Тренінг : "Профілактика вживання алкоголю в учнівському середовищі"

Про матеріал
Тренінг спрямований на профілактику і попередження алкоголізму в учнівському середовищі.
Перегляд файлу

                                                 

 

 

 

 

 

Тренінг:

Профілактика вживання алкоголю в учнівському середовищі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Вживання алкоголю - масове явище, пов'язане з такими соціальними категоріями, як традиції та звичаї, з одного боку, і громадська думка і мода, з іншого. Також споживання алкоголю пов'язане з психологічною особливістю особистості, відношенню до алкоголю як до «ліків», зігріваючі напої і т.п. Споживання алкоголю в певні історичні часи приймало різні форми: релігійний обряд, метод лікування, елемент людської «культури».

Профілактика алкоголізму – це комплекс психологічних засобів і прийомів формування негативного ставлення алкоголю. Однак йому це дієві методи формування такої способу життя й спрямованості особистості, у якому зводиться до мінімуму можливість виникнення потягу алкоголю.

Сучасне суспільство щосили намагається боротися з пияцтвом, і алкоголізмом, приймаючи закони, які передбачають арешт і тюремне ув'язнення порушників суспільного ладу чи заборона виготовляти і навіть продавати спиртні напої. Розмаїття поглядів різних релігійних організацій проблемі про повну утримування заважає людям зрозуміти, у яких відмінність між споживанням алкоголю і зловживанням їм. Інколи люди думають, що й запитати людини, п'є він, вважається поганим знаком, оскільки таке питання передбачає критику, а вона зазвичай викликає захисну ворожу реакцію.

Проблема алкоголізму являє собою розгалужений комплекс соціальних патологій, що впливають на нормальне функціонування суспільства. Проблема стара, як світ, але актуальна, як ніколи.

Мета: профілактика і попередження алкоголізму в учнівському середовищі.

Завдання:

  1.               сприяти формуванню свідомої, активної життєвої позиції на користь здорового способу життя
  2.               надати загальну інформацію про алкоголізм, його ознаки і форми
  3.               сприяти формуванню вмінь застосовувати отримані знання у повсякденному житті

Учасники:  Учні 10-12 класів

Час: 6 годин на 1 групу

Перелік методів і форм роботи, які будуть використовуватися під час занять: інформаційні повідомлення, бесіди, мозковий штурм, рольові ігри, рухливі ігри тощо.

Обладнання: маркери, аркуші паперу, ручки фломастери, бейжики, ножиці тощо.

Очікувані результати: усунення проявів алкоголізму в учнівському середовищі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематичний план

п/п

Заняття

Зміст роботи

Дата проведення

1.

Заняття 1

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. вправа «Знайомство» (10хв.)

3. Вправа Ми йдем полювати на лева» (10хв.)

4. Вправа «Чому Люди вживають алкоголь (15хв.)

5. Вправа « Крапки» (15хв.)

6. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

2.

Заняття 2

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа «Як діє реклама» (15 хв.)

3. Вправа «Передай невидимий предмет» (10 хв.)

4. Вправа «Дзвін» (10хв.)

5. Вправа «Дерево мого життя» (20хв.)

6. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

3.

Заняття 3

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа « Проект» (30 хв.)

3. вправа «Цінності» (10 хв.)

4. Вправа «Булочка з корицею» (10 хв.)

5. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

4.

Заняття 4

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа «правильно! – Неправильно!» (30 хв.)

3. Вправа «Будь Впевненим у собі» (25хв.)

4. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

5.

Заняття 5

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа « Що таке залежність» (15хв.)

3. Вправа Відео урок» (15 хв)

4. Вправа Алкоголізм Загроза здоров’ю» (20хв.)

5. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

6.

Заняття 6

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа  «Я хороший» ( 10хв.)

3. Вправа «Чому? – Тому що!» (35 хв.)

4. Вправа «Що творить алкоголь з організмом людини» (20хв.)

5. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

7.

Заняття 7

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа «Намалюй алкоголіка» (20хв.)

3. Вправа «Південь-північ» (20хв.)

4. Вправа «Емоція по колу» (10хв.)

5. Вправа «Побажання» (10хв.)

 

8.

Заняття 8

1. Вправа «Привітання» (5хв.)

2. Вправа «Великий брехун або міфи і факти про алкоголь» (30хв.)

3. Вправа «Я в саду в кабріолеті» (10хв.)

4. Вправа «Побажання. Підбиття підсумків і висновки» (20хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 1

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. Знайомство(10хв.)

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.

 

Хід вправи: учасники сідають у коло. Тренер знайомить їх із символічним учасником групи - будь-якою м'якою іграшкою. Кожен учасник передає іграшку по колу, називаючи своє ім'я та вітаючись із гру­пою.

 

Вправа 3. Гра-розминка «Ми йдемо полювати на лева!» (10 хв. )

Мета: створити добрий настрій, зняти втому.

Хід вправи:

Учасники стають у коло, одне за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі учасники повторюють за ним:

- Ми  йдемо полювати на лева! (впевнена хода по колу).

- Не боїмося ми нічого! (заперечуючі рухи руками).

- Ой, а це що? — Це болото! Чав! Чав! Чав! (обережна хода, високо піднімаючи коліна).

-    Ой, а це що? — Це море! Буль! Буль! Буль! (рухи, що нагаду­ють плавання).

-    ОЙ, а це що? - Це поле! Туп! Туп! Туп! (гучне тупотіння).

-    Ой, а це що? - Це дорога навпростець! (впевнена хода).

ОЙ, а це хто? Такий великий! (показуємо, який). Такий пух­настий! (показуємо рухами, ніби погладжуючи),

-    Ой, та це ж лев! (показуємо, як злякалися).

-    Побігли додому! Через поле! Туп! Туп! Туп!

- Через море! Буль! Буль! Буль!

- Через болото! Чав! Чав! Чав!

- Прибігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! (показуємо мімікою).

- Які ми хоробрі! (показуємо мімікою).

- Похвалимо себе! (погладжуємо себе по голові).

 

 

Вправа 4. Мозковий штурм « Чому люди вживають алкоголь» (15хв.)

Тренер пропонує учасникам поговорити про те, чому люди вживають алкоголь.

Його вживають і в помешканні, і на дискотеці. Його п'ють і батьки, і родичі, і сусіди, і улюблені телевізійні герої...

Приблизний варіант відповіді

Тому, що, на перший погляд, так легше спілкуватися, бути ве­селим та почуватися невимушено. Але насправді, коли хтось у ком­панії напився, то це стає небезпечним для всіх і вечірка, замість приємного відпочинку, стає неприємністю - поруч з вами з'являється психічно неврівноважена та отруєна людина, яку треба відво­дити додому або залишати на ніч та проводити «комплекс оздоров­чих заходів».

 

 

 

Вправа 5. Гра-розминка «Крапки» (15хв.)

Мета: настроїти учасників на роботу за темою, сприяти згуртованості групи.

Хід вправи: учасники, загадавши якийсь образ, малюють на аркушах паперу в певному порядку кілька крапок і передають свій аркуш сусідові ліворуч, завдання якого поєднавши крапки, намалювати той образ, який, як йому здається, тут може бути. Вправа виконується невербально.

Потім учасники обговорюють, чи схожі малюнки на задумані образи.

 

 

Вправа 6. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 2

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. « Як діє реклама» (15хв.)

Мета: активізувати критичне, аналітичне ставлення учасників до засобів реклами. Надати учасникам можливість усвідомити власне ставлення до цього явища.

Хід вправи: На дошці від центральних слів «Засоби реклами» у формі променів записується всі позиції учасників, які вони в довільній формі по черзі висловлюють. Доцільним можуть бути такі допоміжні запитання: «Як ви гадаєте, для чого потрібна реклами?», «Чи завжди реклама правдива?», «Про що дбають люди, які створюють рекламу?».

 

 

Вправа 3. «Передай невидимий предмет» (10хв.)

Мета: Навчити учасників эмпатийным переживань і вмінню відчувати іншої людини, розвивати порозуміння і згуртованість у групі.

Хід вправи: учасники по колу передають один одному якийсь невидимий предмет (при цьому кожен повинен передавати те, що, як йому здається, він отримав від свого сусіда). В кінці вправи всі висловлюються з приводу того, що їм передали, що передавали іншій людині вони самі, і що при цьому відчували.

 

 

Вправа 4 « Дзвін» (10хв.)

Мета: зняти напругу, згуртувати групу.

Хід вправи: всі учасники разом з ведучим встають у коло, взявшись за руки. Роблячи вдих, всі разом різко викидають руки вгору, потім на видиху, також різко нахиляючись. Опускають руки вниз вимовивши «Бум-м!» (зображуючи дзвін). Частоту ударів регулює один з учасників.

 

Вправа 5 «Дерево мого життя» (20хв.)

Мета: Надати можливість учасникам тренінгу створити образ власного майбутнього.

Хід вправи: кожен учасник отримує роздатковий матеріал (додаток 1). Усім пропонується «виростити» власне дерево свого майбутнього. Для цього потрібно на зразок дерева, створеного групою на дошці, заповнити «крони» і «коріння» «дерев» на отриманих аркушах таким чином, щоб найменше «дерево» було деревом власних інтересів і здібностей кожного учасника через рік, середнє «дерево» - тим, яке буде в кожного через 5 років, а найбільше «дерево» - тим, яке буде через 10 років. Тобто потрібно записати, чим, на думку учасників, буде заповнене іхнє життя з плином часу. Після закінчення роботи учасники за бажаннями можуть поділитися своїми баченням власного майбутнього. Свої «дерева» учасники забирають із собою.

 

Вправа 6. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 3

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2 «Проект» (30хв).

Мета: навчити підлітків різних форм просвітницької роботи, допомогти отримати досвід успішної самореалізації.

Хід вправи: учасники об’єднуються у три групи, перед якими ставиться завдання: розробити проекти просвітницької роботи серед молоді з проблеми «твоє життя – твій вибір».

І група створює газету; ІІ – буклет, ІІІ група пише листівку.

Після виконання вправи групи презентують учасникам свої проекти. Плакати, листівки, газети розвішують на стіні.

Вправа 3. «Цінності» (10хв.)

Мета: сформувати бачення та усвідомлення учасниками власних пріоритетних цінностей, необхідних для повноцінного життя.

Хід вправи: тренер роздає учасникам бланки з переліком цінностей (додаток 2) і пропонує їм вибрати спочатку 10, а топім 5 цінностей і пронумерувати їх ступенем значущості для кожного.

Потім тренер роздає по 3 аркушики паперу, де на кожному потрібно написати по одній з найбільших пріоритетних для учасника цінностей.

Після цього тренер просить віддати йому аркуш паперу, на якому записано одну з цих трьох найбільш пріоритетних цінностей, менш вагому порівняно з іншими двома, а потім віддати ще один аркушик і залишити собі той, де записано найвагомішу для кожного цінність.

На наступному етапі тренер просить назвати ті цінності, які записані на папірцях, залишених учасниками в себе (відповіді фіксуються на ватмані), і пояснити, чому кожен залишив саме цей аркушик.

Вправа 4. «Булочка з корицею» (10 хв.)

Мета: сприяти згуртованості групи, зняти напруження після заняття.

 


Хід вправи: тренер запитує: «Хто любить корицю?», і ті, які люб­лять, стають посередині кімнати, беруть один одного за руки, створюючи ланцюжок. Ті, хто полюбляє булочки з корицею, пиріжки з корицею, солодощі, гарну компанію, теж до них приєднуються, аж поки всі не стануть у лан­цюжок. Потім тренер бере останнього учасника за руку і починає, ходячи навкруги першого учасника, «намотува­ти» всю групу на нього - «пекти булочку з корицею». Коли всі щільно «намотаються», треба хвилинку так постояти, щоб відчути всіх разом, прислухатися до цього відчуття і аж тоді розійтись.

 

Вправа 5. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 4

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. «Правильно!- Неправильно!»(30 хв.)

   Мета: закріпити знання учасників про поняття «наркотичні речовини», створити атмосферу доброзичливості, згуртованості, надати можливість висловити свою думку,

Хід вправи: учасники розподіляються на дві команди та обирають капітанів. Потім вони отримують тексти вікторини (додаток 3). Капітан першої команди задає буть-яке запитання вікторини гравця другої команди. Які дають відповіді та обговорюють їх. Потім капітан другої команди ставить гравцям першої команди буть-яке запитання. Учасники можуть самі придумати запитання і запропонувати їх іншій команді. Виграє та команда, яка дала більше правильних, обґрунтованих відповідей.

1команда

  1. З кожного викуреного сигаретою ми збільшуємо ризик захворювання на різноманітні хвороби.
  2. Алкоголь- безпечна речовина.
  3. Одноразове вживання наркотику не шкодить нашому здоров’ю.
  4. Коли вагітна жінка курить, це не шкодить здоров’ю майбутньої дитини.
  5. Можна сідати за кермо, якщо ти випив лише чарку вина.

2команда

  1. Перебування у приміщення, де накурено, не шкодить здоровю
  2. Уживання наркотиків може супроводжувати правопорушеннями.
  3. Куріння призводить до послаблення сприйняття смаку, запаху та до появи зморшок і землистого кольору обличчя.
  4. Пиво, ром-кола- безалкогольні напої.
  5. Ризик ВІЛ-інфікування у наркомана більший, ніж у того, хто курить.

 

Вправа 3. «Будь впевненим у собі» (25 хв.)

Мета: усвідомлення учасниками тренінгу наявності^ взаємозв'язку між певними рисами особистості підлітка і можливістю початку вживання ним наркотичних речовин; розвиток самосвідомості  учасників.

Хід вправи

Тренер об'єднує учасників у дві підгрупи, кожній з яких пропонується опис двох підлітків. За­вдання для учасників: виявити розбіжності між цими підлітками і презентувати результати роботи.

     Чи є взаємозв'язок між тими чи іншими рисами осо­бистості і можливістю початку вживання під­літком наркотичних речовині

               Які риси характеру притаманні людині, що може швидше, ніж інші, почати вживати наркотичні ре­човини? Чому ви так гадаєте?

Після обговорення учасники отримують ще одне за­вдання: знайти шляхи усунення недоліків і розвитку по­зитивних рис першого підлітка. Результати цієї роботи теж презентуються.

 

Вправа 4. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 5

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. Інформаційне повідомлення: «Що таке залежність»

Алкогольна залежність розвивається під впливом багатьох взаємопов'язаних факторів, таких як генетика, виховання, соціальне середовище, психічне здоров'я людини. У представників деяких етнічних груп, наприклад, у американських індіанців та корінних жителів Аляски, ризик розвитку алкогольної залежності набагато вище середнього.

 

Люди, чиї близькі родичі страждали від алкоголізму, а також ті, хто тісно спілкується з алкоголіками, також знаходяться в групі ризику по розвитку алкогольної залежності. До групи ризику також відносяться люди, які страждають від таких порушень, як тривожний розлад, депресія або біполярні розлади, так як вони можуть використовувати алкоголь для покращення власного психологічного стану.

Алкогольна залежність — характерна психофізична залежність від алкоголю, основою якої є його наявність в обмінних процесах людського організму, яка розвивається внаслідок хронічного зловживання спиртними (алкогольними) напоями. У ширшому розумінні алкоголізм — сукупність шкідливих звичок, пов'язаних із зловживанням алкоголем, впливів на здоров'я, життя, працю і добробут людей. Психологічно має дві стадії: звичка та хвороба.

Алкоголь — наркотична отрута, що діє насамперед на нервові клітини кори головного мозку. При цьому значно ослаблюється процес гальмування і відносно переважає процес збудження. Великі дози алкоголю чинять паралізуючий вплив на деякі відділи центральної нервової системи. При ураженні центрів довгастого мозку настає порушення терморегуляції, дихання і серцевої діяльності—так званий коматозний стан. Алкоголізм викликає глибокі розлади діяльності шлунково-кишкового тракту, печінки, органів дихання, нирок, статевих залоз та ін. Організм алкоголіка втрачає опірність до захворювань. Алкоголізм зумовлює стійкі порушення психіки, велике зниження працездатності, швидку стомлюваність, ослаблення пам'яті, деяку безтурботність, брехливість, несталість настрою, дратівливість і схильність до конфліктів. На ґрунті алкоголізму бувають запої, розвиваються різні психози—біла гарячка, корсаковський психоз та ін. Алкоголізм призводить до побутових і виробничих травм, аварій на транспорті, злочинів, порушень правил громадської поведінки, руйнування сім'ї.

 

Вправа 3. «Відео урок з проблем алкоголізму.» (15хв).

 

Вправа 4. « Алкоголізм загроза здоров’ю» (20хв.)

Алкоголізм - захворювання, викликане систематичним вживанням спиртних напоїв, що характеризується патологічним потягом до них, розвитком психічної (нездоланний потяг) і фізичної залежності (появою абстинентного синдрому при припиненні вживання). У випадках тривалого впливу хвороба супроводжується стійкими психічними і соматичними розладами.

Дана проблема стала особливо актуальна для нашої країни в останні 5 - 6 років, коли в зв'язку з політичними й економічними реформами кількість хворих цією недугою різко зросло.

У формуванні алкогольної залежності вирішальну роль грають наступні фактори:

1) соціальні фактори: культурний і матеріальний рівень життя, стреси, інформаційні перевантаження, урбанізація;

2) біологічні: спадкова схильність. За даними дослідження до 30% дітей, чиї батьки зловживали алкоголем, можуть стати потенційними алкоголіками;

3) психологічні: психоемоційні особливості особистості, здатність до соціальної адаптації і протистояння стресам.

За різними даними 40 - 70% злочинів підлітки скоюють у стані сп'яніння, при цьому 8 із 10 порушень як правило припадає на протиправні дії, вчинені після пиятики, в компанії старших. Підліток, який випив, втрачає сором і відповідальність за свої вчинки. Батька, який пиячить, зовсім не хвилює доля дітей.

У 89,7% підлітків, які перебувають на обліку в нарколога, були несприятливі сімейні обставини, зокрема у 67,3% підлітків - батьки були алкоголіками, у 5% - наркоманами, у 2,7% -засуджені, в 11% - один з батьків має психічне захворювання, у 59,4%випадків підліток виховується в неповній сім'ї.

Вживання алкоголю з 15 років призводить до більш тяжких форм алкоголізму, ніж у тих, хто почав систематично пиячити після 30 років. Відомо, що алкоголік - це людина, яка запрограмована на алкоголь, звикла до спиртного, відчуває потребу в ньому і вживає його систематично.

Хід вправи: тренер об'єднує учасників у три підгрупи за словами « Захистимо власне здоров'ю », кожна з груп отримує карту-схему, на якій схематично зображено ор​ганізм людини з відповідними органами, поруч написані тверд​ження щодо руйнівного впливу алкоголю на організм людини . Штрихами замалювати органи, про які повідомляється в інформації, що вони зазнають руйнівного впливу алкоголю на організм людини. Час на підготовку - 5 хвилин (Додаток 4.)

 

Вправа5. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 6

 

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа26. «Я-хороший» (10 хв.)

Мета: створити добрий настрій, закріпити позитивне самопочуття учасників.

Хід вправи: учасники сідають у коло і по черзі промовляють фра­зу: «Я - хороший!» Вони можуть говорити тихо, голосно або дуже голосно, так, як їм зручно це робити. Можна провести вправу у два або навіть у три прийоми, щоб учасники проекспериментували з гучністю. Наприкінці всі разом промовляють цю фразу кожен зі своєю інто­нацією і своєю гучністю.

 

Вправа 3.  «Чому? – Тому що!»

Мета: створити добрий настрій, сприяти згуртованості4 в групі, надати учасникам можливість відпочити.             

Хід вправи: сидячи у колі, учасники по черзі невербально (!) запитують свого сусіда праворуч: «Чому?», а той, теж невербально, відповідає: «Тому що!» Тепер його черга ставити те саме запитання своєму сусідові праворуч, а тому - відповідати, поки коло не замкнеться

 

 

Вправа 4 «Перегляд картинок «Що творить алкоголь з людиною!». (20хв.)

http://alco-web.ru/articles/wp-content/uploads/2016/11/34682322-izlechenie-alkogolizma-bez-vedoma-bolnogo-harkov.jpg

http://lambit.com.ua/images/Vozdejstvie_alkogolya_na_mozg_mehanizm_razrusheniya-_posledstviya-_lechenie.jpg

 

http://pres.in.ua/zdorovij-sposib-jittya-ta-osobista-gigiyena-fizichna-kuletura/img51.jpg

http://900igr.net/up/datas/239388/028.jpg

http://stopalcoholizm.ru/articles/wp-content/uploads/2016/11/38085440-istinnye-prichiny-alkogolizma-etoy-duhovnoy-bolezni.jpg

http://biz-alco.ru/articles/wp-content/uploads/2016/10/20491442-alkogolizm-i-serdce.jpg

http://5fan.ru/files/11/5fan_ru_56011_9f058b005d22fc6bb8ba535f63dd2ad3.html_files/rId25.jpg

http://svitppt.com.ua/images/14/13553/770/img18.jpg http://evironhealthdrink.com/wp/wp-content/uploads/2015/03/01-22-Heavy-drinking.jpg

 

Вправа 5. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

https://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=2bym8-t5j57z05pdtenxi3ybmytlzgjn73wroqlpenr5gdjal8hfd4gjyj8yjk71461ix6xf0xrmqdjeh92ruwm8gk2q2aq1v8yn79bz&name=4d0.jpg&uid=0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 7

 

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. «Намалюй алкоголіка» (20хв.)

Мета: сприяти створенню відповідного емоційного стану для проведення наступних вправ; звернути увагу учасників на існування певних суспільних стереотипів стосовно алкоголіків і алкогольної залежності.

Хід вправи: тренер/тренерка об'єднує учасників у групи по 5-6 осіб і пропонує кожній з них створити загальний портрет алкоголіка, причому кожний учасник малює те, що він вважає притаманним для алкоголіка (ніс, очі, зморшки, елементи одягу, побуту тощо).

Після закінчення роботи групи презентують "портрети".

Обговорення:

*​ Чому саме цей елемент малюнка ти зобразив/ зобразила?

*​ Де ти чув/чула або бачив/бачила про такі характерні риси алкоголіка?

*​ Які почуття виникали у вас під час проведення вправи?

*​ Які почуття викликає у вас намальований портрет алкоголіка?

*​ Хто з вас думав в цей час про якусь конкретну людину?

Вправа 3. «Південь - північ!» (20хв.)

Мета: сприяти формуванню свідомої, активної життєвої позиції на користь здоровому способу життя; уміння протистояти міфам про алкоголь.

Хід вправи: тренер/тренерка об'єднує учасників у дві альтернативні групи — "Південь" (за емблему можна взяти, наприклад, зображення квітки) і "Північ" (емблемою може слугувати зображення сніжинки). Після того, як обидві групи виготовлять емблеми і пришпилять їх до одягу, тренер/тренерка пропонує групі "Південь" знайти всі аргументи проти вживання алкоголю, групі "Північ" — всі аргументи за вживання алкоголю.

Учасники, обрані групами, презентують роботу груп.

Обговорення.

Запитання до групи "Північ":

— Ваші аргументи за вживання алкоголю можна вважати вашими? Вони для вас є дійсно переконливими? Чому?

Запитання до групи "Південь":

*​ Ви готові дійсно зробити ваші аргументи вашими?

*​  Ви вважаєте їх життєво необхідними?

Запитання до всіх учасників:

*​ На ваш погляд, які аргументи більш переконливі. Чому?

*​ Чи допоможе вам аргументація проти вживання алкоголю активно протидіяти алкогольним міфам в компанії, почуватися більш впевненим в ситуаціях, пов'язаних з вживанням алкоголю?

Вправа 4. «Емоція по колу» (10 хв.)

Мета: зняти емоційну напругу, пожвавити роботу.

Хід вправи: Всі учасники сідають у коло, кожен по черзі за допомогою міміки передає якусь емоцію, всі інші один за одним її повторюють. Вправа закінчується, коли всі учасники передадуть свої емоції.

Вправа 5. «Побажання»(10хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 8

 

Вправа 1. «Привітання»(5хв.)

Мета вправи: визначити мету посмішки, як засоби передачі повідомлення

Завдання: привітання партнера по спілкуванню посмішкою

Інструкція: сьогодні замість слова «здрастуйте» ми будемо вітати один одного посмішкою. Вам надається право вибрати різні варіанти посмішок: щиру, гордовиту, іронічну, нещиру.

Аналіз вправи:

1. За якими ознаками ви здогадалися про те, що усмішка щира, іронічна, пихата?

2. Що ви відчули, коли отримали посмішку замість привітання?

3. Як часто і в яких ситуаціях ви зазвичай використовуєте посмішку для встановлення контакту?

 

Вправа 2. "Великий брехун" або "Міфи і факти про алкоголь" (30хв.)

Мета: сприяти формуванню уміння розрізняти факти і міфи про алкоголь для визначення в подальшому пріоритетів на користь здоровому способу життя.

Хід вправи: тренер/тренерка об'єднує учасників/учасниць тренінгу в три-чотири групи. Кожна група отримує перелік характеристик алкоголю, що побутують в свідомості багатьох людей (Додаток 5.) які потрібно класифікувати, користуючись інформацією з (Додаток 6.), таким чином:

*​ Відомості, які, на думку учасників, є фактами про алкоголь;

*​ Відомості, які, з точки зору учасників, є міфами про алкоголь;

— Відомості про алкоголь, яких немає в інформаційному листі.

Після цього групи зачитують і коментують свої класифікації.

Примітка для тренера/тренерки. Бажано, щоб інформація, поміщена в (Додатку 5.), залишилась на видному місці до завершення тренінгу.

Обговорення:

*​ Що нового ви дізналися про алкоголь під час виконання вправи?

*​ Який з міфів про алкоголь ви вважаєте найпопулярнішим і чому?

-т Що саме з фактів про алкоголь вразило вас найбільш?

— Чи вважаєте ви, що знання, отримані під час виконання цієї вправи, можуть в певній мірі змінити ваше відношення до алкоголю?

 

Вправа 3. Рухлива гра "А я сяду в кабріолет" ( 10 хв.)

Мета: сприяти розвитку умінь співпраці в колективі і згуртованості групи.

Хід вправи: тренер/тренерка об'єднує учасників/учасниць в дві групи і пропонує кожній з них "створити" будь-яку (на їхній розсуд) машину з таким урахунком, щоб кожен учасник/учасниця рухом та звуком зображав/зображала яку-небудь частину автомобіля, одночасно намагаючись втрапити в ритм рухів інших учасників/учасниць групи.

Після того, як машини "запрацюють", групи по черзі починають їх демонстрацію.

Примітка для тренера/тренерки. Для більш організованого, жвавого, веселого проведення гри можна супроводжувати демонстрацію командами: "Швидше", "Ще швидше", "Уповільнити хід", "Зупинитися".

Обговорення:

*​ Чи сподобалась вам робота в колективі?

*​ Чи важко було вам підтримувати ритм і темп роботи?

*​ Чи шкода було вам "розібрати" машину?

*​ Які почуття виникли у вас під час проведення гри?

Вправа 4. «Побажання»(20хв.)

Мета: сформувати емоційно сприятливий клімат у групі.

Хід вправи: учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно один за од­ним, обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, зве­ртаючись до іншого: «Я бажаю тобі, щоб усі твої надії збулись» і т. ін.

Підсумки заняття

Учасникам  пропонується підсумувати заняття. Тренер надає можливість, за особистим бажанням, кожному висловитись і відповісти на запитання запитання:

Які повідомлення, вправи, ігри вам сподобались?

Чи відчували ви дискомфорт, негативні почуття? Під час яких видів роботи не було?

Висновки

У людини, що вживає алкогольні напої, може розвинутись така хвороба, як алкоголізм. Вона руйнує життєві плани, пригнічує, приносить з собою безліч проблем. Щоб цього не сталося, треба пам'ятати, що ваше здоров'я і ваша доля — у ваших руках.

Пам'ятайте, вплив алкоголю на здоров'я людини залежить від:

*      ваги та зросту людини:

чим менше людина важить і чим менший у неї зріст, тим швидше вона сп'яніє;

*      від статі людини:

*      жінки п'яніють швидше і сильніше, ніж чоловіки, при вживані  однакової кількості алкоголю;

*      від проміжку часу між вживанням алкогольного напою;

*      найсильніше п'яніють на «порожній шлунок»;

*      від міцності та специфіки газу в алкогольному напої;

*      від міцних та шипучих напоїв п'яніють швидше, не варто за­пинати алкоголь водою з газом;

*        від кількості випитого;

*        чим більше випив —тим швидше сп'янів;

*      від швидкості, з якою було випито алкогольний напій;

*      чим швидше випив — тим швидше сп'янів!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.  Вправа «Дерево мого життя»

hello_html_m5b11afe8.pnghello_html_m5b11afe8.png

 

hello_html_m5b11afe8.png

 

 

 

 

 

Додаток 2. Вправа «Цінності»

Цінність

10 цінностей, важливих для вас

5 з обраних 10 цінностей

Нумерація цінностей за ступої значущості

Воля

 

 

 

Наполегливість

 

 

 

Відвертість

 

 

 

Скромність

 

 

 

Здатність розуміти іншого

 

 

 

Самоповага

 

 

 

Довіра

 

 

 

Релігія

 

 

 

Краса

 

 

 

Терпіння

 

 

 

Сила

 

 

 

Вірність

 

 

 

Любов

 

 

 

Ніжність

 

 

 

Щирість

 

 

 

Здоровий глузд

 

 

 

Життєрадісність

 

 

 

Благополуччя

 

 

 

Надія

 

 

 

Неординарність

 

 

 

Уміння спілкува­тися

 

 

 

Винахідливість

 

 

 

Честь

 

 

 

Гідність

 

 

 

Принциповість

 

 

 

Самодисципліни

 

 

 

Незалежність

 

 

 

Рішучість

 

 

 

Прагнення до знань.

 

 

 

Логічність

 

 

 

Практичність 

 

 

 

Дипломатичність

 

 

 

Здатність мислити

 

 

 

Розум

 

 

 

Досконалість

 

 

 

Доброта

 

 

 

Совість

 

 

 

Гнучкість

 

 

 

Багатство

 

 

 

Свобода

 

 

 

Визнання

 

 

 

Відповідальність

 

 

 

Здоров’я

 

 

 

Гармонія в сім’ї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3. Вправа «Правильно – Неправильно!».

ВІКТОРИНА «ПРАВИЛЬНО! - НЕПРАВИЛЬНО!»

  1.               команда:

З кожною викуреною сигаретою ми збільшуємо ризик захворювання на різноманітні хвороби.

Алкоголь - безпечна речовина.

Одноразове вживання наркотику не шкодить нашому здоров'ю.

Коли вагітна жінка курить, це не шкодить здоров'ю майбутньої дитини.

Можна сідати за кермо, якщо ти випив лише чарку ви­на.

  1.               команда:

Перебування у приміщенні, де накурено, не шкодить здоров'ю.

Уживання наркотиків може супроводжуватися право­порушеннями.

Куріння призводить до послаблення сприйняття сма­ку, запаху та до появи зморшок і землистого кольору обличчя.

Пиво, ром-кола - безалкогольні напої.

Ризик ВІЛ-інфікування у наркомана більший, ніж у того, хто курить.15—18 років

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4. «Алкоголізм загроза здоров’ю»

https://fs00.infourok.ru/images/doc/318/317294/2/hello_html_68f84ec4.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 5. Вправа  "Великий брехун" або "Міфи і факти про алкоголь"

Зерно пшениці, яке пролежало більше 3000 років в гробницях фараонів, дає сходи і колоситься, тоді як зерно, зволожене алкоголем, ніколи не проросте.

Міфи

Факти

Алкоголь звеселяє

(нехай проживу менше, зате весело)

У деяких людей, дійсно, на початку їхньої алкоголізації проявляється так звана алкогольна ейфорія. Вона виникає внаслідок отруйної наркотичної дії етанолу (етиловий спирт), найбільш яскраво маніфестується в першій стадії алкогольної залежності. В другій стадії алкогольної залежності ейфорія ("алкогольний кайф") проявляється все менше, дія спиртного здебільшого зводиться до стимулюючої ("Не похмелюсь, не зможу працювати"), в третій стадії вона практично повністю відсутня спиртне тут слугує в основному тільки в якості знеболюючого. Це трапляється тому, що для формування ейфорії ("кайфу") затрачуються резерви імунної системи - тобто тої енергії, яка забезпечує стабільність захисних сил організму.

Часте вживання спиртного призводить до вичерпування захисних сил організму, тому рівень здоров'я швидко знижується.

Багато вчених-медиків дотримуються думки, що відчуття ейфорії у більшості питущих людей виробляється як результат засвоєного з дитинства міфу про звеселяючу дію спиртного. Підтвердженням цієї гіпотези слугують наступні приклади.

Велика група підлітків від 14 до 18 років, яку попросили описати стан, що виник у них після першого вживання алкоголю, так характеризувала свої відчуття: "Наче чимось м'яким вдарили по голові; немов надихався чадного газу; виникло відчуття печії в стравоході, в шлунку, почалась нудота; відчував головокружіння, все пливло перед очима". Коли дорослим чоловікам ввели внутрішньовенно розчин етилового спирту, не попереджаючи про те, що це за речовина, і попросили описати свої відчуття, то всі учасники досліду говорили про сонливість, нудоту, важкість в голові та тілі, головний біль. У випадку, коли учасникам експерименту повідомляли, що їм вводять розчин спирту, вони починали поводитися відповідно до своїх уявлень про дію алкоголю (намагалися демонструвати оточуючим веселість, піднесений настрій, деяку грайливість тощо).

Алкоголь покращує комунікацію

Алкоголь гальмує роботу тих мозкових центрів, які відповідають за вищу діяльність людини (інтелект, совість, можливість критичної оцінки ситуації, рівень культури тощо). Тому часто трапляється так, що люди, які зібрались на дружню бесіду за чаркою, закінчують сваркою або й бійкою. Ці ж причини зводять в одну компанію людей з різним культурним та інтелектуальним рівнем.

Алкоголь убиває мікроби

96% спирт в медицині використовується як дезинфікуючий засіб при умові, що його концентрація дорівнює 70%). Щоб знешкодити (убити) мікроби у внутрішньому середовищі, потрібно випити не менше 10 літрів спирту (саме тоді його концентрація дорівнюватиме 70%).

Алкоголь знімає втому

Фізична втома у людини проявляється головним болем, неприємними відчуттями в м'язах, суглобах тощо. Фізичну втому може зняти тільки відпочинок. Але алкоголь має, як і кожен інший наркотик, властивість знеболювати, тому після вжитого спиртного у людини можуть виникати суб'єктивні відчуття полегшення загального стану. Та це триває недовго, і після протверезіння стан організму зазвичай тільки погіршується.

Алкоголь може зігріти

Під дією алкоголю розширюються поверхневі кровоносні судини. Це викликає короткочасне відчуття припливу тепла до поверхні шкіри. Але розширені судини більш інтенсивно віддають тепло, і це небезпечно тим, що, по-перше, значно швидше, чим без вживання алкоголю, охолоджується тіло, а, по-друге, відчуття внутрішнього тепла (дія алкоголю зсередини) не дає людині можливості відчути своєчасно холод, як попереджуючий сигнал. Тому п'яні люди частіше замерзають, навіть при не дуже низькій температурі. Недарма народна мудрість забороняла кучеру взимку випивати хоч би краплю спиртного перед дорогою.

 

Пиво — слабоалкогольний напій, корисний для здоров'я (рідкий хліб), воно покращує роботу мозку

Пиво інтенсивно знищує клітини головного мозку . Через 5 років вживання пива спостерігається зниження розумових процесів, значно погіршується пам'ять, проявляється дратівливість. Щоденне вживання навіть 200 мл пива протягом трьох років завищує на 40% ризик захворювання на рак грудей у жінок та дівчат. У чоловіків пиво швидко призводить до так званої фемінізації (переродження статі). У них починають збільшуватися молочні залози, жир відкладається по жіночому типу, до того ж вони швидко стають імпотентами.

Бісмарк узагальнив ці явища такою фразою: "Від пива чоловіки стають лінивими, нерозумними і безсилими".

 

 

Додаток 6. Вправа  "Великий брехун" або "Міфи і факти про алкоголь"

*​ веселощі;

*​ відпочинок;

*​ розумна порада;

*​ вдалий анекдот;

*​ сміливість;

*​ розкутість;

*​ інтелект;

*​ задоволення;

*​ доречність;

*​ комунікація;

*​ гарно проведений час;

*​ здоров'я;

*​ кмітливість;

*​ гарні знайомства;

*​ нова компанія;

*​ доросле життя;

*​ шанований громадянин.

 

 

docx
Додав(-ла)
Дворак Тетяна
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 лютого
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку