутнє поняття «Треба». У родині формується незадоволений навколишнім егоїст,

який не вміє вступати в позитивні взаємини з іншими людьми, конфліктна і важка

людина. Вона буде нещаслива серед людей.

Індиферентний

Низький рівень. Не встановлюють для дітей ніяких обмежень. Байдужі до

власних дітей. Холодні. Закриті для спілкування. Обтяжені власними проблемами, а

тому не залишається сил для виховання. Така родина відчужена, незацікавлена в

дитині. У такій родині дорослі або байдужі до своєї дитини, або активно уникають

спілкування з нею і вважають за краще тримати її на відстані.

Вправа «Батьківські настанови та їх наслідки для особистості дитини»

Мета  –  познайомити батьків із різноманітними видами  батьківських настанов та

показати їх вплив на формування особистості дитини.

Час – 5 хвилин.

Хід виконання  -  Ведучий ділить учасників на підгрупи і кожній підгрупі пропонує

розглянути таблицю, в якій подані найпоширеніші негативні батьківські настанови та

можливі їх наслідки для формування особистості дитини. Учасники повинні

перефразувати негативні настанови в позитивні і зафіксувати їх у таблиці (додаток

3).

Вправа «Річка та береги»

Вправа «Мух краще ловити на мед»  (Кулачок)

Мета  –  показати, що підхід з позиції сили не завжди є найефективнішим засобом

спілкування та виховання, спонукання дітей до зміни поведінки.

Час – 5 хвилин.

Хід виконання  –  Ведучий пропонує учасникам розділитися на пари, стати обличчям

один до одного, одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати кулак перед

напарником. Повідомляє завдання одному з кожної пари  –  якомога швидше

розтулити кулак партнера. Через 10 секунд ведучий зупиняє вправу і констатує, що

більшість учасників намагалися змусити партнерів розтулити долоню силою, проте

чим більшої сили вони докладали, тим більшим був опір. Ведучий запитує, чи

застосував хто  –  небудь інший спосіб спонукати партнера розтулити долоню

(наприклад, чемно попросити). Як правило, комусь з учасників спало на думку

використати цей найпростіший спосіб. З приводу цієї вправи ведучий ініціює

обговорення ефективності різних методів , фокусуючи увагу на корисності дій без

примусу, за умов поваги до інших.

Вправа «День з життя дитини»

 

Вправа «Сад батьківської любові»

 

Вправа “Заміни вимогу на прохання”

Ведучий пропонує учасникам уявити собі фантастичні ситуа-ції, коли всі навкруг висувають до них лише одні вимоги (наприклад, під незнайомої людини: “А-ну, пропусти мене першим до автобуса!”;  від начальника на роботі: “Швидко принеси мені квартальний звіт!”; від чоловіка чи дружини: “Бігом принеси мені пульт від телевізора!” та ін.). В реальності у сім’ях, на жаль, такі ситуації можна спостерігати щоденно -  тільки не з дорослими, а з дітьми.

Учасники отримують картки, на яких насписані фрази у вигляді вимоги до дитини. Завдання для кожного – необхідно переробити вимогу на прохання. Зміст роздаткових карток:

  1.                  “Вимкни негайно телевізора!”
  2.                  “Швидко йди лягати спати!”
  3.                  “Негайно прибери на місце іграшки!”
  4.                  “Викинь негайно це сміття у відро!”
  5.                  “А-ну, склади свій одяг так, як треба!”
  6.                  “Прийду з магазину - щоб в твоїй кімнаті був порядок!”
  7.                  “Зараз же додому!”
  8.                  “Не ходи босоніж, негайно взуйся!”
  9.                  “Щоб зараз же все доїв!”
  10. “Зараз же зайди в свою кімнату, тут - одні дорослі!”

Учасники  зачитують записану в своїй картці вимогу і свій варіант прохання, коротко аргументнують його.

Слово ведучого: Якщо ви не стрималися від гнівного слова, різкого зауваження на адресу своєї дитини, одразу ж попросіть у неї вибачення. Сказаного не вернеш, дитині буде неприємно, але слова вибачення зменшать негативні наслідки.

Відео.

11.Підсумки (10 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Хід вправи

-Що ви думаєте про проведений тренінг?

-Що було для вас важливим?

-Що вам сподобалося?

-Чи справдилися ваші очікування?

Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюсь, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання побудувати по – новому взаємовідносини в своїй сім’ї .

«Спогади дитинства»

 «Вогник надії».

Учасникам пропонується закінчити речення: «Я хочу сказати своїй дитині…»(про необхідність дисциплінованості, співчутливості, толерантності тощо).

Керівник роздає пам’ятку і бажає взаєморозуміння та поваги у стосунках  з дітьми

Вправа «Аплодисменти»

Мета – зняття емоційної втоми, поліпшення настрою.

Час – 5 хвилин.

Хід виконання  –  Ведучий:  Ми з вами добре попрацювали.  І на завершення я

пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли

від нас, їх треба міцно – преміцно поєднати в аплодисменти. До нових зустрічей

.

Вправа "Куля мрій"

 

Ми всі любимо мріяти, незважаючи ні на що, і всі ми хочемо, щоб наші мрії здійснювалися (тренер розкидає різнокольорові кульки). Піймайте кожен свою кульку мрії та намалюйте або напишіть свою мрію на ній, користуючись маркерами. Давайте об’єднаємо всі кульки мрій в один великий оберемок, нехай всі бажання здійсняться. Дякую всім за участь.

 

Пам’ятка для батьків

1.  Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.

2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють  засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.

3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.

4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»

5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).

6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.

7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.

8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.

9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.

10. Приймайте та любіть дитину такою, якою вона є.

Вправа «Дерево підсумків»

Легенда В.А. Сухомлинського «Хто найкращий майстер на землі».

Слова-побажання учасникам

«Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами і тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів і щастя вам і вашим дітям».

 

Менше  сварити    -   більше  хвалити!

Менше  карати      -   більше  любити!

Менше  вимог       -   більше  послідовності!

Менше  скарг        -   більше  життєлюбства!

Менше  погроз      -   більше  радості!

 

Шановні батьки, пам’ятайте, що ви самі запросили мене у свою родину. Колись я залишу батьківську оселю, але до того часу навчить мене, будь ласка, як стати і бути людиною.

У моїх очах світ має інший вигляд, ніж у ваших. Прошу Вас, поясніть мені, що, коли, чому кожен із нас у ньому має робити.

Мої ручки ще маленькі – не очікуйте від мене досконалості, коли я стелю ліжко, малюю, пишу або кидаю м’яча.

Мої почуття ще не дозрілі – прошу будьте чутливими до моїх потреб. Не нарікайте на мене цілий день.

Щоб розвиватись, мені потрібне Ваше заохочення, а не тиск. Лагідно критикуйте і оцінюйте, але не мене, а лише мої вчинки.

Дайте мені трохи самостійності, дозвольте робити помилки, щоб на помилках можна було вчитися. Тоді я зможу самостійно приймати рішення у дорослому житті.

Прошу, не робіть усього за мене, бо я виросту переконаним у своїй спроможності виконувати завдання згідно з Вашим очікуванням.

Я вчуся у Вас усього: слів, інтонації, голосу, манери рухатись. Ваші слова, почуття і вчинки повертатимуться до Вас через мене. Так справедливо влаштувала природа зв’язок між поколіннями. Навчить мене, будь ласка, кращого.

Пам’ятайте, що ми разом не випадково: ми маємо допомогати один одному в цьому безмежному світі.

Я хочу відчувати Вашу любов, хочу, щоб Ви частіше  брали мене  на  руки, пригортали, цілували. Але будьте уважні, щоб Ваша любов не

перетворилася на милиці, які заважають мені робити самостійні кроки.

Любі мої, я вас дуже, дуже люблю!!!

Покажіть мені, що ви любите мене теж.

Любіть дитину. Знаходьте радість у спілкуванні з нею. Частіше пригортайте,

цілуйте, обіймайте. Дайте їй місце в сімї.Розмовляйте з дитиною,  цікавтеся справами  і проблемами. Нехай не буде жодного дня без прочитаної разом книжки.

Дозволяйте дитині малювати, розфарбовувати, вирізати, ліпити, наклеювати.

 Не виховуйте з дитини лише споживача, нехай вона буде рівноправним членом

вашої сімї зі своїми правами і обов’язками.

docx
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку