Підготувала:
Начальник відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту,
культури та туризму виконавчого комітету
Першотравневської сільської ради, вчитель
психології та основ здоров’я опорного закладу
загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Першотравневської сільської ради Дем’янова Л.Л.
2020р.
Тема: Тренінг «Мій характер»
Мета: - дати визначення поняттю «характер»;
- звернути увагу на риси характеру людей, які ведуть свій бізнес, на особистісні якості підприємця;
- сприяти усвідомленню дітьми рис свого характеру;
Хід заняття:
1.Заняття як завжди починаємо з вправи на привітання, криголамів, актуалізації знань. Можна підібрати завдання: визначте чи є особистістю даний герой, доведіть це. Вивести на екран мультяшних героїв, діти повинні визначитися пояснити свою думку.
2. Мозковий штурм:
Можна принести упаковки різних продуктів і нехай діти визначать, що означає штамп якості на упаковці. (виходить з чого зроблений продукт, де його зробили, з яких інгредієнтів складається і т. д.)
-Чи можемо ми поставити такий штамп на людину? Як визначити хто перед нами, які у людини риси характеру, його хобі і т д. Що визначаємо це в людині?
3. Вправа «Футболка»
1 етап: Кожній дитині пропонується зробити собі футболку. Тільки вона буде незвичайною, кожен учасник на своїй футболці напише, чим він унікальний, які риси характеру в нього є, що він любить робити, а що ні.
Тобто ми будемо створювати свій штамп, який охарактеризує Вас як особистість. Футболки діти «виривають» самі за принципом Вправи «Бінго», далі зачитують свої характеристики.
2 етап: Діти «одягають» ще одну футболку, тільки одягають її на спину(прикріплюємо стіками).
Тренер: Зараз штампи на Вашій футболці будуть ставити ваші друзі. Діти рухаються по кімнаті і пишуть фломастерами на «паперовій футболці» характеристики один одного. Зразу домовляємося що образливі фрази і характеристики ми не пишемо. Потім по команді всі гравці знімають «паперові футболки» і читають характеристики.
Підсумок: ось ми і створили особисті печатки. А чому вони відрізняються один від одного. Перший варіант – це були знання, які діти писали про себе, другий варіант – знання про них інших людей, як вони себе проявляють.
4.Вправа «Намалюй себе»
Тренер: Ми створили словесно спробували себе охарактеризувати, тобто визначити свої риси характеру , а слабо власну печатку намалювати?
Завдання дітям: зобразити схематично печать Вашого характеру, яка охарактеризувала саме б вас. Діти малюють і пояснюють чому саме так вони себе бачать. Намальовані печатки можна прикріпити до карт «королівства свого внутрішнього світу», який фони створили на минулому занятті.
5.Інформаційна хвилинка.
Діти, ця печатка, яку ми собі поставили, в психології називається «характером». Можливо Вам знайоме це слово? Що ви про нього чули?
Давньо-грецьке слово "характер" в перекладі на українську мову означає "карбування", "друк".
З одного боку, життя "чеканить", "відливає" характер людини, а з іншого - сам характер впливає на вчинки, думки і почуття людини. Характер - це всі ті властивості, які людина здобуває протягом усього життя. Іноді кажуть, що якісь якості характеру у людини вроджені, але це невірно.
6. Вправа «Визнач себе»
- Характер, немов квітковий букет, що складається з безлічі рис характеру. Скільки їх? Психологи підрахували: близько 1300, тобто, складаючи словесний портрет людини, можна назвати, не повторюючи, більше тисячі якостей.
Діти стають в одну лінію. Зал умовно розділений на зони – так-ні.
Так як діти цього віку мають невеликий словниковий запас, ми можемо пограти в гру яка буде розвивати їх вміння критично мислити, аналізувати, робити висновки.
Тренер називає різні риси характеру впереміш позитивні і негативні. Якщо дитина вважає, що в її характеру риси присутні – стає на позицію «так» якщо ні- рухається в зону «ні».
З дітьми обов'язково потрібно провести діалог чому вони так думають.
Обов’язково по закінченню вправи потрібно спитати у дітей чи є такі риси характеру якими ви володієте, але вони не були сьогодні названі?
Перелік рис характеру до вправи: винахідливість, лицарство, впертість, доброта, наявність фантазії, неохайність, вміння прощати, сміливість, примхливість, щирість, охайність, нестриманість, чесність, вміння любити, зазнайство, акуратність, хитрість, почуття міри, наполегливість, повільність, скромність великодушність, оманливість, гордість, розум, образливість, ввічливість, товариськість, жадібність, працьовитість, боягузтво, хороший смак терплячість, егоїзм, простодушність, мужність, лінь, чуйність, воля, зрадливість,
вірність, кмітливість, боягузтво, чуйність, комунікабельність, забудькуватість,
довірливість, старанність, лякливість, дбайливість, пунктуальність, непосидючість, посидючість, відвага, грубість, щедрість, творчість, справедливість, допитливість, безпечність, милосердя, хоробрість, підозрілість.
Тут потрібно звернути увагу дітей на те, що у кожної людини є і позитивні і негативні риси характеру.
7. Вправа «Згадай»
В залі на стіні прикріплено дві кишеньки «Позитивні»-«Негативні».
Дітям пропонуємо згадати деякі риси характеру з перерахованих вище, написати по одному на приготованих стіках і визначити до якого виду належать риси характеру.
Рефлексія: Чи є люди лише з позитивними рисами характеру?
Навіщо нам необхідно знати свої негативні риси характеру?(щоб працювати над собою і виправляти їх)
8. Вправа «Відомі особистості»
Характер можемо змінювати протягом усього життя. І якщо людина хоче вдосконалюватися від обов'язково повинен працювати над своїм характером.
Можна навести приклади відомих людей, які працювали над своїм характером і продовжують удосконалюватися (вибрати за своїм розсудом, обов'язково візуалізувати). Для актуалізації уваги дітей можна задати питання, яка риса характеру допомогла відомим особистостям досягти успіху. (Щоб учасники тренінгу рухалися, можна ці риси приготувати на окремих стіками, діти самі будуть підходити до портретів видатних особистостей та прикріпляти за допомогою стіків риси людини, які допомогли їй справитися з життєвими труднощами)
8.1 Німецький композитор Людвіг Ван Бетховен (1770-1826 рр.), будучи глухим, створив одну з кращих своїх пісень - "Дев'яту симфонію "(можна прослухати її , наприклад, на етапі рефлексії)
8.2.Американська письменниця Хелен Келлер (1880-1968) втратила зір і слух в два роки. Навчилася говорити в 10 років. Написала сім книг, стала відомою на весь світ ораторка. Знала англійську, французьку, німецьку, грецьку мови і латинь.
8.3.41-річній моделі Хізер Міллз, колишній дружині британського співака Пола Маккартні, ампутували ногу нижче коліна після нещасного випадку. Вона працює телеведучою, плаває, катається на гірських лижах, сноуборді і роликах. У позаминулому році брала участь в британських "Танцях з зірками".
8.4.Американський співак і композитор Стіві Уандер, 59 років, сліпий від народження. Грає на піаніно, кларнеті і губній гармоніці. Отримав 22 музичні премії "Греммі", записав понад 30 альбомів.
(Звичайно кожен тренер може запропонувати свої приклади)
- Насправді, поділ людей на поганих і хороших буває тільки в казках. Всі люди мають в собі прямо протилежні якості. Вони не просто живуть поруч. Ці якості борються. Наприклад, чесність і брехня; жадібність і щедрість; лінь і працьовитість; заздрість і доброзичливість.
9. Вправа на завершення тренінгу
9.1. «Подарунок»
Учасники стають в коло
Інструкція: зараз ми будемо робити подарунки один одному. Починаючи з тренера, кожен по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет і передає його своєму сусідові справа (морозиво, їжачка, гирю, квітка і т.п.)
9.2. Рефлексія.