ТРЕНІНГ НА ТЕМУ: "ПРАВДА ПРО АЛКОГОЛЬ І НАРКОТИКИ"
Мета
Надати учням достовірну інформацію про алкоголь і наркотики, розвінчати поширені міфи про них.
ТРЕНІНГ
ПРАВДА ПРО АЛКОГОЛЬ І НАРКОТИКИ
Мета
Надати учням достовірну інформацію про алкоголь і наркотики, розвінчати поширені міфи про них.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
• Нічого.
ХІД ТРЕНІНГУ
Стартові завдання
Привітайте учнів, назвіть тему і завдання уроку.
Мозковий штурм: навести приклади алкогольних напоїв, ліків, наркотиків, токсичних речовин.
Взаємонавчання: «Кожен кожному»
Підготуйте картки з інформацією (про міфи і факти, про ліки і токсичні речовини).
Роздайте учням по одній картці. Нехай кожен уважно прочитає свою інформацію і підготується пояснювати її іншим.
Міфи і факти про алкоголь і наркотики
Міф. Алкоголь і наркотики роблять мене модним.
Факт. Відомі актори, музиканти та інші законодавці молодіжної моди рішуче виступають проти алкоголю й наркотиків. Нині, навпаки, модно займатися спортом і вести здоровий спосіб життя.
Міф. Алкоголь і наркотики допомагають розв'язувати проблеми.
Факт. Найпоширеніший самообман. Навпаки, вони лише поглиблюють існуючі проблеми і породжують нові.
Міф. Алкоголь робить із хлопчиків справжніх чоловіків і не шкодить дівчатам.
Факт. Навпаки, він зменшує в організмі концентрацію тестостерону — гормону, який справді перетворює хлопчика на чоловіка. Дівчата швидше за хлопців звикають до алкоголю і, отже, ставлять під загрозу своє здоров'я і життя майбутніх дітей.
Міф. Випивати — це весело.
Факт. Випивати — це вживати алкоголь, що міститься в напоях. Подумай про це! Невже це весело — накачатися тим, від чого втрачаєш здатність тверезо мислити?
Міф. Я взагалі не п'ю. Це лише пиво.
Факт. Сюрприз! Вміст алкоголю в пляшечці пива (0,33 л) такий, як у чарці горілки.
Міф. Алкоголь ще нікого не вбив.
Факт. Якраз навпаки. Багато людей помирають від передозування алкоголю, від вживання неякісних алкогольних напоїв, а ще більше — від хвороб, спричинених хронічним алкоголізмом, та необачних вчинків, скоєних під впливом алкоголю.
Міф. Алкоголь і наркотики не зашкодять мені. Наркотична чи алкогольна залежність — це хвороби дурнів і слабаків.
Факт. Доказом протилежного є жертви серед відомих людей. Вони були розумними і сильними, інакше не стали б тим, ким стали. Та ні їхні гроші, ні найкращі лікарі їм не допомогли.
Міф. Слабоалкогольні напої (ром-кола, шейк) не шкідливі, інакше б їх не продавали неповнолітнім.
Факт. Це — наслідок недосконалого законодавства. Алкоголь із газованих напоїв засвоюється швидше, ніж з вина чи горілки. Лікарі вже давно спостерігають випадки алкоголізму серед підлітків саме з цієї причини.
Обережно: ліки і токсичні речовини!
У твоєму віці вживати ліки можна лише за призначенням лікаря або порадою батьків, але в жодному разі не самостійно. Деякі препарати у разі перевищення рекомендованої дози можуть спричинити залежність. Ніколи не бери пігулок у тих, кому ти не довіряєш. Навіть якщо болить зуб чи голова, а тобі пропонують знеболювальне. Якось семикласниця Настя випила на дискотеці дві такі пігулки, а за годину знепритомніла. У лікарні з'ясувалося, що вона вжила сильнодіючий наркотик.
Токсикоманія — це різновид наркоманії, коли вдихають токсичні речовини, що містяться у клеях, фарбах, розчинниках. Ці речовини можуть спричинити набряк дихальних шляхів. Деякі клеї містять смертельно небезпечні для людського життя домішки. У токсикоманів розвиваються тяжкі хвороби. Найбільше уражується мозок — він поступово відмирає.
Нерідко трапляється, що маленькі діти, діставшись до пляшечки з ліками або хімічною речовиною, потрапляють до реанімації з найтяжчими отруєннями. Тому якщо у тебе є молодший братик чи сестричка, разом з батьками перевір, чи не лежать препарати побутової хімії та ліки (навіть вітаміни!) там, де малюки можуть їх дістати.
Відтак учні ходять по класу і розмовляють з іншими. Одночасно кожен може розмовляти з одним учнем. Завдання полягає в тому, щоб розповісти свою інформацію і дізнатися один факт від іншого учасника.
Вправа закінчується, коли всі учні дізнаються усі факти.
Мозковий штурм
Розділіть класну дошку навпіл і запишіть те, що можуть і чого не можуть зробити алкоголь і наркотики.
Робота в групах
Учні об'єднуються в 4 групи.
За допомогою підручника називають наслідки вживання алкоголю:
група 1: малої дози;
група 2: середньої дози;
група 3: великої дози;
група 4: наслідки зловживання алкоголем для родини, інших людей, суспільства.
Запитання для обговорення: «Які почуття в оточуючих викликає людина у стані алкогольного сп'яніння?»
Вплив алкоголю на організм
Проникаючи через слизові оболонки рота, стравоходу, шлунку та кишечнику, алкоголь потрапляє у кровоносні судини і розноситься по всьому організму. Найбільше алкоголь впливає на мозок, він діє на нього як депресант — пригнічує функцію мозку. Те, як це вплине на самопочуття та поведінку людини, залежить від кількості вжитого алкоголю.
Мала доза алкоголю діє на передню частину мозку і спричиняє: збудження або розслаблення; послаблення самоконтролю; зниження здатності приймати рішення; сповільнення реакції, а це посилює ризики на дорозі, на виробництві тощо.
Середня доза алкоголю впливає на інші частини мозку, спричиняючи:
Велика доза алкоголю може призвести до серйозного порушення мозкової функції та:
• отруєння (нудоти, блювання);
• втрати здатності зв'язно говорити, триматися на ногах, контролювати свою поведінку. Дехто може заснути просто на вулиці, інший починає голосно лаятися, чіплятися до перехожих;
• втрати контролю за функціями організму (наприклад, може статися мимовільне випорожнення сечового міхура);
• алкогольної коми»
Яка ж доза алкоголю є малою, середньою чи великою? Для кожної людини вона різна і залежить від її віку, маси тіла, статі тощо.
Так, на дітей та підлітків алкоголь впливає особливо сильно і згубно. Що менша маса тіла, то менша доза алкоголю спричиняє сп'яніння. На жінок алкоголь діє сильніше, ніж на чоловіків. Вплив алкоголю залежить від того, що людина їла чи пила, як вона спала, які ліки приймала, і навіть від того, в якому вона настрої.
Висновок: за кількістю жертв алкоголь є найнебезпечнішим наркотиком!
Інформаційне повідомлення: «Як люди вживають алкогольні напої»
Як люди вживають алкогольні напої
Приблизно третина дорослих взагалі не вживає алкоголь з різних причин:
їм не подобається його смак;
вони не люблять втрачати над собою контроль;
вони прагнуть бути прикладом для своїх дітей;
це важливо для їхньої роботи;
вони підтримують хорошу фізичну форму, як спортсмени чи моделі;
це заборонено їхньою релігією;
їм не можна пити за станом здоров'я, наприклад, через алергію.
Більшість дорослих вживають алкогольні напої кілька разів на рік. Такий спосіб вживання називають соціальним. У цьому разі вживання алкоголю є суто символічним, адже люди чудово вміють відпочивати та розважатися і без «підігріву». Вони також поважають право інших не пити, і тому на їхньому столі завжди є безалкогольні напої.
Лише 10% дорослих зловживають алкоголем. Більш як половина страждає на хронічний алкоголізм, тобто цілковиту залежність від алкоголю. Решта вживає алкоголь надто часто або у надмірних кількостях чи у ситуаціях, що загрожують життю і здоров'ю.
Ознаки зловживання алкоголем
Пити надто часто й у великих кількостях.
Керувати транспортом або виконувати іншу відповідальну роботу у стані сп'яніння.
Пити у дитинстві і молодому віці (до 21—22 років).
Вживати алкоголь під час вагітності і вигодовування грудним молоком.
Наслідки зловживання алкоголем
Багато дорослих, які мають досвід сильного сп'яніння, не пишаються цим. Можливо, колись вони осоромилися, втративши контроль над собою. Або прийняли неправильне рішення і поставили під загрозу чиєсь життя.
Та найбільше люди страждають від тривалого зловживання алкоголем. У них руйнується печінка, зростає ризик інфарктів та інсультів, спотворюється зовнішність. Червоне обличчя, потовщений кінчик носа та «пивний» живіт — характерні ознаки людини, яка зловживає алкоголем.
Алкоголіки потерпають від похмільного синдрому, у них бувають провали в пам'яті і галюцинації (біла гарячка). Вони стають тягарем для своїх родин. Зловживання алкоголем — головна причина насилля в сім'ї і розлучень. Алкоголіка можуть виключити з навчального закладу, звільнити з роботи.
Підсумкове завдання (в колі)
Назвати свою причину (або декілька), з якої краще не вживати алкоголь.
Завершення тренінгу
Оберіть будь-який ритуал завершення тренінгу.
Додаткові завдання
Мозковий штурм: «Які почуття в оточуючих викликає людина у стані алкогольного сп'яніння?»
Домашнє завдання
Розпитати батьків, чому молодятам на весіллі не можна пити і чому не можна вживати алкоголь вагітним жінкам або під час грудного вигодовування немовлят. Обговорити з батьками інформацію про ліки і токсичні речовини. Перевірити, чи правильно вони зберігаються вдома.