ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ Обдаровані діти складають резерв інтелектуального піднесення будь-якої нації. На сьогодні в Україні проблема обдарованості, творчості, інтелекту виходить на передній план у державній політиці, визначаючи пошук, навчання і виховання обдарованих дітей та молоді, стимулювання творчої праці, захист талантів. Протягом останнього десятиріччя відбулись суттєві зміни в психолого-педагогічних дослідженнях обдарованості. Головний акцент у них почали переносити на практичне використання знань про природу обдарованості, психологічних законів і засобів стимулювання творчості для вдосконалення змісту й методів навчання обдарованих дітей. Проблема розвитку дитячої обдарованості останнім часом не була настільки популярною, але таким популярним стало слово „вундеркінд”. Був період, коли проблемами обдарованих дітей займалися набагато активніше і в загальнодержавному масштабі, і на рівні окремої родини, кожної дитини. В Україні розроблено та прийнято до виконання ряд програм, що стосуються роботи з обдарованою молоддю.
Нормативно-правова база розвитку творчої особистості Конвенція про права дитини (ратифікована Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 р. №789). Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації». Закон України «Про фізичну культуру і спорт». Указ Президента України «Про національну програму правової освіти населення» від 18.10.2001 р. № 992. Указ Президента України «Про першочергові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики та підтримки молодіжних громадських організацій)) від о6.10.1999 р. № 1284. Конвенція виховання дітей та молоді у національній системі освіти (затверджена колегією МОН України 28.12.1996 Концепція громадянського виховання особистості. Концепція військово-патріотичного виховання молоді. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в дітей та молоді. Концепція родинно-сімейного виховання. Наказ МОН України «Про затвердження положення про Всеукраїнський конкурс учнівської творчості» від 29.08.2003 р. №585. Наказ МОН України «Про присвоєння та підтвердження почесних звань «народний художній колектив» і «зразковий художній колектив» від 29.06.2005 р. № 385. Наказ МОН України «Про систему організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів» від 21.07.2003 р. № 486. Наказ МОН України «Про затвердження положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково-дослідних робіт та конкурси фахової майстерності» від 18.08.1998 р. №305. Наказ МОН України «Про затвердження типових навчальних планів для організації профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» від 20.05.2003 р. № 306. Рішення колегії МОН України «Про затвердження Концепції профільного навчання в старшій школі» від 25.09.2003 р. №10/13. Методичний лист МОН України «Про організацію та проведення свят у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України».
Творча особистість: Образність мислення Гнучкість мислення Толерантність Високі естетичні, морально-етичні, загальнолюдські цінності Впевненість у собі Концентрація уваги Дисципліна Цілеспрямованість Здатність до критичного аналізу Самооцінка Мотивація (пізнавальна активність спрямована на осмислення життя) Здатність правильно формувати проблему
«О Б Д А Р О В А Н І С Т Ь” вчені трактують по-різному Відомий дослідник Б. Теплов стверджує, що „обдарованість – це якісно своєрідне сполучення здібностей, від якого залежить ймовірність більшого чи меншого успіху у виконанні тієї чи іншої діяльності, що підкреслює проекцію ознак обдарованості у практичну сферу діяльності”. Л.Слободянюк, який зазначає, що „обдарованість – це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик” . Це означає, що переростання потенційної обдарованості в актуальну її дефініцію залежить, насамперед, від індивідуальних особливостей конкретного учня. Л. Виготський, С. Рубін штейн, вивчаючи цю проблему, дійшли висновку, що „обдарованість виявляється, як правило, у дуже високому рівні розумового розвитку дитини в якісній своєрідності, самостійності, нестандартності виконання завдань та розумової діяльності загалом”.
Типи обдарованості: лідерська або соціальна обдарованість — здатність розуміти інших людей, будувати з ними конструктивні взаємини, управляти ними; художня обдарованість — виявляється у високих досягненнях у художній діяльності — музиці, танцях, живописі, скульптурі, сцені тощо; психомоторна обдарованість — спортивна обдарованість; академічна обдарованість — яскраво виражена здатність навчатись; інтелектуальна обдарованість — здатність мислити, аналізувати, зіставляти факти, тобто виконувати складну інтелектуальну роботу; творча обдарованість (креативна) — виявляється в нестандартному баченні світу, в нешаблонному мисленні і в тому, що суспільство цінує понад усе. .
Вправа „ Південенокаліфорнійські тести” Мета: виявити дивергентну продуктивність І група – написати по 5 слів, щоб зазначена літера була на початку слова. „О” ІІ група – написати по 5 слів, щоб зазначена літера була в середині слова. „О”. ІІІ група – написати по 5 слів, щоб зазначена літера була в кінці слова. „О” ІV група – написати по 5 слів, щоб зазначена літера в слові була 2-ю та 4-ю. „О”
Роль психолога в роботі з обдарованими дітьми Підготовка повинна містити в собі: уявлення про те, що таке обдарованість та особливості розвитку обдарованих дітей; розуміння того, що таке розвиваюча освіта, у чому її відмінність від традиційних форм навчання та виховання; знання психологічних закономірностей та особливостей вікового й знання про те, що таке загальноосвітнє середовище, його різновиди (сімейне, молодшо-шкільне. Середньо шкільне, старшошкільне, позашкільне, додаткове та стихійне), хто є його суб’єктами, які теми освітнього середовища (догматична, творча тощо), типи взаємодії між суб’єктами (авторитарний, демократичний, гуманістичний тощо); знання методів психологічного та дидактичного проектування навчального процесу; уміння реалізувати різноманітні способи педагогічної взаємодії між різними суб’єктами освітнього середовища (з учнями наодинці та в групі, з батьками, колегами-вчителями, зі своїм керівництвом); уміння стати в рефлексивну (самоусвідомлюючи) позицію щодо того, що вчити, як учити, навіщо вчити.
Інформаційне повідомлення „Функції психолога і соціального педагога, що працюють з обдарованими дітьми” Функції психолога і соціального педагога, що працюють з обдарованими дітьми полягають у: виявленні, навчанні й розвитку обдарованих дітей; психолого-педагогічному супроводі та підтримці авторських й інноваційних навчальних програм, освітніх технологій, що застосовуються в роботі з обдарованими дітьми; участі у проектуванні та реалізації освітнього середовища, яке сприяє розкриттю творчих здібностей учня; вивченні вікових та індивідуальних особливостей обдарованих дітей; роботі з сім’єю, з проблемами навчання та розвитку обдарованої дитини; використанні позашкільного освітнього середовища для навчання і розвитку обдарованих дітей; проведенні діагностики (розкриття причин появи тих або інших соціальних або психологічних перепон розвитку обдарованої дитини;прогнозуванні (передбаченні можливих наслідків розвитку); розробці педагогічних рекомендацій, які сприятимуть оптимальному навчанню та розвитку обдарованої дитини.
Під час розробки програми спостереження за здібною дитиною необхідно реєструвати такі показники її поведінки в пізнавальній та творчій діяльності: Пізнавальна діяльність Наявність стійкої допитливості: дитина ставить багато запитань різного рівня складності й уміє їх правильно формулювати. Систематичний прояв пізнавальної активності: оперативна готовність до відповіді, дослідницька допитливість, прагнення до пошуку. Глибоке захоплення предметом пізнання та здатність до детального аналізу його ознак та функцій. Володіння чималим запасом лексики та прояв високої мовленнєвої продуктивності у спілкуванні. Творча діяльність Багато ідей, навіть фантастичних. Здатність запропонувати широкий спектр своїх варіантів розв’язання певного завдання. Вміння психологічно перебудуватися, коли заважають умови, або з’являються нові завдання. Схильність до винахідництва в ігрових та практичних ситуаціях із проявом при цьому власного оригінального підходу.
Причини небажання учнів брати участь в конкурсах, олімпіадах: 1.Невіра в свої сили 2.Занижена самооцінка 3.Відсутність системи виховання, лідерства 4.Страх викликати нерозуміння однолітків, осудження 5.Неусвідомлення практичної спрямованості даної діяльності 6.Психологічна несумісність учня та вчителя Пропозиції щодо зацікавлення учнів 1.Цілеспрямована мотивація учня зі сторони вчителя, перспективи отриманих знань. 2.Створення умов для можливості самореалізації: цікаві проекти, отримання можливості подальшого навчання. 3.Створення доброзичливого психологічного мікроклімату в колективі учнів і педагогів. 4.Надання можливості вільного відвідування уроків в період підготовки до участі в олімпіадах. 5.Співпраця з батьками Мотивація участі учнів у конкурсах, олімпіадах, науково-дослідницьких роботах
Неуспішні обдаровані учні . Причини. Роль вчителя. Причини неуспішності обдарованих дітей 1.Проблеми в сім’ї; 2.Неадекватне сприйняття однолітками; 3.Недостатня увага, ігнорування вчителем; 4.Занадто велика увага вчителя; 5.Прагнення дорослих створити з дитини вундеркінда; 6.Психо-фізіологічне відставання або випередження однолітків; 7.Неврахування природних задатків, розвитку і схильностей. Поради щодо роботи з неуспішними обдарованими учнями 1.Індивідуальна робота вчителя з батьками, бесіди; 2.Допомога психолога, діагностика, пошук і виявлення причин неуспішності; 3.Не завищувати самооцінку; 4.Створення атмосфери творчості; 5.Не припускати нав’язування вчителем власної думки; 6.Створення умов для навчання через курси за вибором, факультативи, систему індивідуальних занять.
Індивідуальні заняття як важлива форма роботи з обдарованими учнями Причини необхідності і важливості індивідуального заняття (консультації) 1.Обдарованість учня; 2.Розвиток певних здібностей учня; 3.Допомога ствердитися, знайти “я”; 4.Є учні, яким зручніше виявити себе індивідуально; 5.Зацікавлення незацікавленого; 6.Поглиблення знань учня, систематизація; 7.Засіб диференціації та індивідуалізації; 8.Побажання батьків. Яким має бути індивідуальне заняття (консультація)? 1.Оригінальним; 2.Регулярним; 3.Науково організованим; 4.Системним, підготовленим, не спонтанним; 5.Розрахованим на індивідуальність учня; 6.Психологічно комфортним; 7.Результативним; 8.З урахуванням вікових і психологічних особливостей; 9.З правильно розрахованим на учня часом ; 10.З використанням між предметних зв’язків, інтерактивних форм роботи; 11. Не повинні бути примусовими для вчителя.
Вправа „ Моя власна думка” Мета: виявлення толерантності групи Ця вправа допомагає виявити, наскільки толерантною є група. Не слід оцінювати чи засуджувати погляди інших, варто підкреслювати, що кожен може мати свої погляди, з якими можна погоджуватися чи ні. Більшість конфліктів не мають рішень, які б влаштували обидві сторони. Тож важливіше шукати спільні інтереси чи потреби учасників.
Групові та індивідуальні заняття Уроки творчості Допомога у формуванні провідної діяльності, її мотивації Допомога в організації ситуації успіху ОБДАРОВАНА ДИТИНА Психодіагностична робота (анкетування; тести Равена, Торренса, ШТРР, Кетелла, Амтхауера на розсуд психолога) Бесіда з батьками Бесіда з учителями Формування провідної діяльності Відхилення в поведінці, порушення в спілкуванні Розвиток інтелектуальної та емоційної сфер Психокорекційні заняття Зниження стану психічної напруги Інформаційне повідомлення „Структура психологічного супроводу обдарованої дитини”
Створення ситуації успіху Допомога та підтримка Свобода вибору Обдарована дитина Обдарований учитель Співпраця з вихованцем Повага до самоосвіти Заохочення до спільної діяльності Заохочення до самостійної діяльності Ланцюжок методів плекання обдарованої дитини Ланцюжок методів плекання обдарованої дитини
Поради психологів тим, хто хоче зростити обдаровану дитину Я показую дитині життєві перспективи Я надаю дитині можливості для самореалізації та право вибору Я допомагаю дитині усвідомити соціум, в якому вона живе Я ніколи не кажу дитині, що вона чогось не зможе зробити Я ніколи не караю за експерименти Я купую розвиваючі ігри, книги, сучасні засоби навчання Я привчаю до самостійного мислення Я пробуджую інтерес до оточуючого світу Я знаходжу час для спілкування з дитиною Я дозволяю все, що не загрожує життю та здоров’ю дитини Я хвалю за все, що вона зробила сама Я вчу поважати людей, але вміти відстоювати свою позицію Я спонукаю до творчості Я розвиваю в дитині пам’ять, увагу, інтелект, фантазію Я ніколи не сварю дитину за невдачу Я вірю в свою дитину, в її життєвий успіх. Я допомагаю дитині будувати її особисті плани та підтримую її у прийнятті нею рішень. Я допомагаю дитині вдосконалити результати праці. Я забезпечую дитину книгами та матеріалами для її улюблених занять. Я заохочую дитину до вигадування історій та фантазування. Я підтримую в дитині прагнення знаходити проблеми та вирішувати їх. Я обговорюю з дитиною широке коло проблем. Я сприяю розвиткові у дитини позитивного бачення власних здібностей. Я відповідаю на всі запитання дитини зі всією щирістю і без роздратування. Я розробляю практичні завдання (експериментального характеру) з метою спрямування дитини на творчий пошук та досягнення успішних результатів.
Важливою є інформація однолітків під час вивчення здібностей школяра Перелік запитань: Назви коло друзів, з якими тобі подобається фантазувати, щось вигадувати, винаходити. До яких своїх занять ти б запросив цих друзів? У спільних заняттях з ровесниками найчастіше: а) тобі дістається роль лідера; б) тебе обирають лідером інші; в) ти вибираєш сам роль лідера. Під час обговорення досягнутих результатів заняття (діяльності чи справи), оцінка кого з названих 3-7 друзів для тебе є найвагомішою, значущою, цікавою?
Приклад методик діагностики обдарованості для соціальних працівників, психологів. Серед найбільш відомих у міжнародній практиці стандартних інтелектуальних тестів можна відзначити такі: школа інтелекту Стенфорд-Біне . Розроблена для тестування дітей, починаючи з дворічного віку, спрямована на те, щоб одержати єдиний показник, що характеризує загальний інтелектуальний розвиток індивідуума; Векслерівська шкала інтелекту. Вміщує вербальні і невербальні субтести (вербальну шкалу і шкалу дії); інтелектуальний тест Слоссона на основі даних про словниковий запас, вербальних та математичних суджень, пам’яті; Кауфманська оціночна батарея тестів дає дві глобальні оцінки – розумових процесів та досягнень; шкала дитячих здібностей Маккарті дає узагальнену оцінку (загальний когнітивний індекс) та п’ять субоцінок (для вербальних, перцептивних та моторних здібностей, а також пам’яті); тести креативності Е.Л. Торренса; виявлення інтелектуальної обдарованості за методикою “Таблиця Равена”; визначення мотиваційної сфери учнів за методикою Б.К. Пашнєва; вивчення мотиваційної сфери учнів за методикою Б.К. Пашнєва; визначення структури інтелекту за методикою Амтхауера. Оцінка за інтелектуальними тестами доповнюється тренінговими методами, спостереженнями, бесідами, опитуваннями тощо.
Пам'ятка “ Що повинен знати педагог, який виховує обдаровану дитину ?” У талановитої дитини відразу помітні тонка спостережливість, зосередженість, посидючість, уміння наполегливо переслідувати поставлену мету, самостійність і незалежність у діяльності. Немотивований тиск та примус, нав'язування занять затримують прояви справжніх природних нахилів. Занадто рання спеціалізація та «професіоналізація» збіднюють особистість. Необхідно гармонійно розвивати сукупність тілесних, душевних і розумових сил, які становитимуть реальну користь у житті, допоможуть вихованцеві посісти достойне місце в суспільстві. Талановитій дитині необхідно надавати не тільки свободу самодіяльності, а й можливість у певних межах обговорювати з дорослими свої наміри. У результаті виробляється самоповага та здатність критично оцінювати свої здібності й дії. Інтенсивному розвитку природних задатків допомагають ознайомлення з різноманітною діяльністю, глибокі й помірно численні враження. Потрібні для творчості фарби, звуки, форми, рухи талановиті діти знаходять у спілкуванні з природою, яка пробуджує мислення, уяву, творчість .
Пам'ятка “ Що повинен знати педагог, який виховує обдаровану дитину ?” Цікавий матеріал, який можна використати як доповнення до наведених вище порад учителям і батькам, містять сучасні дослідження, проведені відомим психологом А. Баркан із питань виховання обдарованої дитини: 1.Важливо не ігнорувати унікальності такої дитини, проте й не висловлювати надмірних захоплень її обдарованістю, не перетворювати життя дитини на інструмент задоволення батьківських амбіцій. 2.Природна допитливість обдарованих дітей є причиною безлічі запитань, якими вони «замучують» дорослих. Особливо складно з такими дітьми в школі. їх намагаються порівняти з іншими, підігнати під зручний стандарт звичайного, слухняного учня. Ось чому так часто ті, кого в дитинстві називають «вундеркіндами», з віком стають звичайними прагматичними людьми, які нічого оригінального, нового не створюють, а їхні досягнення не відповідають рівню їхніх здібностей. 3.Необхідно створювати всі умови для розвитку таланту, але не нав'язувати дитині своїх захоплень та інтересів, не культивувати необхідності будь-що досягти неперевершених результатів, не перевантажувати, не змушувати постійно займатися улюбленою справою, бо це може відбити бажання цікавитися улюбленим заняттям, стати причиною неврозу або розвинути в дитині пихатість та претензійність. 4.Намагатися зменшити надмірну вразливість обдарованої дитини, вчити її гідно програвати і не сприймати невдачу як трагедію, володіти емоціями, робити все, щоб дитина не занижувала самооцінки і водночас не виставляла на показ свою обдарованість. 5.Допомагати їй налагоджувати нормальні стосунки з дорослими і дітьми. 6.Якомога більше приділяти уваги її фізичній активності.
Поради вихователям обдарованих дітей 1.Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо обдарованих вразливих і чутливих до всього, що стосується їхнього «Я». 2.Допомагайте здібним дітям виробити адекватну «Я»- концепцію й самооцінку, розвивайте в них емпатію. 3.Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду, взаємодіючи з людьми. 4.Дотримуйтесь порядку й дисципліни: обдаровані діти, як і всі інші, мають знати межу допустимої поведінки. 5.Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їхня праця була корисною. 6.У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод-це активізує їхню роботу. 7.Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного здобування знань. 8.Привчайте обдарованих дітей працювати разом — це допоможе їм адаптуватися до соціальних умов. 9.Заохочуйте дітей-це стимулює їх. 10. Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей.
Плекаємо обдаровану дитину ДИВИНСЬКА МАРІЯ ПЕТРІВНА Випускниця 2010 року Студентка Харківської Юридичної академії ім. Я. Мудрого НАГОРОДЖЕНА: Дипломом обласної держадміністрації за Гран-Прі в фестивалі”ПОЛІСЬКІ ЗОРІ”. За І місце у відбірковому турі “ХОЧУ СТАТИ ЗІРКОЮ”(середня вікова група) За І місце у номінації вокал “ХОЧУ СТАТИ ЗІРКОЮ”(старша вікова група) ДИПЛОМОМ” І нота” ГРАМОТОЮ РВО за ІІІ місце з англ. мови
ІІІ місце на районному етапі олімпіади з трудового навчання (9-А) Товкач Андрій (випускник) ІІ місце на районному етапі олімпіади з трудового навчання (9-А) Стоцька Христина (11) ІІ місце на районному етапі олімпіади з російської мови; ІІ місце на районному етапі олімпіади з англійської мови (10-Б) ІІ місце на районному етапі олімпіади з російської мови ІІ місце на районному етапі олімпіади з англійської мови (9-А) Припутневич Вероніка (11) І місце на районному етапі олімпіади з хімії; ІІІ місце на районному етапі олімпіади з англійської мови (9-Б) І місце на районному етапі олімпіади з української мови (8-Б) Товкач Ганна (10-Б) 2009-2010 н. р. 2008 - 2009 н. р. Учень, клас НАШІ ДОСЯГНЕННЯ
І місце у районному етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт хімія-біологія МАН;був учасником у обласному етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН. (11) Кобилинський Руслан (випускник) ІІІ місце на районному етапі олімпіади з трудового навчання Шевцова Вероніка (випускниця) ІІІ місце на районному етапі олімпіади з біології (11) Оніховський Володимир (випускник) ІІІ місце на районному етапі олімпіади з української мови (11) Дивинська Марія (випускниця) ІІ місце на районному етапі олімпіади з генографії (9-Б) Корнієнко Ганна (10-Б) ІІ місце на районному етапі олімпіади з правознавства (11) Лозовік Олександра (випускниця) 2009-2010 н. р. Учень, клас
Арттерапія Заснована на художньо – прикладній діяльності кожного учасника групи. Це малювання, ліплення, виготовлення мозаїки, різноманітних поробок з різних матеріалів, різання по дереву, випалювання тощо. Значення мають не тільки художні особливості дитини, а й сам процес творчості, внутрішній світ особистості, її почуття, переживання.
«Пальчикові ляльки» (звертається увага на обраний дитиною образ ляльки, переважання кольору, особливості зображення обличчя, розміри, зміст оповіді. Для експрес – діагностики емоційного стану підходить спрощений варіант заняття на основі тесту Люшера. Ляльки виготовляються з клаптика однотонної тканини у формі трикутника (як косинка) і закріплюються на пальці за допомогою гумового кільця. Діагностичне значення має обраний дитиною колір тканини, а також особливості фактури.