тренінг "Особливості роботи з дитиною - дислексиком в умовах шкільного простору"

Про матеріал

В останні роки відзначається значне зростання кількості дітей із труднощами оволодіння навичок читання.

Порушення читання чинить негативний вплив на весь процес навчання, на психічний і мовний розвиток дитини

Учні, які мають такі проблеми відчувають труднощі запам'ятовування та відтворення інформації з пам 'яті, концентрації уваги, застосування набутих знань, умінь та навичок тощо.

Тому цей тренінг спрямований познайомити вчителів з основними причинами, симптоматикою, видами порушень читання в учнів та сформувати уявлення про основні шляхи усунення цих порушень.

Перегляд файлу

Тренінг для практичних психологів, соціальних педагогів та заступників директора з НВР

 «Особливості роботи з дитиною –дислектиком в умовах шкільного простору»

Підготувала практичний психолог, соціальний педагог

Абазівської ЗОШ І – ІІІ ст. Черевань О.І.

Мета: познайомити вчителів з основними причинами, симптоматикою, видами порушень читання в учнів та сформувати уявлення про основні шляхи усунення цих порушень.

Завдання:

  • обговорити актуальність теми;
  • визначити суть поняття  «дислексія»: визначення, симптоматика, класифікація;
  • розглянути причини порушень читання в учнів молодшого шкільного віку;
  • проаналізувати основні напрями корекційно-розвиваючої роботи з попередження та подолання дисграфії.

Вправа «Вітання– знайомство».

Учасники по колу продовжують речення «Мене звати, мій настрій, сьогодні я очікую…….». Пишуть на бейджиках своє ім’я і кріплять до себе.

Повідомлення теми та мети.

Правила роботигрупи.

Мета:створити атмосферу співробітництва.

Психолог. Проговорює правилароботи групи:

  •  вільно і лаконічновисловлювативласнідумки;
  •  говоритивідсвогоімені;
  •  обговорюватидію, а не особу;
  •  безоцінноставитисьдо себе та інших;
  •  бути активним;
  •  слухати і чути.

Інформаційна хвилинка.

Останніми роками спостерігається значне зростання кількості учнів, яким важко дається читання. Таким дітям важко встановлювати зв’язок між звуками й відповідними літерами. Ці труднощі свідчать про наявність своєрідних розладів читання, які мають назву «дислексія».
 Дислексія– часткове специфічне порушення процесу читання, що виражається специфічними помилками, зумовленими не сформованістю або розладами функцій, що забезпечують процес читання. Це відбувається внаслідок того, що мозок плутає або перемішує букви і слова. Діти, хворі дислексією, часто володіють поганою пам’яттю на слова.

Можливі причини розладу

Патологія може бути викликана внаслідок різних причин, серед яких:

  1. Нейробіологічні причини  недорозвинення або порушення функцій конкретних зон кори головного мозку.
  2. Спадкова схильність:  мутація певного гена шостої хромосоми, яка впливає на розвиток нейронів упевних зонах мозку.
  3. Дефіцит навичок прослуховування прочитаного і самостійного читання в дошкільному періоді і в ранньому шкільному віці 
  4. Травми головного мозку.
  5. Родові патології: неправильний розвиток пуповини, передчасне відшарування плаценти, тривалі пологи, асфіксія плоду.
  6. Токсичнеураження ЦНС  зародка в разі алкогольної або медикаментозної інтоксикації.
  7. Інфекційне ураження мозку плоду в разі хвороби матері під час вагітності такими захворюваннями, як краснуха, кір, віспа, герпес, грип.

Найновішу класифікацію дислексії розробила Р. Лалаєва, яка поділяє її на такі види:

1) оптична, 2) мнестична, 3) фонематична, 4) семантична, 5) аграматична, 6 ) тактильна (у сліпихдітей).

 Оптичні дислексії. Виявляються в труднощах засвоєння букв, подібних графічно, в змішеннях подібних графічно букв і їх взаємних замінах.

 Мнестичні дислексії. Ці порушення читання проявляються в труднощах засвоєння всіх букв, в їх недиференційованих замінах. Діти не можуть відтворити в певній послідовності мовний ряд із 3 - 5 звуків  або слів, а якщо і відтворюють, то порушують порядок проходження звуків або слів або скорочують їх кількість, пропускаючи звуки, слова.

 Фонематичні дислексії. Ці порушення пов'язані з недорозвиненням функцій фонематичної системи і є найбільш поширеними.

 Семантичні дислексії. Виявляються в порушеннях розуміння прочитаних слів, пропозицій, тексту.

 Аграматичні дислексії. Ці порушення обумовлені недорозвиненням граматичного ладу мови, морфологічних і синтаксичних узагальнень.

 Тактильна дислексія спостерігається у сліпихдітей. В основі лежать труднощі диференціації тактильного сприймання букв азбуки Брайля.

Дислексія ще не означає, що здібності дитини до навчання нижчі середнього рівня. Дійсно, багато людей, які страждають від дислексії, володіють видатними розумовими здібностями. Але їх нездатність читати добре може ускладнити вивчення багатьох областей знань.

Дислексію ще називають хворобу геніїв. Ця недуга абсолютно не пов'язана з інтелектуальним потенціалом людини. До дислектиків належали такі розумово розвинені особи як Ганс Крістіан Андерсен, Вінстон Черчіль, Людвіг ван Бетховен, Вольфґанґ Амадей Моцарт, Томас Едісон, Джон Леннон, ОззіОзборн, ПаблоПікассо, Кіану Рівз,Стів Джобс, Річард Бренсон, АлександерГремБелл, Дженніфер Еністон, Кіра Найтлі

Вправа «Спробуй прочитати»

Мета: відчути себе на місці дитині, що має порушення читання (дислексію).

Вчителям пропонується прочитати текст у дзеркальному відображенні.

Обговорення:

Як вам читалось? Ваші враження?

Що може відчувати дитина,  коли має такі проблеми?

Тест на дислексію

Перегляд відеоролика «Звездочка на земле»

Мета: показати вчителям наочно, як дитина – дислексик сприймає  слова при читанні.

Обговорення:

Які ваші враження?

Які можна зробити висновки?

Що відчуває дитина –дислектик?

Якісимптомивикликаєдислексія

Ознаки дислексії у маленьких дітей дошкільного віку наступні:

  Дитина довго думає, перш ніж що-небудь сказати.

  Повільно вивчає нові слова.

  Відчуває труднощі при римування.

  Відчуває труднощі при виконанні багатоступеневих завдань.

У дитини шкільного віку можуть виявлятися наступні ознаки дислексії:

  Проблеми при читанні окремих слів, наприклад, слів на картках.

  Проблеми при співвіднесенні букв з відповідними звуками.

  Плутає маленькі слова.

  Читає літери задом наперед.

  Пише слова задом наперед.

Якщо у дитини є одна з цих ознак, це ще не означає, що він хворий дислексією. Багато дітей у віці до 7 років читають літери задом наперед. Але якщо у дитини є кілька перелічених ознак, а також проблеми з читанням, або якщо в родині були дислектики, то дитину потрібно відвести на огляд до лікаря.

Вправа «Як допомогти дитині, яка має порушення читання»

Мета: продумати алгоритм допомоги дитині, що має порушення читання (дислексію).

Давайте разом продумаємо  і складемо перелік фахівців, які можуть, повинні, допомогти дитині з дислексією(психолог записуєна дошці перелік фахівців).

  • 1 команда – вчителя та дитини, що має порушення читання (алгоритм надання допомоги дитині);
  • 2 команда – вчителя та батьків дитини (алгоритм надання допомоги батькам);
  • 3 команда – вчителя та інших фахівців (алгоритм співпраці з логопедом, психологом, медичним працівником).

Презентація робіт.

Корекція дислексії

Лікування, а також корекції дислексія не підлягає у звичному розумінні цього слова. Будучи нейробиологической особливістю, можливо лише трохи допомогти малюкові впоратися з труднощами, що виникають при дислексії, але не вилікуватиназавжди. 

Корекція дислексії здійснюється за розробленою методикою Рональда Д. Дейвіса. Мета методики надати друкованим словами образність. Знаючи, що хворі добре сприймають тривимірні образи, тому перебудувати їх досить таки складно. Завдяки прийомам друковані слова перетворюються в образні вирази і вже не являють проблему для дислексика.

Вчителі початкових класів, вчителі дефектологи, логопеди, психологи повинні пам’ятати, що корекцію таких порушень треба проводити цілеспрямовано по етапах, тривало й систематично, поки помилки такого роду не зникнуть у самостійних письмових роботах учнів та під час читання.

Вправа «Гармонія кольором»

Мета: допомогти учасникам усвідомити педагогічний колектив, як єдину цілісну структуру та своє місце у ньому, відчути близькість з колегами, схожість інтересів і захоплень та на лаштування на роботу в команді. Створити позитивний настрій.

Робота в групах. Вчителі об’єднуються в 3 групи , кожен вибирає собі колір фарби,  яким буде малювати.

Інструкція: вам потрібно одночасно почати малювати малюнок, але ви між собою не можете спілкуватися. Потрібно малювати мовчки, на роботу у вас 10 хв. Презентація робіт,  підведення підсумків.

Психолог.Наше тренінгове заняття підійшло до кінця. Давайте поаплодуємо собі за гарну роботу і тут, у колі, проведемо обговорення. Чи справдились наші очікування, чи дізналися для себе щось нове? Чим буде корисний матеріал у подальшій роботі?

 

 

 

 

 

Написати алгоритм роботи

  • 1 команда – вчителя та дитини, що має порушення читання (алгоритм надання допомоги дитині);

 

Написати алгоритм роботи

  • 2 команда – вчителя та батьків дитини (алгоритм надання допомоги батькам);

 

Написати алгоритм роботи

  • 3 команда – вчителя та інших фахівців (алгоритм співпраці з логопедом, психологом, медичним працівником).

 

В процесі читання беруть участь мислення, пам'ять, мовлення, сприйняття, слухові та зорові аналізатори. На швидкість читання впливає рівень розвитку, параметр тексту, постановка дихання та інше.

Забезпечує ж швидкість читання розвиненість мовленнєвого апарату. його можливості. Тому дуже важливо починати урок читання чи заняття з логопедом із підготовки мовленнєвого апарату дитини.

   Дихальні вправи, артикуляційна гімнастика, голосові та мовні вправи є обов’язковими при подоланні дислексії. Важливою умовою правильного мовлення і читання є повільний і тривалий видих, чітка і ненапружена артикуляція.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 березня 2018
Переглядів
2713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку