Сприяти ґрунтовному оволодінню студентами повною та достовірною інформацією про ВІЛ/СНІД, шляхи його передачі, ситуації ризику, розвінчання міфів; привернути увагу до проблеми, висунути аргументи на користь безпечної поведінки, допомогти виробленню навичок такої поведінки; формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, свідоме ставлення до власного здоров'я та поведінки щодо профілактики поширення ВІЛ-інфекції. Спрямувати на толерантне ставлення до людей, які живуть із ВІЛ. Спонукати до вироблення осмисленої і зваженої особистісної та громадської позиції щодо проблематики ВІЛ/СНІДу. Залучити студентів до участі в антиснідівському русі.
1
КРИВОРІЗЬКИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ
Підготувала
практичний психолог
Головньова Оксана Вікторівна
Психологічний тренінг
ТЕМА: Профілактика ВІЛ/СНІДу: роль студентської молоді
МЕТА: сприяти ґрунтовному оволодінню студентами повною та достовірною інформацією про ВІЛ/СНІД, шляхи його передачі, ситуації ризику, розвінчання міфів; привернути увагу до проблеми, висунути аргументи на користь безпечної поведінки, допомогти виробленню навичок такої поведінки; формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, свідоме ставлення до власного здоров'я та поведінки щодо профілактики поширення ВІЛ-інфекції.
Спрямувати на толерантне ставлення до людей, які живуть із ВІЛ. Спонукати до вироблення осмисленої і зваженої особистісної та громадської позиції щодо проблематики ВІЛ/СНІДу. Залучити студентів до участі в антиснідівському русі.
Ведучий.
Доброго дня всім присутнім! Доброго всім здоров'я! Так, доброго всім здоров'я. Його не купити в аптеці. І поки воно є, його не помічаєш, ним не переймаєшся. На жаль, часто починаєш цінувати тільки тоді, коли втрачаєш. Тоді й переосмислюєш життєві цінності.
Кожному від народження надається найцінніший дар – життя. І найдорожче, що є в житті, – це здоров'я. Але, як це не дивно, люди дуже легковажно можуть ставитися до здоров'я, особливо молодь. Не вміють його берегти і вести здоровий спосіб життя.
Шановні! Сьогодні ми зібралися тут, щоб приєднатися до Всесвітнього антиснідівського руху.
Прийняття правил роботи в групі
Мета: визначити правила для продуктивної взаємодії під час тренінгу.
Обладнання: плакат фліп-чарта з написом «Правила нашої співпраці», маркери.
Хід проведення.
Тренер пропонує групі у режимі мозкового штурму назвати правила, які можуть сприяти ефективній і комфортній роботі кожного на тренінгу. Всі пропозиції обговорюються, узгоджуються з групою і ті, що до вподоби всіма, записуються на плакаті.
Тренер озвучує загальний перелік і пропонує учасникам скріпити своїми підписами наміри дотримуватися цих правил.
Інформаційне повідомлення ВІЛ/СНІД: достовірно про проблему
Мета: підвищити рівень поінформованості учасників щодо проблеми
Хід проведення
Студент. Проблема ВІЛ/СНІДу, яка з'явилась у кінці XX ст., переросла в епідемію та загрожує всьому людству.
ВІЛ-інфекція ніби перевіряє усіх нас на стійкість, людяність, виваженість, моральність, мудрість. І, в першу чергу, на відповідальність. Відповідальність щодо власного життя і життя тих, хто поруч з нами і хто прийде після нас.
Студент. Часто ВІЛ/СНІД називають чумою XX ст. Але навіть епідемії чуми, хоч і залишали страшні спогади у численних історичних хроніках, ніколи не забирали життя абсолютно усіх уражених нею. Ті епідемії були жахливі, спустошливі, але все ж залишали після себе не тільки мертвих, а й живих.
Одна з незмінних істин ВІЛ-інфекції полягає в тому, що людина дізнається про свою позитивність на неї раз і назавжди.
Студент. ВІЛ-інфікований... Це діагноз, страшний вирок. Ті, кому оголошено цей вирок, житимуть в очікуванні смерті.
За офіційними даними, на Землі в страшному очікуванні живуть близько 50 млн. ВІЛ-інфікованих та 5 млн. хворих на СНІД. Припускають, що реальна кількість ВІЛ-позитивних удесятеро більша за офіційні дані.
Студент. Перший випадок смерті від СНІДу було зареєстровано 22 роки тому. За час існування цієї хвороби померло більше 28 млн. людей. Щодня у світі 16 тис. людей стають ВІЛ-інфікованими. За статистикою, більшість інфікованих – молоді люди, із них 15 % – діти та підлітки.
Студент. Ти думаєш, що СНІД загрожує тільки ін'єкційним наркоманам?! Ви вважаєте, що це тільки проблема працівників секс-бізнесу, гомосексуалів?
Ви помиляєтесь! Сьогодні, на початку XXI ст., СНІД загрожує людству, кожній людині, можливо, й тобі! Більшість людей захворіло на СНІД внаслідок власної необачності та необізнаності. Вдумайся! Зрозумій!
Студент. Чим більше ти знатимеш про ВІЛ /СНІД, про шляхи його передачі, профілактичні засоби – тим менше у вірусу шансів потрапити до твого організму. Наданому етапі вилікувати СНІД не можна, єдиний шлях уберегтися – профілактика і знання.
Студент. У 1991 р. Франком Муром було створено символ Всесвітнього антиснідівського руху у вигляді саме такої стрічки, щоб об'єднати, консолідувати зусилля борців зрізних куточків Землі, борців із цією страшною інфекцією ВІЛ та жахливою хворобою СНІДом.
Студент. СНІД загрожує не лише життю уражених ВІЛ. На думку вчених, основними наслідками епідемії будуть не тільки колосальні втрати людських ресурсів (причому найбільш ефективної та дієвої їх частини – молоді), а й гальмування або припинення економічного розвитку, зростання бідності, злиденності, сирітства. У разі запізнілої відповіді на епідемію суспільства та уряду під загрозою стане й саме виживання нації.
А в Україні епідемічна ситуація, на жаль, дуже складна. Україна продовжує бути в числі лідерів за темпами розповсюдження СНІДу в Європі – II місце.
Послухаємо сторінку «Епідемічна ситуація на Україні». Замислимось над цими цифрами.
Студент. В Україні перший ВІЛ-інфікований був виявлений у 1987 р., у 1988 р. – зареєстрована перша смерть від СНІДу, а вже у 1995 р. поширення ВІЛ-інфекції набуває характеру епідемії і вже зареєстровано 1490 випадків інфікування за рік.
Студент. Із 1987 р. в Україні виявлено 62 365 випадків ВІЛ-інфекції, з них 80 % – молоді люди у віці 15-29 років. СНІД намагається забрати життя в енергійних, молодих, красивих і талановитих; 71,6% уражень припадає на чоловіків, 28,4 % – на жінок.
Основною причиною зараження ВІЛ в Україні є ін'єкційне споживання наркотиків (близько 70-80 %). На другому місці – статевий шлях, що має тенденцію до зростання, а в світі він на першому місці. Збільшується кількість дітей, що народилися від ВІЛ-інфікованих жінок. Ці цифри за даними Українського центру профілактики і боротьби зі СНІДом, матеріалами II Міжнародного Альянсу з ВІЛ/СНІДу «Люди и ВИЧ», 2004 р.
Нагадую, що вчені, для максимального наближення до реальності, пропонують ці офіційні цифри, показники помножити на 10. А це понад 600 тис. ВІЛ-інфікованих – в Україні.
Студент. Упродовж кількох останніх років Україна, на жаль, продовжує лідирувати в Європі за темпами поширення ВІЛ/ СНІДу та наркоманії (II місце).
За даними міжнародних та національних експертів, станом на 2004 р., інфіковано понад 1,6 % дорослого населення України (віком від 15 до 49 р.). Якщо ситуація не поліпшиться, то кількість ВІЛ-інфікованих у 2010 р. може зрости до 1,44 млн. осіб.
Студент. Ці консолідовані дані з урахуванням прогнозів експертів дають підстави стверджувати, що Україна стоїть на межі пандемії СНІДу.
Студент. На державному рівні у нас на Україні здійснено ряд заходів, щоб запобігти біді. Так вже у 1990 р. – створено мережу СНІД-центрів, у 1991 р. було прийнято перший Закон «Про запобігання захворювань на СНІД та соціальний захист населення», у 1998 р. внесено зміни до цього закону.
Прийнято 4 програми з профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу. У2001 р. Україна зініціювала Спеціальну сесію генеральної Асамблеї ООН з ВІЛ/СНІДу, на якій була прийнята Декларація про прихильність справі боротьби з ВІЛ/СНІДом.
2002 р. – в Україні було проголошено рік боротьби зі СНІДом...
Але самих державних заходів недостатньо. Необхідна участь громадськості, необхідне розуміння всього трагізму ситуації, складності проблеми кожним із нас.
Вправа «Молодь як об’єкт і суб’єкт програм і проектів формування здорового способу життя»
Мета: надати інформацію про варіанти залучення молоді до реалізації програм, проектів з формування здорового способу життя
Хід проведення
Вправа проводиться методом відкритої дискусії. На початку роботи тренер розкриває перед групою запитання:
Учасники висловлюються у вільному режимі. Тренер за необхідності доповнює бесіду прикладами про участь молоді у програмах, проектах з формування здорового способу життя.
Пропоную вашій увазі прослухати вірш
ВІЛ темним полотном світ накриває!
СНІД чорною чумою по світу блукає!
ВІЛ багато нещасть людству несе!
СНІД Воно перед прірвою постає!
На людські очі полуда падає,
Людство хороші часи згадує.
Люди знаходяться в страшному сні,
Він не закінчиться вранці, ні!
Тягар щороку все більш налягає,
Над людством загроза все більш зростає.
І світло в кінці тунелю зникає,
Бо виходу з нього – немає!
Загроза перед світом постає.
А відповідальність хто понесе.
За важкій трагічні втрати,
Наслідки яких так важко долати?
Отямтесь! Просніться! Не спіть на ходу!
Боріться, відвертайте найважчу біду!
Не дайте людським життям пропадати,
Їм же ще жити, буяти.
Хай не гинуть просто люди,
Хай СНІДу повік не буде!
Не будьте байдужі ви,
Байдужі до вселюдської біди!
Психолог.
Так! Людина може себе захистити. Але для цього потрібні знання. Тому запрошую вас до інтелектуальної гри-тренінгу «Знати, щоб жити!»
Інтерактивна гра
“Що Ви знаєте ВІЛ-СНІД? Безпечно чи ризиковано”
Необхідно підготувати два аркуші паперу, на одному з яких буде написано “Безпечно”, а на іншому “Ризиковано”. Наклейте їх на протилежні стіни аудиторії. Вам знадобиться достатньо місця для того, щоб учасники могли збиратись в центрі аудиторії та вільно рухатися по ній.
Попросить усіх учасників стати у центр аудиторії. Знову, необхідно пригадати, що СНІД – смертельна хвороба і вони мають уникати ризикованих ситуацій, щоб не заразитись.
Поясніть, що ви будете називати певну ситуацію (чи манеру поведінки), в якій вони можуть опинитися разом із носієм вірусу. Учасники повинні кваліфікувати цю ситуацію як “безпечну” або “ризиковану”. Іншими словами, чи існує загроза стати ВІЛ-інфікованим?
Попросіть учасників рухатись у напрямку до тієї частини аудиторії, яка відповідає їхній думці.
Спочатку учасники почуватимуться незручно, рухаючись з однієї частини аудиторії до іншої.
Будьте терпеливими та жартуйте з тими. Якщо не можуть вирішити, в яку частину залу йти. Зніміть фактор страху, визнавши, що дуже часто, в залежності від ситуації, і той, і інший варіанти відповіді є правильними. Як тільки учасники визначаються зі своїми рішеннями (залишатися посередині залу не можна), попросіть кількох представників від обох сторін пояснити свій вибір.
БЕЗПЕЧНО
Не відбувається обмін рідкими виділеннями. Проте, якщо кімната погано провітрюється, а людина має туберкульоз, то можливо, що інші особи, які перебувають у цій же кімнаті можуть заразитись на туберкульоз. В цій ситуації ризику захворіти на ВІЛ не існує.
Залози поту не містять достатньої концентрації вірусу, проте гравців, які отримують відкриті рани, потрібно негайно забрати з поля.
В цій ситуації не має ризику зараження ВІЛ-інфекцією. Проте, якщо кімната погано вентилюється чи якщо хтось кашляє безпосередньо вам в обличчя, то існує ризик зараження туберкульозом.
Це збиває з пантелику, оскільки пов’язано з концентрацією вірусу. Вірус швидко розчиняється у воді. Тому басейни вважаються безпечними. |
РИЗИКОВАНО
Завжди рекомендується самому перев’язувати рану. Якщо не можете зробити цього самостійно, вам можуть допомогти, але використовуючи латексні рукавички.
Раніше вважалось, що це є безпечним, але сьогодні ця ситуація є ризикованою. Інфікування стає можливим, якщо кровоточать ясна. Особливо це стосується тих осіб, що проживають у країнах, де нехтують гігієною зубів. Вірус, справді, помирає поза межами організму людини, але існують різні точки зору щодо його життєздатності. Найбезпечнішою порадою буде – не користуватись однією щіткою.
Центр із контролю за хворобами повідомив, що ця ситуація є ризикованою, хоча ризик є невеликим. Проте два важливих моменти:
Перший зареєстрований випадок передачі вірусу через слину стався у 1997 році. Вважається, що вірус передався від одного пацієнта іншому через погану гігієну ротової порожнини після того, як вони скористались однією зубною щіткою.
Ризик залежить від проміжку часу між користуванням цим лезом інфікованою людиною та вами. Дану ситуацію можна порівняти із ситуацією про зубну щітку: краще не користуватись одним лезом.
Вірус може потрапити безпосередньо до кровоносної системи, якщо укус пройде крізь шкіряний покрив. |
Гра “Факти і вигадки”
Мета: перевірка знань про ВІЛ/СНІД
Увага!
Зараз ми пограємо у гру. Я вас зачитаю речення правильні і неправильні. Якщо, на вашу думку, речення є правильним – ви плескаєте в долоні, якщо ні – не плескаєте.
Увага! Почали!
Психолог.
Пам'ятайте! ВІЛ передається!
ВІЛ не передається!
Чи можливо вилікувати цю страшну хворобу? На жаль, – ні!
Лікарі всього світу ведуть настійливі пошуки вакцини, яка б могла захистити людей від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, це буде зроблено у близькому майбутньому.
Наступний вірш буде нашим закликом до боротьби за девізом нашої акції: «ВІЛ/СНІДу – НІ! Життю, здоров'ю – ТАК!»
О, Боже милий, що з нами стало?
Хвороб різних на нас навала.
Чуму та холеру ми вже подолали,
Та ВІЛ-інфекція на людство напала.
Лікарі всього світу шукають вакцину,
Та ВІЛ-інфіковані помирають і нині.
І знову, і знову лунають їх стони
Вже масово помирають ВІЛ-СНІДівські хворі
Ми, юні створіння, ми проти хвороби
І за те, щоб нас не з'їдали віруси й мікроби,
Щоб різні інфекції нас оминали
І ліки від СНІДу лікарі відшукали.
Щоб ніколи більше батьки не ридали
Від того, що від СНІДу їх діти вмирали.
Щоб знову відчути сяйво кохання
Й не думати більше про смерть і страждання.
Зберімося ж нині й згуртуймося разом
І відсіч даймо різним заразам!
Щоб нам і близьким й гадки не мати
Про страшний СНІД і смертельні втрати.
Бережімось від наркоти і розпусти,
Від різних дурманів,
Щоб розум не блукав у густому тумані.
Та вірмо щиро, що зійде зоря
І сонце засяє, і зникне чума,
Чума, що століття замкнула в смертельні обійми.
Обачними будьмо, щоб зникла навіки хвороба безслідно
Вправа на активізацію «Світлофор»
Мета: зняти фізичну втому, сприяти підтримці позитивного настрою
Хід проведення
Учасники стають у коло один за одним. Завдання учасників полягає у тому, щоб присісти, коли вони почують слово «червоний»; йти про колу і плескати у долоні, коли тренер говорить «зелений»; стати прямо і піднести руки вгору, коли тренер говорить «жовтий».
Підведення підсумків тренінгу. Історія для натхнення «Даремні зусилля»
Мета: мотивувати учасників на подальшу активну участь у профілактичній роботі
Заключне слово.
Запам’ятаймо, людині, яка хвора на невиліковне захворювання, чиє життя затьмарене стигмою (тавром), дуже важливо відчувати, що для близьких людей вона така сама, що вона гідна любові, що вона має не меншу вартість, ніж будь-яка інша людська істота.
Отож, пам’ятаймо про толерантне, гуманне ставлення до ВІЛ-позитивних людей і про шляхи запобігання ВІЛ-інфікуванню.
Притча «Даремні зусилля»
Одного разу берегом моря йшов чоловік. День був чудовий. Яскраво світило сонечко, тихо плескотіли хвилі, з гучними вигуками над мілкотою кружляли чайки. Милувався чоловік краєвидом, озираючись навкруги, і раптом помітив незрозуміле видовище. Прямо перед ним невеличка людська постать виконувала дивний танок. Це була маленька дівчинка, яка почергово нахилялась, щось брала в руки, підводилась і кидала це “щось” якомога далі у море. Вона бігала навколо себе, явно поспішаючи. Зацікавився чоловік, підійшов ближче і питає: “Що ти робиш?” “Рятую маленьких морських зірок від палючих променів сонця. Якщо їх не кинути у воду, вони не доживуть до припливу” – відповіла дівчинка, ні на хвилину не перериваючи роботи. “Ти робиш марудну і невдячну справу”, – відповів їй чоловік. “Цих зірок тут тисячі, сонце пече немилосердно, час летить дуже швидко, ти все одно їх усіх не врятуєш!” “Ну той що!” – знизала плечима дівчинка. “Принаймні оцю я встигла врятувати!” – і з цими словами вона взяла до рук чергову морську зірку і за жбурнула її далеко в морські хвилі.
Ми не можемо знати як і чим відгукнеться наше слово, наша протидія ВІЛ-інфекція, але, якщо в результаті нашої роботи врятується хоча б одна людина, можна вважати, що наша місія була необхідною і ефективною.