Тема: Ризикована поведінка молоді.
Мета: навчити оцінювати ризик у життєвих ситуаціях, оцінювати рівень власної відповідальності, допомогти підліткам засвоїти навички відповідальної безпечної поведінки; ознайомити з симптомами ВІЛ-інфекції; розвивати співчутливе ставлення до ВІЛ-інфікованих; виховувати відповідальне ставлення до ризикованих ситуацій (наркотики, алкоголь, тютюнопаління) у власному житті; розвивати вміння свідомого вибору.
Хід заняття
1.Привітання. Знайомство.
На схематичних сердечках рожевого кольору учням пропонується закінчити речення «Для мене кохання — це...». Зачитуючи, прикріпляють на схематичний макет людини.
Мета: усвідомлення учасниками, що є багато ситуацій, наслідками яких може бути загроза здоров'ю, і того, що ці наслідки безпосередньо пов'язані з поведінкою самої людини.
Учасникам пропонується назвати ситуації, які є ризикованими для здоров'я. Усі відповіді записуються на дошці. Отримана інформація узагальнюється.
Підсумок. Отже, що являють собою ризик і ризикована поведінка?
Ризик — це ситуації чи обставини, за яких вам та вашому здоров'ю або навіть життю може загрожувати небезпека, але за певної поведінки її можна уникнути.
3.Вправа «Оцінка власного ризику».
Оцініть власний ризик у таких ситуаціях:
1.Стосунки з випадковими партнерами - більше ризику інфікування хворобами, що передаються статевим шляхом, ВІЛ, вагітності тощо.
Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок. Кожен оцінює ступінь ризику по-своєму, але ризик є в усіх цих ситуаціях. Здебільшого молода людина применшує ступінь ризику, оскільки не має достатньої інформації щодо ризикованої поведінки й досвіду, вважаючи, що саме з нею нічого небезпечного статися не може — «Синдром водія». Але краще подумати про наслідки ризикованої поведінки заздалегідь.
4.Міні-лекція «Що таке ВІЛ/СНІД»?
ВІЛ (вірус імунодефіциту людини) являє собою вірус, який вражає імунну систему організму. Це інфекція, яка ослаблює імунну систему до такого рівня, що організм стає беззахисним до будь-якої інфекції. На цьому етапі з'являються так звані опортуністичні інфекції, які користуються слабкістю імунної системи і призводять до розвитку серйозних захворювань. Опортуністичні захворювання це інфекційні та інші захворювання, вражаючі організм людини тільки при слабкому імунітеті.
ВІЛ не може довго існувати в оточуючому середовищі поза людським організмом, тому він не може розповсюджуватися через повітря, їжу та воду. Неможливо по зовнішньому вигляду сказати хвора людина чи ні. Багато людей інфіковані ВІЛ, але не знають про це.
СИМПТОМИ:
о Збільшення лімфатичних вузлів.
о Тривалість підвищеної температури до 38 - 39°С.
о Зменшення ваги тіла на 10% та більше.
о Висипи на шкірі, рецидивний герпес на слизових оболонках. Всі ці симптоми можуть бути і при інших захворюваннях, тому не треба самому ставити собі діагноз, а краще звернутися до лікаря.
Що таке «період вікна»? У відповідь на появу ВІЛ в крові починають виробляться антитіла до цього вірусу. Для цього організму потрібно від 2 тижнів до 3 місяців. Цей період може тривати і довше до 6 місяців. «Період вікна» - коли вірус уже потрапив в організм, г антитіл ще немає, тест на антитіла на ВІЛ буде негативним. Завжди потрібний аналіз крові через 3-6 місяців. В цей час людина вже може інфікувати інших.
5.Вправа «Оціни ризик ВІЛ-інфікування»
Мета: виробити в учнів вміння оцінювати поведінку щодо її ризикованості.
Робота у 5 підгрупах. Кожній підгрупі дається аркуш з описом 6 ситуацій. Учням пропонується оцінити ризик ВІЛ-інфікування у наведених ситуаціях таким чином:
№ |
Ситуації |
Ризик |
1 |
Користуватися туалетом у громадських місцях |
|
2 |
Доглядати хворого на СНІД |
|
3 |
Обробляти рану іншої людини без гумових рукавичок |
|
4 |
Мати незахищені статеві контакти |
|
5 |
Повторно використовувати презервативи |
|
6 |
Дружній поцілунок |
|
7 |
Робити ін'єкції одним шприцом |
|
8 |
Їздити в переповненому транспорті |
|
9 |
Користуватися спільною голкою для проколювання вух |
|
10 Утримуватися від статевих стосунки |
|
|
11 |
Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми |
|
12 |
Бути покусаним одним комаром |
|
13 |
Робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші |
|
14 |
Здавати кров на станції переливання крові |
|
15 |
При статевих контактах користуватися презервативами |
|
16 |
Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу |
|
17 |
Плавати у басейні, водоймі |
|
18 |
Дружити з ВІЛ-позитивним |
|
19 |
Погоджуватися на секс без презерватива |
|
20 |
Цілуватися в губи |
|
21 |
Обнімати ВІЛ-позитивного друга |
|
22 |
Часто змінювати сексуальних партнерів |
|
23 |
Робити штучне дихання «рот в рот» |
|
24 |
Робити ін'єкції одноразовим шприцом |
|
25 |
Користуватися спільною голкою для нанесення татуювання |
|
26 |
Користуватися бритвою іншої людини |
|
27 |
Сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем |
|
28 |
Користуватися спільними голками для ін'єкцій |
|
29 |
Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним |
|
ЗО |
Користуватися спільною зубною щіткою |
|
31 |
Обробляти рану іншої людини в гумових рукавичках |
|
Презентація відповідей. Обговорення
Рефлексія. Що ви відчували під час виконанню цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Підсумок. Кожна людина повинна бути інформованою про шляхи передання ВІЛ-інфекції тоді вона зможе значно зменшити ризик ВІЛ інфікування.
6. Вправа «Оцінюємо власний ризик»
Мета: навчити учнів оцінювати власну поведінку щодо її ризикованості.
Щоб уникнути інфікування ВІЛ/ІПСПІ, небажаної вагітності, важливо визначитися з власною поведінкою. Слід оцінити, чи не є вона ризикованою. Зверніть увагу на наведені раніше варіанти ризикованої поведінки і пригадайте, чи не було чогось схожого у вашому житті. Оцініть власну поведінку з точки зору її ризикованості. Де б ви могли поставити позначку,на цій шкалі? Як ви вважаєте, ризик ВІЛ-інфікування зросте, коли ви подорослішаєте?
Ризик Ризик Ризик
відсутній. низький високий
0 10
о
Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Підсумок. Наше подальше життя, здоров'я залежить насамперед від способу нашого життя, наших вчинків, нашої поведінки. Намагайтеся вести себе так, щоб звести до мінімуму ризиковані ситуації у вашому житті.
7. Інформаційне повідомлення «Тестування на ВІЛ-інфекцію»
Мета: узагальнити інформацію про шляхи передання ВІЛ-інфекції, інформувати про пункти перевірки на ВІЛ-інфекцію.
Шляхи передання ВІЛ-інфекції:
3.Від матері до дитини (під час вагітності, пологів або через молоко матері).
Носії ВІЛ упродовж тривалого часу можуть виглядати і почуватися здоровими. Цей період може тривати роками. Увесь цей час людина, не підозрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція, може інфікувати інших. Та надалі імунна система слабшає, а вірус сильнішає. З часом людина захворює на СНІД і вмирає. Існують ліки, за допомогою яких можна стримати розвиток ВІЛ-інфекції в організмі людини, хоча вони не виліковують СНІД, а тільки продовжують життя інфікованих.
Якщо людина усвідомлює, що була в ризикованій ситуації, їй слід пройти обстеження на ВІЛ-інфекцію. Це обстеження є конфіденційним й анонімним, безкоштовним. За законом, ніхто не має права розголошувати його результати, слід лише повідомити свого сексуального партнера. Якщо результат негативний, слід пройти повторне тестування через 3 місяці, між тестами не повинно бути ризику зараження.
Висновок. Утримання від сексуальних стосунків, відкладення їх до того часу, коли ви зможете відповідати за наслідки статевих стосунків, виявлення почуттів без сексу — це основа вашої безпеки, шлях уникнення багатьох проблем.
8. Обговорення ситуації
Учасники об'єднуються в 3 (4) підгрупи.
Ранні сексуальні стосунки призводять до багатьох небажаних, навіть трагічних наслідків. Серед поширених проблем — психологічні травми, осуд оточуючих, вагітність, зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом. Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реальному житті Прочитайте й обговоріть можливі наслідки запропонованої історії.
Історія
Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на одиннадцятикласника Максима: гарний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда, репутація в нього не вельми — багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише додавало йому популярності.
Одного разу Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася! «Головне, — подумала вона, — не розчарувати його». Коли вони залишилися наодинці, Максим запитав: «Я тобі подобаюся? Ти мене любиш?». Дівчина зашарілася й тихо відповіла: «Так». «Тоді довірся мені», — сказав Максим, і вона не насмілилась відмовити...
Наступного дня Олена побачила Максима у школі. Він розмовляв із хлопцями. Підійшла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з ним, а він уникав її. Невдовзі Олена зрозуміла, що вагітна...
Висловіть варіанти розвитку подій.
1.Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб.
2.Олена вирішує народити дитину.
3.Олена зважується на аборт.
4. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.
Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок. Ранні статеві стосунки призводять до багатьох проблем. Утримання від раннього статевого життя — єдиний засіб уникнення небажаної вагітності, осуду оточуючих, психологічних травм.
9.Вправа «Почуття за ситуацією».
І .Жінка-проститутка, знає про свій статус, але працює, не попереджуючи людину.
2.Має 2 дітей, чоловіка. Дізнавшись про статус, діти вигнали її.
3.Молодша дитина ВІЛ+. Жінка вимушена працювати для того, щоб купувати дорогі ліки для дитини.
4.Надання секс-послуг, жінка користується презервативом.
Психолог викладає по одній ситуації, а учасники простежують свої почуття та висловлюють їх, їх зміну.
10. Вправа «Твій свідомий вибір»
Мета: навчити учнів робити свідомий, відповідальний вибір щодо початку статевого життя.
Робота в 3 підгрупах. Нижче наведені типові причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість. Обговоріть, які з цих причин, на вашу думку, є відповідальними, а які — ні.
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
1.Щоб довести своє кохання.
2. Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він покине.
3.3 цікавості.
8.3а гроші чи подарунки.
9. Тому, що обом цього хотілося.
Представники кожної підгрупи називають номери тих причин, які, на їх думку, свідчать про відповідальність під час вступу в статеві стосунки.
Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок. Хоча ранні статеві стосунки породжують багато проблем, молоді люди часто погоджуються на них. Рішення про це зазвичай приймається необдумано. Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися завчасно у спокійній атмосфері. Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише в цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти. Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої життєві цінності і плани.
11. Презентація-висновок «Здоровий спосіб життя».
12.Рефлексія.
Учасники відповідають на запитання: «Чим було корисне для мене це заняття?» на схематичних сердечках зеленого кольору. Зачитуючи, прикріпляють на схематичний макет людини. Важливо наголосити на тому, чи змінилася позиція щодо кохання.
Оцініть ризик ВІЛ-інфікування у наведених ситуаціях таким чином:
№ |
Ситуації |
Ризик |
1 |
Користуватися туалетом у громадських місцях |
|
2 |
Доглядати хворого на СНІД |
|
3 |
Обробляти рану іншої людини без гумових рукавичок |
|
4 |
Мати незахищені статеві контакти |
|
5 |
Повторно використовувати презервативи |
|
6 |
Дружній поцілунок |
|
7 |
Робити ін'єкції одним шприцом |
|
8 |
Їздити в переповненому транспорті |
|
9 |
Користуватися спільною голкою для проколювання вух |
|
10 Утримуватися від статевих стосунки |
|
|
11 |
Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми |
|
12 |
Бути покусаним одним комаром |
|
13 |
Робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші |
|
14 |
Здавати кров на станції переливання крові |
|
15 |
При статевих контактах користуватися презервативами |
|
16 |
Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу |
|
17 |
Плавати у басейні, водоймі |
|
18 |
Дружити з ВІЛ-позитивним |
|
19 |
Погоджуватися на секс без презерватива |
|
20 |
Цілуватися в губи |
|
21 |
Обнімати ВІЛ-позитивного друга |
|
22 |
Часто змінювати сексуальних партнерів |
|
23 |
Робити штучне дихання «рот в рот» |
|
24 |
Робити ін'єкції одноразовим шприцом |
|
25 |
Користуватися спільною голкою для нанесення татуювання |
|
26 |
Користуватися бритвою іншої людини |
|
27 |
Сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем |
|
28 |
Користуватися спільними голками для ін'єкцій |
|
29 |
Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним |
|
ЗО |
Користуватися спільною зубною щіткою |
|
31 |
Обробляти рану іншої людини в гумових рукавичках |
|
Оцініть ризик ВІЛ-інфікування у наведених ситуаціях таким чином:
№ |
Ситуації |
Ризик |
1 |
Користуватися туалетом у громадських місцях |
|
2 |
Доглядати хворого на СНІД |
|
3 |
Обробляти рану іншої людини без гумових рукавичок |
|
4 |
Мати незахищені статеві контакти |
|
5 |
Повторно використовувати презервативи |
|
6 |
Дружній поцілунок |
|
7 |
Робити ін'єкції одним шприцом |
|
8 |
Їздити в переповненому транспорті |
|
9 |
Користуватися спільною голкою для проколювання вух |
|
10 Утримуватися від статевих стосунки |
|
|
11 |
Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми |
|
12 |
Бути покусаним одним комаром |
|
13 |
Робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші |
|
14 |
Здавати кров на станції переливання крові |
|
15 |
При статевих контактах користуватися презервативами |
|
16 |
Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу |
|
17 |
Плавати у басейні, водоймі |
|
18 |
Дружити з ВІЛ-позитивним |
|
19 |
Погоджуватися на секс без презерватива |
|
20 |
Цілуватися в губи |
|
21 |
Обнімати ВІЛ-позитивного друга |
|
22 |
Часто змінювати сексуальних партнерів |
|
23 |
Робити штучне дихання «рот в рот» |
|
24 |
Робити ін'єкції одноразовим шприцом |
|
25 |
Користуватися спільною голкою для нанесення татуювання |
|
26 |
Користуватися бритвою іншої людини |
|
27 |
Сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем |
|
28 |
Користуватися спільними голками для ін'єкцій |
|
29 |
Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним |
|
ЗО |
Користуватися спільною зубною щіткою |
|
31 |
Обробляти рану іншої людини в гумових рукавичках |
|
Висловіть варіанти розвитку подій.
1.Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб.
Висловіть варіанти розвитку подій.
2.Олена вирішує народити дитину.
Висловіть варіанти розвитку подій.
3.Олена зважується на аборт.
Висловіть варіанти розвитку подій.
4. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
1.Щоб довести своє кохання.
2. Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він покине.
3.3 цікавості.
8.3а гроші чи подарунки.
9. Тому, що обом цього хотілося.
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
1.Щоб довести своє кохання.
2. Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він покине.
3.3 цікавості.
8.3а гроші чи подарунки.
9. Тому, що обом цього хотілося.